Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvriend aan de drugs

vriend aan de drugs

39 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
KoxBox zei:
Ze klinkt als iemand die drugspreventie gezeik loopt te verkondigen op scholen.
Klik om te vergroten...

Omdat ze een punt heeft?
n
nadjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
JJJ zei:
Ik snap niet zo goed dat mensen hier geen indicaties zijn voor verslaving. Elke dag gebruiken=verslaafd, wat mij betreft. De ernst van de verslaving daar kun je over twisten vervolgens, en dat hangt ook af van of je de persoon kent of niet. Ik denk dat elke dag blowen hoe dan ook slecht is voor je dagelijks functioneren. Elk weekend mdma en/of speed al helemaal. Tegelijk geldt natuurlijk dat zo iemand nog niet meteen voorbestemd is om een junk te worden.

Wat je kunt doen is diegene confronteren met zijn gedrag, bv. (als dat zo is) hem duidelijk laten zien dat hij zijn school nooit gaat halen, dan de terugweg alleen maar moeilijker wordt als hij hem uitstelt, enz. En wijs diegene op z'n zelfbewustheid, maak duidelijk dat hij vooral moet gebruiken wat hij wil maar dat hij daarbij moet onthouden wat de mogelijke gevolgen zijn en zich daarvoor niet moet afsluiten; dat z'n gebruik een bewuste keuze moet zijn. Confronteer hem bv. met het feit dat elk weekend mdma gebruiken, hoe dan ook je hersenen sterk beschadigt en onafwendbaar na een tijdje je denken/geheugen en gedrag gaat beïnvloeden, en je depressief gaat maken.

Sommige mensen kan zo'n aanpak misschien helpen; voor de meesten moet er gewoon tijd overheen gaan. En hoeveel tijd en ellende er voor nodig is voordat iemand inziet dat het een doodlopende weg is, dat verschilt geweldig per persoon. Vrienden hebben daar vaak geen invloed op.
Klik om te vergroten...


Ja je hebt gelijk.
Gewoon hem laten inzien wat er kan worden van hem als hij door de drugs zijn school laat zitten en dus niet haalt.
Misschien dat hij zich dan een beetje gaat nadenken erover. En het duurt inderdaad even voordat iemand daarover gaat nadenken.Toen iemand tegen mij zei; stop je nou nooit met roken?
Toen dacht ik een paar weken erna er af en toe aan en dacht: ja ze heeft wel gelijk.
Maar anderzijds; als hij verslaafd is kan hij zelf niet stoppen. Maar goed, hij kan wel vragen aan mij of ik hem erbij wil helpen.
Dat is als een verslaafde nog moeilijk aan te geven. Zelfs bij stoppen met roken vraag ik soms aan mensen; willen jullie me helpen en de andere dag denk ik; kut wat heb ik nou gevraagd.
Ik hoop dat het beter zal gaan met hem.
E
EmoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nadja troll'd hem voor het leven!
S
SandwichJLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jezus wat een kinderachtige reacties hiero. Ik snap dat jullie de aanval op Nadje openen, ook misschien wel omdat ze het allemaal behoorlijk kinderlijk brengt. Toch zie ik ook veel dingen (tussen de regels doorlezen) die wel kloppen. Heb zelf een periode enorm veel geblowd, en tuurlijk zorgt dat ervoor dat je sociaal minder goed functioneert. Ook weet je als gebruiker altijd wel compromissen met jezelf te sluiten, en je eigen gebruik te relativeren. Nu zie ik vrienden van mij, die ooit leuke sociale jongens waren zich helemaal kapot blowen (onder andere). Ook dat heeft zijn weerslag op de omgeving.

OT: Of je kunt 'klaar staan' voor deze 'vriend', of je zult met hem moeten breken. Drugsgebruiker, en met name full time blowers, staan erom bekend om de omgeving altijd maar overal de schuld van te geven. 'Slimme blowers' -waar ik mezelf gelukkig onder mag scharen- zullen na verloop van tijd inzien dat hun gebruik verkeerd is, en domme blowers zien we over 25 jaar nog steeds blowen, in een wereld waarin ze elk zicht op de realiteit, en alle neiging tot maatschappelijke participatie hebben verloren.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een slimme blower is er een die doet wat goed voor hem is. Dat kan óf wel blowen zijn óf niet blowen of iets daartussen zijn.
T
TelpevaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Iemand dwingen af te kicken is zelden tot nooit effectief... Een verslaving behandelt veel lastiger dan een depressie doordat mensen van een depressie écht af willen, bij verslaving is er ook die hunkering naar gebruik.

De betere manier is om (met voldoende achtergrond info in t hoofd) een niet-veroordelend gesprek aan te gaan, en eens rustig te bekijken hoe hij ooit is begonnen, hoe vaak hij het nu doet, hoeveel die precies per dag / per week gebruikt, of hij daarvan invloed ziet op zijn dagelijks leven of nog niet... en bij alles ervoor zorgen dat Hij een eigen waarde oordeel over zichzelf kan gaan uitspreken.
Vrijwel alle 'vervente' gebruikers willen het niet graag toegeven, maar kunnen toch best inzien als ze veel, of te-veel, gebruiken...

suc6!
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#7
Goed dat je er een punt hebt achter gezet, heet je eigen grenzen 'bewaken, en gewoon eerlijk zijn wat je wel en niet wilt, degene die jouw grenzen overschrijden kan je zeggen take a hike, of in nederlands ga fietsen, of hoepel op geen zin in
n
nadjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
ja dank je... meestal vergeet ik hem maar soms denk ik nog aan hem en dan denk ik aan die tijden :stoned: :smoke: :sunglasses: :rolleyes:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#9
nadje zei:
ja dank je... meestal vergeet ik hem maar soms denk ik nog aan hem en dan denk ik aan die tijden :stoned: :smoke: :sunglasses: :rolleyes:
Klik om te vergroten...

Goed te horen dat het beter gaat door het zo terug te herinneren, als je aan hem denkt.
Peace! :sunglasses:
n
nadjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Okee dank je.

Ja ik ga al lang niet meer met hem om. Vind het een slimme beslissing want alles draaide alleen daar om :(
V
VolginLid
01-01-2024, 00:00
#11
nadje zei:
Hij rookt sowieso al een pakje per dag, elke dag blowen en soms drank. Dan in het weekend snuiven of pillen.
Klik om te vergroten...

Roken, ok.. Je hebt nou eenmaal rokers. Blowen, doen ook zat mensen elke dag, zijn er genoeg in mijn omgeving die nog makkelijk een HBOtje afmaken.. Drinken, ja als je elke dag blowt moet je zo nu en dan wat extra's hebben.. Kan ik ook nog begrijpen.. Snuif of een pilletje op z'n tijd (of beide) moet ook kunnen, ben je jong voor toch? Maar als het écht élk weekend is kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Nasica zei:
Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.
Klik om te vergroten...

Denk ik ook, je bemoeien met dat soort zaken zoals zijn ouders of andere betrokkenen alles vertellen zal hij niet op prijs stellen (daarnaast werkt het vaak averechts), en het lijkt erop dat jij hem ook niet kan overhalen. Ik vraag me af hoe lang hij dit al doet? Bedoel in mijn omgeving zijn er ook zat die er in het begin een beetje mee "uitgeschoten" zijn (+1) maar na een tijdje (zeg 'n paar maanden van zo'n levensstijl) hebben ze toch meestal wel zoiets van "dit ga ik niet lang trekken, ik kan beter minderen"..
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik denk dat dit een situatie is waar je niks aan kan doen, behalve er voor hem zijn. Een goeie vriend die ziet dat in, ook al zegt hij dat niet (en zal dat waarderen)
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#13
nadje zei:
...belachelijk verhaal...
Klik om te vergroten...
Gast, doe eens normaal. :wave:
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#14
Je komt waarschijnlijk nogal uit streng milieu en ja roken daar zou ik me maar niet al te druk over maken rest is wat effect heeft op zijn doen en laten, bedoel maar,
ik weet het niet denk verschijnselen misschien maar ook niet paniekerig doen
T
TomaatLid
01-01-2024, 00:00
#15
KoxBox zei:
nadje zei:
...belachelijk verhaal...
Klik om te vergroten...
Gast, doe eens normaal. :wave:
Klik om te vergroten...

Ehm ja. Dit bedoelde ik eigenlijk ook, maar dan iets genuanceerder :grin:
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#16
KoxBox zei:
nadje zei:
...belachelijk verhaal...
Klik om te vergroten...
Gast, doe eens normaal. :wave:
Klik om te vergroten...

Die jij eens normaal. :wave:

Niets mis mee dat iemand zich zorgen maakt over zijn/haar vrienden. Beter dat, dan een of andere onverschillige stoner houding.

Ik sluit me vooral hier bij aan:

Nasica zei:
Lastige situatie zit je in. Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.

Soms zie ik ook mensen in mijn eigen sociale omgeving naar de tering gaan. Ik geef ze mijn mening erover en meer doe ik niet. Ben tenslotte niet hun baby sitter. Het is z'n eigen leven dat ie in wil vullen.

Denk dat ik wel met zekerheid kan stellen dat mensen die verslaafd zijn alleen kunnen stoppen als ze dat zelf willen... dus geforceerd laten stoppen door met ouders te gaan praten oid lijkt me ook geen ultieme optie.
Klik om te vergroten...
T
TomaatLid
01-01-2024, 00:00
#17
Chris Pontius zei:
KoxBox zei:
nadje zei:
...belachelijk verhaal...
Klik om te vergroten...
Gast, doe eens normaal. :wave:
Klik om te vergroten...

Die jij eens normaal. :wave:

Niets mis mee dat iemand zich zorgen maakt over zijn/haar vrienden. Beter dat, dan een of andere onverschillige stoner houding.

Ik sluit me vooral hier bij aan:

Nasica zei:
Lastige situatie zit je in. Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.

Soms zie ik ook mensen in mijn eigen sociale omgeving naar de tering gaan. Ik geef ze mijn mening erover en meer doe ik niet. Ben tenslotte niet hun baby sitter. Het is z'n eigen leven dat ie in wil vullen.

Denk dat ik wel met zekerheid kan stellen dat mensen die verslaafd zijn alleen kunnen stoppen als ze dat zelf willen... dus geforceerd laten stoppen door met ouders te gaan praten oid lijkt me ook geen ultieme optie.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Maar ik zie hier niet veel indicaties van een verslaving...? Hebben we misschien ook wat te weinig informatie voor...
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#18
[youtube]VCDnR6Px-co[/youtube]
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#19
nadje zei:
Ja dus als duizende mensen het doen is het dan goed?
Roken doen ook veel mensen op de wereld, zat thuis komen elk weekend doen ook veel jongeren in de wereld... maar is het dan gezond? Is het dan normaal? Is het dan niet verslavend?
Klik om te vergroten...
nadje zei:
Als je slim bent, verantwoordelijk bent en 18 bent, laat je die troep liggen.
Klik om te vergroten...

Ze klinkt als iemand die drugspreventie gezeik loopt te verkondigen op scholen.

En alle vorige posts van haar maken het er ook niet echt geloofwaardiger op.
n
nadjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Volgin zei:
nadje zei:
Hij rookt sowieso al een pakje per dag, elke dag blowen en soms drank. Dan in het weekend snuiven of pillen.
Klik om te vergroten...

Roken, ok.. Je hebt nou eenmaal rokers. Blowen, doen ook zat mensen elke dag, zijn er genoeg in mijn omgeving die nog makkelijk een HBOtje afmaken.. Drinken, ja als je elke dag blowt moet je zo nu en dan wat extra's hebben.. Kan ik ook nog begrijpen.. Snuif of een pilletje op z'n tijd (of beide) moet ook kunnen, ben je jong voor toch? Maar als het écht élk weekend is kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Nasica zei:
Echter vraag ik me af of je wel wat kunt doen dan behalve er voor je vriend zijn als hij je echt nodig heeft.
Klik om te vergroten...

Denk ik ook, je bemoeien met dat soort zaken zoals zijn ouders of andere betrokkenen alles vertellen zal hij niet op prijs stellen (daarnaast werkt het vaak averechts), en het lijkt erop dat jij hem ook niet kan overhalen. Ik vraag me af hoe lang hij dit al doet? Bedoel in mijn omgeving zijn er ook zat die er in het begin een beetje mee "uitgeschoten" zijn (+1) maar na een tijdje (zeg 'n paar maanden van zo'n levensstijl) hebben ze toch meestal wel zoiets van "dit ga ik niet lang trekken, ik kan beter minderen"..
Klik om te vergroten...


Okee thanks.
Ik denk dat dit het beste is inderdaad. Er gewoon zijn voor hem. Maar ik denk dat ik hem gewoon laat. Hij heeft de laatste tijd niet veel tijd voor mij, hij wilt elke dag blowen, chillen in coffeeshops inplaats naar school gaan. Ik merk veel verschillen tussen ons want zijn leven gaat alleen maar over meisjes, drugs en feesten. Mijn leven gaat over school, vrienden (echte) en mijn hobby's.
Eerst maakte ik me niet zoveel zorgen, ik gebruikte soms ook weleens. Maar nu ik dat gewoon nooit meer doe denk ik van: waarom?
En speed en xtc gebruiken in zijn kamer terwijl ik er ben is wel erg omdat hij dan al zo verslaafd is dat hij het thuis ook doet.
Daarbij doet hij tijdens school ook pillen slikken terwijl hij zelf tegen mij zegt dat hij de les niet meer kan volgen doordat hij heeft gebruikt. Zou dit een signaal zijn om hem te helpen?
Ik denk het wel. Dat heeft me ook aan het denken gezet.
Hij doet het echt al 5 jaar blowen en pillen ook. Dus dat is best lang.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."