Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCold turkey stoppen diazepam 100 mg per dag

Cold turkey stoppen diazepam 100 mg per dag

111 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hopaaateee zei:
Ik kom nu net bij de dokter vandaan...
Die gaat totaal geen moer doen behalve me aanmelden bij verslaving zorg want nog tijd duurt en ondersteunende medicatie schrijft die ook niet voor helemaal niks waardoor ik alsnog in 1 keer moet stoppen
Klik om te vergroten...
Kreeg je de 100 mg dan niet op recept?
H
HopaaateeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alleen aanmelding doen voor verslavingszorg
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hiervoor is tijd nodig. Dat heeft het lichaam niet 1, 2, 3 gerepareerd.
Bezie dit over enkele weken eens met een arts zou ik zeggen.
Groot respect om te lezen dat je afbouw van die diazepam naar 0 kan gaan,. Chapeau!
H
HopaaateeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Hiervoor is tijd nodig. Dat heeft het lichaam niet 1, 2, 3 gerepareerd.
Bezie dit over enkele weken eens met een arts zou ik zeggen.
Groot respect om te lezen dat je afbouw van die diazepam naar 0 kan gaan,. Chapeau!
Klik om te vergroten...
Heb net gehoord dat ik nog familiedag van de week heb dus wacht ik die af en dan is het stoppen 💪in het begin was afbouwen makkelijk maar hoe dichter bij nul hoe vervelender gelukkig dat ik hier anoniem me verhaal kan doen veel gehad aan de kennis van meeste reacties :)
Thank you all :))
H
HopaaateeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
100mg Diazepam CT stoppen kan echt niet, dat wordt je dood in het ergste geval en een helse afkick die maanden gaat duren in het gunstigste geval. Ik weet niet welke SEH je gebeld hebt maar hun advies is grote BS. Waarschijnlijk heb je een stagiair aan de lijn gekregen ofzo.

De doorverwijzing naar de verslavingszorg is wel een goede, daar weten ze hoe ze benzos moeten afbouwen (25% is veuls te snel btw. 10% van de meest recente dosis is realistischer). Slecht dat jouw dokter verder niets doet. Ga op zoek naar een andere huisarts.

Wat je nu kunt doen, er vanuitgaand dat je nog Diazepam kunt krijgen bij je dealer, ga over op 90mg per dag. Houd dat een week voel en kijk hoe je je voelt. Als je je goed voelt kun je 80mg overwegen. Dan moet je nog steeds idioot veel Diazepam op voorraad hebben maar ieder beetje helpt.

Laat even weten hoe de zaken er bij staan voor je.
Klik om te vergroten...
10 mg per dag was een gouden advies werkte voor mij goed
H
HopaaateeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Had tijdje niks meer gepost vanwege omstandigheden zit nu nog steeds op 10 mg per dag als ik hier gelijk mee stop hoelang zouden de afkickverschijnselen dan nog duren qua niet kunnen slapen
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hopaaateee zei:
Had tijdje niks meer gepost vanwege omstandigheden zit nu nog steeds op 10 mg per dag als ik hier gelijk mee stop hoelang zouden de afkickverschijnselen dan nog duren qua niet kunnen slapen
Klik om te vergroten...
Hangt van persoon tot persoon af.
Ik ben al een slechte slaper van mezelf, ik ben al enkele (2) clean van den benzo’s en slaap nog altijd voor geen meter..

de andere slaapt na een week weer als een Roosje.

nam moet ik zeggen dat ik benzo’s echt wel als slaapmiddel heb misbruikt en in de dag eigenlijk een Normale dosis aanhield , maar savonds gewoon als tiktaks slikte om te slapen.

nu ga ik zeker 10 keer per nacht naar beneden of uit bed.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Waarom zou je niet een week lang een tablet van 10 mg doormidden breken en zodoende even op 5 mg jezelf instellen?
Het is bekend dat juist het laatste beetje afbouwen heel vaak het moeilijkste is....
Rustig aan, zou ik zeggen en ik heb respect voor je omdat je al heel veel hebt kunnen afbouwen!
Goed gedaan zeg ik dus!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Waarom zou je niet een week lang een tablet van 10 mg doormidden breken en zodoende even op 5 mg jezelf instellen?
Het is bekend dat juist het laatste beetje afbouwen heel vaak het moeilijkste is....
Rustig aan, zou ik zeggen en ik heb respect voor je omdat je al heel veel hebt kunnen afbouwen!
Goed gedaan zeg ik dus!
Klik om te vergroten...

Diazepam is ook te krijgen in 2mg tabletten die zelfs nog door midden te breken zijn. Ik zou alleen maar aanraden om zo verder nog af te bouwen inderdaad.

Hopaaateee zei:
Had tijdje niks meer gepost vanwege omstandigheden zit nu nog steeds op 10 mg per dag als ik hier gelijk mee stop hoelang zouden de afkickverschijnselen dan nog duren qua niet kunnen slapen
Klik om te vergroten...

In the Ashton manual wordt duidelijk omschreven dat het laatste stukje afbouw vaak cruciaal en lastig is. Om helemaal naar 0 te gaan, kan beangstigend zijn. Zorgen geven over niet kunnen slapen, etc. Het is niet voor niets dat ze dat laatste stukje dan ook adviseren om langzaam af te bouwen. Volgens de afbouwschema's in the Ashton manual ook met 1mg per keer eens je onder de 10mg komt (eigenlijk zelfs al onder de 15mg).
Ik heb het zelf ook op dit tempo gedaan, maar kwam gelukkig niet van een hoge dosis af. Mijn slaap was tijdens de afbouw echt slecht. Zeker als we weer een stapje omlaag gingen en dit stabiliseerde dan na een paar dagen. Zo ook toen ik eindelijk op 0 stond. Maar ik heb daarna een paar dagen mindere slaap gehad, toen was ik er vanaf. Ik had toen wel intensieve klinische therapie. Dus werd wel uitgeput overdag.

Het is bekend dat een slow taper op de lange termijn minder gevolgen geeft zoals insomnia. Liever dus langzaam afbouwen en weinig langetermijn klachten overhouden, dan snel afbouwen en lange tijd slapeloosheid of angstklachten overhouden. Naar mijn idee is je afbouw al best snel gedaan. Ik zou nu niet inneens van 10mg naar 0mg gaan. Het geeft risico's en maakt 'clean blijven' alleen maar lastiger.

Tot zover mijn mening van iemand die absoluut geen medische achtergrond heeft.
Z
ZunimitsuLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
. Naar mijn idee is je afbouw al best snel gedaan. Ik zou nu niet inneens van 10mg naar 0mg gaan. Het geeft risico's en maakt 'clean blijven' alleen maar lastiger.
Klik om te vergroten...
Juist die laatste stap naar helemaal niks is het moeilijkst.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben het met de bovenstaande visie helemaal eens!
Langzaam aan, het laatste beetje....dan lukt het!
Succes toegewenst!
Z
ZunimitsuLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Tot zover mijn mening van iemand die absoluut geen medische achtergrond heeft.
Klik om te vergroten...
De meeste met een medische achtergrond hebben geen flauw benul waar ze het over hebben mbt benzo's. Je kan beter naar een ervaringsdeskundige gaan imo.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zunimitsu zei:
De meeste met een medische achtergrond hebben geen flauw benul waar ze het over hebben mbt benzo's. Je kan beter naar een ervaringsdeskundige gaan imo.
Klik om te vergroten...
Dat klopt! Ze worden helaas nog erg veel voorgeschreven, ook voor langetermijn en vaak zonder te vermelden hoe je er vanaf komt.

En bijna overal waar ik ben geweest in de zorg vonden ze een slow taper niet nodig en overdreven. Gelukkig begreep mijn waarnemend huisarts me beter. Ik heb toen zelf een voorstel voor afbouwschema gedaan op basis van de Ashton manual. En zij schreef me diazepam voor onder de voorwaarde dat ik elke week op controle kwam.

Dit was ook een noodoplossing, want ze had liever gehad dat de verslavingszorg dit regelde. Maar ik ben blij dat het zo gegaan is. In de detox waar ik zat hadden ze het heel anders aangepakt. Daar deden ze erg lichtzinnig over benzo's.
Ik kwam daar binnen (om gescheiden te worden van a-p(I)hp) toen ik in het laatste stukje afbouw zat van m'n benzo's. Ik zat toen op 3mg dia per dag.
Had de arts die de intake deed me meer voorgeschreven. Terwijl ik m'n situatie toch duidelijk uitgelegd had.
Moest ik savonds inneens 10mg nemen, die ik niet mocht weigeren. Heb er uiteindelijk 5mg van kunnen maken. Die nurses konden er ook niks aan veranderen.

Gelukkig begreep de psych me de volgende dag beter. Maar het is dat ik er zelf veel kennis van had en er heel graag van af wilde. Ik heb ze toen echt duidelijk moeten maken dat ik er niet van gediend was dat mijn dosis in afbouw even verdrievoudigd werd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat raar. In afbouw ineens 3 x zoveel voorschrijven?! Wat is dat voor een arts....daar ben je mooi mee aangemaakt zogezegd en waarom mag je zo'n hoge dosis niet weigeren?
Gelet op jouw voorgeschiedenis. Heel typisch....
Ik maakte overigens het omgekeerde mee.
Ik moest met 30 mg temazepam in één keer stoppen. Nou, dat viel ook niet mee, dit leverde mij een week bijna niet slapen op naast overdag zowat van het padje zijn.
De arts die het zo voorschreef, was een plaatsvervanger van de gewone verslavingsarts ter plaatse en ik was daar verre van blij mee.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zunimitsu zei:
Juist die laatste stap naar helemaal niks is het moeilijkst.
Klik om te vergroten...
Die heb ik succesvol afgerond met behulp van baflofen , 3x10mg p/d tegen de cravings.

het hielp zeer goed tegen craving , maar niet tegen withdrawl… dat was tanden bijten en gewoon een paar weken schudden, zweten(nog steeds), para ,insomia (nog steeds), etc.

maar had geen enkele behoefte/gedachten dat ik terug een benzo ging nemen door de baclofen , geen idee of het placebo was of niet.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Wat raar. In afbouw ineens 3 x zoveel voorschrijven?! Wat is dat voor een arts....daar ben je mooi mee aangemaakt zogezegd en waarom mag je zo'n hoge dosis niet weigeren?
Gelet op jouw voorgeschiedenis. Heel typisch...
Klik om te vergroten...

Ik heb haar uitgelegd dat ik in afbouw zat. Maar ik had het idee dat ze niet echt luisterde naar wat ik echt zei. Toen zei ze, je mag 10mg diazepam pakken indien nodig. En toen was het gesprek eigenlijk al klaar. (Ik was ook te laat aangekomen op de detox, dus ze waren al niet zo blij).

's avonds kreeg ik van de dienstdoende zuster dus mijn medicatie met daarbij 10mg diazepam. Ik heb toen ook uitgelegd dat ik in afbouw zat. Maar ze kon er niets aan doen omdat ze geen arts was. En de arts had dus opgeschreven dat ik dit moest krijgen. Niet indien nodig. Toen maar de helft genomen.

De volgende dag had ik gelukkig een afspraak met de psychiater. Opnieuw m'n verhaal gedaan. En deze luisterde wel. Toen zijn we verder gegaan met mijn afbouwschema.

De Zandman zei:
Ik maakte overigens het omgekeerde mee.
Ik moest met 30 mg temazepam in één keer stoppen. Nou, dat viel ook niet mee, dit leverde mij een week bijna niet slapen op naast overdag zowat van het padje zijn.
De arts die het zo voorschreef, was een plaatsvervanger van de gewone verslavingsarts ter plaatse en ik was daar verre van blij mee.
Klik om te vergroten...
Er wordt wat af gerommeld hè. En soms sta je daar als cliënt machteloos in... Het helpt in mijn ervaring wel als ze zie dat je echt wilt en gemotiveerd bent. En er zelf ook wat kennis van hebt.

Maar ook dan moet je maar net de juiste voor je hebben.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Er wordt wat af gerommeld hè. En soms sta je daar als cliënt machteloos in... Het helpt in mijn ervaring wel als ze zie dat je echt wilt en gemotiveerd bent. En er zelf ook wat kennis van hebt.

Maar ook dan moet je maar net de juiste voor je hebben.
Klik om te vergroten...
Hier heb je volledig gelijk in!
Ieder succes met een detox staat of valt met je eigen inzet.
Als je niet wilt of er niet voor de volle 100 procent achter staat en er moeite voor wilt doen, dan mislukt de detox.
Ik heb mensen meegemaakt die vanuit justitie een detox moesten volgen en deze mensen slagen veelal niet want zodra ze weer buiten staan, is één van de eerste dingen die ze doen, gaan scoren betreft.
Je moet meewerken, en er volledig achter staan.
Dan doet het personeel ook moeite voor je, en dan is het slagingspercentage het hoogste.
B
BowsermanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zunimitsu zei:
Juist die laatste stap naar helemaal niks is het moeilijkst.
Klik om te vergroten...
Het venijn zit hem inderdaad in de staart. Ik heb 3 weken in een kliniek gezeten waar ze een fast taper deden onder medisch toezicht. In het begin ramden ze er meteen ongeveer 25% vanaf. Man man. Benzo afbouw gaat standaard met Diazepam, maar ik kwam zelf van een RC benzo (clonazolam) en tja, daar zijn geen officiele omrekentabelletjes voor. Ze gaan liever te laag zitten dan te hoog met de startdosis. Vanaf 40mg diazepam ambulant (dus vanuit huis) afgebouwd maar bij de 20mg was ik het zo spuugzat dat ik toen ook op eigen initiatief naar de nul ben gegaan. Ik dacht dat me dat wel makkelijk af zou gaan. Ik heb het geweten.. Maandenlang angstklachten gehad en niet om je bang te maken maar slaapproblemen kunnen tot wel een jaar na het stoppen aanhouden als je te snel gaat. Daarom zijn die laatste kleine stapjes zo belangrijk.
Je hebt je hersenen lange tijd overgoten met een ontspannende saus en die moeten echt herstellen. Door in steeds kleinere stapjes af te bouwen (dus idd in stapjes van 1 of 2mg per keer op het laatst) zorg je ervoor dat dit herstel geleidelijk(er) verloopt en heb je minder last van langdurige klachten.
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zeker niet aan te raden cold turkey te stoppen met benzo's.
Gewoon ronduit gevaarlijk!

Ik zou een schema maken en langzaam je gebruik af te bouwen naar 1x per dag en vanuit daar weer verder.
H
Henk Smit / Oxy LordLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zat is tussen m'n oude posts te neuzen en vroeg me af hoe het nu gaat met het stoppen met de Diazepam

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."