Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met slaapmiddelen; elkaar helpen

Stoppen met slaapmiddelen; elkaar helpen

96 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gemberthee zei:
Dankjulliewel! De misselijkheid en sufheid is alweer weg.

Heb zojuist ook 6 min in de rivier gezwommen, in bikini. Best leuk om daarna thuis uit je plaat te gaan op zo'n motivational sportmix totdat je gevoel in je tenen weer terug komt.
Klik om te vergroten...

Knap dat je deze stappen zet!
Ik heb geen benzo-verslaving gehad, maar heb wel 20 jaar middelen gebruikt om te kunnen slapen.

Het stoppen was echt lastig, want ja, slapen gaat niet goed, maar ik blijf doorzetten. Ik hoop dat het jou ook gaat lukken. Je bent in ieder geval erg goed op weg!

En het winterzwemmen helpt mij ook enorm om te ontspannen en daardoor ook beter te slapen.
Is je therapie ook gericht op het beter leren slapen?

Ik wens je alle kracht en veel succes met het proces en zal je topic blijven volgen!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Purplext zei:
Knap dat je deze stappen zet!
Ik heb geen benzo-verslaving gehad, maar heb wel 20 jaar middelen gebruikt om te kunnen slapen.

Het stoppen was echt lastig, want ja, slapen gaat niet goed, maar ik blijf doorzetten. Ik hoop dat het jou ook gaat lukken. Je bent in ieder geval erg goed op weg!

En het winterzwemmen helpt mij ook enorm om te ontspannen en daardoor ook beter te slapen.
Is je therapie ook gericht op het beter leren slapen?

Ik wens je alle kracht en veel succes met het proces en zal je topic blijven volgen!
Klik om te vergroten...
Dankjewel! Knap van jou ook zeg dat je blijft doorzetten, ondanks dat het lastig is. Wat een discipline!

Ik denk dat de therapie zich gaat richten op de sociale fobie. Dat zou wel m'n persoonlijke voorkeur hebben, want dan zou het gepieker ook stoppen verwacht ik. Maar mogelijk richten we ons ook op het slapen. Ik ben benieuwd. Duurt nog wel ff voor de behandeling wordt gestart gok ik.
H
Hedgehog.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Gemberthee zei:
"ik moet het zelf kunnen"
Klik om te vergroten...
Dit zinnetje herken ik zo! Als huismoeder van 2 wil ik mijn man niet belasten nadat hij al ooit een burnout gehad heeft. Maar eigenlijk hik ik er al veel te lang tegenaan maar heb ik de stap om te bellen nog niet durven zetten!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hedgehog. zei:
Dit zinnetje herken ik zo! Als huismoeder van 2 wil ik mijn man niet belasten nadat hij al ooit een burnout gehad heeft. Maar eigenlijk hik ik er al veel te lang tegenaan maar heb ik de stap om te bellen nog niet durven zetten!
Klik om te vergroten...
Ah! Herkenbaar!

Wat houdt jou tegen, weet je dat?
H
Hedgehog.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Gemberthee zei:
Ah! Herkenbaar!

Wat houdt jou tegen, weet je dat?
Klik om te vergroten...
Tijdens de burnout van mijn wederhelft zaten we ook in de bijstand en moest ik de stabiele factor zijn in het gezin en kreeg ik dat ook met regelmaat te horen. "Je bent niet solicitatieplichtig omdat we willen dat jij er bent voor het thuisfront"

Daarna kwam er nog een 2e kindje, was ik bijna dood door een acute alvleesklierontsteking en vond ik dat ik wel hulp ging zoeken als de jongste op school zou zitten want dan had ik daar tijd voor zonder andere tot last te zijn. Nu zit de kleinste al een half jaar op school en heeft mijn man "ontdekt" dat ik een paar x aan zijn oxazepam gezeten heb (zelf opgebiecht hoor) en heeft hij meermaal verzocht dat ik hulp ga zoeken. Maar ik lig momenteel door pijnklachten met 6 artsen overhoop en kan het er dus eigenlijk gewoon niet bijhebben en ik ben echt bang dat ik dan dus niet meer "stabiel" ben. Dus eigenlijk heb ik last van enorm uitstelgedrag en grote angst om mezelf en mijn problemen onder ogen te komen.

We hebben daarbij ook een zoontje van 9 met ASS en ADHD wat natuurlijk wel wat zorgen en afspraken/behandelingen met zich meebrengt waardoor ik mezelf op de 10e plek blijf plaatsen

Zoals mijn man altijd zegt " je bent echt supergoed in het steunen,helpen en verzorgen van anderen maar jezelf vergeet je nogal eens"

Het liefst zou hij mij aan mijn haren naar de huisarts slepen maar hij weet natuurlijk als geen ander dat ik die stap echt zelf moet zetten want dan ben ik er pas klaar voor (en dat ben ik nu dus blijkbaar niet)

Wel echt knap van je dan je alles het opgebiecht en de stap hebt gezet! Ik ga de rest van het draadje nog even lezen ☺️☺️
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Iets anders:

Gisteren avond de tweede pil Citalopram 10 mg (antidepressiva) genomen. Ik word er nog steeds suf van, maar de misselijkheid viel reuze mee. Vanochtend zelfs helemaal geen last van. Ik slik geen bromazolam meer, maar ik heb wel oxazepam gekregen 2 x 10 mg indien nodig. Ik merkte gisteren avond dat 10 mg rustgevend werkte, maar me niet zozeer in slaap bracht, dus heb er nog eentje genomen en ben in slaap gevallen. Wel na 5 uur weer wakker. Gelukkig daarna nog even kunnen slapen.

In de Ashton Manual las ik dat 3 mg Alprazolam (waar Bromazolam op lijkt) ongeveer gelijk staat aan 60 mg Diazepam. Daar schrok ik wel even van. Die 20 mg Oxazepam staat ongeveer gelijk aan 10 mg Diazepam en dus 0,5 mg Alprazolam. En de Citalopram begint pas na 2 á 3 weken te werken, dus mijn benzo afkick is alvast begonnen. Zo'n dagelijkse lage dosering ben ik niet gewend. Heb ook maar 20 pillen van 10 mg oxazepam gekregen en ik denk niet dat ik nieuwe krijg. De huisarts zei ook: "Ja het gaat gewoon kut worden."

Dussss daar gaan we dan.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hey Hedgehog!

Wat een heftig verhaal zeg :(. Jij bent een taaie zo te lezen, maar iemand zei me laatst: je bent pas echt sterk als je de stap zet om hulp te zoeken. Hoewel ik ook begrijp dat dit zoeken is naar de juiste timing.

Mijn vriend was ook op een ongelukkig moment overspannen, toen ik hem eigenlijk hard nodig had. Zo gaan die dingen soms. En noodgedwongen ben ik benzo's gaan gebruiken om het leven aan te kunnen.

Inmiddels is alles om mij heen gestabiliseerd. En ik heb het geluk dat we geen geldzorgen hebben, een fijne relatie, mijn vriend mentaal weer op orde, en twee jonge maar gezonde kinderen zonder leer- of gedragsproblemen, die eindelijk wat vaker doorslapen nu. Ze doen het goed op school en peuterspeelzaal. Daarom voel ik ook sterk dat nu ik aan de beurt ben.

Ik snap je dus heel goed dat je eerst je gezin wil faciliteren in wat ze nodig hebben. Die rol heb ik ook gehad, ook ten koste van mezelf. Toch raad ik je wel aan om nu alvast naar de huisarts te gaan. Misschien wel alleen om hem/haar te informeren. En dan een moment uit te kiezen dat het jouw beurt is :).
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gemberthee zei:
Iets anders:

Gisteren avond de tweede pil Citalopram 10 mg (antidepressiva) genomen. Ik word er nog steeds suf van, maar de misselijkheid viel reuze mee. Vanochtend zelfs helemaal geen last van. Ik slik geen bromazolam meer, maar ik heb wel oxazepam gekregen 2 x 10 mg indien nodig. Ik merkte gisteren avond dat 10 mg rustgevend werkte, maar me niet zozeer in slaap bracht, dus heb er nog eentje genomen en ben in slaap gevallen. Wel na 5 uur weer wakker. Gelukkig daarna nog even kunnen slapen.

In de Ashton Manual las ik dat 3 mg Alprazolam (waar Bromazolam op lijkt) ongeveer gelijk staat aan 60 mg Diazepam. Daar schrok ik wel even van. Die 20 mg Oxazepam staat ongeveer gelijk aan 10 mg Diazepam en dus 0,5 mg Alprazolam. En de Citalopram begint pas na 2 á 3 weken te werken, dus mijn benzo afkick is alvast begonnen. Zo'n dagelijkse lage dosering ben ik niet gewend. Heb ook maar 20 pillen van 10 mg oxazepam gekregen en ik denk niet dat ik nieuwe krijg. De huisarts zei ook: "Ja het gaat gewoon kut worden."

Dussss daar gaan we dan.
Klik om te vergroten...
Ben je er ook van op de hoogte dat je klachten (mogelijk) eerst een aantal weken kunnen verergeren in de periode na het starten met antidepressiva? Ik bedoel het niet om je te beangstigen maar het is denk ik goed om je bewust te zijn van het verloop.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#9
HappyMind zei:
Ben je er ook van op de hoogte dat je klachten (mogelijk) eerst een aantal weken kunnen verergeren in de periode na het starten met antidepressiva? Ik bedoel het niet om je te beangstigen maar het is denk ik goed om je bewust te zijn van het verloop.
Klik om te vergroten...
Dat weet ik ja. Daarom kreeg ik ook oxazepam mee, maar die gebruik dus voor het slapen. Ik heb tot zover nog niet zoveel last van verergering van klachten gelukkig. Voelde me net bij het auto rijden bv wel een tikkie meer alert/gespannen, maar prima hanteerbaar. Hopelijk blijft het daarbij.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gemberthee zei:
Dat weet ik ja. Daarom kreeg ik ook oxazepam mee, maar die gebruik dus voor het slapen. Ik heb tot zover nog niet zoveel last van verergering van klachten gelukkig. Voelde me net bij het auto rijden bv wel een tikkie meer alert/gespannen, maar prima hanteerbaar. Hopelijk blijft het daarbij.
Klik om te vergroten...
Ben je bekend met het supplement/aminozuur l-theanine? Het zit bijvoorbeeld ook in lagere doseringen in thee. Ik neem het wel eens als ik veel fysieke/mentale onrust of spanning voel. Het werkt ontspannend en kalmerend. Het is geen supplement wat verslavend werkt of waarmee je tolerantie opbouwt. Maar het is altijd goed om dit vooraf met de huisarts te overleggen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#11
HappyMind zei:
Ben je bekend met het supplement/aminozuur l-theanine? Het zit bijvoorbeeld ook in lagere doseringen in thee. Ik neem het wel eens als ik veel fysieke/mentale onrust of spanning voel. Het werkt ontspannend en kalmerend. Het is geen supplement wat verslavend werkt of waarmee je tolerantie opbouwt. Maar het is altijd goed om dit vooraf met de huisarts te overleggen.
Klik om te vergroten...
Oh thnx! Dat wist ik nog niet. Ik ga dat eens verder onderzoeken. Ik eet wel erg gezond en gevarieerd, veel groenten en slik daarnaast nog omega 3 en magnesium.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vraagje... kun je nog wel alcohol drinken met een SSRI? Zoja, hoeveel ongeveer zou je op een avondje van pakweg 3 uur in principe kunnen drinken als vrouw? Eentje ofzo? Ik heb echt geen idee.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Gemberthee Alcohol is geen goed idee als je al aanleg hebt voor depressiviteit / angsten. Dat versterkt het op de lange termijn alleen maar, ook al lijkt het op de korte termijn even verlichting te geven. Het is nu belangrijk dat je jouw hoofd rust gunt, en niet steeds de ups en downs die bij alcohol (en drugs) horen. En daarbij komt nog dat als je met Benzo ontwenning te maken hebt, alcohol ook niet al te best is. Alcohol en benzo’s werken op hetzelfde systeem in je hoofd (GABA). Het zal de afbouw alleen maar verlengen en de symptomen verergeren. Het is het beste om het komende halfjaar in ieder geval geen alcohol te drinken.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Update: vandaag laatste gesprek gehad met praktijkondersteuner. Die heeft ervan genoten om mij zo snel te zien groeien. Ik vond hem verhelderend en dat vond ik fijn. Iemand anders zei het hier ook al: Hoe eerlijker je bent hoe beter. Ik denk zelf ook: Hoe duidelijker iets wordt, hoe beter.

Dank jullie wel voor alle support! :) Ik doe graag iets terug als dat nodig is.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gemberthee zei:
Ik reageer er nu even op, omdat ik het niet toe sta in mijn topic.
Klik om te vergroten...
Ik was zojuist alle berichten aan het terug lezen en wil toch graag mijn excuses maken aan @Lemmy voor bovenstaande opmerking > <. Ik voelde me kwetsbaar en bang en kon dit nog niet op een handige manier overbrengen.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gemberthee zei:
Ik was zojuist alle berichten aan het terug lezen en wil toch graag mijn excuses maken aan @Lemmy voor bovenstaande opmerking > <. Ik voelde me kwetsbaar en bang en kon dit nog niet op een handige manier overbrengen.
Klik om te vergroten...
Das al lang vergeten en vergeven joh.

:sunglasses:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Yooo, ik slaap super veel sinds ik geen slaapmedicatie meer slik. Is dit herkenbaar voor iemand?
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#18
Gemberthee zei:
Yooo, ik slaap super veel sinds ik geen slaapmedicatie meer slik. Is dit herkenbaar voor iemand?
Klik om te vergroten...
Mijn nachten worden dan wel vaak een paar uur langer. Maar ik slaap dan ook minder lange stukken achter elkaar door, dus meer slaap krijgen weet ik niet. Slaap dan ook minder diep en haal dus minder uit mijn slaap heb ik het idee.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#19
sunshinerr zei:
Dank voor jullie snelle en informatieve reacties! Wat je zegt, de huisarts is stap 1. Ik zag inderdaad de Ashton Manual al her en der voorbij komen.
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf na 10 jaar hoge doseringen benzo’s (zowel recept en research chemicals) ook gestopt. En ik kan eigenlijk enkel de conclusie trekken, dat stoppen alleen maar voordelen heeft! Geef jezelf na het afbouwen wel 6 tot 12 maanden de tijd om van alle klachten af te komen. Bij mij zelf zijn de meest klachten ongeveer na 4 maanden op 0 mg verdwenen. Dit is geen rechte omhoog stijgende lijn, maar kent helaas een erg grillig verloop. Bijt daar doorheen en houdt je einddoel voor ogen. Succes!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dankjewel! Ja ik weet dat het geen goede combi. Áls ik dat doe, neem ik van beiden niet veel.

(Ps Uitstel wordt geen afstel hoor. Ik voel me vandaag gewoon ff niet zo goed.)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."