Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk weet niet waar ik goed aan doe.. even van me afschrijven..

Ik weet niet waar ik goed aan doe.. even van me afschrijven..

152 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Rozekoekje zei:
Als je iets wil vinden van de situatie omtrent de kinderen mag je heus dingen vragen, maar zulke uitspraken op basis van deze info, vind ik wat voorbarig.
Klik om te vergroten...

Thanx.

Als ik lomp overkom is dat omdat ik - zoals ik zei - vergelijkbare situaties heb meegemaakt waar de kinderen niet beter van werden tot een zelfmoordpoging van zo'n meisje aan toe, tien jaar later.
Veel van hen hebben een abonnement bij de psychische hulpverlening. Waar dat niet zo is, komt dat omdat de omgeving ingreep; soms door kinderen even op te vangen, te laten logeren ofzo of doordat het hen lukte om de ouders toch wat bij te sturen of gewone duidelijke grenzen aan te geven die voor veel mensen vanzelf spraken.
Dat bericht van die suicide-poging vergeet ik echt nooit meer zolang ik leef. En ik vraag me nog steeds wel eens af, of ik vanuit mijn plek toen nog harder mijn mond had open moeten doen over wat ik zag gebeuren.
Dus hopelijk wil je begrijpen waar mijn strengheid vandaan komt. Het is niet heel fijn om je machteloos en ongehoord te voelen en je een mogelijk ramp ziet aankomen.

Dat gaat me om de situatie waar jullie kinderen in zitten, en niet om jou en ook niet om je man. Mijn ervaring is namelijk ook dat in de hulpverlening en jeugd-zorg de belangen van ouders vaak boven dat van kinderen werden gesteld. En als ik bezorgd ben wordt ik pissig.


Maarre... als ik het toch mag vragen, hoe zag de situatie er dan feitelijk uit nog geen 3 maanden geleden?

Wat deed je man en wat riep, schreeuwde of zei hij en hoe gedroeg hij zich dan wel, als jij schrijft - en ik pik even een paar zinnen uit jouw eerste tekst:

"Op dat moment dronk hij nog wel 18 halve liters bier per dag.. dat was thuis.. dan had ik het er niet over wat hij nog in de kroeg dronk.."
"Hij had een uitspatting toen ik van onze eerste zwanger was, wilde me toen met 34 weken zwangerschap op straat zetten.."
"Hij ging vaak weg als we ruzie hadden en kwam dan thuis als tiran.. dan kon ik het ontgelden.. dat werd steeds minder gelukkig.
Ons kindje werd geboren en het ging een stuk beter. Met vlagen was er nog wel eens wat maar ok.."

"Als cadeautje kregen we onze tweede, die sliep niet, en ik ben maanden dag en nacht met hem in de weer geweest wat onze relatie natuurlijk ook niet ten goede kwam. Dat maakt dat het bij hem weer is gaan borrelen.. met als hoogtepunt of dieptepunt hoe je het noemen wilt een paar weken geleden. Stomdronken en doorgesnoven thuis komen terwijl de kids nog wakker zijn.. "

Dus hij 'zoop' en snoof nog veel meer dan 9 liter bier per dag, nog voor de kinderen er waren en daarna ging dat in ieder geval tot voor kort nog door. De hele nog korte levens van jullie kleine kinderen lang.
Wat waren die uitspattingen dan, hoe gedroeg hij zich dan toen hij - terwijl je notabene zwanger was - jou op straat wilde gooien?
Wat heeft hij dan wel gezegd, geschreeuwd of gedaan?
Hij gedroeg zich als een tiran, zei je en dan 'kon jij het ontgelden'. Dat klinkt niet alsof er alleen maar ruzie was, maar klinkt als agressie en mogelijk (huiselijk) geweld.
Hoe moest jij het dan ontgelden?

Misschien heeft twee keer na elkaar de pil gefaald, of misschien kun je die niet verdragen en waren jullie alleen aangewezen op condooms of andere (minder betrouwbare) vormen van geboortebeperking, maar anders hebben jullie toch echt in de periode dat hij in ieder geval 9 liter bier dronk en (veel) coke snoof allebei gekozen om kinderen te nemen.

Dat is geen oordeel, maar een nogal droge, gewoon feitelijke constatering.
Ik heb van jou geen enkele reden om het te denken, maar ik weet trouwens ook nog genoeg verhalen waar het besluit alleen bij de vrouw lag om zwanger te raken, door te stoppen met het innemen van de anticonceptiepil. Dat kan ook ruzies opleveren.

Waar ik in ieder geval een vervelend gevoel bij krijg, is als iemand eerst zegt dat iets A is, en daarna is het toch B of nee.. het was eigenlijk F...

Behalve dat ik het zwaar irritant vindt (dat is mijn probleem) is het ook contra-productief.
Verandering kan namelijk alleen komen door de dingen zo helder mogelijk te zien en niet voor de situatie weg te lopen.

De consequenties daarvan onder ogen zien en verantwoordelijkheid nemen, is overigens nooit weglopen.

En ik vraag me af, nu jouw man een stapel trauma's moet proberen te verwerken of in ieder geval moet leren om toch door te gaan, én af te kicken van een drank- en cocaïne-verslaving of hij de komende jaren in staat is om samen met jou zijn vader-rol te nemen.


Zo niet dan ben jij als ouder diegene die zowel Vader als Moeder zal moeten zijn voor jullie kinderen, eventueel met behulp van jullie ouders en je familie of andere verstandige mensen als dat jou kan ondersteunen.


Ik weet zeker dat je het dan echt niet alleen hoeft te doen, maar jij bent wel de enige die keuzes kan maken in het belang van jullie kinderen.

It takes a village to raise a child... is what I'm saying.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#2
QueerMan zei:
Nee, natuurlijk bedoel en schrijf ik niet dat het gedrag van de man haar schuld is.

Wat ik wel zeg, is dat het van hen allebei de verantwoordelijkheid (en dat is niet hetzelfde als 'schuld') is dat ze zwanger raakte toen hij nog aan de drank en de coke was. In de tijd dat hij zich dus ook Inclusief dat hij zich agressief gedroeg.

Die verantwoordelijkheid betekent dat ze nu verstandiger moeten gaan worden, en vanaf nu proberen het beter te doen voor de kinderen.

Dat agressieve stond in de eerste post, daarna lees ik dat ze ging draaien. O.a. dat ze nu zegt dat het na de kinderen ophield. Of dat dit haar kant van het verhaal is, maar niet van hem.
In de eerste post schrijft ze dat het toen de kinderen er al waren, het nog wel eens gebeurde. "Met vlagen was er nog wel eens wat".

En dat kan niet, niet met twee kindjes die nog geen drie jaar oud zijn;
en dan heb ik even niks aan de hulpvraag van moeder of dat ze boos op mij wordt omdat ik een spiegel voor hou.
Klik om te vergroten...
Ah als je het zo zegt klinkt het anders.
R
RozekoekjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
QueerMan zei:
Thanx.

Als ik lomp overkom is dat omdat ik - zoals ik zei - vergelijkbare situaties heb meegemaakt waar de kinderen niet beter van werden tot een zelfmoordpoging van zo'n meisje aan toe, tien jaar later.
Veel van hen hebben een abonnement bij de psychische hulpverlening. Waar dat niet zo is, komt dat omdat de omgeving ingreep; soms door kinderen even op te vangen, te laten logeren ofzo of doordat het hen lukte om de ouders toch wat bij te sturen of gewone duidelijke grenzen aan te geven die voor veel mensen vanzelf spraken.
Dat bericht van die suicide-poging vergeet ik echt nooit meer zolang ik leef. En ik vraag me nog steeds wel eens af, of ik vanuit mijn plek toen nog harder mijn mond had open moeten doen over wat ik zag gebeuren.
Dus hopelijk wil je begrijpen waar mijn strengheid vandaan komt. Het is niet heel fijn om je machteloos en ongehoord te voelen en je een mogelijk ramp ziet aankomen.

Dat gaat me om de situatie waar jullie kinderen in zitten, en niet om jou en ook niet om je man. Mijn ervaring is namelijk ook dat in de hulpverlening en jeugd-zorg de belangen van ouders vaak boven dat van kinderen werden gesteld. En als ik bezorgd ben wordt ik pissig.


Maarre... als ik het toch mag vragen, hoe zag de situatie er dan feitelijk uit nog geen 3 maanden geleden?

Wat deed je man en wat riep, schreeuwde of zei hij en hoe gedroeg hij zich dan wel, als jij schrijft - en ik pik even een paar zinnen uit jouw eerste tekst:

"Op dat moment dronk hij nog wel 18 halve liters bier per dag.. dat was thuis.. dan had ik het er niet over wat hij nog in de kroeg dronk.."
"Hij had een uitspatting toen ik van onze eerste zwanger was, wilde me toen met 34 weken zwangerschap op straat zetten.."
"Hij ging vaak weg als we ruzie hadden en kwam dan thuis als tiran.. dan kon ik het ontgelden.. dat werd steeds minder gelukkig.
Ons kindje werd geboren en het ging een stuk beter. Met vlagen was er nog wel eens wat maar ok.."
"Als cadeautje kregen we onze tweede, die sliep niet, en ik ben maanden dag en nacht met hem in de weer geweest wat onze relatie natuurlijk ook niet ten goede kwam. Dat maakt dat het bij hem weer is gaan borrelen.. met als hoogtepunt of dieptepunt hoe je het noemen wilt een paar weken geleden. Stomdronken en doorgesnoven thuis komen terwijl de kids nog wakker zijn.. "


Dus hij 'zoop' en snoof nog veel meer dan 9 liter bier per dag, nog voor de kinderen er waren en daarna ging dat in ieder geval tot voor kort nog door. De hele nog korte levens van jullie kleine kinderen lang.
Wat waren die uitspattingen dan, hoe gedroeg hij zich dan toen hij - terwijl je notabene zwanger was - jou op straat wilde gooien?
Wat heeft hij dan wel gezegd, geschreeuwd of gedaan?
Hij gedroeg zich als een tiran, zei je en dan 'kon jij het ontgelden'. Dat klinkt niet alsof er alleen maar ruzie was, maar klinkt als agressie en mogelijk (huiselijk) geweld.
Hoe moest jij het dan ontgelden?

Misschien heeft twee keer na elkaar de pil gefaald, of misschien kun je die niet verdragen en waren jullie alleen aangewezen op condooms of andere (minder betrouwbare) vormen van geboortebeperking, maar anders hebben jullie toch echt in de periode dat hij in ieder geval 9 liter bier dronk en (veel) coke snoof allebei gekozen om kinderen te nemen.

Dat is geen oordeel, maar een nogal droge, gewoon feitelijke constatering.
Ik heb van jou geen enkele reden om het te denken, maar ik weet trouwens ook nog genoeg verhalen waar het besluit alleen bij de vrouw lag om zwanger te raken, door te stoppen met het innemen van de anticonceptiepil. Dat kan ook ruzies opleveren.

Waar ik in ieder geval een vervelend gevoel bij krijg, is als iemand eerst zegt dat iets A is, en daarna is het toch B of nee.. het was eigenlijk F...

Behalve dat ik het zwaar irritant vindt (dat is mijn probleem) is het ook contra-productief.
Verandering kan namelijk alleen komen door de dingen zo helder mogelijk te zien en niet voor de situatie weg te lopen.

De consequenties daarvan onder ogen zien en verantwoordelijkheid nemen, is overigens nooit weglopen.

En ik vraag me af, nu jouw man een stapel trauma's moet proberen te verwerken of in ieder geval moet leren om toch door te gaan, én af te kicken van een drank- en cocaïne-verslaving of hij de komende jaren in staat is om samen met jou zijn vader-rol te nemen.


Zo niet dan ben jij als ouder diegene die zowel Vader als Moeder zal moeten zijn voor jullie kinderen, eventueel met behulp van jullie ouders en je familie of andere verstandige mensen als dat jou kan ondersteunen.


Ik weet zeker dat je het dan echt niet alleen hoeft te doen, maar jij bent wel de enige die keuzes kan maken in het belang van jullie kinderen.

It takes a village to raise a child... is what I'm saying.
Klik om te vergroten...
Thanks! Een bericht als deze komt op mij al heel anders over. Ik zal er denk ik morgen op reageren :)
R
RozekoekjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
QueerMan zei:
Thanx.

Als ik lomp overkom is dat omdat ik - zoals ik zei - vergelijkbare situaties heb meegemaakt waar de kinderen niet beter van werden tot een zelfmoordpoging van zo'n meisje aan toe, tien jaar later.
Veel van hen hebben een abonnement bij de psychische hulpverlening. Waar dat niet zo is, komt dat omdat de omgeving ingreep; soms door kinderen even op te vangen, te laten logeren ofzo of doordat het hen lukte om de ouders toch wat bij te sturen of gewone duidelijke grenzen aan te geven die voor veel mensen vanzelf spraken.
Dat bericht van die suicide-poging vergeet ik echt nooit meer zolang ik leef. En ik vraag me nog steeds wel eens af, of ik vanuit mijn plek toen nog harder mijn mond had open moeten doen over wat ik zag gebeuren.
Dus hopelijk wil je begrijpen waar mijn strengheid vandaan komt. Het is niet heel fijn om je machteloos en ongehoord te voelen en je een mogelijk ramp ziet aankomen.

Dat gaat me om de situatie waar jullie kinderen in zitten, en niet om jou en ook niet om je man. Mijn ervaring is namelijk ook dat in de hulpverlening en jeugd-zorg de belangen van ouders vaak boven dat van kinderen werden gesteld. En als ik bezorgd ben wordt ik pissig.


Maarre... als ik het toch mag vragen, hoe zag de situatie er dan feitelijk uit nog geen 3 maanden geleden?

Wat deed je man en wat riep, schreeuwde of zei hij en hoe gedroeg hij zich dan wel, als jij schrijft - en ik pik even een paar zinnen uit jouw eerste tekst:

"Op dat moment dronk hij nog wel 18 halve liters bier per dag.. dat was thuis.. dan had ik het er niet over wat hij nog in de kroeg dronk.."
"Hij had een uitspatting toen ik van onze eerste zwanger was, wilde me toen met 34 weken zwangerschap op straat zetten.."
"Hij ging vaak weg als we ruzie hadden en kwam dan thuis als tiran.. dan kon ik het ontgelden.. dat werd steeds minder gelukkig.
Ons kindje werd geboren en het ging een stuk beter. Met vlagen was er nog wel eens wat maar ok.."
"Als cadeautje kregen we onze tweede, die sliep niet, en ik ben maanden dag en nacht met hem in de weer geweest wat onze relatie natuurlijk ook niet ten goede kwam. Dat maakt dat het bij hem weer is gaan borrelen.. met als hoogtepunt of dieptepunt hoe je het noemen wilt een paar weken geleden. Stomdronken en doorgesnoven thuis komen terwijl de kids nog wakker zijn.. "


Dus hij 'zoop' en snoof nog veel meer dan 9 liter bier per dag, nog voor de kinderen er waren en daarna ging dat in ieder geval tot voor kort nog door. De hele nog korte levens van jullie kleine kinderen lang.
Wat waren die uitspattingen dan, hoe gedroeg hij zich dan toen hij - terwijl je notabene zwanger was - jou op straat wilde gooien?
Wat heeft hij dan wel gezegd, geschreeuwd of gedaan?
Hij gedroeg zich als een tiran, zei je en dan 'kon jij het ontgelden'. Dat klinkt niet alsof er alleen maar ruzie was, maar klinkt als agressie en mogelijk (huiselijk) geweld.
Hoe moest jij het dan ontgelden?

Misschien heeft twee keer na elkaar de pil gefaald, of misschien kun je die niet verdragen en waren jullie alleen aangewezen op condooms of andere (minder betrouwbare) vormen van geboortebeperking, maar anders hebben jullie toch echt in de periode dat hij in ieder geval 9 liter bier dronk en (veel) coke snoof allebei gekozen om kinderen te nemen.

Dat is geen oordeel, maar een nogal droge, gewoon feitelijke constatering.
Ik heb van jou geen enkele reden om het te denken, maar ik weet trouwens ook nog genoeg verhalen waar het besluit alleen bij de vrouw lag om zwanger te raken, door te stoppen met het innemen van de anticonceptiepil. Dat kan ook ruzies opleveren.

Waar ik in ieder geval een vervelend gevoel bij krijg, is als iemand eerst zegt dat iets A is, en daarna is het toch B of nee.. het was eigenlijk F...

Behalve dat ik het zwaar irritant vindt (dat is mijn probleem) is het ook contra-productief.
Verandering kan namelijk alleen komen door de dingen zo helder mogelijk te zien en niet voor de situatie weg te lopen.

De consequenties daarvan onder ogen zien en verantwoordelijkheid nemen, is overigens nooit weglopen.

En ik vraag me af, nu jouw man een stapel trauma's moet proberen te verwerken of in ieder geval moet leren om toch door te gaan, én af te kicken van een drank- en cocaïne-verslaving of hij de komende jaren in staat is om samen met jou zijn vader-rol te nemen.


Zo niet dan ben jij als ouder diegene die zowel Vader als Moeder zal moeten zijn voor jullie kinderen, eventueel met behulp van jullie ouders en je familie of andere verstandige mensen als dat jou kan ondersteunen.


Ik weet zeker dat je het dan echt niet alleen hoeft te doen, maar jij bent wel de enige die keuzes kan maken in het belang van jullie kinderen.

It takes a village to raise a child... is what I'm saying.
Klik om te vergroten...
Vervelend dat je zoiets hebt meegemaakt. Is het wel goed gekomen?

Ik ga er dan ook vanuit dat het bezorgdheid is wat je over wilt brengen. Voor mij komt het over alsof ik moet verantwoorden hoe en waarom ik kinderen heb gekregen. Lijkt me niet gepast..

De dingen die gebeurd zijn zijn in een tijdspanne van bijna 4 jaar en niet in de afgelopen paar maanden. De reden dat ik benoem dat het alleen mijn verhaal is is omdat er in mijn ogen op een aantal punten ver- en beoordeeld wordt terwijl men niet alles weet. Kritisch zijn mag best maar ver- en beoordelen vind ik iets anders.

Hoe de afgelopen tijd er uit zag voor de behandeling? Mijn man zat op zijn eigen eiland, en ik ook met de kids. Hij was bot, verdrietig, angstig en egoïstisch. Ik zorgde voor de kids En ik was een proces van afstand nemen ingegaan.
Tijdens de lockdown had hij niks gedronken of gebruikt maar daarna dus wel. Een binge (spel ik het goed?) Gebruiker.
Zoals gezegd, het gaat nu goed. We leren veel en hij erkent en herkent veel en daar praten we ook veel over. Hoe confronterend dat soms ook is.
R
RozekoekjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
QueerMan zei:
Yep.
Ene kant wordt ik zo misschien beter gehoord; Andere kant moet ik daarvoor dan wel mijn emoties inslikken
En geloof me dat ik woedend ben over elk geval van een kind in de shit.

Één opmerking waarin ik mezelf gecensureerd heb is dat ik hartgrondig vind is dat veel (dus niet alle...) mannen minder met hun Pik moeten denken, en veel (dus ook niet alle...) vrouwen minder met hun Baarmoeder.
Dit als voorbeeld van hoe kwaad ik ben en hoe villein en vals ik over ouders denk die hun eigen genot en belangen voor dat van kinderen zetten.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het ook mee eens op ouders waar dit van toepassing is en nee daar schaar ik ons niet onder idd. maar misschien is het handig om over dit onderwerp een eigen discussie te starten en niet in mijn draadje :)
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Rozekoekje zei:
Vervelend dat je zoiets hebt meegemaakt. Is het wel goed gekomen?

Ik ga er dan ook vanuit dat het bezorgdheid is wat je over wilt brengen. Voor mij komt het over alsof ik moet verantwoorden hoe en waarom ik kinderen heb gekregen. Lijkt me niet gepast..

De dingen die gebeurd zijn zijn in een tijdspanne van bijna 4 jaar en niet in de afgelopen paar maanden. De reden dat ik benoem dat het alleen mijn verhaal is is omdat er in mijn ogen op een aantal punten ver- en beoordeeld wordt terwijl men niet alles weet. Kritisch zijn mag best maar ver- en beoordelen vind ik iets anders.

Hoe de afgelopen tijd er uit zag voor de behandeling? Mijn man zat op zijn eigen eiland, en ik ook met de kids. Hij was bot, verdrietig, angstig en egoïstisch. Ik zorgde voor de kids En ik was een proces van afstand nemen ingegaan.
Tijdens de lockdown had hij niks gedronken of gebruikt maar daarna dus wel. Een binge (spel ik het goed?) Gebruiker.
Zoals gezegd, het gaat nu goed. We leren veel en hij erkent en herkent veel en daar praten we ook veel over. Hoe confronterend dat soms ook is.
Klik om te vergroten...
Gelukkig is er de minderjarigen waar ik bij betrokken was, geen gestorven. Dus ik zal iets goed hebben gedaan.
Ik heb geen zicht op hoe het ze allemaal verder is vergaan. En wat je al hebt kunnen lezen in m'n eerdere post: een aantal waar ik het wel van weet heeft een abonnement op de psychische hulpverlening.

Dus nee. Het is niet "goed" gekomen met een (groot) deel van die kinderen.

Dat verwijt ik die ouders, hun keuzes en een (jeugd-) zorg-systeem - niet zozeer alle mensen daarin - dat uitgaat van een te romantisch beeld van ouders en gezinnetjes.
Als mens van dichtbij de praktijk wordt je daar cynisch van, omdat de realiteit van het onvermogen van een groot aantal mensen om goed met hun kinderen om te gaan niet doordringt tot de politici in Den Haag. Dat onvermogen leidt er toe dat te veel kinderen opgroeien in een situatie van geestelijke en soms ook lichamelijke mishandeling. Als de volwassenen zoveel eigen problemen hebben, kunnen ze ook gewoon niet de aandacht hebben voor hun kinderen wat die wel gewoon nodig hebben.


Dus vandaar dat ik vragen stel en ontzettend hard en kritisch kan zijn, over of het nou zo slim is om kinderen te nemen bij mensen die om wat voor reden dan ook beperkt zijn - zoals wanneer 1 (of allebei) van de biologische ouders hard-drugs - zoals drugs en cocaïne - ge- of misbruiken.

Waarom lijkt jou dat niet gepast van mij?
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#7
whitesugar zei:
Ah als je het zo zegt klinkt het anders.
Klik om te vergroten...
Yep.
Ene kant wordt ik zo misschien beter gehoord; Andere kant moet ik daarvoor dan wel mijn emoties inslikken
En geloof me dat ik woedend ben over elk geval van een kind in de shit.

Één opmerking waarin ik mezelf gecensureerd heb is dat ik hartgrondig vind is dat veel (dus niet alle...) mannen minder met hun Pik moeten denken, en veel (dus ook niet alle...) vrouwen minder met hun Baarmoeder.
Dit als voorbeeld van hoe kwaad ik ben en hoe villein en vals ik over ouders denk die hun eigen genot en belangen voor dat van kinderen zetten.
R
RozekoekjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat vind ik naar om te horen. Hopelijk krijgt iedereen, volwassenen en kinderen, de hulp die ze nodig krijgen.

Ik vind zeker dat je kritische vragen mag stellen. Ik vind alleen niet dat je kan en mag veroordelen, zo komt het op mij over, op woorden die hier staan maar wat niet het complete verhaal is. Je weet namelijk niet hoe wij met onze kinderen om gaan, je weet niet hoe zij zich voelen, hoe zij zich uiten, je bent hier namelijk niet. En dat is wat ik ongepast vind.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Rozekoekje zei:
Dat vind ik naar om te horen. Hopelijk krijgt iedereen, volwassenen en kinderen, de hulp die ze nodig krijgen.
Klik om te vergroten...
Dat hoop ik ook.
Hulp werkt alleen niet als die ouders hun gedrag niet aanpassen en andere keuzes maken.

Rozekoekje zei:
Ik vind alleen niet dat je kan en mag veroordelen, zo komt het op mij over, op woorden die hier staan maar wat niet het complete verhaal is. Je weet namelijk niet hoe wij met onze kinderen om gaan, je weet niet hoe zij zich voelen, hoe zij zich uiten,
Klik om te vergroten...
Kinderen zullen altijd voor hun ouders kiezen en onder de drie jaar kunnen zij zich niet uiten zoals een volwassene. Dat duurt nog een jaar of 10 tot 15.

Zo zeiden twee tiener-zusjes ooit tegen me, dat hun ouders nooit hadden moeten trouwen.


Rozekoekje zei:
misschien is het handig om over dit onderwerp een eigen discussie te starten en niet in mijn draadje :)
Klik om te vergroten...
gecombineerd met:
Rozekoekje zei:
Lang verhaal.. dank voor het lezen, als je een advies hebt of iets anders kwijt wilt, het is welkom.
Klik om te vergroten...

:blueheart: Mijn advies is om in alle gevallen, kinderen niet in hetzelfde huis te laten opgroeien met ouder(s) die nog bezig zijn met het afkicken van hard-drugs en het verwerken van hun trauma's.
:blueheart: Ik adviseer ook dat beide ouders in die situaties hun keuzes kritisch bekijken, inclusief het aangaan van de relatie en hun hoop en wensen toen ze kinderen kregen. En dat is o.a. omdat veel mensen te romantisch en daarmee - heeeeel soms - naïef kunnen zijn dat als je maar samen bent en kindjes neemt het leven een sprookje wordt en alle grote problemen die ze in hun leven hebben gehad als vanzelf op magische wijze oplossen...
Heel vaak speelt ook mee, dat mensen denken dat ze een partner 'moeten' hebben.

... Als je de inbreng en adviezen van mensen niet wil horen, is het - misschien - niet handig om er naar te vragen in je draadje. :smirk:


Voor de helderheid:
Ik was en ben nog steeds ontzettend onder de indruk van - met name - jouw eerste posts door de duidelijkheid, daadkracht en keuzes die jij bereidt bent om te maken voor je kinderen, en voor jezelf.
Ik respecteer jou door je te zeggen wat ik er verder van denk.
Jij bent een volwassen vrouw en ik denk dat je dat dus - en nog heel veel meer - aan kan. Je bent namelijk geen kind meer.

Misschien ben je er over 20 jaar ook achtergekomen, dat je in de wereld meer mensen tegenkomt die het tegenovergestelde doen - uit gemakzucht, of om conflicten te vermijden, of omdat het ze gewoon niet kan schelen.
Dat zijn de mensen die je klein houden, in plaats van laten groeien.
Kritiek op keuzes die je maakte zijn niet hetzelfde als veroordelen maar een uitdaging om zelf kritischer te worden. Om niet dezelfde fouten te maken als in het verleden maar om het anders proberen te gaan doen. Maak nieuwe fouten.. daar leren we van.

En ik ken jou niet.

Dus ik kan alleen maar hopen dat het nu écht beter gaat en niet zoals zoveel mensen bezig bent met doen alsof het beter gaat omdat dit op de korte termijn gemakkelijker is, of omdat je bang bent om alleen te staan en dat niet aan kan, of omdat je bang bent je kinderen kwijt te raken.
Wat altijd neerkomt op dat je bang bent voor je eigen kracht.

Als je dit tot zover hebt gelezen: Waar ben je bang voor? En dat hoef je mij niet te vertellen, moet je ook niet doen. Maar denk daar alsjeblieft eens over na.
R
RozekoekjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Begrijp me niet verkeerd, met bijna alles wat je zegt ben ik het ook eens. Ik vind persoonlijk alleen niet dat je iets over mijn kinderen kan vinden als je er bijna niets over weet.
Dat het op mij over komt als een oordeel ligt misschien aan mij, dat zou prima kunnen.
En true, dat over wat je dan ook kwijt zou willen heb ik geschreven. Ik had niet ingeschat dat iemand me ter verantwoording zou roepen over hoe en waarom ik kinderen heb gekregen. Ik had eerder verwacht dat er advies zou komen over hoe om te gaan met verslavingsproblematiek. Inschattingsfout van mijn kant wellicht :)
Uiteindelijk zal je het goed bedoelen en dat waardeer ik.
En zeker, ik heb liever iemand die eerlijk is en waar ik wat van kan leren dan iemand die met me mee praat, daar kan ik niks mee.
Woorden komen soms anders over dan de bedoeling is, omdat een ander het nou eenmaal vanuit eigen invalshoek leest.

Ik zal ook nergens zeggen dat we perfecte ouders zijn. we kijken naar ons gedrag en naar het gedrag van onze kinderen en we maken dat bespreekbaar, ook bij zijn behandelaars en we trekken daar lering uit. De dynamiek tussen mijn man en onze dochter is nu bijvoorbeeld heel anders (veel positiever) dan een aantal maanden terug waarin zij hem ontliep.
Dan kan je zeggen kinderen onder de 3 kunnen zich niet uiten als een volwassene, nee dat klopt maar een bepaalde mate van uiting is er zeker wel.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Rozekoekje zei:
De dynamiek tussen mijn man en onze dochter is nu bijvoorbeeld heel anders (veel positiever) dan een aantal maanden terug waarin zij hem ontliep.
Dan kan je zeggen kinderen onder de 3 kunnen zich niet uiten als een volwassene, nee dat klopt maar een bepaalde mate van uiting is er zeker wel.
Klik om te vergroten...
Ik ben blij dit te lezen.
En kinderen zijn weerbaar, wat zowel een voor- maar ook een nadeel kan zijn omdat wat wij allemaal mee-maken in onze jonge kindertijd er - soms - veel later pas uit komt. Kinderen zijn geweldige overlevers door zich aan te passen aan hun omgeving.
En ik benijd jou niet dat je even - platgelegd - de enige volwassene in huis bent met 1 partner die genoeg problemen heeft en 2 kleine kinderen.
Da's pittig.

Rozekoekje zei:
Woorden komen soms anders over dan de bedoeling is, omdat een ander het nou eenmaal vanuit eigen invalshoek leest.
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal. In mijn hoofd ging bij het begin van de threat een waarschuwingslampje knipperen toen ik las over twee jonge kinderen in jullie gezin.

Je man heeft tenslotte fakking grote problemen met trauma's achter zijn misbruik (9 liter per dag... het is bijna knap...) en cocaïne. Die problemen werden - zoals ik je berichten las - alleen maar groter of werden nog minder hanteerbaar toen jullie de kinderen kregen. Ik lees dat de escalaties juist vooral dan gingen gebeuren, zowel bij je eerste (jou het huis uit willen zetten tijdens de zwangerschap) en na de geboorte van de tweede.

Er waren al genoeg posts - sommige bemoedigend en soms ronduit pessimistisch - over je man's verslavingsproblematiek. Op dit forum zijn veel leden die veel beter weten dan ik, hoe moeilijk het is om te stoppen, en die weten ook dat het uiteindelijk je man is die dat moet doen omdat hij de enige is die dat kan doen.

Die schrijven voor een deel dat jij voor jezelf, en voor je twee kleine kinderen moet zorgen.
Dat klinkt heel hard en ze hebben gelijk.
Ik heb niet echt gelezen wat je met hun adviezen deed.

Ben je trouwens nog van plan nog een derde kind te krijgen binnen nu en een aantal jaren?

Volgens mij heb je namelijk al je handen meer dan vol nu. En mijn waarschuwingslampje veranderde in een Heel Hard Klinkend lucht-alarm toen ik las over je kinderen als iets dat gebeurde, een cadeautje en hoe lief ze zijn als ze slapen; In deze situatie...

Wij mannen zijn - net als kleine kinderen - er vrij vaak ook beter in om door ons gedrag aan te geven dat we iets niet aankunnen of willen. Vandaar dat ik denk, dat als je het aan je man vraagt of hij kinderen had gewild en hij eerlijk een maatschappelijk minder geaccepteerd antwoord zou geven, het antwoord nee is.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#12
QueerMan zei:
Yep.
Ene kant wordt ik zo misschien beter gehoord; Andere kant moet ik daarvoor dan wel mijn emoties inslikken
En geloof me dat ik woedend ben over elk geval van een kind in de shit.

Één opmerking waarin ik mezelf gecensureerd heb is dat ik hartgrondig vind is dat veel (dus niet alle...) mannen minder met hun Pik moeten denken, en veel (dus ook niet alle...) vrouwen minder met hun Baarmoeder.
Dit als voorbeeld van hoe kwaad ik ben en hoe villein en vals ik over ouders denk die hun eigen genot en belangen voor dat van kinderen zetten.
Klik om te vergroten...
Het gaat er niet om dat je je emoties inslikt of niet. Maar het gaat erom dat je niet moet oordelen over dingen die je niet zeker weet hoe ze in elkaar steken. Al snap ik je bezorgdheid over kinderen.

En ik ben het met je eens dat mannen minder met hun pik moeten denken. En vrouwen minder met hun baarmoeder? Gebeurd dat vaak dan?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#13
QueerMan zei:
Dit als voorbeeld van hoe kwaad ik ben en hoe villein en vals ik over ouders denk die hun eigen genot en belangen voor dat van kinderen zetten.
Klik om te vergroten...
De belangen van de ouders kunnen toch ook wel eens zwaarder wegen dan die van het kind? Vergeten we hoe belangrijk het is dat ouders mentaal gezond blijven? Anders zijn de kinderen sowieso verdomd…
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."