#1
KoxBox zei:Ze klinkt als iemand die drugspreventie gezeik loopt te verkondigen op scholen.
Omdat ze een punt heeft?
KoxBox zei:Ze klinkt als iemand die drugspreventie gezeik loopt te verkondigen op scholen.
JJJ zei:Ik snap niet zo goed dat mensen hier geen indicaties zijn voor verslaving. Elke dag gebruiken=verslaafd, wat mij betreft. De ernst van de verslaving daar kun je over twisten vervolgens, en dat hangt ook af van of je de persoon kent of niet. Ik denk dat elke dag blowen hoe dan ook slecht is voor je dagelijks functioneren. Elk weekend mdma en/of speed al helemaal. Tegelijk geldt natuurlijk dat zo iemand nog niet meteen voorbestemd is om een junk te worden.
Wat je kunt doen is diegene confronteren met zijn gedrag, bv. (als dat zo is) hem duidelijk laten zien dat hij zijn school nooit gaat halen, dan de terugweg alleen maar moeilijker wordt als hij hem uitstelt, enz. En wijs diegene op z'n zelfbewustheid, maak duidelijk dat hij vooral moet gebruiken wat hij wil maar dat hij daarbij moet onthouden wat de mogelijke gevolgen zijn en zich daarvoor niet moet afsluiten; dat z'n gebruik een bewuste keuze moet zijn. Confronteer hem bv. met het feit dat elk weekend mdma gebruiken, hoe dan ook je hersenen sterk beschadigt en onafwendbaar na een tijdje je denken/geheugen en gedrag gaat beïnvloeden, en je depressief gaat maken.
Sommige mensen kan zo'n aanpak misschien helpen; voor de meesten moet er gewoon tijd overheen gaan. En hoeveel tijd en ellende er voor nodig is voordat iemand inziet dat het een doodlopende weg is, dat verschilt geweldig per persoon. Vrienden hebben daar vaak geen invloed op.

nadje zei:ja dank je... meestal vergeet ik hem maar soms denk ik nog aan hem en dan denk ik aan die tijden![]()
![]()
![]()
![]()
nadje zei:Hij rookt sowieso al een pakje per dag, elke dag blowen en soms drank. Dan in het weekend snuiven of pillen.
Nasica zei:Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.
Gast, doe eens normaal.nadje zei:...belachelijk verhaal...

KoxBox zei:Gast, doe eens normaal.nadje zei:...belachelijk verhaal...![]()
KoxBox zei:Gast, doe eens normaal.nadje zei:...belachelijk verhaal...![]()
Nasica zei:Lastige situatie zit je in. Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.
Soms zie ik ook mensen in mijn eigen sociale omgeving naar de tering gaan. Ik geef ze mijn mening erover en meer doe ik niet. Ben tenslotte niet hun baby sitter. Het is z'n eigen leven dat ie in wil vullen.
Denk dat ik wel met zekerheid kan stellen dat mensen die verslaafd zijn alleen kunnen stoppen als ze dat zelf willen... dus geforceerd laten stoppen door met ouders te gaan praten oid lijkt me ook geen ultieme optie.
Chris Pontius zei:KoxBox zei:Gast, doe eens normaal.nadje zei:...belachelijk verhaal...![]()
Die jij eens normaal.![]()
Niets mis mee dat iemand zich zorgen maakt over zijn/haar vrienden. Beter dat, dan een of andere onverschillige stoner houding.
Ik sluit me vooral hier bij aan:
Nasica zei:Lastige situatie zit je in. Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.
Soms zie ik ook mensen in mijn eigen sociale omgeving naar de tering gaan. Ik geef ze mijn mening erover en meer doe ik niet. Ben tenslotte niet hun baby sitter. Het is z'n eigen leven dat ie in wil vullen.
Denk dat ik wel met zekerheid kan stellen dat mensen die verslaafd zijn alleen kunnen stoppen als ze dat zelf willen... dus geforceerd laten stoppen door met ouders te gaan praten oid lijkt me ook geen ultieme optie.
nadje zei:Ja dus als duizende mensen het doen is het dan goed?
Roken doen ook veel mensen op de wereld, zat thuis komen elk weekend doen ook veel jongeren in de wereld... maar is het dan gezond? Is het dan normaal? Is het dan niet verslavend?
nadje zei:Als je slim bent, verantwoordelijk bent en 18 bent, laat je die troep liggen.
Volgin zei:nadje zei:Hij rookt sowieso al een pakje per dag, elke dag blowen en soms drank. Dan in het weekend snuiven of pillen.
Roken, ok.. Je hebt nou eenmaal rokers. Blowen, doen ook zat mensen elke dag, zijn er genoeg in mijn omgeving die nog makkelijk een HBOtje afmaken.. Drinken, ja als je elke dag blowt moet je zo nu en dan wat extra's hebben.. Kan ik ook nog begrijpen.. Snuif of een pilletje op z'n tijd (of beide) moet ook kunnen, ben je jong voor toch? Maar als het écht élk weekend is kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Nasica zei:Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.
Denk ik ook, je bemoeien met dat soort zaken zoals zijn ouders of andere betrokkenen alles vertellen zal hij niet op prijs stellen (daarnaast werkt het vaak averechts), en het lijkt erop dat jij hem ook niet kan overhalen. Ik vraag me af hoe lang hij dit al doet? Bedoel in mijn omgeving zijn er ook zat die er in het begin een beetje mee "uitgeschoten" zijn (+1) maar na een tijdje (zeg 'n paar maanden van zo'n levensstijl) hebben ze toch meestal wel zoiets van "dit ga ik niet lang trekken, ik kan beter minderen"..
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."