Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWanneer vertel ik mijn kinderen over mijn verslaving?

Wanneer vertel ik mijn kinderen over mijn verslaving?

80 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Syl zei:
Dit is een oprechte vraag en geen oordeel.





Je bent bang voor terugval en wilt daarom je kinderen op de hoogte brengen.
Maar je bent ook van plan drugs te blijven gebruiken.
Alleen op moment dat de kinderen niet bij jou zijn.
Waarom de kinderen opzadelen met zon zware last, terwijl ze al zo veel te verwerken hebben.
Terwijl je gewoon drugs wil blijven gebruiken?.
Klik om te vergroten...
Dit is een hele terechte opmerking , als jij je kinderen wil meegeven dat je verslaafd bent ‘omdat je kan terugvallen’ dan is de motivatie natuurlijk niet oprecht maar vooral een excuus en vooral voorjezelf als ast een achterdeur inbouwen naar je kinderen toe. Dit is geen oordeel maar mijn mening en ik veroordeel je echt miet want ik herken de situatie waar je in zit.
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tegenover je kinderen is het ook niet helemaal fair als je motivatie anders is dan de uitvoering, dan speel je alsnog geen open kaart.
Ook maak je het voor jezelf nog lastiger denk ik.
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is helemaal niet mijn bedoeling dat ik ga gebruiken als de kinderen niet bij mij zijn. Ik dacht de vraag te stellen, zodat ik niet bij een terugval meteen de kinderen minder zou gaan zien. Terwijl het gebruik bijvoorbeeld dagen voordat ze bij mij komen is voorgevallen.

Echter nu ik het zelf ook nog een keer lees, moet ik toegeven dat ik zie dat ik verkeerd bezig, want ik probeer mogelijkheden in te bouwen. Dus als het niet lukt dan proberen het zo te regelen dat het wel kan in de week dat ik alleen thuis ben. En daar baal ik van. Had het zelf niet in de gaten dat ik bezig was met deze oude gewoonte.

Ik wil het vertellen zodat ze weten wat er speelt, mocht ik een terugval hebben. Dat ik dan juist niet hoef te liegen erover.

Nu denk ik helemaal dat het beter is om te wachten. Eerst langer aankijken hoe het gaat met stoppen.

De opmerking dat ik bezig ben de kinderen met een zware last op te zadelen, lijkt me juist. Dus ga het zeker anders aanpakken.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Maximusso zei:
Het is helemaal niet mijn bedoeling dat ik ga gebruiken als de kinderen niet bij mij zijn. Ik dacht de vraag te stellen, zodat ik niet bij een terugval meteen de kinderen minder zou gaan zien. Terwijl het gebruik bijvoorbeeld dagen voordat ze bij mij komen is voorgevallen.

Echter nu ik het zelf ook nog een keer lees, moet ik toegeven dat ik zie dat ik verkeerd bezig, want ik probeer mogelijkheden in te bouwen. Dus als het niet lukt dan proberen het zo te regelen dat het wel kan in de week dat ik alleen thuis ben. En daar baal ik van. Had het zelf niet in de gaten dat ik bezig was met deze oude gewoonte.

Ik wil het vertellen zodat ze weten wat er speelt, mocht ik een terugval hebben. Dat ik dan juist niet hoef te liegen erover.

Nu denk ik helemaal dat het beter is om te wachten. Eerst langer aankijken hoe het gaat met stoppen.

De opmerking dat ik bezig ben de kinderen met een zware last op te zadelen, lijkt me juist. Dus ga het zeker anders aanpakken.
Klik om te vergroten...
Geef jezelf nog even de kans om dit onder controle te krijgen. Kinderen zijn zoveel mooier dan verslaving, maar verslaving is iets dat je de rest van je leven bij je zal dragen. Enkel als je de intrinsieke motivatie hebt gevonden, zal het lukken om te stoppen.

En wees tot die tijd niet te steng voor jezelf!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#5
Maximusso zei:
Het is helemaal niet mijn bedoeling dat ik ga gebruiken als de kinderen niet bij mij zijn. Ik dacht de vraag te stellen, zodat ik niet bij een terugval meteen de kinderen minder zou gaan zien. Terwijl het gebruik bijvoorbeeld dagen voordat ze bij mij komen is voorgevallen.

Echter nu ik het zelf ook nog een keer lees, moet ik toegeven dat ik zie dat ik verkeerd bezig, want ik probeer mogelijkheden in te bouwen. Dus als het niet lukt dan proberen het zo te regelen dat het wel kan in de week dat ik alleen thuis ben. En daar baal ik van. Had het zelf niet in de gaten dat ik bezig was met deze oude gewoonte.

Ik wil het vertellen zodat ze weten wat er speelt, mocht ik een terugval hebben. Dat ik dan juist niet hoef te liegen erover.

Nu denk ik helemaal dat het beter is om te wachten. Eerst langer aankijken hoe het gaat met stoppen.

De opmerking dat ik bezig ben de kinderen met een zware last op te zadelen, lijkt me juist. Dus ga het zeker anders aanpakken.
Klik om te vergroten...
Dit is in ieder geval wel een eerlijke kijk naar jezelf maar of je nu achterdeurtjes creeert of niet, de rode draad van dit topic zijn je kinderen en met welke last je ze opzadelt. Daarin vind ik vooral erg belangrijk de leeftijd die ze nu hebben, 12-14 zijn hele kwetsbare leeftijden en inschatten hoe ze er bewust of onbewust mee omgaan is gewoon erg lastig. 1 van mijn ouders is zelf verslaafd, old school verslaafd, en daar zijn wij pas achter gekomen toen wij rond de leeftijd van 20 waren. Dat er andere zaken speelden wisten wij al op jonge leeftijd maar de drugs kwamen later pas. Althans, ik wist al op mijn 17 dat er gebruikt werd en ik kon gewoon meedoen. En was daar eerst op tegen maar dit trigerde mij wel op met vrienden drugs te gaan gebruiken terwijl ik echt anti hard drugs was. Dus het kan ook een vreemde soort van nieuwschierigheid opwekken, Tegenwoordig wordt er met 12 jaar al hard drugs gebruikt, dus ook dat zijn risico's naast het stigma wat het ook kan meebrengen. Goed of slecht, cool of beschamend.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#6
Maximusso zei:
Vraag is nog wel hoe we met gebruik omgaan als de kinderen niet bij mij zijn. Dan zou het mijn eigen verantwoordelijkheid zijn. Alleen hoeveel tijd neem je tussen laatste gebruik en het moment dat ze naar mij komen? Kan je zeggen dat zodra de drugs uitgewerkt is dat het mogelijk is?
Klik om te vergroten...

Wat ik niet snap is waarom je nu vraagt hoe lang er tussen moet zitten na je laatste gebruik voor dat je de kinderen weer kan zien.
Want je deed vrijwillig een drugstest om aan te tonen dat je nuchter bent wanneer je ze ontvangt?

En dat is een behoorlijke opgave om elke keer iets te gebruiken en daarna uit te rekenen hoe lang het duurt voor dat je niet meer een positieve uitslag krijgt bij het testen.

Maar door die vraag te stellen kan ik je alleen maar zeggen dat je daar niet goed over na hebt gedacht. En merk dat je zelf niet goed op de hoogte bent hoe dat werkt.

Waarbij ik je ook kan vertellen dat je nu vrijwillig meewerkt aan drugs testen maar als die positief uitpakken, en er dus bewezen word dat je drugs gebruikt, dan kan dat in de toekomst alleen maar tegen je worden gebruikt.

Ik zou daar mee oppassen.
Die drugstesten kunnen in een zaak als deze bij de rechter het beslissende antwoord zijn zeker als het gaat om bv voogdij. Snap je.
Want ik lees dat je schrijft dat je het wel fijn vind als

'stok achter de deur'

die testen.
Maar zijn dat je eigen woorden?
Dat zinnentje word altijd veel gebruikt in justitiële kringen voornamelijk bij rechters en advocaten.
Of kwam je vrouw daar mee?
Dat is het eerste wat bij mij op komt dat zij met een advocaat heeft gesproken.
Waar kwam dat test idee vandaan?

Als dat van haar kwam dan wees alert.
Ik zeg dit omdat ik merk dat je het beste voor hebt met je kinderen en oprecht en vriendelijk over komt.
En net als vele andere ook wel eens wat wil gebruiken.

Dat testen niet aan beginnen, dat kan je alleen maar meer elende opleveren..
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zag ovrigens ook je andere topic aangaande 3mmc. Je geeft aan dat je daar getest wordt en dat de uitslagen niet kloppen. Anderzijds dat het een middel is waar je lastig mee kan stoppen. Daarnaast stel je dat je verslaafd bent. Mijn oprechte mening is dat als je het een eerlijke kan wilt geven je een tijd abstinent blijft, lukt dat je niet, ga een kliniek in. Wees er vooral voorzichtig in wat je met je aankomend ex bespreekt, alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden. Deze manier, op basis van wat je zelf zegt, gaat niet werken.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het feit dat je hier al raad en of ´hulp´ zoekt vind ik persoonlijk toch al een teken dat je goed bezig bent.
Ik ben zelf verslaafd geweest aan coke en heroïne, dat is ondertussen een 20 jaar geleden.
Wanneer je het aan je kinderen kan vertellen? Je kent zelf je kinderen het beste, en kunt zelf wel inschatten hoe ze hier op zullen reageren.
Naar mijn mening duurt eerlijk zijn nog altijd het langst, wil je wachten tot ze er zelf achter komen waarna je misschien veel verwijten gaat krijgen dat je een soort van dubbelleven geleid hebt en veel dingen voor hen hebt verzwegen?
Wat houd je vooral tegen om het te vertellen? Schaamte? Het risico dat ze gaan oordelen?
Het kan ook een hele opluchting zijn als je het verteld, en wie weet heb je wel een enorme steun aan ze als ze weten hoe het zit.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Maximusso zei:
Wat is jullie mening over wanneer je aan je kinderen verteld dat je verslaafd bent?

In het kort mijn situatie, na een huwelijk van 20 jaar gaan mijn vrouw en ik scheiden. We hebben twee kinderen, 14 jaar en 12 jaar oud. In het oudersschapsplan laten we opnemen dat ik me elke week laat testen om aan te tonen dat ik niet heb gebruikt. Zeker als de kinderen bij mij zijn is het van belang dit aan te tonen.

Nu is er een kans dat ik een keer terugval. Daarom wil ik eigenlijk open zijn over de problemen die ik heb, zodat ze weten wat er aan de hand is. Ik wil hier niet over moeten gaan liegen.

Maar ik voel toch enige twijfel. Doe ik er goed aan om ze het al te vertellen? Gaan zij niet te makkelijk over drugs denken?
Klik om te vergroten...
Noot:
Vraag jezelf af, waarom de kinderen nu al deze heikele materie moeten weten....ik zou sowieso wachten tot hun 18 e levensjaar.
Wat schiet je ermee op om dit n u te doen?
Op je 12 e en 14 e levensjaar kun je deze materie echt nog niet begrijpen....
Los van het feit dat de kinderen deze zeer persoonlijke gegevens zeer waarschijnlijk aan heel veel mensen gaan doorgeven.
Ik zou ermee wachten.
Het ijzer is nog te koud om dit te kunnen smeden.
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jumping Jack zei:
Wat ik niet snap is waarom je nu vraagt hoe lang er tussen moet zitten na je laatste gebruik voor dat je de kinderen weer kan zien.
Want je deed vrijwillig een drugstest om aan te tonen dat je nuchter bent wanneer je ze ontvangt?
Klik om te vergroten...


Er is wat meer informatie nodig merk ik :) . Bedankt dat je zo meedenkt over mijn situatie en wat voor gevolgen bepaalde afspraken kunnen hebben.

Mijn vraag over hoeveel tijd tussen laatste gebruik en de dag dat de kinderen naar mij toe komen, was niet om te weten hoe lang ze nog sporen van drugs kunnen vinden bij de controle. Ik wilde weten wat anderen vinden over hoeveel tijd tussen je laatste keer gebruik en het moment dat je weer als ouder verantwoordelijk bent voor je kinderen, zou moeten zitten. Die vraag staat los van de controles. Kan je na een dag niet meer gebruikt te hebben weer functioneren? Of is de mening daarover dat het 2, 3, etc dagen moet zijn. En dan heb ik het over een avond gebruikt te hebben en niet dagen achter elkaar.

De controles doe ik inderdaad vrijwillig om aan te tonen dat ik niet gebruik als de kinderen bij mij zijn. Belangrijkste argument hierbij is dat ik niet met leugens eronder uit kan komen. De test zorgt ervoor dat er gewoon geen twijfel is.

Jumping Jack zei:
En dat is een behoorlijke opgave om elke keer iets te gebruiken en daarna uit te rekenen hoe lang het duurt voor dat je niet meer een positieve uitslag krijgt bij het testen.
Klik om te vergroten...

Dan zou ik het onder controle moeten hebben als ik wil beginnen en stoppen op bepaalde dagen. Dat gaat me nooit lukken, maar ik wil niet nog meer verliezen naast de scheiding. Ik heb de kinderen, mijn werk en huis wat ik dan op het spel zet als ik door zou gaan met gebruik. Dus naast dat het me nooit zou lukken op die manier, wil ik ook een nuchtere toekomst waarin ik weer dagelijks goed functioneer.

Jumping Jack zei:
Maar door die vraag te stellen kan ik je alleen maar zeggen dat je daar niet goed over na hebt gedacht. En merk dat je zelf niet goed op de hoogte bent hoe dat werkt.
Klik om te vergroten...

Daar heb ik toch al wel over nagedacht. In principe gebeurd er niks zolang de testen negatief blijven. Test ik positief dan heeft dat gevolgen, want daar gaan we afspraken over maken in het ouderschapsplan. Dus als ik 4 dagen voor controle niet gebruik dan is dat op papier allemaal goed.

Er wordt echter alleen naar de uitslag gekeken om te zien of ik me netjes aan de regels houdt. Terwijl er situaties zijn die waarbij ik dus in de problemen kom. En als ik daarin terecht kom dan is het oppassen dat het niet verder fout gaat. Een voorbeeld is als ik op een zaterdagavond toch drugs gebruik, maar dat is alleen die avond, dan zou dat op maandag met de controle een positieve uitslag geven. Ik vind niet dat er dan gezegd kan worden dat de kinderen onveilig bij mij zouden zijn (die zouden dan op maandagavond bij mij komen).

Jumping Jack zei:
Waarbij ik je ook kan vertellen dat je nu vrijwillig meewerkt aan drugs testen maar als die positief uitpakken, en er dus bewezen word dat je drugs gebruikt, dan kan dat in de toekomst alleen maar tegen je worden gebruikt.

Ik zou daar mee oppassen.
Die drugstesten kunnen in een zaak als deze bij de rechter het beslissende antwoord zijn zeker als het gaat om bv voogdij. Snap je.
Want ik lees dat je schrijft dat je het wel fijn vind als

'stok achter de deur'

die testen.
Maar zijn dat je eigen woorden?
Dat zinnentje word altijd veel gebruikt in justitiële kringen voornamelijk bij rechters en advocaten.
Of kwam je vrouw daar mee?
Dat is het eerste wat bij mij op komt dat zij met een advocaat heeft gesproken.
Waar kwam dat test idee vandaan?

Als dat van haar kwam dan wees alert.
Ik zeg dit omdat ik merk dat je het beste voor hebt met je kinderen en oprecht en vriendelijk over komt.
En net als vele andere ook wel eens wat wil gebruiken.

Dat testen niet aan beginnen, dat kan je alleen maar meer elende opleveren..
Klik om te vergroten...

Nou, eigenlijk geef jij hier precies aan waar ik me zorgen over maak.

Het verzoek van de testen komt van mijn vrouw. Tijdens de gesprekken over de scheiding gaf ze aan het op papier geregeld te willen hebben als ik wel zou terugvallen. En dat ze me niet geloofd op mijn woord is mijn eigen schuld door alle leugens door de jaren heen. Uiteindelijk kwamen de controles eruit als enige betrouwbare methode. We hebben allebei geen advocaat, maar regelen alles via een mediator. Zou ik gaan weigeren om die testen te doen, dan zouden er wel eens advocaten bij kunnen komen. Ik denk dat het gezien mijn geschiedenis wel iets is wat ze af kan dwingen via een advocaat. En mijn vrouw doet het niet om me dwars te zitten, maar vanuit haar zorgen die ze heeft over onze kinderen, maar ook over mij alleen.

Toch ben ik niet helemaal zeker of het voor mij ook het beste is. En het contact met mijn vrouw is nu goed, maar dat zou om kunnen slaan in de komende periode. En dan vind ik het niet prettig om deze afspraken te hebben.

En zo kom ik van 'wanneer vertel je zoiets aan je kinderen' naar 'doe ik er wel goed aan om morgenochtend mijn handtekening te gaan zetten onder de scheidingspapieren en het afsprakenpakket in het ouderschapsplan?

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een betere versie. Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat als mijn vrouw het zou eisen dat ze gelijk zou krijgen van een rechter, dus dan zou het alsnog zo gaan. Kan ik het wel allemaal gaan tegenwerken, maar uiteindelijk hetzelfde resultaat. Zijn er hier mensen die ook afspraken hebben opgenomen over verslaving (van één van de ouders) in het ouderschapsplan?
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Brakka Mang zei:
Ik zag ovrigens ook je andere topic aangaande 3mmc. Je geeft aan dat je daar getest wordt en dat de uitslagen niet kloppen. Anderzijds dat het een middel is waar je lastig mee kan stoppen. Daarnaast stel je dat je verslaafd bent. Mijn oprechte mening is dat als je het een eerlijke kan wilt geven je een tijd abstinent blijft, lukt dat je niet, ga een kliniek in. Wees er vooral voorzichtig in wat je met je aankomend ex bespreekt, alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden. Deze manier, op basis van wat je zelf zegt, gaat niet werken.
Klik om te vergroten...
Dat is wat mij nu ook het beste lijkt. Ik ga aangeven het nu nog te vroeg te vinden. En vind het ook qua timing een slecht moment om ze met deze extra informatie en last op te zadelen.

Die testen waarbij de uitslag niet juist is, blijkt waarschijnlijk toch anders te zitten. Ik heb eerst twee medewerkers gesproken die zeggen alles is negatief. Daar maak ik een topic over en zit ondertussen door te piekeren hoe dat kan. En uiteindelijk zegt de derde medewerker dat de uitslagen nog niet binnen zijn...controles van 3 weken oud is nog niet binnen. De communicatie tussen de behandelaars intern is echt slecht. Dat is echter weer een heel ander onderwerp om over door te gaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Inderdaad.
Waar het om draait, is via info niet op de juiste kruising naar rechts te zijn gegaan. Nee, ik.t t., er is een weg gekozen die rechtstreeks naar de bajes, kraakpanden of in tentjes slapen voert.
Het is zooooo simpel eigenlijk.
Als je onder invloed bent, of zou kunnen zijn,
RIJD NIET ZELF!!
laat je rijden als het echt moet....!
Dan hoef je ook geen ingewikkelde sporen te volgen....!
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Inderdaad.
Waar het om draait, is via info niet op de juiste kruising naar rechts te zijn gegaan. Nee, ik.t t., er is een weg gekozen die rechtstreeks naar de bajes, kraakpanden of in tentjes slapen voert.
Het is zooooo simpel eigenlijk.
Als je onder invloed bent, of zou kunnen zijn,
RIJD NIET ZELF!!
laat je rijden als het echt moet....!
Dan hoef je ook geen ingewikkelde sporen te volgen....!
Klik om te vergroten...
Euh, wat zeg je...? Verkeerd gepost?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Het ijzer is nog te koud om dit te kunnen smeden.
Klik om te vergroten...
0543b60a-3b13-4e23-a34c-f96bfa0fe74f.jpg
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoe is het je dit weekend afgegaan? Knap dat je motivatie houdt na een kleine terugval!
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Hoe is het je dit weekend afgegaan? Knap dat je motivatie houdt na een kleine terugval!
Klik om te vergroten...
Dit kan wellicht vrij vervelend overkomen als het minder goed ls gelukt afgelopen week.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
QueerMan zei:
Dit kan wellicht vrij vervelend overkomen als het minder goed ls gelukt afgelopen week.
Klik om te vergroten...
Als dat zo is ..zonder zelfreflectie kom je er niet het is duidelijk dat die posting met goede intenties is getypt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
QueerMan zei:
Dit kan wellicht vrij vervelend overkomen als het minder goed ls gelukt afgelopen week.
Klik om te vergroten...
Ah niet zo bedoeld, ik refereerde naar deze woorden
Maximusso zei:
Ik blijf bij het willen stoppen en nu is het bijna 1 week gelukt, begin opnieuw en kijken of dat langer gaat lukken.
Klik om te vergroten...
Vond ik veel karakter uit blijken en erg knap. Excuses als t verkeerd overkwam!
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Ah niet zo bedoeld, ik refereerde naar deze woorden

Vond ik veel karakter uit blijken en erg knap. Excuses als t verkeerd overkwam!
Klik om te vergroten...
no problem. goeie bedoelingen zijn duidelijk.
bedoelde het voor @Maximusso's benefit.

vallen mag, opstaan ook. :wink:
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Maximusso zei:
Ik bedoelde inderdaad of je hem minder vond door zijn verslaving. Of zwak dat hij niet stopte. Dat lijkt me het lastige, want mijn kinderen zouden ook teleurgesteld in me kunnen zijn. Dat ze het zien als kiezen voor drugs ipv er voor hen te zijn..
Klik om te vergroten...
Je bent niet zwak. Jouw kinderen kunnen daar meer begrip voor tonen zodra jij er meer over loslaat. De een is nou eenmaal zeer verslavingsgevoelig en jouw herstel delen kan juist laten zien hoeveel kracht je daadwerkelijk in jouw mars hebt. Hoe pijnlijk en zwaar het af en toe ook was, ik ben blij dat ik er voor mijn verslaafde vader heb kunnen zijn in die tijd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."