Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInvloed van drugsgebruik op het gebit

Invloed van drugsgebruik op het gebit

19 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
d
drugs pwsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk heb ik jullie hulp nodig. Ik doe namelijk onderzoek naar de invloed van drugsgebruik op het gebit en heb daarom een enquĂȘte samengesteld. Zouden jullie dit voor mij willen invullen? Je zou me er erg mee helpen. Het duurt maximaal 10 minuten. Het is natuurlijk helemaal anoniem.
De link naar de enquĂȘte is: https://www.survio.com/survey/d/G5V5P7D2C5Z3Y4L1Q

Met vriendelijke groet.
B
BraboFLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik haakte na de eerste vraag al af.... Succes met je pws.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#3
BraboF zei:
Ik haakte na de eerste vraag al af.... Succes met je pws.
Klik om te vergroten...

Idem :grinning: .
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
drugs pws zei:
Hallo allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk heb ik jullie hulp nodig. Ik doe namelijk onderzoek naar de invloed van drugsgebruik op het gebit en heb daarom een enquĂȘte samengesteld. Zouden jullie dit voor mij willen invullen? Je zou me er erg mee helpen. Het duurt maximaal 10 minuten. Het is natuurlijk helemaal anoniem.
De link naar de enquĂȘte is: https://www.survio.com/survey/d/G5V5P7D2C5Z3Y4L1Q

Met vriendelijke groet.
Klik om te vergroten...

Gast(in),

Stel jezelf anders even voor.
En welke opleiding doe je en waar?
Post je de resultaten ook?
En waarom die eerste vraag?
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een drugsgebruiker hoeft niet verslaafd te zijn...
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Is er niet een specifiek fora voor dit?
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#7
Beter hoe lang gebruik je al drugs :wink:
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ach, al ben je heel strak dan is iedereen die koffie drinkt en/of meer dan twee glazen drank per dag al een verslaafde. :grin:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk dat je het onderzoek voor je profielwerkstuk iets breder aan zou moeten vliegen, onder meer om meer respondenten/deelnemers aan je onderzoek te krijgen. Ten eerste, zoals al aangegeven, is niet elke drugsgebruiker verslaafd. Ik zou de effecten van drugsgebruik op mondhygiëne aanvliegen los van verslaving. Dus eerder 'Hoe lang gebruik je met regelmaat drugs' (waarbij je 'regelmatig' nog zou kunnen definiëren) in plaats van hoe lang iemand al verslaafd is aan drugs. Ten tweede denk ik niet dat, in ieder geval bij niet-problematisch/recreatief gebruik, de manier waarop iemand z'n tanden poetst, hoe vaak en wat iemands eet- en drinkgewoontes echt veel zullen zijn veranderd ten opzichte van de wijze vóórdat iemand drugs ging gebruiken.

Je zou je onderzoeksvraag breder kunnen trekken door simpelweg de invloed van drugs(gebruik) op het gebit en het eventuele ontstaan of verergeren van gebitsproblemen te onderzoeken. Dit zou je kunnen onderzoeken door bijvoorbeeld te vragen of sinds iemand drugs gebruikt vaker last heeft van een droge mond, of iemand last heeft van tandenknarsen tijdens het drugsgebruik, of iemand vaker gaatjes of andere problemen heeft gekregen die een bezoek aan de tandarts nodig maakte sinds iemand met regelmaat drugs is gaan gebruiken, etc. De vragen die zowel klachten en behandeling inventariseren vóór het gebruik en sinds het gebruik lijken me wel oké. Aan de hand daarvan kun je nagaan of klachten of behandeling is toegenomen sinds het moment dat iemand met regelmaat drugs is gaan gebruiken. Wel blijft het dan nog altijd correlationeel onderzoek (meer A gaat samen met meer B) in plaats van causaal onderzoek (meer A leidt tot meer B). Het verschil is als volgt uit te leggen. Er is een correlatie tussen ijsverkoop op een strand en het aantal verdrinkingsdoden. Hoe meer ijs wordt verkocht, hoe meer verdrinkingen. Dit komt niet omdat ijs meer verdrinkingen veroorzaakt. Het komt omdat meer ijsverkoop een teken is dat meer mensen het strand bezocht hebben en hoe meer mensen het strand bezoeken, hoe meer zwemmers en dus hoe groter de kans dat iemand verdrinkt. Als je dus zou vinden dat iemand sinds het regelmatig gebruiken van drugs meer gebitsproblemen heeft, dan kun je nog niet zomaar stellen dat dat te wijten is aan het drugsgebruik

Succes met je profielwerkstuk! :)
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#10
Je vragenlijst gaat er al vanuit inderdaad dat iedereen hier drugsverslaafd is.
Ik ben bv aan het afkicken van speed en nu 8 mnd clean maar ook hierbij zijn de vragen niet voor mij geschikt.
De vragen zijn echt puur gericht naar een verslaafde die ook dagelijks gebruikt.
Je zou bv bij vraag 1 kunnen vragen :

"wat is bij u van toepassing"

1.ik ben een recreatieve gebruiker
2.ik ben verslaafd
3.ik ben aan het afkicken.

En dan aan de hand van het ant ze doorverwijzen naar de vragen die voor deze persoon van toepassing zijn.
Zo kun je meer mensen de gelegenheid geven het in te vullen.

Het is maar een tip hoor.
Succes!
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
drugs pws zei:
Voor mijn profielwerkstuk heb ik jullie hulp nodig.
Klik om te vergroten...
De vragenlijst kan enige verbetering gebruiken, ik heb hem alsnog ingevuld met oog op het leerproces. Succes.

Lang verhaal kort, door gebruik van stimulanten zijn destijds de zijkanten van mijn tanden lichtelijk afgevlakt volgens de tandarts. Echter heeft het gebruik van suiker bevattende producten, minder vaak tanden poetsen en minder vaak naar de tandarts gaan een aanzienlijk grotere invloed gehad op de staat van mijn gebit. Mijn conclusie is dus dat je beter braaf naar de tandarts kunt blijven luisteren.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mijn gebit heb ik altijd goed verzorgd.
Ik ben nu 41 jaar en heb nog geen enkel gaatje.
Ik ben 8 jaar verslaafd geweest aan speed en nu 8 mnd clean.
Door de speed is het glazuur van mijn tanden af.
Mijn tanden zien er dus beetje glazig uit en zijn extreem gevoelig nu voor warmte en kou.
Maar ik heb tijdens mijn verslaving mijn tanden net zo goed verzorgd als ik altijd doe.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Syl zei:
Door de speed is het glazuur van mijn tanden af.
Klik om te vergroten...
Voordat ik aan gebruik van stimulanten begon was mijn glazuurlaag al enigszins aangetast door suikerconsumptie. Maar kan ook persoonlijke context wezen.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jmths zei:
Voordat ik aan gebruik van stimulanten begon was mijn glazuurlaag al enigszins aangetast door suikerconsumptie. Maar kan ook persoonlijke context wezen.
Klik om te vergroten...

Voor mijn verslaving was mijn glazuur goed.
Ik drink ook zelden frisdrank of vruchtensappen enz.
Ik persoonlijk denk dus dat het wel door de speed komt.
Mijn tandhalzen liggen ook bloot en dat is heel gevoelig.
Maar goed eigen schuld dikke bult laten we dan maar zeggen.
d
drugs pwsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dank jullie wel voor jullie reacties. Dit is de eerste keer dat ik een enquĂȘte maak, dus ik heb veel aan jullie reacties gehad.
Ik zit op de middelbare school en ik zit in 6 VWO. Ik wil straks tandheelkunde gaan studeren, vandaar dat ik dit onderwerp heb gekozen. Vandaar dat ik jullie ervaringen goed kan gebruiken.
Ik heb de enquĂȘte aangepast en hoop dat deze nu beter ingevuld kan worden. Ik zou jullie dan ook willen vragen om daar nog even de tijd voor te nemen. Mochten jullie nog meer suggesties hebben, dan hoor ik dat graag! Mocht het alsnog te lastig zijn, dan is het ook prima om jullie ervaringen te delen via dit forum. Daar heb ik ook al veel aan gehad.
Dankjewel!
Er is ook voorgesteld om de resultaten te delen. Dit zal ik uiteindelijk via dit forum doen. Ik zal er voor zorgen dat het anoniem blijft.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je enquĂȘte heeft teveel open vragen en insinuaties. Ik mis ook een aantal opties qua drugs en alcohol wordt niet meegeteld?

Daarom hierbij mijn ervaring;

Er is geen verschil in hoe ik met mijn gebit omga en in welke staat het is voordat ik drugs gebruikte en nu.
Ik ga 1x keer in de 8 jaar ofzo naar de tandarts. Ik heb nooit klachten, dus zie de zin er niet van in. Ik ga toch ook niet twee keer per jaar naar het ziekenhuis voor een bodyscan en bloedonderzoek etc. als ik nergens last van heb?

In de laatste 15 jaar 2 gaatjes gehad. Ik rook, gebruik drugs en houd me ook niet aan alle protocollen qua flossen etc. Mijn gebit is in betere staat dan veel anderen die wel braaf 2x per jaar gaan.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heb hem voor je ingevuld. Alsjeblieft:). Heb je ook wat extra kennis gegeven:kissingheart:
K
KetapostelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nou, ik heb me erg doorheen gemanivesteerd. lol
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Fijn om 100x te horen te krijgen dat ik drug verslaaft ben na deze enquĂȘte lol.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Verwijder de eerste vraag of maak het als je drugs verslaaft bent voor hoelang ben je dit dan (als dit nvt is vul dan 0 in)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."