Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNiet kunnen stoppen met Alcohol

Niet kunnen stoppen met Alcohol

41 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Ik heb de keuze gemaakt om niets meer te drinken wat zelfs maar op bier l i j k t.
Dus geen sterke drank, geen bier, en ook geen alcohol vrij bier.
Alleen op deze manier houd ik het zelfs na 25 jaren abstinentie verder vol.....
Klik om te vergroten...

Toen alcoholvrijbier op bier met alcohol ging lijken en een beetje zo smaken, viel mij op dat ik het dus niet voor de smaak deed. Een 6-pack alcoholvrijbier wegtikken was wel een hele rare ervaring. Een beetje alsof je een 6-pack frisdrank achter elkaar wegtikte.

Iig was het voor mij een openbaring dat ik nu bewijs had, dat ik het toch echt voor de alcohol in bier deed.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Koffieb00n zei:
Is voor mij onmogelijk als verslaafde.
Klik om te vergroten...
Noot:
Ook voor mij geldt dit. Het is of alles, of niets.
Een beetje gaat domweg niet.
Ik heb gekozen voor: niets. Geen drank dus.
Al meer dan 25 jaren.
Een van de goede beslissingen die ik genomen heb naast erg veel foute....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
Gecontroleerd gebruik is de droom van elke verslaafde, btw.
Klik om te vergroten...
Hmm nu je het zegt...

Ik vraag me dan af: Is het ontbreken van die wens dan een directe indicatie dat een verslaving daadwerkelijk over is?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Hmm nu je het zegt...

Ik vraag me dan af: Is het ontbreken van die wens dan een directe indicatie dat een verslaving daadwerkelijk over is?
Klik om te vergroten...

Als je het mij vraagt is de verslaving eerder 'dormant' dan over. Hij kan altijd terugkomen als ik kijk naar mijn eigen ervaring en die van mensen om me heen.

Het is voor mij in elk geval wel een goede indicatie dat mijn verslaving 'dormant' of 'in remissie' is, als ik de wil niet heb om te gebruiken.
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Hmm nu je het zegt...

Ik vraag me dan af: Is het ontbreken van die wens dan een directe indicatie dat een verslaving daadwerkelijk over is?
Klik om te vergroten...
Wel een grote stap in de goede richting. Als de ergste afkickverschijnselen en de eerste grote tegen slagen nuchter zijn door staan. Is de kans wel groot dat het voorbij is. Tenzij zodra het voorbij is je weer wil gebruiken
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
het ontbreken van die wens dan een directe indicatie dat een verslaving daadwerkelijk over is?
Klik om te vergroten...
En wat als het wel lukt. Ben je dan eigenlijk nooit verslaafd geweest?
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#7
N3K0 zei:
En wat als het wel lukt. Ben je dan eigenlijk nooit verslaafd geweest?
Klik om te vergroten...
Wat ik heb begrepen is, dat je brein heel lui is ingesteld. Je brein zoekt altijd de meest makkelijke route om je neurotransmitters te verkrijgen.

Drugs en alcohol zijn een easy manier om die te verkrijgen. Die pad is dan ook heel groot gemaakt in de schakels die in je brein zitten. Vergelijk het maar als een snelweg.

Wanneer je nuchter wordt en clean wil blijven, dan moet je brein dus via andere kleine wegen aan zijn neurotransmitters komen. ( dus via de kleine omwegen ). overigens worden die wegen steeds makkelijker begaanbaar naarmate je langer clean blijft. Maar pas op… je brein vergeet de snelweg niet! Die zal er altijd blijven liggen.

Daarom geloof ik niet in een “ verslaving af zijn “
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Spatsen zei:
Wat ik heb begrepen is, dat je brein heel lui is ingesteld. Je brein zoekt altijd de meest makkelijke route om je neurotransmitters te verkrijgen.

Drugs en alcohol zijn een easy manier om die te verkrijgen. Die pad is dan ook heel groot gemaakt in de schakels die in je brein zitten. Vergelijk het maar als een snelweg.

Wanneer je nuchter wordt en clean wil blijven, dan moet je brein dus via andere kleine wegen aan zijn neurotransmitters komen. ( dus via de kleine omwegen ). overigens worden die wegen steeds makkelijker begaanbaar naarmate je langer clean blijft. Maar pas op… je brein vergeet de snelweg niet! Die zal er altijd blijven liggen.

Daarom geloof ik niet in een “ verslaving af zijn “
Klik om te vergroten...

Precies dit, niks meer, niks minder!
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Spatsen zei:
Wat ik heb begrepen is, dat je brein heel lui is ingesteld. Je brein zoekt altijd de meest makkelijke route om je neurotransmitters te verkrijgen.

Drugs en alcohol zijn een easy manier om die te verkrijgen. Die pad is dan ook heel groot gemaakt in de schakels die in je brein zitten. Vergelijk het maar als een snelweg.

Wanneer je nuchter wordt en clean wil blijven, dan moet je brein dus via andere kleine wegen aan zijn neurotransmitters komen. ( dus via de kleine omwegen ). overigens worden die wegen steeds makkelijker begaanbaar naarmate je langer clean blijft. Maar pas op… je brein vergeet de snelweg niet! Die zal er altijd blijven liggen.

Daarom geloof ik niet in een “ verslaving af zijn “
Klik om te vergroten...
Ja word ookwel neuroplasticiteit genoemd.

En het pad verslaving is int begin nog niet zo groot. Dan is het een voetpad/fietspad.
Naarmate gebruik word het een grote weg. (Plus sidetracks enzo) al die paden in het hoofd hebben ook weer allemaal connecties met elkaar. (Beïnvloeden elkaar)

Hoe dieper het ingestlete pad hoe "veiliger" alles voelt en het veel makkelijker om het te doen/terug te vallen, zeker met een stressvolle situatie.

Nieuwe wegen maken (nieuwe gewoonten aanleren) is moeilijk maar niet onmogelijk. 😊
Het brein is redelijk maakbaar. 😍

Practice makes perfect!!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Van een verslaving af raken, daar geloof ik niet in.
Een verslaving blijft altijd latent aanwezig.
Er is maar weinig nodig om de verslaving weer actief te maken en de terugval is dan raaazendsnel een feit.
Een beetje gebruik bestaat m.i. niet bij een verslaving.
Het is bijna altijd of alles, of niets.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
1 is teveel 1000 nooit genoeg. Klinkt als een verslavingsgevoelig brein. Oppassen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Van een verslaving af raken, daar geloof ik niet in.
Een verslaving blijft altijd latent aanwezig.
Er is maar weinig nodig om de verslaving weer actief te maken en de terugval is dan raaazendsnel een feit.
Een beetje gebruik bestaat m.i. niet bij een verslaving.
Het is bijna altijd of alles, of niets.
Klik om te vergroten...

Dit.

Ik was meerdere jaren clean. 1 keer weer gaan gebruiken en dan begint het weer van voor af aan. Verslaving blijft altijd aanwezig helaas.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wat kloten man ☹️. Ik herken dit wel. Ik wil je aanraden om elke dag afgepast bier te kopen. En dan een hoeveelheid die jij acceptabel vindt. En dan niet meer bijhalen. Dit is natuurlijk geen oplossing. Voel je een soort onrust waardoor je wil drinken? Zo ja, weet je waar die vandaan komt? Ik ben zelf alcohol verslaafd en ben nu heel lang clean van de alcohol. Ik ga nu anders met dingen om. Het is niet gemakkelijk geweest. Maar ik raad je aan om het een halt toe te roepen. Het is de meest verschrikkelijke verslaving die ik heb gehad. Mensen krijgen echt een afkeer van je. Het maakt op een gegeven moment alles stuk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Elke dag afgepast bier kopen?!?
Dat is geen goed advies voor een alcoholist m.i..
Je blijft zo de verslaving voeden en het is praktisch niet vol te houden om niet meer te nemen.....ik kon dit beslist niet!
Het eerste glas is er een teveel, en de volgende 20 zijn er te weinig.
Het beste is om helemaal geen alcohol meer in te nemen, dat is uiteindelijk makkelijker, geloof me!
Een beetje werkt echt niet.
Zoals ik al zei, het is alles, of niets.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#15
De beste truuk om minder te drinken, is. Uitstellen. Later beginnen. En altijd normaal blijven eten.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#16
dupont zei:
Gecontroleerd gebruik is de droom van elke verslaafde, btw.
Klik om te vergroten...

Meh, het kan wel, maar dan is het meestal wel gecontroleerd maar ook veel.



Als ik weer zou gaan drinken, wordt het toch weer een soort onderhoudsdosering, wel een hoge dosering, die langzaam steeds meer wordt. Maar de ene drug is de andere niet en het is ook niet alles of niets. Je hoeft niet meteen vol gas te gaan. Met coke lijkt mij dat je wel meteen even veel gaat gebruiken, bij alcohol bouwt het wat langzamer weer op. Andere drug, ander gebruik. De een gaat sneller weer fout dan de ander. Ik had een onderhoudsdosering, totdat corona uitbrak, toen ging ik weer los.

Maar ik heb toch echt geen trek in 2 of 3 glaasjes, dat is de denkfout. Het was en zal een trek zijn in 2 a 3 flessen. Minder boeit niet eens meer. Het werkt niet meer, jammergenoeg kan de tolerantie voor alcohol niet meer terug naar de fabrieks instellingen, ook niet na een dry january.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
@reDStone

Uiteindelijk verlies je dan toch alsnog de controle over het gebruik of zie ik dat verkeerd? Als het langzaam steeds meer wordt zie ik dat niet als gecontroleerd gebruiken maar meer als het verlies van je controle over het gebruik.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
@reDStone

Uiteindelijk verlies je dan toch alsnog de controle over het gebruik of zie ik dat verkeerd? Als het langzaam steeds meer wordt zie ik dat niet als gecontroleerd gebruiken maar meer als het verlies van je controle over het gebruik.
Klik om te vergroten...

Je kan het als medicatie gaan gebruiken. Een benzo verslaving kan soms niet meer terug naar nul worden afgebouwd. Dan blijf je op een soort onderhoudsdosering zitten, omdat er anders te heftige en gevaarlijke onthoudingsverschijnselen zijn.

Maar die controle ben je allang kwijt hoor, al vele jaren eerder, toen je nog dacht er nog wel controle over te hebben.
Maar we hebben nou eenmaal geaccepteerd dat we roesmiddelen willen gebruiken. Die controle ben je ergens aan het begin van je drugs en drank carriere allang kwijt. Mensen hebben geen bijzondere wilskracht, ook iemand die elke dag 1 biertje drinkt, is keihard verslaafd en verzint van alles om langzaam steeds meer te kunnen gaan drinken.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#19
plex zei:
Ja! Heb me nog in kunnen houden gelukkig. Bij 4 biertjes gebleven. Vandaag proberen nuchter te blijven.


Ja, goed punt. Sociaal geaccepteerde drugs kunnen erg onderschat worden wat ik inderdaad misschien ook doe. Ik weet het niet, ik wil niet de gezellige alcohol opgeven, het kan echt mooie ervaringen opleveren. Maar grenzen moeten niet overschrijden worden. Het liefst wil ik gewoon minderen maar soms is het beter om helemaal te stoppen...

Dit is ook een risico, alcohol is een van de weinige drugs waaran je kan overleiden door spontaan te stoppen. Ookal denk ik niet dat ik daar genoeg voor gebruik zullen fysieke ontwenningsverscheinselen toch hevig zijn.

Misschien is het beter als ik gewoon minder in kleine stappen tot ik op een acceptabelle consumptie hoeveelheid zit?

Bedankt voor de reacties!
Klik om te vergroten...
Als ik het goed begrijp drink je elke dag 's avonds. Dan lijkt het me dat je voornamelijk in je eentje drinkt.

Toch geef je als reden om niet te stoppen dat het gezellig is en mooie ervaringen kan opleveren. Als dat de enige reden was, zou je de oplossing makkelijk zijn: je drinkt alleen nog op sociale gelegenheden.

Het is alleen niet de enige reden, anders zou je niet doordeweeks drinken. Je noemt slaapproblemen, zou je niet eens moeten kijken of je daar iets aan kan doen? Denk aan meer rust nemen voor het slapengaan, of als dat niet helpt hulp zoeken voor dit probleem.

Je zegt dat je een heel strak schema hebt, maar je hebt wel tijd om 's avonds te zuipen. Misschien zou je in die tijd iets rustgevends kunnen doen.

Tot slot lijkt het me in jouw geval erg moeilijk om in kleine stappen te minderen. Je zegt zelf al dat je jezelf niet in de hand hebt zodra je je eerste biertje hebt gedronken. Dus ik denk dat je beter met jezelf kan afspreken dat je niet meer drinkt, of als dat een te grote stap is, niet meer alleen of niet meer doordeweeks.

Nog een kleine toevoeging, je bent bang voor ontwenningsverschijnselen. Dat begrijp ik goed. Maar bedenk ook wat nu de consequenties zijn van elke dag brak zijn. Waarschijnlijk weet je bijna niet meer hoe het voelt om geen kater te hebben.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alcohol is bijna niet in stappen te minderen, iig niet bij mij.
Als er bij mij alcohol van slechts een glas in de hersenen binnen komt, gaat na een minuut of 10 de beer los en is er geen houden meer aan.
Als je niet met alcohol kunt omgaan is totale abstinentie de enige weg. Om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan wordt soms voor enige dagen librium voorgeschreven en mij heeft dit geholpen.
Ik drink al meer dan 25 jaar niet meer.
Geen druppel. Ook geen alcohol vrij. Ook geen eten waarin drank verwerkt is.
Helemaal niets meer. Bij mij werkt dit.

Alcohol om te kunnen slapen is een misvatting.
Je krijgt geen goede slaap van alcohol omdat je de REM slaap overslaat, je wordt daarom bij alcohol gebruik doodmoe wakker...dus laat die drank als slaapmiddel maar lekker staan!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."