Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaar ben jij verslaafd aan (geweest)?

Waar ben jij verslaafd aan (geweest)?

152 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
Maar wat @Albedo poste was toch iets anders dan wat jij nu vertelt over reverse tolerance.
Klik om te vergroten...
Is hetzelfde ding dacht ik. Ik moest over omgekeerde tolerantie voor mijn opleiding leren en omgekeerde tolerantie is wel besproken tijdens hoorcollege.

Het kan bijvoorbeeld wezen dat
1. Iemand neemt voor het eerst een drug en zal dus relatief heftige effecten ondervinden omdat de receptoren het niet gewent zijn om zoveel signalen te ontvangen.
2. De tweede keer dat deze persoon dezelfde drug neemt zullen de effecten van eenzelfde dosering van dezelfde drug al minder intens binnen komen omdat de receptoren zich hebben aangepast na de eerste ervaring en dus tolerantie hebben ontwikkeld en ongevoeliger zijn geworden voor de effecten van de drug.
3. De persoon blijft dezelfde drug gebruiken waardoor deze aanzienlijk meer nodig heeft van de drug om dezelfde effecten van deze drug te kunnen blijven ervaren.
4. De persoon gaat een afkick kliniek in en gebruikt langere tijd (2 maanden) deze drug niet meer. Door de heftige omslag in gebruik van de drug kunnen de receptoren van deze persoon op dit punt gevoeliger worden voor de effecten van de drug dan tijdens stap 1 toen deze persoon nog helemaal geen receptor tolerantie had voor deze drug.

Het komt wel eens voor dat mensen die uit een afkick kliniek komen en een terugval hebben in het gebruik van een drug hier aan overlijden omdat ze hun gevoeligheid voor de drug onderschatten. Maar dit hangt ook heel sterk af van de soort drug.

Met opioiden en benzodiazepines kan omgekeerde tolerantie vrij belachelijke proporties aannemen in ieder geval. Maar dat mensen vaak een belachelijke tolerantie voor een vaak misbruikte drug hebben om mee te beginnen zal in de meeste gevallen waarschijnlijk ook een rol spelen. Maar ik weet het fijne er niet van behalve dat omgekeerde tolerantie blijkbaar een ding is.

Zonder omgekeerde tolerantie zou alcohol een stuk minder acute doden op zijn geweten hebben bijvoorbeeld.

Ik neem als voorbeeld hoge doseringen die omgekeerde tolerantie veroorzaken maar lijkt mij ook wel mogelijk op lagere doseringen natuurlijk. Je hebt de zogenaamde litteken theorie die stelt dat als je vaker bepaalde neuropathways gebruikt je daar sneller automatisch op zult terug vallen. In de neurologie is een bekend gezegde: 'use it or lose it'.
Mezelf zei:
Waarschijnlijk wordt reverse tolerance in verschillende contexten gebruikt? of lees ik iets niet goed?
Klik om te vergroten...
Vast en zeker, ze zijn nooit erg specifiek.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
MDMAZING zei:
Ik ben niet verslaafd aan drugs. Drugs is verslaafd aan mij.
Klik om te vergroten...
I don't like the drugs, the drugs like me. Marilyn Manson

C
C. LannisterLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gokken 7 jaar, roken 10 jaar en cocaïne 8 maanden.
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Yceman224 zei:
En nu dus alleen de diazepam, als ik het goed lees?
Man, als dat zo is, neem ik mijn hoed voor je af.
Klasse!
Na al die zware drugs, alleen deze, daar heb ik respect voor.
Klik om te vergroten...

Tja vandaag een doorgedraaide hasj joint op. En tja stom kan er niet tegen andere drugs kan ik het wel
Weer een angstaanval. Dus nu weet het zeker... weed hasj is no go. Raar alleen met andere drugs of xtc na en paddo ook. Bij oppeppende en verdovende ook niet.... kan het voorkomen dat bij mensen die heel veel blowen een allergie ontwikkeld? Snap niet. Waarom niet...hasj stuff werd soft... coke speed heroïne kan ik wel tegen. Tripmiddelen niet en xtc waarschijnlijk ook niet.. beste is lekker bij nicotine houden..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Idd. Mee eens, zo zeg ik tegen alle mensen die deze vraag aan mij stellen, het navolgende:
Na alle zwaardere verslavingen, waarvan ik het genoegen heb g3smaakt om ze te mogen ervaren, blijft er één over.
Want, dat m dag dan van mij, zolang het maar niet om een giga destructieve verslaving gaat. Uiteraard.
Deze verslaving in casu betreft: 2 tot 3 sigaren per dag.
Daarmee kan ik wel leven.
Per slot van rekening moet ik toch érgens aan de pijp uit gaan, niet waar?
O ja. Een goede tweede is per dag nogal wat koppen, nee mokken gevuld met Senseo koffie.
Daarvan tik ik er per dag zo ongeveer 5 a 6 van weg, dit komt overeen met 10 tot 12 kopjes koffie per dag.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn ervaring met hash en later ook de soms best wel sterke diersoorten zoals Silverhaze, amnesia, skunk, Is Dat zij allemaal een aanzienlijke bijwerking hebben die ik niet zo op prijs stelde.
Deze bijwerking was een stevige boost van psychologische emoties zo als angst, en extreme achterdocht die ik van nature al heb.
Ik vertrouw in weze niemand. Soms zelfs mezelf al niet.
Dat wantrouwen neemt enorm toe, als ik een of Twee joints opgerookt heb.
Ik blow al vele jaren niet meer, maar deze effecten kan ik me nog erg goed herinneren.
Een echt relaxt gevoel kreeg ik van wiet eigenlijk nooit.
Ik kon me in elk geval wel enorm goed op één onderwerp, zoals muziek, concentreren.
De in de muziek gebruikte muziek instrumenten kon ik er apart uit filteren ahw, en bij studie was dit ook wel zo.
Maar echte joy?
Goed humeur? Nee. Integendeel.
Vooral als ik veel geblowd had, kon ik zeer depressief worden.
Een extra reden om ermee te stoppen!
Toch moet dit blowen óók ergens andereanderevoordelen grotere voordelen hebben gehad.
Dat kan niet anders.
Anders ga je er beslist niet mee dóór, nietwaar.
Ermee stoppen was niet gemakkelijk.
Zeer moeilijk zelfs. Alhoewel lang niet zo moeilijk als met alcohol, wellicht omdat alcohol ook een stevige lichamelijke verslaving met zich meebrengt, maar toch.
Anyway. Ik ben er gelukkig vanaf.
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Benzo wiet coke xtc speed. Nicotine. Nu alleen nog maar nicotine en diazepam 40mg als medicatie
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#8
En idd ik w a x totaal mij zelf niet als ik zo'n aanval krijg gaat het puur om zelfmoord ik zie dan echt alles voor mij. Met weed in het algemeen en xtc heb ik dat vooral. Alle andere soorten niet maar is nooit meer drugs. Ook geen alcohol kan geen maat houden. Weer nooit wanneer het genoeg is totdat ik moet kotsen en valium zorgt ervoor dat ik aanvallen niet krijg. Daarom slik ik paar jaar 40mg per dag.
Ik heb zelf ook risperdon maar werkt er ook niet tegen ook niet tegen lichte dwangstoornis veel lopen oa.
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Tijdloos zei:
Vroeger: veel (sterke) benzo's

Huidige situatie: oxycodone , morfine :(
Klik om te vergroten...
Oxycode ook vergeten te vermelden snoof dat ook. Brak de capsules altijd snoof zo 70mg weg. Heerlijk spul.
i
ilovehasjandweedLid
01-01-2024, 00:00
#10
Incubi666 zei:
Tja vandaag een doorgedraaide hasj joint op. En tja stom kan er niet tegen andere drugs kan ik het wel
Weer een angstaanval. Dus nu weet het zeker... weed hasj is no go. Raar alleen met andere drugs of xtc na en paddo ook. Bij oppeppende en verdovende ook niet.... kan het voorkomen dat bij mensen die heel veel blowen een allergie ontwikkeld? Snap niet. Waarom niet...hasj stuff werd soft... coke speed heroïne kan ik wel tegen. Tripmiddelen niet en xtc waarschijnlijk ook niet.. beste is lekker bij nicotine houden..
Klik om te vergroten...

ik blowde ook heel veel en ben nog vrij jong. na een maand lange psychose die door xtc was gekomen en steeds terugkwam als ik blowde ben ik gestopt (met blowen na dagelijks 10-15 jointjes voor een jaar op dat moment). ik kan geen joint meer aanraken zonder helemaal parra te worden.
cocaine, speed, oxycodon, en xanax zijn de enige dingen die ik nog wel eens doe.
verder zal ik nooit meer blowen, nooit meer xtc, 2cb of andere hallicunogene drugs proberen aangezien ze gewoon niet (meer) goed voor me zijn.
D
De La PointeLid
01-01-2024, 00:00
#11
snuifcoke in het verleden en wiet nog steeds
I
Incubi666Lid
01-01-2024, 00:00
#12
ilovehasjandweed zei:
ik blowde ook heel veel en ben nog vrij jong. na een maand lange psychose die door xtc was gekomen en steeds terugkwam als ik blowde ben ik gestopt (met blowen na dagelijks 10-15 jointjes voor een jaar op dat moment). ik kan geen joint meer aanraken zonder helemaal parra te worden.
cocaine, speed, oxycodon, en xanax zijn de enige dingen die ik nog wel eens doe.
verder zal ik nooit meer blowen, nooit meer xtc, 2cb of andere hallicunogene drugs proberen aangezien ze gewoon niet (meer) goed voor me zijn.
Klik om te vergroten...

Hier het zelfde sluit mij hi eer bij aan. Speed coke en oxycodon. Laat maar komen haha
@
@ Ashley04Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Uuuh
Weed 25 jaar nog niet gestopt
Alle soorten benzo’s 12 jaar kom er niet van af
Net als die :( pijnstillers
Verder8 jaar gebased/ gesnoven / geslikt
Alleen trippen nog niet zoveel ervaring mee
✌

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."