Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met slaapmiddelen; elkaar helpen

Stoppen met slaapmiddelen; elkaar helpen

96 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit topic is speciaal voor alle mensen die willen stoppen met slaapmiddelen en daar (evt naast hun huidige hulp) aanmoediging en steun bij kunnen gebruiken, even van zich af willen schrijven of inspiratie willen delen.

Ikzelf gebruik op en af bromazolam voor het slapen en varieer in dosis tussen 1 en 3 mg. Ik gebruik geen andere middelen. Ik zet me er voor in om niets meer te gebruiken en ik begin vanavond met de afbouw.

Ik hoop dat dit mensen aantrekt en we elkaar een handje kunnen helpen :).
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gemberthee zei:
Ik vind het extreem spannend om te moeten zeggen dat ik rc drugs gebruik tbv slapen bij spanning. Hoe was dat voor jullie @Spyro @Snuffelaar en anderen? Reageert de huisarts daar boos op of normaal? Ik voel me daarover nl best wel een sukkel en onverantwoord.
Klik om te vergroten...
Mijn huisarts was totaal niet boos en juist begripvol. Hij heeft alleen maar in oplossingen gedacht. Ik kwam zelf al best voorbereid binnen, ik wist waar ik het over had en dat kon hij merken. Daardoor hebben we een mooie start dosis kunnen bepalen en is alles goed gekomen!
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gemberthee zei:
Ik vind het extreem spannend om te moeten zeggen dat ik rc drugs gebruik tbv slapen bij spanning. Hoe was dat voor jullie @Spyro @Snuffelaar en anderen? Reageert de huisarts daar boos op of normaal? Ik voel me daarover nl best wel een sukkel en onverantwoord.
Klik om te vergroten...
Mijn eerste keer moest ik afkicken van 7-8mg Flualprazolam per dag. Was intens zwaar.

De tweede keer zat ik op een bepaald punt op 2mg Clonazolam per dag. Verplicht cold turkey moeten stoppen. Twee weken zo licht geslapen dat het leek alsof ik gewoon niet sliep, maar de nachtmerries bevestigde wel degelijk dat kleine beetje slaap. De nachtmerries waren zo realistisch dat ik helemaal niet het verschil meer kon zeggen tussen droom en realiteit. Ook twee seizures gekregen, doodseng. Twee weken pure hel.

Wees niet bang over wat je huisarts zal denken over je gebruik. Ze hebben al veel gezien en ze zijn er net om jou te helpen.

Een verslaving is geen keuze, niemand wil dat. En benzodiazepines kruipen er heel erg snel in. Don't be ashamed.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dankjulliewel!

Inmiddels heb ik ook het moeilijkste gedaan: mijn vriend verteld dat ik hulp nodig heb. Het was een goed gesprek.

Aanvankelijk reageerde hij ontkennend. Hij ziet niet dat ik me bang en instabiel voel en mijn zelfwaardering zo laag is. Hij denkt dat ik er wel bovenop kom als ik leuke dingen ga doen, maar uiteindelijk begreep hij het wel. Hij zag toch ook wel dat ik weinig energie heb en weinig onderneem, terwijl dat dus niet in m'n aard zit. Hij zei ook terecht dat ik hem veel meer mee moet nemen in mijn gedachten en gevoel, want nu weet hij steeds niets. Ik besprak het niet om hem vervelende gevoelens te besparen. Anyway.... dit zijn grote stappen voor mij.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Om het toch maar even concreet te zeggen: ik heb ook nooit een vervelende opmerking o.i.d. gehad van de huisarts over drugsgebruik. Afhankelijkheid of verslaving is gewoon een gezondheids issue dat opgelost moet worden met hulp van een arts of specialist. Een gebroken been hoef je ook niet te verzwijgen en suikerziekte is geen reden voor schaamte, het overkomt je gewoon door pech of onoplettendheid.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dankjewel dat je dat zegt. Nu ik het allemaal heb opengegooid en hulp heb gevraagd voel ik me al een stukje lichter, omdat ik het niet alleen hoef te doen.

@Mindless heeft ooit dit gezegd tegen mij (ik heb sommige woorden weggelaten zodat ik het beter bij mij vind passen) en nu pas lukt het me om dit zo te voelen en er werkelijk naar te handelen:

"Pas als je erin slaagt om angstige en beknellende gevoelens volledig te aanvaarden en elk verzet ertegen op te geven, dan ontstaat de ruimte om niet te manipuleren, niemand de schuld te geven en ben je op den duur in staat om tijdens moeilijkheden je hart open te houden en je liefde te blijven voelen, voor jezelf, voor je angst en je beknelling, en voor de partner die je helpt op dit bijzondere spirituele pad. En dan blijkt dat je hart afsluiten het daadwerkelijk lijden was."
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ohhhhhh... ik ben zo opgelucht!

De huisarts was helemaal niet boos. Super fijne vent zelfs. We hadden allebei dezelfde gedachten, namelijk dat ik in de hoek van gegeneraliserende angst/ sociale fobie zit, met sombere gevoelens als gevolg.

Ik verbaas me erover hoe snel de hulp wordt ingezet. Echt bizar ook hoe meelevend hij was. Ik ben helemaal van de kaart. Ik had niet zo'n succeservaring verwacht.

Overmorgen begin ik met SSRI voor 6 maanden. Eigenlijk stelde ik Diazepam voor, met oog op afbouw, maar dat vond hij geen goed idee omdat ik dan hetzelfde doe als wat ik altijd al deed, namelijk vermijden. Daar wil hij niet in meegaan en dat vind ik een goed idee. Aanvankelijk leek me een SSRI te heftig, maar hij legde uit dat het milder is dan Diazepam. Het vermindert piekeren en zorgt dat de pieken en dalen wat meer stabiliseren.

Ik heb volgende week alweer een afspraak staan met hem om te checken hoe de medicatie valt en daarna ook met de praktijk ondersteuner om alvast mee aan de slag te gaan. Nu nog een psycholoog/ psychotherapeut zoeken. Wachttijd om en nabij 3 maanden is. Geen probleem voor mij. Ik ben goed in wachten.

Zo dankbaar!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mooi dat het zo erg meeviel. Dat hadden meerdere mensen hier ook al wel voorspeld he :wink:

Hoe lang heb je eigenlijk aan de benzo’s gezeten?

Therapie gaat je echt helpen bij sociale angsten. Heeft het bij mij ook gedaan. Voorwaarde was wel dat ik alles vertelde, geen geheimen meer. ‘t Is hard werken maar de moeite meer dan waard.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja haha kennelijk onderdeel van die sociale fobie dat ik bang was voor de huisarts. Ik zal je nog iets sterkers vertellen...
Toen ik hier net op het forum binnen kwam ben ik een periode bang geweest om een ban te krijgen (lol). Ik heb er zelfs een nachtmerrie over gehad. Bizar toch.

Ik heb verspreid over 3,5 jaar aan "de benzo's" gezeten, waarbij ik ook wel eens lange periodes (wisselend van paar dagen tot paar maanden) niets slikte. Daardoor bleef het ook altijd z'n werking houden en heb ik nooit meer dan 3 mg bromazolam per dag geslikt.

Dankjewel voor de tip om álles te vertellen. De knop is eindelijk om bij mij hoor.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gemberthee zei:
Zo dankbaar!
Klik om te vergroten...
Je hebt de stap helemaal zelf gezet, goed gedaan van je.
Wij hebben van een afstandje tips gegeven waar je nu zelf mee aan de slag bent gegaan.
Hoe mooi is dat voor jou.
Ik ben blij voor je, super ook dat therapie meteen wordt opgepakt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gemberthee zei:
Ja haha kennelijk onderdeel van die sociale fobie dat ik bang was voor de huisarts. Ik zal je nog iets sterkers vertellen...
Toen ik hier net op het forum binnen kwam ben ik een periode bang geweest om een ban te krijgen (lol). Ik heb er zelfs een nachtmerrie over gehad. Bizar toch.

Ik heb verspreid over 3,5 jaar aan "de benzo's" gezeten, waarbij ik ook wel eens lange periodes (wisselend van paar dagen tot paar maanden) niets slikte. Daardoor bleef het ook altijd z'n werking houden en heb ik nooit meer dan 3 mg bromazolam per dag geslikt.

Dankjewel voor de tip om álles te vertellen. De knop is eindelijk om bij mij hoor.
Klik om te vergroten...

Jij krijgt geen ban hoor, gek. 😘😃 Super goed bezig! Ik ben benieuwd hoe de SSRI bevalt. En de therapie als die wordt opgepakt. Houd ons op de hoogte. 🍀 Voor mij is de struggling met benzo’s in periodes van (verhoogde) angst/depressie herkenbaar.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ugh misselijk! Ik heb gisteren nacht de eerste pil ingenomen, dus heb waarschijnlijk door de ergste misselijkheid heen geslapen. Rare dromen. Allemaal negatief ook. Bv dat ik bergen niet op kwam. Niet lopend, niet fietsend, niet met de auto. En anderen wel.

De bijwerkingen gaan als het goed is weg zodra ik aan het medicijn gewend ben geraakt.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#13
Heel veel sterkte lieve Gemberthee! One day at a time.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Gemberthee zei:
Ugh misselijk! Ik heb gisteren nacht de eerste pil ingenomen, dus heb waarschijnlijk door de ergste misselijkheid heen geslapen. Rare dromen. Allemaal negatief ook. Bv dat ik bergen niet op kwam. Niet lopend, niet fietsend, niet met de auto. En anderen wel.

De bijwerkingen gaan als het goed is weg zodra ik aan het medicijn gewend ben geraakt.
Klik om te vergroten...
Kan bij SSRIs wel een week of twee duren. Gewoon dag voor dag inderdaad. You can do it!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dankjulliewel! De misselijkheid en sufheid is alweer weg.

Heb zojuist ook 6 min in de rivier gezwommen, in bikini. Best leuk om daarna thuis uit je plaat te gaan op zo'n motivational sportmix totdat je gevoel in je tenen weer terug komt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gemberthee zei:
Dankjulliewel! De misselijkheid en sufheid is alweer weg.

Heb zojuist ook 6 min in de rivier gezwommen, in bikini. Best leuk om daarna thuis uit je plaat te gaan op zo'n motivational sportmix totdat je gevoel in je tenen weer terug komt.
Klik om te vergroten...
Kijk, dat is nog eens een kick halen op een gezonde manier 😄
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#17
Gemberthee zei:
Dankjulliewel! De misselijkheid en sufheid is alweer weg.

Heb zojuist ook 6 min in de rivier gezwommen, in bikini. Best leuk om daarna thuis uit je plaat te gaan op zo'n motivational sportmix totdat je gevoel in je tenen weer terug komt.
Klik om te vergroten...

Knap dat je deze stappen zet!
Ik heb geen benzo-verslaving gehad, maar heb wel 20 jaar middelen gebruikt om te kunnen slapen.

Het stoppen was echt lastig, want ja, slapen gaat niet goed, maar ik blijf doorzetten. Ik hoop dat het jou ook gaat lukken. Je bent in ieder geval erg goed op weg!

En het winterzwemmen helpt mij ook enorm om te ontspannen en daardoor ook beter te slapen.
Is je therapie ook gericht op het beter leren slapen?

Ik wens je alle kracht en veel succes met het proces en zal je topic blijven volgen!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Purplext zei:
Knap dat je deze stappen zet!
Ik heb geen benzo-verslaving gehad, maar heb wel 20 jaar middelen gebruikt om te kunnen slapen.

Het stoppen was echt lastig, want ja, slapen gaat niet goed, maar ik blijf doorzetten. Ik hoop dat het jou ook gaat lukken. Je bent in ieder geval erg goed op weg!

En het winterzwemmen helpt mij ook enorm om te ontspannen en daardoor ook beter te slapen.
Is je therapie ook gericht op het beter leren slapen?

Ik wens je alle kracht en veel succes met het proces en zal je topic blijven volgen!
Klik om te vergroten...
Dankjewel! Knap van jou ook zeg dat je blijft doorzetten, ondanks dat het lastig is. Wat een discipline!

Ik denk dat de therapie zich gaat richten op de sociale fobie. Dat zou wel m'n persoonlijke voorkeur hebben, want dan zou het gepieker ook stoppen verwacht ik. Maar mogelijk richten we ons ook op het slapen. Ik ben benieuwd. Duurt nog wel ff voor de behandeling wordt gestart gok ik.
H
Hedgehog.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Gemberthee zei:
"ik moet het zelf kunnen"
Klik om te vergroten...
Dit zinnetje herken ik zo! Als huismoeder van 2 wil ik mijn man niet belasten nadat hij al ooit een burnout gehad heeft. Maar eigenlijk hik ik er al veel te lang tegenaan maar heb ik de stap om te bellen nog niet durven zetten!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hedgehog. zei:
Dit zinnetje herken ik zo! Als huismoeder van 2 wil ik mijn man niet belasten nadat hij al ooit een burnout gehad heeft. Maar eigenlijk hik ik er al veel te lang tegenaan maar heb ik de stap om te bellen nog niet durven zetten!
Klik om te vergroten...
Ah! Herkenbaar!

Wat houdt jou tegen, weet je dat?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."