#1
Tipje, voor de leesbaarheid van je verhaal zijn alinea's wel fijn!
Dank je wel voor de tip! Ik heb het aangepast, hopelijk is het nu een beetje fijner om te lezenTipje, voor de leesbaarheid van je verhaal zijn alinea's wel fijn!
Zeker! Ik zie in je verhaal dat je vanuit de "wij-vorm" schrijft en dat is begrijpelijk maar probeer jezelf als individu te zien. Op wat voor manier wil je uiteindelijk hulp gaan zoeken? Succes alvast met stoppen! Hou je ons op de hoogte?Dank je wel voor de tip! Ik heb het aangepast, hopelijk is het nu een beetje fijner om te lezen
Mooi dat je jouw ervaring hier deelt en goed dat je zelf inziet dat je een verkeerde weg hebt ingeslagen. Als jullie willen gaan stoppen, zal het grondig anders moeten. Stoppen met drinken, elkaar een tijdje niet zien, plekken waar jullie gebruikten vermijden, enz. En als dat niet afdoende is, ga naar je huisarts voor hulp. Stel jezelf eerst een duidelijk doel en hoe vaak je mag falen voordat je hulp zoekt. Ik raad af om te proberen gecontroleerd te gebruiken. Dit mondt eigenlijk altijd weer uit in “vol aan de bak” binnen vrij korte tijd.Hallo ik ben nieuw op dit forum en dacht even een verhaal te gaan melden over mijn verslaving zodat ik mensen hopelijk een beetje kan waarschuwen of op zijn minst adviseren voordat mensen in overmaat hetzelfde doen als wat ik en mijn vriendengroep hebben gedaan. De laatste tijd gebruiken ik en mijn vrienden een akelig verslavend en vervelend middeltje genaamd 3-mmc op inname qua snuiven; wij allen beïnvloeden elkaar continu om het te gaan gebruiken want als de ene het gebruikt moet de andere het ook gaan doen omdat de neiging er naar toe best wel heftig is ik denk dat mij en me vrienden nu al zowat 3 a 4 week geen enkele dag zonder 3-mmc te hebben gesnoven.
Eerst was het persoonlijk voor mij een soort rustgevend middeltje wat mij motivatie gaf om dingen te gaan doen waar ik normaal nooit motivatie voor had, al snel voelt het meer als een soort lichtelijke verslaving en zijn wij er met zijn allen van bewust dat we er binnenkort mee moeten gaan stoppen anders draait er nooit een eind aan.
Ik wil graag mensen gaan waarschuwen over hoe snel de verslaving bij 3-mmc kan gaan inkicken; ik en mijn vrienden zijn al akelig aan het experimenteren geweest met bepaalde soorten drugs en nog nooit is er iets geweest waar wij met zijn allen moeite mee hebben om mee te stoppen.
Eerst was het voor ons een middel om op onze vrije dagen lekker te gaan relaxen en even wat te gaan gebruiken aangezien wij niet allemaal continu weekend hebben maar gewoon gezamenlijke vrije dagen in ver band met werk. Al snel veranderde dit naar dat wij zelfs smoesjes gingen maken om het te gaan gebruiken ook al hadden wij de volgende dag gewoon een normale werkdag die vroeg begon.
Al snel genoeg was er elke dag van de week iemand van ons die eraan zat, en wij merken stuk voor stuk dat de drang om te nemen gewoon snel opkomt als iemand een lijntje snuift; snel begin je het te overwegen om het zelf ook te gaan doen en het is bijna altijd dat je smoesjes zoekt om toch nog wel een lijntje van je vriend te gaan vragen.
Wij hebben met zijn allen inmiddels besloten om volgend weekend er een einde aan te gaan brouwen in verband met de achteruitgang van onze fysieke en mentale gezondheid. We beseffen ons hoe vreselijk slopend het middeltje voor ons is; stiekem maar zeker loopt het continu op van één gram kopen op een dag naar al snel 10 gram inslaan voor de hele week wat al binnen de kortste keren (binnen drie á vier dagen) opraakt wat echt een verschrikkelijk resultaat is. Wij zijn nog niet ver genoeg heen om hulp te gaan zoeken bij het stoppen maar als wij uiteindelijk toch doorgaan na aanstaande weekend met ons akkefietje lijkt het mij persoonlijk een verstandig idee om hulp te gaan zoeken.
Wij realiseerden het dat het een verslaving aan het worden was op het punt dat wij zelfs door de weekse dagen 3-mmc gingen snuiven en wij continu excuusjes aan het zoeken waren om het toch wel te gaan doen terwijl het verstandigste was om het niet te gaan doen, het typisch “junkiegedrag”. Het is echt een vervelend iets; je weerhoudt jezelf ervan om een lijn te gaan nemen maar zodra de eerste door je neus heen is gegaan kan je jezelf al helemaal niet meer stoppen door de gemene “cravings” die je er van krijgt.
Een stijgend gevoel wat opkomt na het eerste lijntje wat al vlug weer afneemt na het innemen is wat je probeert te behouden, waardoor je zin krijgt om na een korte periode weer bij te gaan nemen.
Voor mijn ervaring is dit de enigste soort drugs waarbij ik echt mezelf niet meer tegen kan houden na het snuiven. Ik voornamelijk merk dat mijn bloedsomloop, slaapritme, tanden, gedrag en hartfunctie zwaar achteruitgaan in de loop van de tijd. Hierbij heb ik ook gezamenlijk met mijn vrienden om af te gaan kicken van het gebruiken van 3-mmc. Ik adviseer degene die dit leest om 3-mmc alleen te gaan gebruiken via de orale inname en niet nasaal; als je er wel voor kiest om 3-mmc te gaan snuiven denk er dan even over na hoe verslavings gevoelig je bent, doe het alsjeblieft met mate en gebruik nooit meer dan de aangeraden dosis op een avond; je begint redelijk snel een hogere weerstand op te bouwen uit mijn ervaring en dreigt steeds meer te gaan kopen en nemen dan dat je zou willen.
Denk om je gezondheid, voor mij werd een halve gram op een complete nacht al genoeg en dat gaat er tegenwoordig binnen een kortere periode in dan dat het zou moeten waardoor ik mijn gezondheid steeds meer op het spel zet zonder na te denken.
Een akelig lang bericht maar ik wens voor degene die dit leest dat ik genoeg geïnformeerd heb, ik wil niemand angstig maken over het recreatief gebruik van 3-mmc of soortgelijke middelen met dit bericht ik deel mijn eigen ervaringen en adviezen over mijn gebruik en of iemand de informatie wilt opnemen ligt compleet aan degene zelf, doe met dit verhaal wat je wilt.
Bij deze sluit ik af; gebruik altijd met mate en doe genoeg onderzoek over wat je doet en wat je neemt en vergeet nooit dat je leven waardevoller is dan dat je je misschien beseft. Je kunt altijd nog hulp zoeken voordat het te laat is. Geniet van het leven en alles wat het je geeft maar herinner jezelf er altijd aan om alles te minderen zodra het teveel word.
Love.
Ik heb ook gehoord van me behandelaar van verslavingszorg dat er ooit een hele vriendengroep samen gingen afkicken.Mooi dat je jouw ervaring hier deelt en goed dat je zelf inziet dat je een verkeerde weg hebt ingeslagen. Als jullie willen gaan stoppen, zal het grondig anders moeten. Stoppen met drinken, elkaar een tijdje niet zien, plekken waar jullie gebruikten vermijden, enz. En als dat niet afdoende is, ga naar je huisarts voor hulp. Stel jezelf eerst een duidelijk doel en hoe vaak je mag falen voordat je hulp zoekt. Ik raad af om te proberen gecontroleerd te gebruiken. Dit mondt eigenlijk altijd weer uit in “vol aan de bak” binnen vrij korte tijd.
Vind ik best wel tricky. Herstel loopt namelijk nooit synchroon, en het risico bestaat dat één iemand in de fuck-it modus een ander meesleept. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook veel steun opleveren, maar dat gebeurt denk ik pas echt goed als iedereen al een tijdje clean en op weg / stabiel is.Ik heb ook gehoord van me behandelaar van verslavingszorg dat er ooit een hele vriendengroep samen gingen afkicken.
Begrijp ik vond dat namelijk ook maar het was wel een succes verhaal gelukkig. Iedereen moet er wel goed klaar voor zijn.Vind ik best wel tricky. Herstel loopt namelijk nooit synchroon, en het risico bestaat dat één iemand in de fuck-it modus een ander meesleept. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook veel steun opleveren, maar dat gebeurt denk ik pas echt goed als iedereen al een tijdje clean en op weg / stabiel is.
Mooi dat je jouw ervaring hier deelt en goed dat je zelf inziet dat je een verkeerde weg hebt ingeslagen. Als jullie willen gaan stoppen, zal het grondig anders moeten. Stoppen met drinken, elkaar een tijdje niet zien, plekken waar jullie gebruikten vermijden, enz. En als dat niet afdoende is, ga naar je huisarts voor hulp. Stel jezelf eerst een duidelijk doel en hoe vaak je mag falen voordat je hulp zoekt. Ik raad af om te proberen gecontroleerd te gebruiken. Dit mondt eigenlijk altijd weer uit in “vol aan de bak” binnen vrij korte tijd.
Denk je hier het zelfde over als je nog maar relatief kort in die shit zit en dus weinig moeite met andere middelen hebt?Vind ik best wel tricky. Herstel loopt namelijk nooit synchroon, en het risico bestaat dat één iemand in de fuck-it modus een ander meesleept. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook veel steun opleveren, maar dat gebeurt denk ik pas echt goed als iedereen al een tijdje clean en op weg / stabiel is.
TS kan het proberen natuurlijk. Het heeft wellicht kans van slagen als er eerst open gesproken wordt over hoe ieder er over denkt. Als allen hetzelfde willen kan het steunend werken, maar verslaving is een bitch die je gedachten overneemt en al je goede voornemens inruilt voor een belofte aan kortstondig ultiem genot.Denk je hier het zelfde over als je nog maar relatief kort in die shit zit en dus weinig moeite met andere middelen hebt?
Idk ik ben nooit verslaafd geweest aan dergelijke middelen. Maar op mij komt het wel over als een heel goede eerste stap, misschien met ambulante begeleiding ofzo. Samen in de shit gekomen, samen er weer uit proberen te komen. Leave no man behind. Het kan ook net andersom zijn, dat 1 of 2 in je vriendengroep zulke doorzetters zijn dat ze elkaar en de anderen nog meer stimuleren. Offfffeeeeeh zoals ik: nogal wat competitiedrang, dus ook in afkicken niet willen falen? Ik zeg maar wat.
Het verhaal komt zo op me over dat ze dit eerst zo moeten proberen, omdat een maand misbruik nog niet zo idioot klinkt dat je dit niet eerst (zelf) kan aanpakken, en ook omdat TS en zn vrienden aan andere middelen niet verslaafd zijn geweest. Maar misschien heb jij andere ervaringen.
Iets van proffesionele hulp lijkt me wel altijd noodzakelijk. Al is het in eerste instantie de poh ofzo: iemand bij wie je verantwoording moet afleggen en die aan de bellen trekt als het niet lukt.
Hey wou even laten weten dat ik ong een maand ben gestopt en me eigen 4x zo beter voel. Af en toe heb ik wel eens een craving vooral op zaterdag, maar ik probeer altijd te onthouden dat het je maar voor een tijdje gelukkig maakt en daarna weer laag voelt.Verwijder het nummer van je dealer(s) vandaag maar uit je telefoon, en regel dat je komend weekend iets te doen hebt, bijv. op visite bij vrienden die niet gebruiken, een dagje weg uit je vaste omgeving, of anderszins een veilige plek. Laat de feestjes de komende maanden maar even zitten, en stop een tijd met alcohol drinken. De cravings komen vanzelf terug en als je het niet anders doet ga je weer voor de bijl.
Zet 'm op!
@Levy ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met het groepsexperiment gaat![]()
Lekker bezig 👍Hey wou even laten weten dat ik ong een maand ben gestopt en me eigen 4x zo beter voel. Af en toe heb ik wel eens een craving vooral op zaterdag, maar ik probeer altijd te onthouden dat het je maar voor een tijdje gelukkig maakt en daarna weer laag voelt.
Laatste keer was qontinent en ook daar had ik 0,5 gram gedaan ( had de helft aan me maat gegeven).
Hey dankjewel voor het bericht, ik neem elke dag vitamine B3 en vitamine D in, ook vatimine C af en toe. Ik zorg dat ik genoeg eten binnen krijg ook fruit. Bij mij zit het echt met het slapen, ik kan 9 uur slapen maar nog steeds kapot zijn, ook moet ik erbij zeggen dat ik vrijdag, zaterdag en af en toe zondag 3mmc doe. Hoe dan ook is het maar 1 gram 3mmc en, neem ik ong 6 kleine puntjes over heel de avond ( geen hele lijnen). Dit zal rond 175mg per avond zijn.Het hangt denk ik ook veel af van waar je op het moment mee bezig bent. Blijf je een beetje bezig met 'goede' dingen zoals een goede dagbesteding, voldoende beweging en voeding.
@Trufels123 heb je enig idee hoe je vitaminehuishouding is op het moment? Als vermoeidheid echt (te) lang aanhoud, kan het eens lonen om algeheel blo donderzoek te laten doen inclusief je vitamines.
Wat ik van mijn vele a-pihp terugvallen toch wel geleerd heb, is dat ik gewoon door moet. Hoe pittig die eerste twee weken ook zijn. Ik kan niet de hele dag in mijn bed blijven liggen. Aan de andere kant kan ik ook niet teveel van mijn lichaam vragen.
Structuur hielp mij hier enorm in. Op eenzelfde tijd naar bed en weer opstaan. Op vaste tijden eten. Iets in het huishouden doen. Al was het vaak maar één klusje, want daarna was ik al he-le-maal gesloopt. Èn, niet geheel onbelangrijk, ook genoeg uren slaap pakken.
Voor mij was dat toch zeker 9 uur snachts en minimaal 1, maar liever nog 2 powernaps gedurende de dag. 30 minuten per powernap. Niet korter, niet langer.
Met terugvallen in 3-mmc had ik meestal een veel minder heftige en lange nasleep. Maar door dezelfde trucs toe te passen, is het wel makkelijker vol te houden.
Ik vond zelf deze video ook wel nuttig. Maar staar je niet blind op de fases en hoeveelheid dagen. Dan wordt het zo'n self-fulfilling prophecy. Maar het kan wel een verklaring geven van hoe je je voelt, zoals je je voelt.
Ik kon altijd erg genieten van de honeymoon phase haha
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."