Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met slaapmiddelen; elkaar helpen

Stoppen met slaapmiddelen; elkaar helpen

96 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey Hedgehog!

Wat een heftig verhaal zeg :(. Jij bent een taaie zo te lezen, maar iemand zei me laatst: je bent pas echt sterk als je de stap zet om hulp te zoeken. Hoewel ik ook begrijp dat dit zoeken is naar de juiste timing.

Mijn vriend was ook op een ongelukkig moment overspannen, toen ik hem eigenlijk hard nodig had. Zo gaan die dingen soms. En noodgedwongen ben ik benzo's gaan gebruiken om het leven aan te kunnen.

Inmiddels is alles om mij heen gestabiliseerd. En ik heb het geluk dat we geen geldzorgen hebben, een fijne relatie, mijn vriend mentaal weer op orde, en twee jonge maar gezonde kinderen zonder leer- of gedragsproblemen, die eindelijk wat vaker doorslapen nu. Ze doen het goed op school en peuterspeelzaal. Daarom voel ik ook sterk dat nu ik aan de beurt ben.

Ik snap je dus heel goed dat je eerst je gezin wil faciliteren in wat ze nodig hebben. Die rol heb ik ook gehad, ook ten koste van mezelf. Toch raad ik je wel aan om nu alvast naar de huisarts te gaan. Misschien wel alleen om hem/haar te informeren. En dan een moment uit te kiezen dat het jouw beurt is :).
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gemberthee zei:
Iets anders:

Gisteren avond de tweede pil Citalopram 10 mg (antidepressiva) genomen. Ik word er nog steeds suf van, maar de misselijkheid viel reuze mee. Vanochtend zelfs helemaal geen last van. Ik slik geen bromazolam meer, maar ik heb wel oxazepam gekregen 2 x 10 mg indien nodig. Ik merkte gisteren avond dat 10 mg rustgevend werkte, maar me niet zozeer in slaap bracht, dus heb er nog eentje genomen en ben in slaap gevallen. Wel na 5 uur weer wakker. Gelukkig daarna nog even kunnen slapen.

In de Ashton Manual las ik dat 3 mg Alprazolam (waar Bromazolam op lijkt) ongeveer gelijk staat aan 60 mg Diazepam. Daar schrok ik wel even van. Die 20 mg Oxazepam staat ongeveer gelijk aan 10 mg Diazepam en dus 0,5 mg Alprazolam. En de Citalopram begint pas na 2 á 3 weken te werken, dus mijn benzo afkick is alvast begonnen. Zo'n dagelijkse lage dosering ben ik niet gewend. Heb ook maar 20 pillen van 10 mg oxazepam gekregen en ik denk niet dat ik nieuwe krijg. De huisarts zei ook: "Ja het gaat gewoon kut worden."

Dussss daar gaan we dan.
Klik om te vergroten...
Ben je er ook van op de hoogte dat je klachten (mogelijk) eerst een aantal weken kunnen verergeren in de periode na het starten met antidepressiva? Ik bedoel het niet om je te beangstigen maar het is denk ik goed om je bewust te zijn van het verloop.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#3
HappyMind zei:
Ben je er ook van op de hoogte dat je klachten (mogelijk) eerst een aantal weken kunnen verergeren in de periode na het starten met antidepressiva? Ik bedoel het niet om je te beangstigen maar het is denk ik goed om je bewust te zijn van het verloop.
Klik om te vergroten...
Dat weet ik ja. Daarom kreeg ik ook oxazepam mee, maar die gebruik dus voor het slapen. Ik heb tot zover nog niet zoveel last van verergering van klachten gelukkig. Voelde me net bij het auto rijden bv wel een tikkie meer alert/gespannen, maar prima hanteerbaar. Hopelijk blijft het daarbij.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#4
Gemberthee zei:
Dat weet ik ja. Daarom kreeg ik ook oxazepam mee, maar die gebruik dus voor het slapen. Ik heb tot zover nog niet zoveel last van verergering van klachten gelukkig. Voelde me net bij het auto rijden bv wel een tikkie meer alert/gespannen, maar prima hanteerbaar. Hopelijk blijft het daarbij.
Klik om te vergroten...
Ben je bekend met het supplement/aminozuur l-theanine? Het zit bijvoorbeeld ook in lagere doseringen in thee. Ik neem het wel eens als ik veel fysieke/mentale onrust of spanning voel. Het werkt ontspannend en kalmerend. Het is geen supplement wat verslavend werkt of waarmee je tolerantie opbouwt. Maar het is altijd goed om dit vooraf met de huisarts te overleggen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#5
HappyMind zei:
Ben je bekend met het supplement/aminozuur l-theanine? Het zit bijvoorbeeld ook in lagere doseringen in thee. Ik neem het wel eens als ik veel fysieke/mentale onrust of spanning voel. Het werkt ontspannend en kalmerend. Het is geen supplement wat verslavend werkt of waarmee je tolerantie opbouwt. Maar het is altijd goed om dit vooraf met de huisarts te overleggen.
Klik om te vergroten...
Oh thnx! Dat wist ik nog niet. Ik ga dat eens verder onderzoeken. Ik eet wel erg gezond en gevarieerd, veel groenten en slik daarnaast nog omega 3 en magnesium.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vraagje... kun je nog wel alcohol drinken met een SSRI? Zoja, hoeveel ongeveer zou je op een avondje van pakweg 3 uur in principe kunnen drinken als vrouw? Eentje ofzo? Ik heb echt geen idee.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Gemberthee Alcohol is geen goed idee als je al aanleg hebt voor depressiviteit / angsten. Dat versterkt het op de lange termijn alleen maar, ook al lijkt het op de korte termijn even verlichting te geven. Het is nu belangrijk dat je jouw hoofd rust gunt, en niet steeds de ups en downs die bij alcohol (en drugs) horen. En daarbij komt nog dat als je met Benzo ontwenning te maken hebt, alcohol ook niet al te best is. Alcohol en benzo’s werken op hetzelfde systeem in je hoofd (GABA). Het zal de afbouw alleen maar verlengen en de symptomen verergeren. Het is het beste om het komende halfjaar in ieder geval geen alcohol te drinken.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het gaat mij vooral voor 'dat ene wijntje meedoen' met de rest en idd niet voor verlichting, want ik heb al de Citalopram voor verlichting. Het gaat ook niet om nu, maar over straks als ik geen oxazepam meer slik. Afbouw gaat goed. Dus ik verwacht dat ik er mee kan stoppen over een week. Ik snap wel wat je zegt over schommelingen. Ik merk bv al dat ik de afbouw van benzo heel fijn vind, omdat het idd de schommelingem vermindert.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Gemberthee Doe het maar gewoon niet. Van alcohol vervagen grenzen en goede voornemens gaan al snel de deur uit. Ik ging ook altijd gebruiken als ik gedronken had, ook al had ik van te voren gezworen om dat niet te doen. De kans is gewoon groot dat je er nog één neemt, zeker als je gevoelig bent voor "meedoen" en je in een gezelschap bent met mensen die wel meer kunnen drinken. Gun je hoofd de rust. Je hebt al genoeg om mee te dealen zoals de situatie nu is.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat is lief gezegd. Ik vraag het woensdag ook nog even aan de huisarts. Ik vind het nog zo vaag "pas op met alcohol".

Sinds ik Citalopram slik, heb ik nog geen behoefte gehad aan alcohol. Ik ben benieuwd of dat nog terug komt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
@Gemberthee Dat is ook hartstikke vaag :) Een betere en duidelijkere boodschap is om 't gewoon helemaal niet meer te doen, maar voor veel mensen is het toch één van de weinige verzetjes die ze hebben. En eigenlijk is dat ook best triest want alcohol is een heel destructieve drug maar er wordt door heel veel mensen heel luchtig over gedaan en verzetjes kun je ook prima hebben zonder middelen. Spreek met je vrienden af om een stads- of boswandeling te maken ipv de kroeg in te duiken. Je zou dan af kunnen haken op het moment dat zij dat wel gaan doen, of ze vragen om een avondje niet te drinken.

Nouja ik stop. Zo is 't wel duidelijk toch :wink:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mevrouw Pløp zei:
Herkenbaar, ik heb aan de citalopram geen enkele behoefte gehad aan alcohol of wiet.
Klik om te vergroten...
Oh wat bijzonder zeg! Ik ben benieuwd hoe dat komt.
Mevrouw Pløp zei:
Een keer een glaasje kan echt wel, maar ga geen avonden lopen zuipen.
Klik om te vergroten...
Duidelijk. Ik las ook het volgende op de site van drugsinfo:

"In therapeutische dosis geven de meeste SSRI’s geen interacties met alcohol. Alleen fluvoxamine (Fevarin®) kan in combinatie met alcohol een te hoge dosis van het medicijn in het bloed veroorzaken, waardoor de kans op bijwerkingen toeneemt."

Mevrouw Pløp zei:
Als je geen zin hebt in alcohol, doe je beter ook gewoon niet mee met de rest, nergens voor nodig!
Klik om te vergroten...
Iemand nog tips wat je tegen mensen kan zeggen wanneer ze vragen waarom je niet drinkt en als je niet wil vertellen over de SSRI?
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ahhh haha ja okey. Nu hou ik wel erg van uitgaan zingen en dansen enzo. Dat ontwijken is geen optie :grin:. Maar ik snap je punt wel. (Ikzelf zou trouwens nooit zomaar mensen vragen om geen alcohol te drinken.)

Ik vraag het wel ff aan de huisarts hoe ik dat moet lezen. Ben ook benieuwd hoe anderen ermee omgaan. Hoe alcohol met SSRI valt enzo. Nogmaals voorlopig geen behoefte aan, maar kan me voorstellen dat er een moment komt dat ik wel weer iets wil drinken.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#14
Gemberthee zei:
Dat is lief gezegd. Ik vraag het woensdag ook nog even aan de huisarts. Ik vind het nog zo vaag "pas op met alcohol".

Sinds ik Citalopram slik, heb ik nog geen behoefte gehad aan alcohol. Ik ben benieuwd of dat nog terug komt.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar, ik heb aan de citalopram geen enkele behoefte gehad aan alcohol of wiet.

Een keer een glaasje kan echt wel, maar ga geen avonden lopen zuipen. En wat dupont zegt: gun je hoofd even rust.

Als je geen zin hebt in alcohol, doe je beter ook gewoon niet mee met de rest, nergens voor nodig!
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gemberthee zei:
Oh wat bijzonder zeg! Ik ben benieuwd hoe dat komt.

Duidelijk. Ik las ook het volgende op de site van drugsinfo:

"In therapeutische dosis geven de meeste SSRI’s geen interacties met alcohol. Alleen fluvoxamine (Fevarin®) kan in combinatie met alcohol een te hoge dosis van het medicijn in het bloed veroorzaken, waardoor de kans op bijwerkingen toeneemt."


Iemand nog tips wat je tegen mensen kan zeggen wanneer ze vragen waarom je niet drinkt en als je niet wil vertellen over de SSRI?
Klik om te vergroten...
"Nee dank je, ik heb gewoon geen zin in wijn. Doe maar appelsap/cola/water/een kusje"
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gemberthee zei:
Iemand nog tips wat je tegen mensen kan zeggen wanneer ze vragen waarom je niet drinkt
Klik om te vergroten...
Dit is dus een typisch alcohol stigma.
Omdat je denkt dat je omgeving er iets van vindt als je geen alcohol drinkt. Zo normaal vinden we alcohol.
Ik doe dat zo vaak en krijg geen vragen.
Er zijn tegenwoordig gelukkig veel alcoholvrije alternatieven als je niet van een frisje houdt.

Je bepaalt zelf wat je drinkt, denk aan jezelf in plaats van aan anderen.
En al helemaal niet wat anderen daar van vinden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Gemberthee zei:
Iemand nog tips wat je tegen mensen kan zeggen wanneer ze vragen waarom je niet drinkt en als je niet wil vertellen over de SSRI?
Klik om te vergroten...
"Als ik ga drinken ga ik m'n dealer bellen en dan wordt het er echt niet gezelliger op".

Dat zeg ik dan wel eens als mensen aandringen ofzo :) En geldt volgens mij voor jou niet.

Weet je, niet drinken wordt steeds normaler, en dat is precies hoe het moet zijn. Zeg gewoon dat je vandaag geen zin hebt in drank, of dat je je beter voelt als je niet drinkt. Allemaal prima redenen waar (zeker goede) vrienden je alleen maar voor kunnen aanmoedigen of respecteren. Of je zeg dat Dry January je zo goed beviel dat je het voor jezelf verlengd hebt. Werkt natuurlijk niet als je dat tegen vrienden zegt met wie je twee weken geleden hebt zitten tanken :wink:

Nee, hou het maar bij de waarheid. Hoeveel details je van die waarheid vertelt mag je zelf bepalen.

En de kans is ook nog best groot dat je er ueberhaupt niet eens vragen over krijgt! Ik was me ook druk aan het maken over wat ik moest zeggen. Niemand vroeg wat, en als iemand een rondje ging halen vroegen ze zelfs gewoon of ik nog een colaatje wilde. Druk gemaakt om niets (story of my life :grin:)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."