Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe side factoren van stoppen met blowen

De side factoren van stoppen met blowen

21 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik herken dit heel erg, had precies hetzelfde toen ik stopte met het drinken van alcohol. Je veranderd jezelf in positieve zin, je probeert een betere versie van je oude zelf te worden. Hou dit vast, je bent moedig. Je vrienden staan stil en laten zien dat jij sterker bent. Ik wens je kracht en wijsheid toe, vrienden komen en gaan.

Zet m op!
D
DreamymindLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hee!

Hoe ervaren jullie side factoren van stoppen/minderen met blowen? Ik ben na een verslaving van 5 jaar dagelijks blowen geminderd naar alleen in het weekend. Voor ongeveer een half jaar nu. Het vergaat mij erg makkelijk, had ik niet verwacht! Toch kwam ik er een tijd geleden achter dat de vriendengroep waarmee ik samen deze voornemens had, weer elke dag blowen >_<. Eigen keuze natuurlijk…. maar wel balen voor mij, want daardoor zie ik ze een stuk minder. Voor mijn idee omdat ik dus niet meer elke dag te porren ben voor een jointje. Ook merk ik dat we in het begin hier erg open gesprekken over hadden, en dit nu een stuk minder is. Ik ben totaal voor leven en laten leven, en iedereen heeft zijn eigen journey binnen een verslaving. Ik had vrijwel geen problemen met het minder blowen maar ik vind het zo jammer dat hierdoor de vriendschappen anders worden. Daardoor krijg ik bijna zoiets van: ik ga het wel meer doen zodat ik niet achterwege gelaten word. Wat ik natuurlijk niet doe, want ik voel me veel beter nu ik niet meer elke dag stoned ben. Maar sociaal vind ik het maar lastig. door mijn semi lange verslaving heb ik bijna alleen maar vrienden die ook verslaafd zijn.
Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en hoe ga je hier mee om?

Groetjes!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik herken dit wel. (Niet vanuit blowen, andere middelen.)

Dit is voor mij ook erg moeilijk, maar uiteindelijk ligt het bij jezelf om dit juist tegen hun te vertellen.
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#4
Waarom niet gewoon nuchter met je (stonede) vrienden afspreken? Of vind je het dan nog te moeilijk om er vanaf te blijven?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dreamymind zei:
Ik had vrijwel geen problemen met het minder blowen maar ik vind het zo jammer dat hierdoor de vriendschappen anders worden.
Klik om te vergroten...
Ja dit is ook wel gewoon zo. Binnen vriendschappen is er een bepaalde dynamiek en middelengebruik speelt daarin een grote rol.

Als mensen bij de GGZ binnenkomen voor hulp bij stoppen met gebruiken, dan wordt meestal geadviseerd om dat soort omgevingen in het begin te vermijden omdat het een risicofactor is voor terugval. In jouw geval betekent dat niet direct dat je je vriendschappen moet verbreken. Maar het kan wel helpen om er wat anders naar te kijken. Als de vriendengroep bij jou (om wat voor reden dan ook) zin opwekt om te gebruiken, dan is die omgeving misschien niet zo gezond voor jou. Verder no hard feelings, maar dan kan je inderdaad beter op zoek gaan naar omgevingen die je wel geven wat je nodig hebt.

Persoonlijk zit ik in vriendengroepen waar ook veel geblowd wordt. En iets van anderhalf jaar geleden heb ik voor mezelf besloten dat ik blowen in sociale settings niet zo leuk vind. Ik word er onzeker en paranoïde van, waardoor ik de hele avond ga zitten denken van 'kijken ze nou naar me? Doe ik wel leuk genoeg? Waarom lukte het niet om gelijk in te haken op dat gesprek?!' Nou, dat is dus gewoon niet zo chill voor mij, en ik ben erachter gekomen dat het voor mij chiller is als ik dat niet doe. (Zie ook dit artikel van VICE wat het echt top verwoordt):
www.vice.com

I'm Sick of Pretending: I Don't 'Get' Weed

After 15 years trying to like it, I'm ready to admit I hate it.
www.vice.com www.vice.com

Kijk omdat ik dat zo voor mezelf heb besloten is het ook niet erg als vrienden om me heen wel blowen. Moeten ze zelf weten. Het is niet dat ik zin heb in iets lekkers wat niet meer mag. Ik wil het liever niet meer.
Toch vertel ik wel eens waarom ik niet meer blow, en dan zie ik hen wel een beetje beschaamd kijken. Volgens mij omdat ze doorhebben dat ze er zelf ook wel last van hebben, maar dat ze nog niet klaar zijn om het blowen los te laten. Dus dat ik ze een beetje doe denken aan iets waar ze liever niet aan denken.

Het compliceert dingen soms dus wel een beetje. Het is af en toe zoeken naar een andere dynamiek. En ik kan aanraden om ook gewoon met andere mensen af en toe wat af te spreken. Zo ga ik nu soms even een avondje wijnen met iemand, bijvoorbeeld in een wijnbar.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Dreamymind hoe gaat het nu?
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben sinds enkele maanden ook zo goed als gestopt met blowen, na een verslaving van ongeveer 35 jaar. In die tijd ben ik wel vaker enkele maanden gestopt. heel af en toe haal ik nog eens 5gr in de shop, maar merk dat ik me toch beter voel als ik niet blow.
Ik merk ook wel dat vrienden die nog blowen, zelden of helemaal niet meer langs komen, omdat ze bij me thuis geen joint meer mogen roken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Toen ik stopte met blowen, heb ik definitief gebroken met al die mensen uit de blowersscene. Anders kon ik dit gestopt zijn niet volhouden... hetzelfde deed ik bij de alcohol scène. Uit die kroeg wegblijven en andere vrienden gezocht.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Toen ik stopte met blowen, heb ik definitief gebroken met al die mensen uit de blowersscene. Anders kon ik dit gestopt zijn niet volhouden... hetzelfde deed ik bij de alcohol scène. Uit die kroeg wegblijven en andere vrienden gezocht.
Klik om te vergroten...
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als mijn vriendin weer thuis komt na een paar maanden uit elkaar, nu ik ook gestopt ben en zij niet, maar 4 jaar geleden was ik een periode van meerdere maanden zonder blowen en had ik het er niet moeilijk mee, dat zij wel blowde.
Ik was plots wel de actieve in huis. Ik ben toen weer begonnen omdat ik na maanden werk mijn eerste vakantie begon zonder vakantiegevoel en het bedrijf gaf me gevoel een spook te zijn. Dat gaat echt niet meer gebeuren.
Ik heb wel zin om een clubje te vinden met mensen die andere dingen willen bespreken en niet gaan blowen of drinken als reden om elkaar te ontmoeten.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Toen ik stopte met blowen, heb ik definitief gebroken met al die mensen uit de blowersscene. Anders kon ik dit gestopt zijn niet volhouden... hetzelfde deed ik bij de alcohol scène. Uit die kroeg wegblijven en andere vrienden gezocht.
Klik om te vergroten...
Dat is idd de verstandigste manier, ik heb vroeger een verslaving gehad aan heroïne en cocaïne (spuiten), een jaar of 2 non stop. Gelukkig toch kunnen stoppen.
Ik heb toen van alles en iedereen afscheid genomen die ook maar ´iets´ met m´n gebruikers verleden te maken had. Dat heeft het stoppen wel een stuk makkelijker gemaakt. Is ondertussen al meer dan 20 jaar geleden.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#11
Manu76 zei:
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als mijn vriendin weer thuis komt na een paar maanden uit elkaar, nu ik ook gestopt ben en zij niet, maar 4 jaar geleden was ik een periode van meerdere maanden zonder blowen en had ik het er niet moeilijk mee, dat zij wel blowde.
Ik was plots wel de actieve in huis. Ik ben toen weer begonnen omdat ik na maanden werk mijn eerste vakantie begon zonder vakantiegevoel en het bedrijf gaf me gevoel een spook te zijn. Dat gaat echt niet meer
Klik om te vergroten...

Manu76 zei:
gebeuren.
Ik heb wel zin om een clubje te vinden met mensen die andere dingen willen bespreken en niet gaan blowen of drinken als reden om elkaar te ontmoeten.
Klik om te vergroten...
Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar mijn ervaring is dat het ´stoppen´ met gebruiken, veel moeilijker word als je samen bent met iemand die wel gebruikt.
Je trekt elkaar steeds mee. Je blijft er mee geconfronteerd worden, en dan is de stap weer enorm vlug gezet.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Acoustic zei:
Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar mijn ervaring is dat het ´stoppen´ met gebruiken, veel moeilijker word als je samen bent met iemand die wel gebruikt.
Je trekt elkaar steeds mee. Je blijft er mee geconfronteerd worden, en dan is de stap weer enorm vlug gezet.
Klik om te vergroten...
Ik weet precies wat je bedoelt, maar ik geloof nog altijd, dat de wiet verslaving niet mijn probleem is en ik heb het ook gewoon in handbereik als het ware, maar een ruim jaar clean blijven wordt dit keer niet zo moeilijk denk ik. Mijn vriendin steunt me tevens bij het stoppen en ik heb wel heel veel zin om een draai te geven aan het leven in veel andere opzichten.
Iets in me zegt, dat ik dit keer geen wiet meer nodig ga hebben om tot rust te komen en vol kan gaan genieten van het leven. Met tabak zou ik het niet kunnen, of in ieder geval niet in het begin. Als ik zou stoppen met roken met nicotine in huis maak ik geen kans. Of zo zat ik in elkaar..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Respect als jij gestopt kunt blijven in huis wonende met iemand die wèl gebruikt.
Ik zou dit beslist niet kunnen....
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Respect als jij gestopt kunt blijven in huis wonende met iemand die wèl gebruikt.
Ik zou dit beslist niet kunnen....
Klik om te vergroten...
ik geef mezelf erg grote kans van slagen, maar ook omdat mijn primaire drugs nicotine was, tweede drugs de stresspillen en ik vervolgens plots ook dagelijks wiet begon te gebruiken. Alcohol weet ik even niet zeker in hoeverre ik verslaafd ben geraakt eraan, maar laatste jaren misschien 3x gedronken. Andere vraag die ik me wel durf te stellen, is of niet een deel van de liefde vermindert, nu we niet samen blijven "genieten" van lekker full time hangen...
dat gezegd hebbende, ik ben wel een beetje leeg nu :) maar ik verwacht dat ik geen haast moet hebben. Met nicotine verslaving had ik de gedachte:
3 ellendige kut-uren volhouden
3 uitzichtloze dagen doorkomen
3 weken hele zware tijden accepteren
3 maanden niet zeuren
en eerste jaar na laatste sigaret erg positief blijven, dan maak je kans om ervan af te zijn (of wordt het zeker makkelijker)

met wiet denk ik.. 3 kut weken verwachten en 1 jaar volhouden, dan zien we verder.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Toen ik stopte met blowen, heb ik het een week of 4 wel moeilijk gehad, zeker de eerste week.
Daarna ging het nuchter blijven min of meer vanzelf.
Ik was het stoned op de bank hangen en niets gedaan krijgen, volkomen zat.
Ik heb geen seconde spijt van het stoppen met dat goedje.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Toen ik stopte met blowen, heb ik het een week of 4 wel moeilijk gehad, zeker de eerste week.
Daarna ging het nuchter blijven min of meer vanzelf.
Ik was het stoned op de bank hangen en niets gedaan krijgen, volkomen zat.
Ik heb geen seconde spijt van het stoppen met dat goedje.
Klik om te vergroten...
Grappig. Ik heb zo'n idee dat wij beiden heel blij zijn dat we uit de alcohol fuik en cannabis fuik ontsnapt zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Absoluut! En niet te vergeten de benzo fuik.....!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
[QUOTE="Manu76,
...... Alcohol weet ik even niet zeker in hoeverre ik verslaafd ben geraakt eraan, maar laatste jaren misschien 3x gedronken.........

Noot;
Zo te lezen ben je dus niet verslaafd geraakt aan alcohol.
Dat is dus een hele goede zaak!
Houden zo!
Alcohol brengt bij misbruik niets dan kommer en kwel!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
[QUOTE="Manu76,
...... Alcohol weet ik even niet zeker in hoeverre ik verslaafd ben geraakt eraan, maar laatste jaren misschien 3x gedronken.........

Noot;
Zo te lezen ben je dus niet verslaafd geraakt aan alcohol.
Dat is dus een hele goede zaak!
Houden zo!
Alcohol brengt bij misbruik niets dan kommer en kwel!
Klik om te vergroten...
Dank, ja dat ik niet verslaafd ben geraakt weet ik niet met zekerheid, want voordat ik afhankelijk werd aan Benzodiazepines had ik wel een ander drinkpatroon. Maar alcohol en Benzodiazepines samen kon mijn lichaam echt niet aan. Dan was ik 5 dagen ziek van de stress na een avondje zuipen.
Ik kon al jaren niet genieten van een paar drankjes en moest doordrinken totdat het lichaam niet meer verder kon. Maar bij minderen/ stoppen van alcoholgebruik heb ik geen ontwenningsverschijnselen gehad, alleen misschien de benzo-verslaving..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Blijf van de alcohol af! Ook als je gestopt bent met de benzo's!
Hoe was jouw drinkpatroon: elke dag drinken tot het gaatje, of alleen af en toe?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."