Wat ik niet snap is waarom je nu vraagt hoe lang er tussen moet zitten na je laatste gebruik voor dat je de kinderen weer kan zien.
Want je deed vrijwillig een drugstest om aan te tonen dat je nuchter bent wanneer je ze ontvangt?
Er is wat meer informatie nodig merk ik
![:)]()
. Bedankt dat je zo meedenkt over mijn situatie en wat voor gevolgen bepaalde afspraken kunnen hebben.
Mijn vraag over hoeveel tijd tussen laatste gebruik en de dag dat de kinderen naar mij toe komen, was niet om te weten hoe lang ze nog sporen van drugs kunnen vinden bij de controle. Ik wilde weten wat anderen vinden over hoeveel tijd tussen je laatste keer gebruik en het moment dat je weer als ouder verantwoordelijk bent voor je kinderen, zou moeten zitten. Die vraag staat los van de controles. Kan je na een dag niet meer gebruikt te hebben weer functioneren? Of is de mening daarover dat het 2, 3, etc dagen moet zijn. En dan heb ik het over een avond gebruikt te hebben en niet dagen achter elkaar.
De controles doe ik inderdaad vrijwillig om aan te tonen dat ik niet gebruik als de kinderen bij mij zijn. Belangrijkste argument hierbij is dat ik niet met leugens eronder uit kan komen. De test zorgt ervoor dat er gewoon geen twijfel is.
En dat is een behoorlijke opgave om elke keer iets te gebruiken en daarna uit te rekenen hoe lang het duurt voor dat je niet meer een positieve uitslag krijgt bij het testen.
Dan zou ik het onder controle moeten hebben als ik wil beginnen en stoppen op bepaalde dagen. Dat gaat me nooit lukken, maar ik wil niet nog meer verliezen naast de scheiding. Ik heb de kinderen, mijn werk en huis wat ik dan op het spel zet als ik door zou gaan met gebruik. Dus naast dat het me nooit zou lukken op die manier, wil ik ook een nuchtere toekomst waarin ik weer dagelijks goed functioneer.
Maar door die vraag te stellen kan ik je alleen maar zeggen dat je daar niet goed over na hebt gedacht. En merk dat je zelf niet goed op de hoogte bent hoe dat werkt.
Daar heb ik toch al wel over nagedacht. In principe gebeurd er niks zolang de testen negatief blijven. Test ik positief dan heeft dat gevolgen, want daar gaan we afspraken over maken in het ouderschapsplan. Dus als ik 4 dagen voor controle niet gebruik dan is dat op papier allemaal goed.
Er wordt echter alleen naar de uitslag gekeken om te zien of ik me netjes aan de regels houdt. Terwijl er situaties zijn die waarbij ik dus in de problemen kom. En als ik daarin terecht kom dan is het oppassen dat het niet verder fout gaat. Een voorbeeld is als ik op een zaterdagavond toch drugs gebruik, maar dat is alleen die avond, dan zou dat op maandag met de controle een positieve uitslag geven. Ik vind niet dat er dan gezegd kan worden dat de kinderen onveilig bij mij zouden zijn (die zouden dan op maandagavond bij mij komen).
Waarbij ik je ook kan vertellen dat je nu vrijwillig meewerkt aan drugs testen maar als die positief uitpakken, en er dus bewezen word dat je drugs gebruikt, dan kan dat in de toekomst alleen maar tegen je worden gebruikt.
Ik zou daar mee oppassen.
Die drugstesten kunnen in een zaak als deze bij de rechter het beslissende antwoord zijn zeker als het gaat om bv voogdij. Snap je.
Want ik lees dat je schrijft dat je het wel fijn vind als
'stok achter de deur'
die testen.
Maar zijn dat je eigen woorden?
Dat zinnentje word altijd veel gebruikt in justitiële kringen voornamelijk bij rechters en advocaten.
Of kwam je vrouw daar mee?
Dat is het eerste wat bij mij op komt dat zij met een advocaat heeft gesproken.
Waar kwam dat test idee vandaan?
Als dat van haar kwam dan wees alert.
Ik zeg dit omdat ik merk dat je het beste voor hebt met je kinderen en oprecht en vriendelijk over komt.
En net als vele andere ook wel eens wat wil gebruiken.
Dat testen niet aan beginnen, dat kan je alleen maar meer elende opleveren..
Nou, eigenlijk geef jij hier precies aan waar ik me zorgen over maak.
Het verzoek van de testen komt van mijn vrouw. Tijdens de gesprekken over de scheiding gaf ze aan het op papier geregeld te willen hebben als ik wel zou terugvallen. En dat ze me niet geloofd op mijn woord is mijn eigen schuld door alle leugens door de jaren heen. Uiteindelijk kwamen de controles eruit als enige betrouwbare methode. We hebben allebei geen advocaat, maar regelen alles via een mediator. Zou ik gaan weigeren om die testen te doen, dan zouden er wel eens advocaten bij kunnen komen. Ik denk dat het gezien mijn geschiedenis wel iets is wat ze af kan dwingen via een advocaat. En mijn vrouw doet het niet om me dwars te zitten, maar vanuit haar zorgen die ze heeft over onze kinderen, maar ook over mij alleen.
Toch ben ik niet helemaal zeker of het voor mij ook het beste is. En het contact met mijn vrouw is nu goed, maar dat zou om kunnen slaan in de komende periode. En dan vind ik het niet prettig om deze afspraken te hebben.
En zo kom ik van 'wanneer vertel je zoiets aan je kinderen' naar 'doe ik er wel goed aan om morgenochtend mijn handtekening te gaan zetten onder de scheidingspapieren en het afsprakenpakket in het ouderschapsplan?
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een betere versie. Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat als mijn vrouw het zou eisen dat ze gelijk zou krijgen van een rechter, dus dan zou het alsnog zo gaan. Kan ik het wel allemaal gaan tegenwerken, maar uiteindelijk hetzelfde resultaat. Zijn er hier mensen die ook afspraken hebben opgenomen over verslaving (van één van de ouders) in het ouderschapsplan?