Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met blowen...erg lastig!

Stoppen met blowen...erg lastig!

43 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
b
batmLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey,

Heel herkenbaar verhaal.
Mijn ervaring:

Na ruim 20 jaar bijna dagelijks (veel) blowen, ben ik een half jaar geleden gestopt.
Voorheen meerdere pogingen ondernomen, maar na een aantal weken clean toch weer een joint aangeschaft en in 'no time' terug op het oude level.
Nu is de kogel door de kerk: na 6 maanden clean zie en ervaar ik alleen maar de voordelen van een blowvrij leven: 'ochtends beter uitgerust, overdag actiever, vrolijker, socialer, emotioneel stabieler, betere uitstraling, assertiever, positievere instelling enzovoorts. Als ik nu een coffeeshop passeer, krijg ik lichtelijke braakneigingen vanwege de wietlucht. Alsof mijn lijf in opstand komt.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut geen anti blower nu ik zelf ben gestopt. Mijn vrienden blowen lekker door terwijl ik in dezelfde ruimte vertoef. ( Alleen de geur...pfff).
Hoe hou ik het vol? Deze poging was het juiste moment, het voelt nu als een doorbraak en opluchting. Gelukkig grijp ik niet naar andere middelen om in de aangeleerde roes te vertoeven.
Al met al viel het reuze mee, de angst dat het moeilijk is, zat bij mij vooral tussen mijn oren.
En dat je bepaalde vrienden minder ontmoet, omdat ze de godganse dag aan een joint lurken, heb ik niet als een hobbel ervaren. Uiteindelijk is het in deze nieuwe fase ook de uitdaging om nieuwe mensen en situaties te ontmoeten en aan te gaan. Daar is niets mis mee.Dat maakt het uiteindelijk gemakkelijker.

Mijn advies: ga door de moeilijke momenten heen. Bij mij duurde het 2-3 weken. Als je weer een jointje blowt na een aantal weken clean, val je snel terug in je oude patroon. Dat is mijn ervaring, keer op keer. En dat is niet echt een push voor je eigenwaarde.
Het dagelijks blowen gaf voor mij aan dat ik iets uit de weg wilde gaan. Na het stoppen kwamen veel opgekropte, bevroren emoties naar boven. Afkicken is niet easy: je krijgt onverwachtse emotionele momenten, woedeaanvallen, onnodige irritaties en het slapen was de eerste weken erg moeilijk: veel heftige dromen, moe en niet uitgerust de dag ingaan en weinig energie voor werk en studie. Maar nu voel ik de energie en of ik nog ooit ga blowen? Ik weet het niet, het idee is uit mijn hoofd en houd me niet meer bezig.

Succes, try to reset your mind!
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
heee, ben echt blij voor je batm!
leuk dat het nu zo goed lukt en je het als positief ervaart.
volhouden! al lijkt me dit niet zo moeilijk meer voor je.

grts
g
grunLid
01-01-2024, 00:00
#3
batm zei:
Hey,

Heel herkenbaar verhaal.
Mijn ervaring:

Na ruim 20 jaar bijna dagelijks (veel) blowen, ben ik een half jaar geleden gestopt.
Voorheen meerdere pogingen ondernomen, maar na een aantal weken clean toch weer een joint aangeschaft en in 'no time' terug op het oude level.
Nu is de kogel door de kerk: na 6 maanden clean zie en ervaar ik alleen maar de voordelen van een blowvrij leven: 'ochtends beter uitgerust, overdag actiever, vrolijker, socialer, emotioneel stabieler, betere uitstraling, assertiever, positievere instelling enzovoorts. Als ik nu een coffeeshop passeer, krijg ik lichtelijke braakneigingen vanwege de wietlucht. Alsof mijn lijf in opstand komt.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut geen anti blower nu ik zelf ben gestopt. Mijn vrienden blowen lekker door terwijl ik in dezelfde ruimte vertoef. ( Alleen de geur...pfff).
Hoe hou ik het vol? Deze poging was het juiste moment, het voelt nu als een doorbraak en opluchting. Gelukkig grijp ik niet naar andere middelen om in de aangeleerde roes te vertoeven.
Al met al viel het reuze mee, de angst dat het moeilijk is, zat bij mij vooral tussen mijn oren.
En dat je bepaalde vrienden minder ontmoet, omdat ze de godganse dag aan een joint lurken, heb ik niet als een hobbel ervaren. Uiteindelijk is het in deze nieuwe fase ook de uitdaging om nieuwe mensen en situaties te ontmoeten en aan te gaan. Daar is niets mis mee.Dat maakt het uiteindelijk gemakkelijker.

Mijn advies: ga door de moeilijke momenten heen. Bij mij duurde het 2-3 weken. Als je weer een jointje blowt na een aantal weken clean, val je snel terug in je oude patroon. Dat is mijn ervaring, keer op keer. En dat is niet echt een push voor je eigenwaarde.
Het dagelijks blowen gaf voor mij aan dat ik iets uit de weg wilde gaan. Na het stoppen kwamen veel opgekropte, bevroren emoties naar boven. Afkicken is niet easy: je krijgt onverwachtse emotionele momenten, woedeaanvallen, onnodige irritaties en het slapen was de eerste weken erg moeilijk: veel heftige dromen, moe en niet uitgerust de dag ingaan en weinig energie voor werk en studie. Maar nu voel ik de energie en of ik nog ooit ga blowen? Ik weet het niet, het idee is uit mijn hoofd en houd me niet meer bezig.

Succes, try to reset your mind!
Klik om te vergroten...

Erg herkenbaar. Niets dan respect dat je het al zo lang volhoud. Hoe lang hebben bij jou de slaaproblemen aangehouden?
Y
Yvonnetje50Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi allemaal. :wave:

Ik zit in therapy bij Iris zorg voor verslaving van cannabis.
Morgen 1-11-2011 ga ik stoppen met blouwen.
Voel me er goed bij en sta ook 1000 % achter mijn beslissing en therapy die ik volg.
Zit nu dus aan een jointje en ben afscheid aan het nemen , hihih
Ik weet ook dat ik het moeilijk ga krijgen en het niet ligt opneem het afkicken!
Ik hoop hier een beetje lotgenootjes tegen te komen en ervaringen en steun aan elkaar kan geven....

Groetjes Yvon :)
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ben je al eens gestopt? En hoe lang doe je het al?

Veel succes!
Y
Yvonnetje50Lid
01-01-2024, 00:00
#6
batm zei:
Hey,

Heel herkenbaar verhaal.
Mijn ervaring:

Na ruim 20 jaar bijna dagelijks (veel) blowen, ben ik een half jaar geleden gestopt.
Voorheen meerdere pogingen ondernomen, maar na een aantal weken clean toch weer een joint aangeschaft en in 'no time' terug op het oude level.
Nu is de kogel door de kerk: na 6 maanden clean zie en ervaar ik alleen maar de voordelen van een blowvrij leven: 'ochtends beter uitgerust, overdag actiever, vrolijker, socialer, emotioneel stabieler, betere uitstraling, assertiever, positievere instelling enzovoorts. Als ik nu een coffeeshop passeer, krijg ik lichtelijke braakneigingen vanwege de wietlucht. Alsof mijn lijf in opstand komt.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut geen anti blower nu ik zelf ben gestopt. Mijn vrienden blowen lekker door terwijl ik in dezelfde ruimte vertoef. ( Alleen de geur...pfff).
Hoe hou ik het vol? Deze poging was het juiste moment, het voelt nu als een doorbraak en opluchting. Gelukkig grijp ik niet naar andere middelen om in de aangeleerde roes te vertoeven.
Al met al viel het reuze mee, de angst dat het moeilijk is, zat bij mij vooral tussen mijn oren.
En dat je bepaalde vrienden minder ontmoet, omdat ze de godganse dag aan een joint lurken, heb ik niet als een hobbel ervaren. Uiteindelijk is het in deze nieuwe fase ook de uitdaging om nieuwe mensen en situaties te ontmoeten en aan te gaan. Daar is niets mis mee.Dat maakt het uiteindelijk gemakkelijker.

Mijn advies: ga door de moeilijke momenten heen. Bij mij duurde het 2-3 weken. Als je weer een jointje blowt na een aantal weken clean, val je snel terug in je oude patroon. Dat is mijn ervaring, keer op keer. En dat is niet echt een push voor je eigenwaarde.
Het dagelijks blowen gaf voor mij aan dat ik iets uit de weg wilde gaan. Na het stoppen kwamen veel opgekropte, bevroren emoties naar boven. Afkicken is niet easy: je krijgt onverwachtse emotionele momenten, woedeaanvallen, onnodige irritaties en het slapen was de eerste weken erg moeilijk: veel heftige dromen, moe en niet uitgerust de dag ingaan en weinig energie voor werk en studie. Maar nu voel ik de energie en of ik nog ooit ga blowen? Ik weet het niet, het idee is uit mijn hoofd en houd me niet meer bezig.

Succes, try to reset your mind!
Klik om te vergroten...
Hoi ,

Ik ben hier nieuw en lees jou verhaal en ik kan me er echt heel goed in vinden.
Denk in veel opzichten net zo al jou.
Ik ga morgen stoppen met blowen en loop bij Iris zorg voor verslaving.

Ik ben een vrouw van 50 jaartjes.

Yvonne :wave:
Y
Yvonnetje50Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik doe het al 3 jaar.
Ik ben eens 3 weken gestopt maar, dat was omdat we op vakantie waren in Amerika.
b
batmLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn slaapproblemen duurde drie weken. Daarna ook nog vaker wakker in de nacht, maar het werd mondjesmaat minder. Na twee maanden ook dromen die minder intensief werden. Maar het dromen vind ik wel boeiend, na jarenlang droomloze nachten :).
Ik stopte bewust toen ik met vakantie ging. Geen coffeeshop of wiet te bekennen. En als voordeel dat als ik slecht sliep, overdag lekker kon dommelen, wegdromen en hoefde ik niet in de stress te schieten omdat ik onvoldoende uitgerust naar mijn werk moest.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het is een manier om de kop eraf te krijgen, maar persoonlijk zou ik adviseren om te stoppen terwijl de rest je dagelijks leven gewoon voortgang vind. Uiteindelijk zul je toch die situaties ana moeten gaan. Mijn advies is juist om die bewust op te zoeken. Maar goed ik ben ook geen stopper, ik ben meer iemand die van zijn verslaving af wilde. In mijn geval is dat gelukt, al blijft elke eerste dag van een blowloze periode altijd lastig.
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yvonnetje50 zei:
Ik doe het al 3 jaar.
Ik ben eens 3 weken gestopt maar, dat was omdat we op vakantie waren in Amerika.
Klik om te vergroten...


hoe gaattie??
L
LadyMLid
01-01-2024, 00:00
#11
Pfffff...nou daar ben ik dan weer...bijna een half jaar na het posten van mijn bericht..... :rolleyes:

Vind het nog steeds erg lastig, en ben nu voor de zoveelste keer mijn laatste joint aan het roken..wetende dat ik morgen weer moet gaan werken, weer fucked up ga opstaan maar ja....moest en zou perse een 5je halen omdat ik lekker met mijn jointje de kampioenswedstrijd wou kijken..pfffff het slaat helemaal nergens op en begin mezelf erom te haten! :angry:

Ga begin volgende maand een weekje op vakantie, maar wil dan al zwaar geminderd zijn zodat ik op zijn minst een beetje kan genieten en niet de eerste 2 dagen super sjaggo ben...wou sowieso al zwaar geminderd zijn na oud en nieuw maar ja..dan is het ineens weer mei en bedenk je dat je weer bijna halverwege het jaar bent en geen moer van je voornemens hebt uitgevoerd door jawel, mijn grote vriend de joint....

Het ergste is dat ik weet dat het zoveel dingen voor me zou oplossen en mijn kijk op het leven zoveel zou kunnen veranderen..maar ben tegelijkertijd ook zo bang voor de nare shit die naar boven zal komen..voel me zo kut over mezelf....krijg het maar niet voor elkaar....vet gaan sporten ipv vet gaan zitten blowen..het zit er gewoon zo in....verslaving is gewoon fokking lastig...pfff respect voor de mensen die het hebben overwonnen...echt waar!

Dus ik ga hier gewoon een dagboekje maken, hoop ik op reacties, want hier zijn er mensen die snappen wat je doorgaat trying to kill that habit... en eerlijk zijn als ik weer terugval (dat hield me vorige keer natuurlijk weer tegen om terug te komen) neem ik me heilig voor om morgen weer te gaan werken, niet dat ik me ziek had gemeld voor/door (excessief) blowen maar omdat ik last heb van mijn rug en omdat het niet lekker loopt op mijn werk (organisatorische problemen, grafsfeer etc) en ik moeite heb om mijn emoties te scheiden van de inhoud in duscussies die ik heb/krijg en blabla, niet interessant, ik dwaal af..maar het zit me dwars vandaar!Had vorige week een aanvaring/uitbarsting en dat was uitgesproken en ik had vrijgenomen vrijdag zodat ik long weekend had (kdag vrij natuurlijk) maar toen schoot het weer in mijn rug en ben dus thuis gebleven..en had me wederom voorgenomen om te nokken met die joint en deze vrije dagen gebruiken om te kunnen slapen en te resetten maar niets van gekomen natuurlijk....vandaag weer niet maar MOET van mezelf morgen gaan werken, en MOET mezelf gaan inschrijven op die sportschool wat ik al veels te lang voor me uitschuif en niet doe en uiteraard NIET naar de coffeeshop gaan en morgen na het sporten lekker gaan slapen om vrijdag fris en fruitig op werk aan te komen...maar dan is het weekend en dan?!
Ow ow ow ik zit nu alweer allemaal dingen te bedenken waardoor ik vh weekend wel weer mag en het zal tegenkomen of waar het normaal is of zelfs wel van me verwacht word dat ik wiet bij me heb op een verjaardag en bij de voorbereidingen daarvan en vind ik het zelfs wel lekker om te doen voor ik dr ga helpen enzo...ach ja niet teveel in 1 keer...eerst morgen de beloftes aan mezelf waarmaken!

Maar goed, de mensen die vorig jaar reageerde, hoe zit het met jullie?
En zijn er misschien nieuwe mensen die zich herkennen in mijn verhaal en ook willen stoppen?

Ik lees jullie graag!
K
KatatoniaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Herkenbaar. Mijn tip: niet stoppen met stoppen.

Na een jaar of 10 dagelijks gebruik was ik er net zo aan toe als jij. Ik wenste zo dat ik er 'overheen zou groeien'.

Na elke stoppoging viel ik terug. In het begin al na 2 dagen, maar na verloop van tijd (jaren) na een paar maanden.

Uiteindelijk ben ik eerst helemaal gestopt met roken en nicotine. Ik rookte wiet puur in een pijpje.

Toen ontdekte ik dat nicotine 'the bitch' was, en lukte het me om langere perioden rookvrij te blijven, als ik maar wat anders omhanden had.

De laatste paar keer zelfs maanden probleemloos rookvrij, en ik durf zowaar te zeggen dat ik er - na 15 jaar worstelen - eindelijk echt 'overheen lijkt te groeien'.

Sinds vorige herfst heb ik twee keer een beetje geblowd, uiteraard puur. En daarna niet de behoefte om weer terug te vallen.

Nu ben ik zwanger, en weet ik dat ik het komende jaar absoluut niks zal gebruiken. Best een opluchting.

Nicotine en verveling: reken daar eerst mee af. Succes.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#13
ok, dank je voor je eerlijke informatie
L
LadyMLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoi
Ik ben een vrouw van 28 jaar en ben tot de conclusie gekomen dat stoppen met blowen wel heel erg lastig voor me is.
Ik heb er erg veel moeite mee en ben dan ook echt verslaafd...het is zo in mn hele leven verweven dat ik serieus niet weet wat ik anders moet doen, of dingen moet doen zonder blowen....

Ikke..pff ben eigenlijk een beetje op zoek naar lotgenoten..ervaringsdeskundigen...whatever!

Ik WEET dat ik het misbruik en dat het té ver gaat...maar DOE het vervolgens NIET....

WTF!
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat is wel zo'n beetje het lastige aan een verslaving, we weten allemaal dat het niet goed is maar we doen het toch. En dat is oom wat het wel lekker maakt... als het niet mag, ga je het juist doen.
Ik blow zelf ook al 19 jaar en het is ook in mijn leven verweven, al is het voor mij niet zo belangrijk als alcohol.

Maar goed, hoe vaak blow je en hoeveel?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#16
idd dit is voor mij ook niet evident, ik kan me geen leven indenken zonder wiet en wil het ook niet , ik zal sterven met een joint in me hand en heb daar vrede mee.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#17
Denk je dat echt ? Geloof me maar dat dingen anders kunnen uitpakken dan dat je denkt. Je hebt er nu vrede mee, maar voor altijd?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#18
ik geloof van wel ja... en als het geen joint is zal het een plakje cake of een theetje zijn.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ok.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#20
mandragora zei:
idd dit is voor mij ook niet evident, ik kan me geen leven indenken zonder wiet en wil het ook niet , ik zal sterven met een joint in me hand en heb daar vrede mee.
Klik om te vergroten...

Ik zeg altijd zolang je je sociaal leven en werk/school er niet onder leid, en je het zo fijn vind waarom niet? :) Ik denk dat ik vanzelf stoppen zal, door er minder behoefte aan te hebben.

@LadyM
Hoeveel en hoelang gebruik je ongeveer? zoals Svali ook zei. En op welke momenten heb je er het meest behoefte aan? Of een gevoel die er is waarom je het doet? Als ik bullshit moet regelen en het zit tegen, of voor het slapen te relaxen zijn voorbeelden van mijn gebruik te omschrijven, of omdat ik geen honger heb/maagpijn verminderd er ook drastisch van op een goede manier. Herken goed wat je omschrijft dus hier al een lotgenoot om het zo te benoemen pb gerust als je wilt. Hopelijk heb je er iets aan :)

Greets!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."