Ik had vrijwel geen problemen met het minder blowen maar ik vind het zo jammer dat hierdoor de vriendschappen anders worden.
Ja dit is ook wel gewoon zo. Binnen vriendschappen is er een bepaalde dynamiek en middelengebruik speelt daarin een grote rol.
Als mensen bij de GGZ binnenkomen voor hulp bij stoppen met gebruiken, dan wordt meestal geadviseerd om dat soort omgevingen in het begin te vermijden omdat het een risicofactor is voor terugval. In jouw geval betekent dat niet direct dat je je vriendschappen moet verbreken. Maar het kan wel helpen om er wat anders naar te kijken. Als de vriendengroep bij jou (om wat voor reden dan ook) zin opwekt om te gebruiken, dan is die omgeving misschien niet zo gezond voor jou. Verder no hard feelings, maar dan kan je inderdaad beter op zoek gaan naar omgevingen die je wel geven wat je nodig hebt.
Persoonlijk zit ik in vriendengroepen waar ook veel geblowd wordt. En iets van anderhalf jaar geleden heb ik voor mezelf besloten dat ik blowen in sociale settings niet zo leuk vind. Ik word er onzeker en paranoïde van, waardoor ik de hele avond ga zitten denken van 'kijken ze nou naar me? Doe ik wel leuk genoeg? Waarom lukte het niet om gelijk in te haken op dat gesprek?!' Nou, dat is dus gewoon niet zo chill voor mij, en ik ben erachter gekomen dat het voor mij chiller is als ik dat niet doe. (Zie ook dit artikel van VICE wat het echt top verwoordt):
After 15 years trying to like it, I'm ready to admit I hate it.
www.vice.com
Kijk omdat ik dat zo voor mezelf heb besloten is het ook niet erg als vrienden om me heen wel blowen. Moeten ze zelf weten. Het is niet dat ik zin heb in iets lekkers wat niet meer mag. Ik wil het liever niet meer.
Toch vertel ik wel eens waarom ik niet meer blow, en dan zie ik hen wel een beetje beschaamd kijken. Volgens mij omdat ze doorhebben dat ze er zelf ook wel last van hebben, maar dat ze nog niet klaar zijn om het blowen los te laten. Dus dat ik ze een beetje doe denken aan iets waar ze liever niet aan denken.
Het compliceert dingen soms dus wel een beetje. Het is af en toe zoeken naar een andere dynamiek. En ik kan aanraden om ook gewoon met andere mensen af en toe wat af te spreken. Zo ga ik nu soms even een avondje wijnen met iemand, bijvoorbeeld in een wijnbar.