Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWanneer vertel ik mijn kinderen over mijn verslaving?

Wanneer vertel ik mijn kinderen over mijn verslaving?

80 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Alle sterkte toegewenst!
Houd vol, de eerste drie weken zijn zwaar, maar het is te doen.
Ga nooooit in discussie met jezelf over wel, of niet "een beetje"
Want die discussie verlies je altijd
Dus....zeg neeee
Klik om te vergroten...
Inderdaad, heb het nu ineens lastig. Voor mijn gevoel komt het uit het niks. Even forum erbij pakken. En gedachten op wat anders krijgen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat is de juiste methode om cravings tegen te gaan!
Probeer je aandacht, je gedachtengang te doorbreken, en aldus een afleiding te vinden die jouw idee-fixe op een ander spoor zet.
Dit is mij ook zo geleerd in de afkick kliniek. En...bij mij werkt het! Nog altijd!
Ik probeer een niet te moeilijk klusje te vinden, zoals opruimen, in mijn tuin iets veranderen, afwassen, soms een boodschapje doen, te gaan knutselen, i.i.g. niet op de bank te blijven zitten en n i e t blijven piekeren over hoe lekker de drug in casu ook al weer was de laatste keer.
Want dan ga je onherroepelijk in discussie met jezelf, wel, of niet, of een beetje te nemen en als je eenmaal zover bent, dan wint de verslavings duivel van je.
Actief worden! Wandelen is al een goede bezigheid!
Houd vol makker. Het gaat over, deze zucht!
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Maximusso zei:
Mijn ex vrouw had graag gewild dat ik het ze nu vertel. Ze heeft het gevoel dat het ze duidelijkheid zal verschaffen, omdat ze toch met vermoedens kunnen zitten. Onze therapeute gaf aan dat ik het ze kon vertellen, maar wel moest opletten dat een terugval voor problemen kan zorgen. Dat ze gaan afvragen of zij niet belangrijk genoeg zijn om niet te gebruiken. Daardoor heb ik het ze nog niet verteld. Ondanks dat mijn ex vrouw en eigenlijk ook onze therapeute dat eigenlijk wel wilden.

Gelukkig is het contact met mijn ex goed en na mijn uitleg waarom ik wilde wachten, is het nu eerst belangrijk dat ik een tijd niet gebruik. Daarna kunnen we het stuk oppakken over het ze vertellen.

We zitten misschien dan niet op één lijn, maar doen niks als de ander dat niet wil.
Klik om te vergroten...
Nogmaals: kei-sterk dat je dit aangaat.
En dan hoe lastig het ook is, je ook nog aan je kinderen denkt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Trots dat je het tot nu toe volhoudt! Enorm klote dat je het zwaae hebt natuurlijk. En je mag je ook best wel "op" voelen denk ik!!! Dat is je lichaam nu eenmaal, toch? Ik herinner mezelf er wel altijd aan dat jezelf echt energiek voelen heel anders is dan van drugs, en wat mij betreft chiller... Hoop dat je hier en verder de afleiding kan vinden die je nodig hebt!
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Yoo. goeiemorgen.

Hoe gaat 'ie ?
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik moet helaas zeggen dat ik mijn trek van vanochtend toen ik besefte dat ik alleen thuis was en ipv van alle huishoudelijke taken ook wel eerst even wat kon nemen nu ik het rijk voor mij alleen had. En dat gaat zo snel van bezig zijn in gedachten over de dingen die je die dag allemaal moet doen. En in een split second bedacht ik me wat een mooie gelegenheid het nu eigen was, en daar kon ik niet meer van afkomen. Dus ik heb toch gebruikt, en dat na een weekend wat ik heel saai en lastig vond. Geen energie om wat te doen, willen slapen maar lukte niet. Uiteindelijk doorstaan en dan ineens dit.

Maar ik ga niet verder als voorheen door morgen weer te gaan gebruiken. Ik blijf bij het willen stoppen en nu is het bijna 1 week gelukt, begin opnieuw en kijken of dat langer gaat lukken.
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ook de dingen die ik wilde gaan doen zijn op dit moment nog niet erg hulpzaam. Voor drummen en wandelen kon ik mezelf er niet toe zetten. Beetje vervelen en hangen op de bank en bed. Hopelijk gaat het deze week doordat ik maar 1 x heb gebruikt sneller beter en lukt het wel om die motivatie te krijgen.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Soms gaan dingen met 1 stap achteruit, en dan weer stappen vooruit.
Het is kei-sterk dat je het aan gaat!

En vandaag is een nieuwe dag.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heel soms een kleine terugval is niet ongewoon.
Dus wees niet te hard voor jezelf.
Maar nu dus stoppen!
Probeer om eraf te blijven en je bent goed bezig!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik sluit me aan bij de reactie van @De Zandman.
Het stoppen is een proces en zo’n terugval gebeurt vaker en is een leermoment voor je.
Motivatie om dingen op te pakken moet uit jezelf komen en niet wachten tot er iets gebeurt. Je moet zelf zin maken om wat te gaan doen en eenmaal bezig zul je zien en merken hoe lekker dat voelt

Goed dat je hier je terugval ook meldt, je bent eerlijk en dat is de basis.

Opstaan en weer doorgaan, mooie dag!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoe is het je dit weekend afgegaan? Knap dat je motivatie houdt na een kleine terugval!
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Hoe is het je dit weekend afgegaan? Knap dat je motivatie houdt na een kleine terugval!
Klik om te vergroten...
Dit kan wellicht vrij vervelend overkomen als het minder goed ls gelukt afgelopen week.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#13
QueerMan zei:
Dit kan wellicht vrij vervelend overkomen als het minder goed ls gelukt afgelopen week.
Klik om te vergroten...
Als dat zo is ..zonder zelfreflectie kom je er niet het is duidelijk dat die posting met goede intenties is getypt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
QueerMan zei:
Dit kan wellicht vrij vervelend overkomen als het minder goed ls gelukt afgelopen week.
Klik om te vergroten...
Ah niet zo bedoeld, ik refereerde naar deze woorden
Maximusso zei:
Ik blijf bij het willen stoppen en nu is het bijna 1 week gelukt, begin opnieuw en kijken of dat langer gaat lukken.
Klik om te vergroten...
Vond ik veel karakter uit blijken en erg knap. Excuses als t verkeerd overkwam!
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Ah niet zo bedoeld, ik refereerde naar deze woorden

Vond ik veel karakter uit blijken en erg knap. Excuses als t verkeerd overkwam!
Klik om te vergroten...
no problem. goeie bedoelingen zijn duidelijk.
bedoelde het voor @Maximusso's benefit.

vallen mag, opstaan ook. :wink:
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Maximusso zei:
Ik bedoelde inderdaad of je hem minder vond door zijn verslaving. Of zwak dat hij niet stopte. Dat lijkt me het lastige, want mijn kinderen zouden ook teleurgesteld in me kunnen zijn. Dat ze het zien als kiezen voor drugs ipv er voor hen te zijn..
Klik om te vergroten...
Je bent niet zwak. Jouw kinderen kunnen daar meer begrip voor tonen zodra jij er meer over loslaat. De een is nou eenmaal zeer verslavingsgevoelig en jouw herstel delen kan juist laten zien hoeveel kracht je daadwerkelijk in jouw mars hebt. Hoe pijnlijk en zwaar het af en toe ook was, ik ben blij dat ik er voor mijn verslaafde vader heb kunnen zijn in die tijd.
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Waar het in eerste instantie fout ging bij de uc's was toen ze me vertelde dat er geen positieve resultaten bijzaten terwijl dat gewoon niet anders kon.

Daarna heb ik de uitleg gehoord dat er twee resultaten nog niet binnen waren. Die twee waarvan ik had aangegeven dat ze positief moesten zijn. Ik denk niet dat ze hier express uitslagen aan het beïnvloeden zijn voor betere scores voor hun kliniek. Maar ik heb door de communicatie erover het vertrouwen wel verloren als het aankomt op dat het goed gaat en volgens afgesproken regels gewerkt wordt. De meest simpele afspraak dat ik de positieve uitslagen door zou krijgen daar wordt ik van de één naar de ander gestuurd die het moet regelen.

Tel daarbij op dat het nu al weken duurt voordat er een uitslag verteld wordt, dan hebben we er eigenlijk niet zoveel aan. Ik wil aantonen dat ik niet onder invloed ben als de kinderen bij mij zijn. Dus ipv alles via Tactus ga ik die testen zelf afnemen met mijn vrouw erbij. Zo heeft zij ook rust dat de kinderen die week bij mij kunnen zijn. En ik heb geen vervelende vrouw die me de kinderen wil afpakken of me zwart maakt bij de kinderen. Enige wat zij wil is na alle leugens, zeker weten dat ik niet heb gebruikt en niet mij op mijn woord te hoeven geloven.

Dat ik schommel tussen het willen stoppen, maar toch nog over gebruik denken, klopt helemaal. Merk dat mijn mening en motivatie laatste tijd veranderd van nooit meer willen gebruiken naar het kan wel als de kinderen bij mijn vrouw zijn. Denk dat het in mijn berichten de ene keer lijkt alsof ik wil stoppen voor altijd. Dan misschien een keer, tot wanneer het niet lukt alleen als ik die week op mezelf ben. Denk dat daar goed in is te zien dat ik het heel moeilijk vind om te stoppen. Liefst stop ik ermee en zou het sporadisch recreatief gebruik het mooist zijn. Dat is denk ik niet weggelegd voor mij. Dus dan gewoon helemaal stoppen en ook niet af en toe.

Dat lukt nog niet zoals gewenst, maar gaat wel steeds beter. De afgelopen week de laatste vakantie met elkaar als gezin gehad en eergisteren scheidingspapieren getekend en dan lukt het me niet en ga ik me afzonderen en gebruiken. Kan er nog niet goed mee omgaan. Mijn vrouw woont ook nog gewoon bij me in huis. Dan kan nog wel maanden duren voordat ze een andere woning heeft. In deze periode zou ik het liefst willen dat ze ziet dat het me lukt om het onder controle te krijgen.

We hebben co ouderschap afgesproken en de kinderen halen ze niet zomaar weg, maar wel als het me niet lukt en er twijfel bestaat dat ik onder invloed ben tijdens mijn week met ze. En hoewel ik dat niet wil, vind ik het wel prettig dat het gevolgen heeft als ik positieve uitslagen zou krijgen. Ik moet zorgen voor een veilige omgeving voor ze, lukt dat me niet. Dan uit voorzorg niet naar mij komen in een week.

Hebben afgesproken om 6 maanden om de week een test te doen. Op moment dst ze naar mij komen. Na half jaar geen positieve uitslag, dan kijken of het nog nodig is.
C
CronnixLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Maximusso , zoals ik in mijn voorstel bericht gemeld heb ben ik een kind van gebruikers.
Het is nu zo'n 26 jaar geleden dat mijn stiefvader (moge hij rusten in vrede) mij als jong jochie nadat ik een tijd op de tussendeur had staan bonken aan de eetkamer tafel zette en mij uitlegde dat "grote" mensen soms dingen doen die kinderen niet zouden moeten zien, om vervolgens een flinke teug van een crackpijp te nemen.
Op dat moment een nare ervaring maar toch ben ik er altijd dankbaar voor geweest. Het heeft bij mij een gezonde angst voor drugs achter gelaten, waardoor ik pas op mijn 31e nadat ik enorm veel research had gedaan zelf voor het eerst xtc gebruikt heb, en dat nu zeer verantwoording 1 of 2 x per jaar gebruik om even de deksel van de pan te halen.
Wat ik met dit veel te lange verhaal wil vertellen dat het mij persoonlijk geen schade heeft aangedaan, ik zie het eerder als opvoeding.

In elk geval wens ik je heel veel sterkte in de tijd die komen gaat.
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Cronnix zei:
@Maximusso , zoals ik in mijn voorstel bericht gemeld heb ben ik een kind van gebruikers.
Het is nu zo'n 26 jaar geleden dat mijn stiefvader (moge hij rusten in vrede) mij als jong jochie nadat ik een tijd op de tussendeur had staan bonken aan de eetkamer tafel zette en mij uitlegde dat "grote" mensen soms dingen doen die kinderen niet zouden moeten zien, om vervolgens een flinke teug van een crackpijp te nemen.
Op dat moment een nare ervaring maar toch ben ik er altijd dankbaar voor geweest. Het heeft bij mij een gezonde angst voor drugs achter gelaten, waardoor ik pas op mijn 31e nadat ik enorm veel research had gedaan zelf voor het eerst xtc gebruikt heb, en dat nu zeer verantwoording 1 of 2 x per jaar gebruik om even de deksel van de pan te halen.
Wat ik met dit veel te lange verhaal wil vertellen dat het mij persoonlijk geen schade heeft aangedaan, ik zie het eerder als opvoeding.

In elk geval wens ik je heel veel sterkte in de tijd die komen gaat.
Klik om te vergroten...
@Cronnix

Ik blijf het lastig vinden of ik het ze al moet vertellen of beter is om te wachten.

Ik ben benieuwd hoe je over je stiefvader dacht (wat vond je van hem) na deze gebeurtenis. Je wist tot dat moment niet dat hij verslaafd was? Misschien wel door dat er wat aan de hand was, maar drugs werd normaal niet openlijk gebruikt?

Op dit moment is mijn bedoeling om het zeker te gaan vertellen. Vaak hebben ze van alles door, maar kunnen ze niet precies uitvinden waardoor het komt. Mooiste zou zijn als ik ze op deze manier ook kan laten zien hoe gevaarlijk het is. En als ze er straks zelf ooit mee in aanraking komen, dan hoop ik dat ze erover praten of vragen gaan stellen.

Alleen het is voor mij nog niet het juiste moment om te gaan vertellen. Wil het vertellen na een periode waarin ik niet heb gebruikt.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoi @Maximusso , ik zie dat je ondertussen al wat meedenkers hebt. Ik zou je verslaving zeker niet zeggen tegen je kinderen, ze zitten beiden middenin de puberteit, wat sowieso al niet de makkelijkste periode is, dat kan een ongezien effect hebben. Ik zou werkelijk alles blijven zetten op het afkicken van deze middelen. En ja, er zullen nog valkuilen zijn onderweg, maar met de nodige hulpgroepen, je eigen kracht en vastberadenheid en met je kids als hoofddoel, moet je dat zo hard lukken, om je clean te kunnen noemen en heb je dan nog de nood om het je kinderen te melden, zeg het hen op latere leeftijd. Dat je door een zware en moeilijke periode bent gegaan, maar hard hebt gewerkt en gevochten voor je kinderen en jezelf. Zo meld je de ellende van toen, maar koppel je er meteen ook het positieve aan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."