Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafde vriend

Verslaafde vriend

32 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
B
Billy1908Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Druktemaker zei:
Dat laatste komt goed!

Er komt zoveel rust in huis, dat alleen al maakt alles dragelijker. Je vindt je weg wel. Ik snap overigens je onzekerheden hoor, je weet niet hoe het er uit komt te zien.
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik gelijk, verlang ook zo naar die rust. Maar het is wel lastig te accepteren dat het hele beeld dat ik voor ogen had weg is.
Druktemaker zei:
Ik weet overigens niet bij welke verslavingszorg hij aangemeld is, maar waar de mijne aangemeld staat maakt er een potje van. Waar eerst alles geregeld was, hebben zij nu ineens dingen aangepast waardoor ik hem eind deze week weer retourgestuurd krijg tot hij aan de beurt is.
Dit vraagt wederom weer vanuit mijn kant dat ik meebeweeg. Ik gun hem ook het beste, dus ga hier wel in mee (hier kan hij overigens ook niets aan doen).
Hij zou in behandeling gaan voor verslaving en gedragsproblematiek en vanuit daar op een ander adres wonen, maar dit is nu dus allemaal vertraagd. Met zijn autisme gun ik het hem niet dat hij continue van plek moet wisselen, de situatie en de afstand van het gezin is al een grote high five in zijn gezicht.
Hier heb je waarschijnlijk niet tot bijna geen boodschap aan, maar houd er rekening mee dat verslavingszorg niet altijd kijkt naar belang van het gehele gezin.
Klik om te vergroten...
Jeetje lastige situatie. Als je op wat voor manier ook hulp nodig hebt, kom je er pas achter wat een zooitje het overal eigenlijk is. Ben nu wel benieuwd om welke organisatie het bij jullie gaat.
Mijn vriend zit bij Solutions.
D
DenaddictLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb je een pb gestuurd
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Billy1908 zei:
Dat geloof ik gelijk, verlang ook zo naar die rust. Maar het is wel lastig te accepteren dat het hele beeld dat ik voor ogen had weg is.

Jeetje lastige situatie. Als je op wat voor manier ook hulp nodig hebt, kom je er pas achter wat een zooitje het overal eigenlijk is. Ben nu wel benieuwd om welke organisatie het bij jullie gaat.
Mijn vriend zit bij Solutions.
Klik om te vergroten...
Het is ook pijnlijk als de conclusie na al het vechten is dat het gewoon niet lukt. Je hebt er alles aan gedaan, het houd een keer op.

Bij ons gaat het om tactus.

Misschien helpt het in de tussentijd vast om dingen voor te bereiden voor hoever mogelijk. Maak je huisje fijn en aan kant voor als je straks alleen bent, een checklist (zodat je helder hebt wat je wanneer moet regelen etc).
M
MeisLid
01-01-2024, 00:00
#4
Billy1908 zei:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar advies, een hart onder de riem en mogelijk lotgenoten?

Mijn vriend is verslaafd aan benzo's, wiet, en coke. Daarnaast zijn ook 3 cmc en alcohol een probleem en ben ik erachter gekomen dat hij ook meerdere keren truffels heeft genomen en van plan was ketamine te bestellen.

Hij wil hulp, zijn ook in afwachting van een opname in een kliniek, maar in de tussentijd loopt het thuis alles behalve lekker en wordt het gebruik van kwaad tot erger. We hebben 2 kleine kindjes en ik voel me een slechte moeder omdat hij hier nog woont. Tegelijkertijd wil ik hem niet op straat zetten, want dat wordt zijn dood. Daar ben ik sowieso al bang voor omdat hij ook anti depressiva slikt en alles bij elkaar natuurlijk behoorlijk riskant is.

Ik vraag me soms (eigenlijk heel vaak) af of het allemaal nog wel zin heeft. Gaat dit ooit goed komen, met hem, met ons? Ik ervaar weinig steun vanuit zijn familie, er wordt niet echt aan mij gedacht. Zij zitten er door heen en laten mij aan mijn lot over met onze kinderen. Alsof ik er niet door heen zit, ik ben ten einde raad. Ik weet dat er hulpgroepen zijn voor naasten, maar kan hierin niet echt vinden wat ik zoek. Ik zou zo graag in contact komen met iemand die snapt hoe ik me voel. En dan ook echt snapt, en niet in de zin van ik kan me voorstellen blablabla.

Zijn hier toevallig mensen met een verslaafde partner?
Klik om te vergroten...
Hoi, ik ben ook nieuw. Zoek ook mensen die mij begrijpen…. Ik heb een partner. Verslaafd aan coke wiet en drank. Hij heeft geen probleem zegt hij. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met mijn verhaal. Ik weet hoe jij je voelt. Machteloos en niemand die je begrijpt. Ik voel vanuit zijn familie namelijk ook geen steun… zij zijn allang blij als ze er zelf zo min mogelijk “last” van hebben. Steken liever hun kop in het zand. Ik heb al zoveel geprobeerd maar zolang hij geen hulp gaat zoeken komen we nergens. Ik hou van hem. Maar ik haat hem wanneer hij gebruikt heeft. Wij hebben gelukkig geen kinderen samen ….. maar zelfs zonder kids heb ik moeite met loslaten. Ik heb zoveel te vertellen maar ik weet niet waar en hoe te beginnen. Mijn partner heeft in een kliniek gezeten…. Maar zelfs dat heeft niet geholpen….
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het zijn niet de minst verslavende middelen waar je vriend vast zit....hier op DF kun je overigens alles kwijt waar je last van hebt en wellicht kan je hier nuttige informatie krijgen over wat je zou kunnen doen.
Hier zijn meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten als jij en deze mensen kunnen je advies geven!
Alle sterkte toegewenst, dit is een moeilijke situatie....
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Meis zei:
Hoi, ik ben ook nieuw. Zoek ook mensen die mij begrijpen…. Ik heb een partner. Verslaafd aan coke wiet en drank. Hij heeft geen probleem zegt hij. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met mijn verhaal. Ik weet hoe jij je voelt. Machteloos en niemand die je begrijpt. Ik voel vanuit zijn familie namelijk ook geen steun… zij zijn allang blij als ze er zelf zo min mogelijk “last” van hebben. Steken liever hun kop in het zand. Ik heb al zoveel geprobeerd maar zolang hij geen hulp gaat zoeken komen we nergens. Ik hou van hem. Maar ik haat hem wanneer hij gebruikt heeft. Wij hebben gelukkig geen kinderen samen ….. maar zelfs zonder kids heb ik moeite met loslaten. Ik heb zoveel te vertellen maar ik weet niet waar en hoe te beginnen. Mijn partner heeft in een kliniek gezeten…. Maar zelfs dat heeft niet geholpen….
Klik om te vergroten...
Hij moet geholpen willen worden vanuit zichzelf en voor jou of iemand anders. Zolang dat besef er niet is zou ik op afstand blijven.
M
MeisLid
01-01-2024, 00:00
#7
FredKroket zei:
Hij moet geholpen willen worden vanuit zichzelf en voor jou of iemand anders. Zolang dat besef er niet is zou ik op afstand blijven.
Klik om te vergroten...
Afstand…. Is lastig. Je wil iemand ook niet laten vallen…. Maar je wil zelf ook je hoofd boven water kunnen houden. Ik weet nog niet zo goed hoe ik daar een balans in moet vinden.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
Meis zei:
Afstand…. Is lastig. Je wil iemand ook niet laten vallen…. Maar je wil zelf ook je hoofd boven water kunnen houden. Ik weet nog niet zo goed hoe ik daar een balans in moet vinden.
Klik om te vergroten...
Je kunt hem niet helpen.
Zoals hierboven al geschreven: hij moet vanuit zichzelf geholpen willen worden.
Daar ligt de sleutel (voor HEM dus).

Nu loslaten, hoe moeilijk ook. Je komt er anders niet los van…
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als de wil tot stoppen er bij hem niet is, is elke poging tot verandering zinloos.
Elke therapie zal falen.
Stoppen lukt alleen, als hij dit zelf echt wil, en hij er voor de volle 100 procent achter staat en zelfs dan is dat stoppen al moeilijk genoeg....
Maar hij moet ZELF willen!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Meis zei:
Afstand…. Is lastig. Je wil iemand ook niet laten vallen…. Maar je wil zelf ook je hoofd boven water kunnen houden. Ik weet nog niet zo goed hoe ik daar een balans in moet vinden.
Klik om te vergroten...
Het gevoel iemand niet te willen laten vallen is begrijpelijk. Maar (en ik zeg niet dat dit bij jou per se het geval is) je kunt iemand ook "enablen" (weet zo even niet het juiste NL woord) in zijn/haar gedrag en verslaving, door hem/haar niet te "laten vallen".

Ik zie het bij vrienden gebeuren, ik heb het bij mijn zusje (met haar ex) gezien en ik ben zelfs naar een meeting geweest voor vrouwen met verslaafde (mannelijke) partners. Zij allemaal wilden hem niet "laten vallen", maar zij allemaal zorgden ervoor dat hun partner relatief comfortabel door kon gaan met zijn gedrag en verslaving. Zij was er immers toch altijd wel voor hem!

En zoals hier ook al is gezegd: je kunt iemand niet helpen die niet (echt) geholpen wil worden. In plaats daarvan zal diegene je meesleuren dat gat in.

Kiezen voor jezelf is niet per se egoĂŻstisch. Het kan in het grotere plaatje ook beter zijn voor de ander, al is dat misschien niet altijd direct duidelijk voor diegene. Maar los daarvan: red jezelf hieruit. Je wilt niet over een paar jaar nog steeds in deze situatie zitten. Waarschijnlijk niet eens deze situatie, maar erger.

Loyaliteit en zorgzaamheid zijn goede eigenschappen. Maar pas ze niet wijs toe en zelfs deze dingen kunnen (jou en anderen) kwaad doen...
M
MeisLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Het gevoel iemand niet te willen laten vallen is begrijpelijk. Maar (en ik zeg niet dat dit bij jou per se het geval is) je kunt iemand ook "enablen" (weet zo even niet het juiste NL woord) in zijn/haar gedrag en verslaving, door hem/haar niet te "laten vallen
Klik om te vergroten...

ik begrijp helemaal wat je bedoeld! Dat is zeker waar! En daar probeer ik nu juist wel voor te waken. Want lekker goedkoop hier wonen en ondertussen z’n eigen geld opbrassen aan allerlei shit en mij niet kunnen betalen en ook nog geld uit m’n portomonee stelen …. Ja nee… dat is niet de bedoeling. Vaak in sorrys of smoesjes getrapt. Want je wil iemand ook een kans geven… en vertrouwen geven om het anders te kunnen doen natuurlijk. Maar als dat uiteindelijk weer niet gebeurd dan moeten er daadwerkelijke consequenties aan gedrag zitten. Maar alle touwtjes los snijden…. Is altijd wel makkelijker gezegd dan gedaan…. Het huis uit zetten is al een hele grote stap voor een partner van een verslaafde ….
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#12
Meis zei:
Maar alle touwtjes los snijden…. Is altijd wel makkelijker gezegd dan gedaan…. Het huis uit zetten is al een hele grote stap voor een partner van een verslaafde ….
Klik om te vergroten...
Echt iedereen zal met je eens zijn hoe moeilijk die stap is. Dit is een enorme zware beslissing.
Er zijn leden, die jou zijn voor gegaan in zo’n soortgelijk proces. Soms nog moeilijker met kinderen.
Maar als je met al je verstand en alles wat je hierboven leest de zaken op een rijtje zet is het hoe dan ook de juiste beslissing.

Je lijkt nog steeds te vertrouwen dat het goed komt, je wilt hem een kans geven.
Maar inmiddels steelt hij al van je.
Wil je op de volgende stappen wachten?

Het is een proces waar jij doorheen moet.

En ja voor mij is het makkelijk praten. Maar heb al zoveel leed gelezen over relaties met verslaafde partners…
Je doet jezelf echt tekort door verder te gaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Meis zei:
ik begrijp helemaal wat je bedoeld! Dat is zeker waar! En daar probeer ik nu juist wel voor te waken. Want lekker goedkoop hier wonen en ondertussen z’n eigen geld opbrassen aan allerlei shit en mij niet kunnen betalen en ook nog geld uit m’n portomonee stelen …. Ja nee… dat is niet de bedoeling. Vaak in sorrys of smoesjes getrapt. Want je wil iemand ook een kans geven… en vertrouwen geven om het anders te kunnen doen natuurlijk. Maar als dat uiteindelijk weer niet gebeurd dan moeten er daadwerkelijke consequenties aan gedrag zitten. Maar alle touwtjes los snijden…. Is altijd wel makkelijker gezegd dan gedaan…. Het huis uit zetten is al een hele grote stap voor een partner van een verslaafde ….
Klik om te vergroten...
Regelrecht stelen van je vind ik wel echt ver over de grens gaan.

Zie het als dat hij je keuze makkelijker voor je maakt. Zo iemand is niet goed voor je, zacht uitgedrukt.

Al begrijp ik wel dat het moeilijk is als je zelf midden in een relatie zit en daarin hebt geĂŻnvesteerd. Niet alleen met geld, maar ook met tijd, met aandacht, met emotie, met liefde... Je hebt dan niet het overzicht wat een outsider buiten jouw relatie heeft. Je kunt zelfs tunnelvisie krijgen. Dat is me zelf notabene overkomen.

Maar hier zijn de tekenen wel heel duidelijk en volgens mij weet je het zelf ook wel: loslaten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."