Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsErvaringen met GHB ontwenning en medicatie

Ervaringen met GHB ontwenning en medicatie

15 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ik denk dat als je goed lichamelijk afhankelijk ben van G je de fase waarin l-theanine zou kunnen helpen al heel ver voorbij ben....
S
ShamblerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allen.

Zoals de meesten inmiddels weten kan het gevaarlijk kan zijn te stoppen zonder af te bouwen.
Voor mensen die willen afbouwen of al bezig zijn heb ik enkele tips.
Ik ben hiervoor al enige tijd bezig geweest met verzamelen van informatie over behandeling en medicatie.

Helaas weten veel instanties nog steeds niet wat ze ermee aan moeten.
Ook de verslavingsarts die ik onlangs heb gesproken blijkt van mening dat een handjevol benzo's wel voldoende is.

Mijn wil om hem van anders te overtuigen dus referenties en ervaringen zijn meer als welkom.
Er staat ook al veel beschreven in dit forum. In a nutshell:

Afbouwen met (medicinale) ghb over een periode van 1 tot 2 weken lijkt tot nu de beste manier van ontwenning.

Middeltjes die kunnen helpen:

Benzodiazepines (Valium, Tranxene, temazepam,ed..): Als hulpmiddel bij slapen en kalmeren. Nog altijd meest gebruikt.
Clonodin: Tegen hartritmestoringen en in zijn geheel goed tegen ontwenningsverschijnselen

Phenibut: Werkt net als G ook op GABA-B receptoren. Goed tegen alle ontwenningsverschijnselen. Zelf ook super ervaringen mee.
PreGabalin: Net als Phenibut tegen de ontwenning en voorkomen van neurotoxiteit. Indirect ook van invloed op GABA receptoren.

Andere antiepileptica -en psychotica

Phenibut en preGabalin lijken echt veebelovend en misschien wel de beste supplementen om af te bouwen
R
RobdebobLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dan zou in theorie ketamine toch ook heel goed moeten helpen :P ? Dat is een glutamaat-antagonist, dus dat remt de werking van glutamaat.

Het zou beter zijn om met ghb af te kicken, omdat je dan zeker weet dat je geen seizures krijgt. Er zijn al een paar verslavingsklinieken die dit doen mbv Xyrem. Hoeveel en hoe lang gebruik je eigenlijk al de ghb? Het is wel link, want de overmaat aan glutamaat die vrijkomt zorgt er voor dat je hersencellen afsterven, dus als je er niet aan overlijdt loop je toch de kans dat je hersenen flink beschadigd worden. Als dan na 1 dag je benzo's op zijn heb je dus wel een behoorlijk probleem...

Ik las trouwens ook net dat ghb de tryptofaanopname verhoogd tijdens het gebruik. Je hersenen gaan hierdoor de serotoninereceptoren downreguleren om dat op te vangen. Dit heeft als gevolg dat als je stopt met ghb dat je er behoorlijk depressief van kan worden. Ik zou dus ook aanraden om met een antidepressiva te beginnen om dit een beetje op te vangen.

Sterkte!
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#4
Shambler zei:
Moet nog afwachten of de kliniek willen overgaan met verstrekken van Xyrem.
Als niet heb ik in ieder geval de pregaba en phenibut.
Klik om te vergroten...

Ik zou toch afbouwen met je eigen G. Dit wordt hier iig gedaan bij Kentron zodat je met G afbouwt die je kent en die een vaste sterkte heeft. Veel mensen die afbouwen met Xyrem moeten erg wennen aan het overschakelen daarop.

en:
In studies on neurons in cell culture, theanine significantly reverses glutamate-induced toxicity. In vivo studies show the same effect in rodents
Klik om te vergroten...

Je zou dus ook l-theanine kunnen nemen tegen glutamate toxiciteit. Het werkt ook rustgevend.

Stoppen is lastig, maar volhouden is de trick. Ik ervaar na het afkicken wel depressie en angstklachten en ook moeite met inslapen. Ga hier 5htp (helpt aanmaak serotonine) en melatonine tegen nemen.
S
ShamblerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gebruik al zeker 3 jaar op regelmatige basis. Uiteindelijk met periodes van dagelijks gebruik met om de 2a3 uur een dosering. (5ml sterke G of gbl, maar dan minder).

Ben inmiddels naar de huisarts geweest die op verzoek de pregabaline heeft voorgeschreven :P .
Misschien al genoeg om schade te voorkomen.
Moet nog afwachten of de kliniek willen overgaan met verstrekken van Xyrem.
Als niet heb ik in ieder geval de pregaba en phenibut.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een goede verslavingszorg zou geen enkel risico moeten nemen en met enkel en alleen met GHB van G moeten afkicken. Omdat er dan de 100 procent zekerheid is dat neurologisch alles tot in de puntjes heel trapsgewijs wordt 'teruggezet'.

Het kan best zo zijn dat men met pharmaceuticals of een combi daarvan mensen zonder levensgevaar uiteindelijk onafhankelijk maakt, maar dat men alsnog achterblijft met stoornissen, een langdurige andere stemming of iets dergelijk. Omdat geen middel(en) 100 procent identiek is/zijn aan wat GHB neurologisch doet.

Men zou in de detox professionals moeten hebben die met de verslaafde om de tafel gaan zitten om inzicht te krijgen in de minimale hoeveelheden die hij gebruikt om geen klachten te krijgen. Vervolgens dient elke GHB toediening plaats te vinden onder strikt toezicht en mag de verslaafde zelf geen drugs gebruiken of het in z'n bezit zijn gedurende z'n verblijf. Onder toezicht dient dan heel nauwkeurig de dosis te worden afgemeten en om de 2 dagen moet er klein beetje minder worden toegediend elke keer. Gedurende het proces moet er dagelijks veel duursport worden gedaan (uurtje steppen of fietsen per dag op 130 tot 140 BPM) dit bevordert het herstel enorm. Let wel dat onder het sporten de GHB aanzienlijk sneller uitwerkt en onrustigheid zich weer voordoet. Maar uiteindelijk keert de rust sneller terug en zal men merken dat de dosis met snellere sprongen naar beneden kan.

Het probleem is wel de nacht, omdat de half waarde tijd van GHB 2 tot 3 uur is, wordt men wakker met tachycardie, maar zodra een nieuwe onderhoudsdosis in werking treed verdwijnt dit direct weer.

Je zou je het ook zelf kunnen doen, zolang je je stellig houd aan enkel gebruiken als afbouwende onderhoudsdosis en niet meer tussendoor ook gebruikt om in de volle roes te komen. Ik heb zelf nooit gecraved naar een G roes overigens toen ik besloot clean te willen worden.

Frequentie maakt echt niet uit, als je merkt dat bijvoorbeeld net wat te weinig hebt genomen om rustig te blijven en nog steeds iets ongemakkelijkst voelt in het hart, mag je alsnog een fractie nemen om je onderhouds niveau te bereiken. Het is belangrijk dat je niet te veel in de roes zakt want juist dat houd je vast in het web waar je niet uitkomt.

Moeilijk is het niet als je weet wat je doet, probleem kan het wel zijn met je werk en je dagelijkse orde, werkte zelf alleen en afgezonderd in een kamer op een kantoor, dus kon altijd even stiekem m'n GHB als afkick medicijn nemen. En dat belemmerde m'n functioneren verder ook niet, hoewel je uitstraling van je gezicht van 'stralend' naar 'duf' kan gaan (je 'voelt' dit ook in je gezicht, soort verfrissing). Maar dat zal zeker niet iedereen opvallen. Vooral als je je voor de rest gewoon normaal gedraagt.
S
ShamblerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Atropa zei:
Een goede verslavingszorg zou geen enkel risico moeten nemen en met enkel en alleen met GHB van G moeten afkicken. Omdat er dan de 100 procent zekerheid is dat neurologisch alles tot in de puntjes heel trapsgewijs wordt 'teruggezet'.

Het kan best zo zijn dat men met pharmaceuticals of een combi daarvan mensen zonder levensgevaar uiteindelijk onafhankelijk maakt, maar dat men alsnog achterblijft met stoornissen, een langdurige andere stemming of iets dergelijk. Omdat geen middel(en) 100 procent identiek is/zijn aan wat GHB neurologisch doet.
Klik om te vergroten...

Je slaat de spijker op zijn kop.

Heb nu even snel een moment gevonden voor een reactie te posten.
Ik zit momenteel bijna een week in opname.
De verslavingsarts heeft me op regime gezet van 20mg Tranxene om de ca 4 uur. Daarnaast twee maal daags een dosering depakine.

Dus verder geen medische afbouw whatsoever. De arts had weinig oren naar wat ze bijvoorbeeld al bij Kentron doen en gaf weinig betekenis aan wetenschappelijke documenten die ik hem als "patient" overhandigde.

Omdat ik dit al voelde aankomende ben ik dan ook erg blij dat ik vantevoeren heb afgebouwd met G en Phenibut/Pregabaline.
Helaas zit sporten er nog even niet in aangezien de tranxene erg lang werkt en daarmee voorzichtig moet zijn.
Weet dat het erg goed zou doen maar mag dit nog niet langer dan 20 minuten per dag (op slakkentempo :angry: ).
Tussendoor skip ik wel eens een dosis waardoor ik me ook gelijk beter voel (imo zijn de doseringen sowieso veel te hoog)

Zoals je al aangaf ben ik overtuigd dat rustig afbouwen met voldoende sport en sauna het beste resultaat geeft. Helaas lijkt niet elke arts of "detox professional" zich hiervoor in te lezen.
In dit geval - en als je sterk genoeg in je schoenen staat, weet wat je doet en moet laten kun je idd misschien maar eerst op eigen houtje proberen..
E
Extrm-BzarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ben ik blij dat ik geen G meer aanraak vind dat je dat nog lang volhoud 3 jaar 24/7 half jaar en ik was Op totaal uitputting het leek alsof ik kwart jaar wakker was.
Bouw af of iig neem geen G totdat je het niet meer volhoud en denkt dat het gevaarlijk word dat zal je wel merken. Neem dan zo min mogelijk en denk dat je g in lichaam hebt dit stelde mij gerust. Als je over deze sjit heen bent ben je gelukkig vrij snel opgeknapt maarjah je bent ook snel verslaafd. dus voordeel heeft nadeel en andersom :)
Het is een Questie van volhouden en gebruik niet meer nadat je je weer prima voelt ! want dit gaat best vlot en dit maakt het link.
Ik heb tot 4 maande tijd elke dag wel eens gedacht zou ik nieuwe halen, maar dan zit je weer met een liter..... tenminste ik koop kocht geen ghb wie weet van welke lowbudget zooi dit is gemaakt.

Het enge van De G is dat het geen nadelen heeft totdat je begint te realiseren wat lang duurt dat je in een redelijke vaart verslaafd bent geraakt en dan wil stoppen maar je lichaam dit niet toestaat, en die korte extreme geestelijke afkick die het bijna onmogelijk maakt zomaar te stoppen terwijl je contact moet hebben met mensen.
Ik weet nog goed toen ik mijn flesje kapot sloeg met een hamer op het werk om half 9 smorgens.

Mijn GHB gebruik is helaas voor goed en voor altijd verspeeld heb er gelukkig nu al geen enkele behoefte meer aan :)
(zie de nadelen nu pas in en de grensen die de g verdwijnt zijn zeer zeker nodig in het leven !)
iig veel sterkte het begin is o zo kut maar je zal snel opknappen !

Dit was voor mij altijd onzin maar guys Look out for the G's is het jou ding dan hebbie een probleem.

nogmaals suc6!
m
massolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Goedenavond mensen,
ik heb wat te vertellen en ook wat te vragen..

ik heb ongeveer een half jaar 24/7 non stop aan de g gezeten
zo een maandje geleden ben ik begonnen met afbouwen
de 1e 2weken zo een 3x in de week 3 buisjes
week erop minder, etc.
ik ben nu zo een 5dagen gestopt volledig,maar nog steeds verschijnselen zoals trillende handen,soms wat depressieve gevoelens..
ik heb voornamelijk last van trillende handen waar ik af en toe echt gek van word:confused:
weet iemand hoelang deze afkickverschijnselen nog gaan duren,want het is geen pretje?

gr massol
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Misschien eventueel een beta-blokker zoals propranolol toevoegen? tis maar een idee maar dat lijkt me ivm hartklachten en bloeddruk zeker geen ovderbodige luxe bij hevige lichamelijke afhankeleijkheid. Daar moet bij worden gezegd dat de veel gebruikte benzo's ook bloeddrukverlaging geven en ik geloof zeker dat gabapentine/pregabaline/phenibut dit ook in zekere mate doen.

Beta-blokkers kunnen ook helpen bij het lichamelijke adrenerge aspect van paniek/angst en trillende handen.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Daarnet weer een artikel gelezen in de nieuwe PSY gelezen over het afkicken van GHB. Afkicken met benzo's blijkt ook geen doen, tot nu toe is de succesvolste methode voor een periode van minimaal tien dagen afbouwen met (medicinale) GHB. Onder begeleiding. Met benzo's of direct stoppen kan leiden tot acute ziekenhuisopname of gewoon dood. Maar dat is al wel bekend.

Dat spul is toch echt gewoon bocht van de bovenste plank, ben ik effe blij dat ik meer een alcoholist ben én die troep gewoon niet door mijn strot krijg.
b
blondiinaaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben zelf opgenomen geweest bij Kentron Breda op de detox afdeling (Crisis afdeling). Voordat ik opgenomen werd een goed gesprek gehouden over de precieze hoeveelheid die ik normaal pakte.. en aan de hand daarvan bepalen hun de hoeveelheid waar je mee begint. Ik begon met 10 ml Xyrem om de 1,5 uur en dat werd per dag met 2 ml afgebouwd. Een half uur voor je gift moet je dan een vragenlijst invullen over hoe je je op dat moment voelt en wat voor lichamelijke klachten je hebt & je bloeddruk op laten meten, en dat dan ook weer een half uur na je gift. Ik kon ook heel de dag door zonodig (omdat ik weer begon te trillen, zweten etc) een Diazepam 5 mg gaan halen, en snachts om wat beter in te slapen kreeg ik nog Temazepam. Verder lag ik op een crisiskamer, waar 24/7 een camera hangt zodat ze je goed in de gaten kunnen houden. Ook heb je een belletje naast je bed waar je op kan drukken en dan staan ze binnen no time in je kamer.

Dit alles gaf mij wel een redelijk gerust gevoel tijden het afbouwen,
en niet echt die paniek die toeslaat als je het alleen thuis probeerd.


& na dat alles begint het echte werk pas . .
S
ShamblerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is alweer even geleden dat ik poste.

Inmiddels ben ik ca 5 weken opgenomen geweest en heb goed kunnen ervaren hoe het is zonder G.
De dagprogramma's waren erg intensief. Veel gesprekken, emoties, afvlakking en gevoelens waarvan ik niet wist dat ik ze nog had.
Intussen weer een paar weken geleden en niet gemakkelijk.

Zoals blondiinaa zegt begint het gevecht na de lichamelijke ongemakken pas echt. Het vergt veel doorzettingsvermogen en bent erg gevoelig voor stress en negatieve emoties maar geeft je ook wat terug.

Het is belangrijk na je afkick alle G uit huis te hebben en situaties vermijden die het in de hand werken.

Maar het is te doen.

Laat je helpen door Phenibut, pregabaline en als het niet meer gaat een benzootje (maar niet te lang).

Sterkte!
M
MissMarie90Lid
01-01-2024, 00:00
#14
ik ben zelf sinds gister uit de afkickkliniek in arnhem weg
ook voor de ghb
ik mocht gelukkig met de medicinale ghb afkicken
ondanks dat was het toch moeilijk en kreeg ik er baclofen bij (is een aanrader)
en zo nodig haldol (antipsychotica) en oxazepam (kalmerend)
als ik zo terug kijk is alles wel een beetje meegevallen
had hele erge verhalen gehoord over psychoses en alles
bij mij was het na dag 4/5 redelijk te doen en werd het steeds beter
nu hopen dat ik nooit meer terug hoef
j
jurgenLid
01-01-2024, 00:00
#15
blondiinaa zei:
Ben zelf opgenomen geweest bij Kentron Breda op de detox afdeling (Crisis afdeling). Voordat ik opgenomen werd een goed gesprek gehouden over de precieze hoeveelheid die ik normaal pakte.. en aan de hand daarvan bepalen hun de hoeveelheid waar je mee begint. Ik begon met 10 ml Xyrem om de 1,5 uur en dat werd per dag met 2 ml afgebouwd. Een half uur voor je gift moet je dan een vragenlijst invullen over hoe je je op dat moment voelt en wat voor lichamelijke klachten je hebt & je bloeddruk op laten meten, en dat dan ook weer een half uur na je gift. Ik kon ook heel de dag door zonodig (omdat ik weer begon te trillen, zweten etc) een Diazepam 5 mg gaan halen, en snachts om wat beter in te slapen kreeg ik nog Temazepam. Verder lag ik op een crisiskamer, waar 24/7 een camera hangt zodat ze je goed in de gaten kunnen houden. Ook heb je een belletje naast je bed waar je op kan drukken en dan staan ze binnen no time in je kamer.

Dit alles gaf mij wel een redelijk gerust gevoel tijden het afbouwen,
en niet echt die paniek die toeslaat als je het alleen thuis probeerd.


& na dat alles begint het echte werk pas . .
Klik om te vergroten...
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#16
Even een copy paste van drugsforum.com. Misschien heb je er wat aan:

Hi, I'm new to the forums. I'm a student of neuroscience (by no means an expert).

Just so you all know, the 'dopamine rebound' theory is incorrect. G is a physically addictive substance, in the classical sense, like heroin or cocaine.

Skip to the end if you don't want to read a lot of sciency stuff, just want help with addiction.

G binds to the GABA-B receptor in the brain. GABA is the main inhibitory neurotransmitter. It reduces neural activity, producing relaxation etc.

G use will cause downregulation of GABA-B receptors from a single use - the brain produces less and less GABA-B receptors plus upregulation of glutamate receptors (more glutamate receptors). Glutamate is the main excitatory neurotransmitter, essentially it increases neural activity. In addition there is a GHB receptor. GHB is present naturally in the brain, where it binds to GHB receptors and produces and excitatory response (increasing stimulation). When you come down from a dose of G, or stop dosing during an addiction, the combination of downregulated GABA-B plus upregulated glutamate receptors (plus the continued stimulation of GHB receptors as one comes down from a dose) produces excessive neural stimulation, hence the sudden waking effect from night-time G use.

In addiction, this produces the withdrawal effects.

'Excitotoxicity' is a condition that can be caused by large amounts of glutamate in the brain. Glutamate binds to its receptors (AMPA, NMDA and kainate) and in excess can cause a large influx of calcium ions into neurons. This calcium influx can cause a process called 'apoptosis', also known as programmed cell death. Essentially, the neurons commit suicide.

It follows from the mechanism of action of G that in withdrawal, excitotoxicity plays a role. Considering this, anyone in a G addiction should seek medical assistance if possible and request gabapentin or pregabalin, two drugs which block calcium channels and reduce glutamate production in the brain. These drugs could prevent the neurotoxicity caused by G withdrawal.

It's likely that some of the withdrawal symptoms are caused by downregulation of other neurotransmitters (acetylcholine most likely, possibly also dopamine).

THE END:

The G withdrawal sweats and high heart rate/blood pressure can be treated with clonidine (clinically). SWIM has found that the sweats can be treated with first generation antihistamines (dramamine, benadryl, also piriton somewhat) which have anticholinergic activity.They can be bought OTC.

Bad G withdrawal will produce paranoid delusions/hallucinations/psychosis, which MUST be treated by medical professionals.

Benzodiazepenes (valium, xanax etc, active at GABA-A) can help with the withdrawals, but should be tapered. If you have a supply and are using them to treat your withdrawals, be aware that you could end up addicted to them, with similar withdrawals to G.

Alcohol can also ease the withdrawals(active at GABA-B also, but doesn't ease all the symptoms, and psychosis will still develop unhindered), but it's unpleasant when you end up having to drink 30-40 units of alcohol (equivalent to 10 LITRES of beer) just to ease the anxiety, then develop a HUGE hangover in a few hours.

Supplementing with zinc and magnesium could help to prevent some of the neurotoxicity.

Taping your dose down over a period of several weeks is the best way to get off it by yourself. DO NOT STOP COLD TURKEY, PEOPLE HAVE DIED THIS WAY.


As I mentioned before, it's VERY likely that withdrawing from G addiction can cause nerve damage (most noticable as a reduction in sensation of the extremities or a tingling/burning/pins and needles sensation in the fingers/toes/face), and as such you should be getting off it under the supervision of a medical professional. Most of them have no idea when G is, much less how to treat it. Try and find some medical info on the net, print it out and show it to them. Mention excitotoxicity and ask to be treated with GABAPENTIN OR PREGABALIN in addition to clonidine and a benzodiazepene tapering program.

SWIM is educated and has personal experience with this.
Klik om te vergroten...

Ikzelf denk dus dat alles wat glutamate aanmaak kan remmen ook kan helpen. En vitamine B complex slikken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."