Zeer herkenbaar. Men zei ook altijd over mij dat ik aardig, rustig en sociaal was. En dat vond ik zelf juist helemaal niet. Ik was altijd jaloers op een hele goede vriend die altijd met iedereen kun lullen alsof het niets was. Ik was vooral erg bezig met of ik wel het goede zou zeggen, en daardoor vielen er juist vaak stiltes, die ik dan weer vervelend vond, waar ik mijzelf de schuld van gaf (terwijl een conversatie natuurlijk door ten minste twee mensen gedragen wordt...). Dus de truuk was om me geen zorgen meer te maken over wat ik zou moeten zeggen, en daardoor de ruimte in m'n hoofd krijgen zodat ik wist wat ik moest zeggen. Ja, heel weird en ik zag het ook pas duidelijk toen ik er in therapie keihard aan had gewerkt.
Wat mij ook erg hielp: als ik mezelf weer eens de schuld gaf van iets, bijvoorbeeld dat ik door iemand heen praatte, was vragen aan de ander of ze het vervelend vonden dat ik door ze heen praatte. 99% van de tijd keken ze me aan en zeiden ze dat ik dat altijd heel netjes deed. Ja, ik had het zo verdraaid in m'n kop.
En een belangrijke factor voor mij was dat ik mijzelf toe moest staan om fouten te maken. Hoe ik dat precies heb gedaan weet ik niet zo goed maar op een gegeven moment merkte ik dat als ik een fout maakte dat ik er niets meer bij voelde. Bij een blunder wil ik me nog wel eens heel even schamen, maar ik laat het ook vrij snel weer los en blijf er niet in hangen.
Veel piekeren uit onzekerheid. Toen ik mijzelf ging accepteren als een goede gozer gingen er heel veel dingen een heel stuk makkelijk opeens. Alsof ik een steviger fundament onder m'n voeten gekregen had voor heel veel dingen die me al decennia lang niet aanstonden.
Hopelijk heb je hier wat aan. Ik ben je niet aan het stalken hoor, dit is voor mij een interessante thread