Re: Nicotoine verslaving
Roken is slecht voor je, dat weet iedereen wel. Maar ik zie dat weinig mensen maar weten wat er precies schadelijk is en wat je er van kan krijgen. De meeste kennen wel longkanker en dat het niet zo goed is voor je hard bloedvaten en longen, maar een van de meestvoorkomende ziektes is COPD.
Iedereen die rookt beschadigd de longblaasjes en dit heeft tot gevolg:
- dat de zuurstof steeds moeilijker het bloed in komt.
- Je slijm ontwikkeld (mogelijk)
- Dat de elasticiteit van je longen afneemt waardoor uitademen zomaar kracht kost.
Langzamerhand treed dit in, maar sommige mensen zijn hier gevoelig (erfelijk) voor en ontwikkelen COPD. Dit heeft als gevolg dat de klachten véél sneller gaan en dat het onomkeerbaar is (stoppen heeft dus geen zin meer).
Ik heb op stageplekken veel mensen met COPD therapie gegeven en het is echt ziek wat voor impact het heeft. Mensen van 50 die in een scootmobiel moeten om hun adem te sparen terwijl ze 3x in de week komen trainen. Het is echt een kutziekte die je leven behoorlijk op zijn kop kan zetten en genezing is er niet.
Je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt, ik denk alleen dat veel mensen niet genoeg op de hoogte zijn van de risico's