Flaffie zei:
Marla Singer zei:
Flaffie zei:
GoedZo meid!
Het zal heel zwaar worden
Je moet niet zeggen dat het heel zwaar zal worden
Ik moet niks.
En het wordt nu eenmaal zwaar, daar hoef je heus niet geheimzinnig over te doen.
Als je 12 jaar verslaafd bent geweest en je moet van de ene op de andere dag opeens op een totaal andere manier in het leven staan is dat heel zwaar.
Dat weet ze zelf ook wel.
Ik wil der niet ontmoedigen, totaal niet. Maar je moet er niet te makkelijk over denken.
Ik geef haar ook nog een paar tips waardoor het eventueel wat minder zwaar wordt op bepaalde momenten.
Ik praat er gewoon realistisch over want daar zit vaak de fout. Als je het niet realistisch blijft bekijken zal het niet lukken.
peace.
Ik doe nergens geheimzinnig over en denk er ook niet te gemakkelijk over, ik ben zelf speedverslaafd geweest, dus ik weet hoe het is. Ik weet ook dat je het zo zwaar voor jezelf kunt maken, als je zelf wilt. Als je besluit om te stoppen en kijkt naar de redenen waarom je het doet (een gezonder/langer leven, voor je kinderen), dan moet je daar
positieve kracht uit kunnen halen, om je wil sterk genoeg te kunnen maken. Als die wil heel sterk is, dan is het namelijk al een stuk minder zwaar om te stoppen. Als iedereen alleen maar blijft herhalen, dat het "heel zwaar" zal worden, dan kan dat juist ontmoedigend gaan werken. Always look at the bright site of live!
Ik studeer psychosociaalwerk, heb stage gelopen bij het Leger des Heils en dus nauw samengewerkt met verslaafden in alle soorten en maten. Daarnaast heb ik zelf ook een verleden met een (aantal) verslaving(en). Ik ben dus wat betreft in staat om het heel realistisch te bekijken.
Het is ook niet zo, dat wanneer iemand stopt met een drug, dat diegene dan meteen totaal anders in het leven zal staan. Het is "slechts" een gewoonte waar je korte metten mee maakt, je wil is daarbij de grootste kracht en die moet beinvloed worden met zoveel mogelijk positieve argumenten!
Je zegt zelf dat je er erg realistisch over praat, maar ik las eerder dat je de TS in eerste instantie sterk veroordeelde. Je bestempelde haar meteen als een slechte moeder, zonder haar en haar situatie echt te kennen. Vooroordelen zijn niet realistisch flaffie...