Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen maand niet blowen

Een maand niet blowen

170 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben pas dit jaar tot het besef gekomen dat mijn gebruik van cannabis extreem is/was. Terwijl ik al 30 jaar dat extreme gebruik heb gehad.

In april ben ik gestopt met een veel schadelijker middel: alcohol. Daardoor stond ik mezelf toe om veel te blijven blowen. Alles beter dan weer alcohol drinken.

Inmiddels ben ik niet meer zo met alcoholabstinentie bezig, al blijft het opletten in een maatschappij waarbij bijna van je wordt verwacht 'gezellig' mee te doen.

Daardoor heb ik nu ruimte en aandacht om mijn overmatige cannabisgebruik aan te pakken. En doordat ik nu nuchtere dagen of dagdelen heb, kan ik zelfs nog belangrijkere emotionele en psychische zaken aanpakken.

Ook heb ik dit jaar binnen het gezin te kampen met een ernstige dodelijke ziekte, waarvan de tekenen van herstel inmiddels gelukkig positief lijken.

2023 is een zeer intensief, moeilijk, maar waardevol jaar geweest met één van de diepste dalen in mijn leven, maar gelukkig ook veel positiviteit.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hippie Langwaus zei:
Het levendig dromen van zeer realistische dingen, is nog niet voorbij. Misschien is het gewoon normaal, maar ben ik niet meer gewend dat mijn dromen zo goed te herinneren zijn na het ontwaken.

Het zijn gelukkig geen nachtmerries of hele nare dromen. Al zit er ook wel narigheid tussen, maar gelukkig niet extreem.

Vannacht heb ik bijvoorbeeld met een Mexicaans Mariachi gezelschap meegespeeld, maar aan het eind van die droom was er iemand op mijn viool gaan staan. ☹️

Ik ben na een aantal dromen even kort wakker geworden, maar kon weer verder slapen. Ik voel me redelijk uitgerust nu.
Klik om te vergroten...
Dat je dromen nog lang op de dag blijven hangen wordt uiteindelijk wel weer minder.

Ik ben nu ruim een half jaar nuchter na 20 jaar dagelijks blowen en 15 jaar dagelijks harddrugs- en medicatiemisbruik. Ik heb in die 20 jaar geen besef gehad van mijn dromen. De eerste maanden nuchter waren mijn dromen ook om gek van te worden. Deze waren zeer intens en bleven heel erg lang bij me hangen na het wakker worden. Inmiddels droom ik weer gewoon en weet ik bij het wakker worden vaak ook niet meer precies wat ik heb gedroomd. Dit is volgens mij hoe de meeste mensen dromen en helemaal prima voor mij!
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vanmorgen werd ik vroeg, maar heel erg moe wakker. De dromen waren intensief geweest en hadden voor mijn gevoel al veel energie gevraagd.

Op het werk ging het gelukkig best goed, maar toen ik weer thuis was, was mijn energie bijna volledig op. Ik was snel overprikkeld, maar heb mijn best gedaan iedereen thuis toch aandacht te geven. Ik heb gekookt en daarna samen met mijn gezin gegeten en ik heb daarna zelfs nog viool gespeeld.

Ik hoop nu weer vroeg te kunnen slapen en wat meer rust te krijgen vannacht.

Ik heb opvallend geen enkel verlangen naar cannabis gehad vandaag.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hippie Langwaus zei:
Ik heb opvallend geen enkel verlangen naar cannabis gehad vandaag.
Klik om te vergroten...
Precies, jij bent heel goed bezig!

Zin in cannabis heb ik ook niet op dag 11 in mijn proces, maar steady energie mis ik wel.
Komende dagen heb ik veel gepland, dus eens kijken hoe ik dat weet te managen. Op tijd mijn licht uit en maar een beetje extra vermoeidheid accepteren..
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Komende dagen heb ik veel gepland, dus eens kijken hoe ik dat weet te managen. Op tijd mijn licht uit en maar een beetje extra vermoeidheid accepteren..
Klik om te vergroten...
Extra vermoeidheid lijkt er bij te horen. Misschien had ik, en jij misschien ook wel, die vermoeidheid ook wanneer we wel cannabis gebruikten, maar ervaar je die niet als 'storend' wanneer je stoned bent.

Veel activiteiten op een dag lijken te helpen om gedachten en verlangens naar THC weinig kans te geven een hoofdrol te krijgen in je gedachten. Dus dat gaat je waarschijnlijk alleen maar helpen.
V
Vincent ALid
01-01-2024, 00:00
#6
Manu76 zei:
Precies, jij bent heel goed bezig!

Zin in cannabis heb ik ook niet op dag 11 in mijn proces, maar steady energie mis ik wel.
Komende dagen heb ik veel gepland, dus eens kijken hoe ik dat weet te managen. Op tijd mijn licht uit en maar een beetje extra vermoeidheid accepteren..
Klik om te vergroten...
Als je stopt heeft je lichaam gewoon wat tijd nodig om weer in jou synergie te komen
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hippie Langwaus zei:
Extra vermoeidheid lijkt er bij te horen
Klik om te vergroten...

Is dat meer mentale vermoeidheid (in de zin van: "vechten tegen craving bv")?
Of echt fysieke vermoeidheid (door herstel van organen, spieren, noem maar op)?
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hippie Langwaus zei:
Oververmoeid ben ik inmiddels ook wel aan het raken. Ik ga alsnog elke dag vroeg uit bed, maar voel me nu bijvoorbeeld alweer compleet geradbraakt.
Klik om te vergroten...
Misschien een gek idee hoor, maar in plaats van thc een keertje een truffeltrip? Soort van harde reset.
(Beter vroeg in de ochtend beginnen, dan is in de avond de ruis uit je hoofd en kun je in slaap komen.)
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
StraffeNeel zei:
Misschien een gek idee hoor, maar in plaats van thc een keertje een truffeltrip? Soort van harde reset.
(Beter vroeg in de ochtend beginnen, dan is in de avond de ruis uit je hoofd en kun je in slaap komen.)
Klik om te vergroten...
Zo'n gek idee is dat niet hoor.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Toch bijzonder dat die vermoeidheid zo lang aanhoudt.
Je zou bijna zeggen dat dat na drie weken los staat van de THC.
Weet je hoe het met je ijzer is bv?
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zit je aan het eind van de dag ook te knikkenbollen van vermoeidheid, of ervaar je die vermoeidheid omdat je altijd gewend bent om de hele nacht door te slapen wat nu niet wilt vanwege alle dromen?

Ik ben zelf ook bezig met een pauze en de droommachine draait op volle toeren. Waar ik voorheen aan 1 stuk door sliep wordt ik nu minstens 1 a 2 keer wakker, beleef meerdere dromen per nacht, slaap ook wat korter.

Doordat ik niet de hele nacht doorslaap bestempelde ik de nacht al snel als 'slecht slapen'.

Echter kom ik ook makkelijker mijn bed uit, en aan het eind van de werkdag sta ik niet op het punt om in slaap te vallen wanneer mijn hoofd een kussen zou raken. Daaruit trek ik de conclusie dat ik genoeg rust krijg, en de vermoeidheid vooral tussen mijn oren zit.

Nou kan het voor jou natuurlijk totaal anders werken en ben je daadwerkelijk vermoeid, maar misschien heb je er iets aan :)
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Toch bijzonder dat die vermoeidheid zo lang aanhoudt.
Je zou bijna zeggen dat dat na drie weken los staat van de THC.
Weet je hoe het met je ijzer is bv?
Klik om te vergroten...
Ik eet best goed en gezond, zeker nu ik sinds April geen alcoholische dranken meer drink. Maar ik weet niet of ik wellicht ergens een tekort aan heb. Ik kom ook vrijwel elke dag voldoende buiten.

Misschien ga ik binnenkort wel een fysieke checkup laten doen.

De vermoeidheid is overigens meer geestelijk dan lichamelijk, denk ik.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Blaatschaap zei:
Zit je aan het eind van de dag ook te knikkenbollen van vermoeidheid, of ervaar je die vermoeidheid omdat je altijd gewend bent om de hele nacht door te slapen wat nu niet wilt vanwege alle dromen?

Ik ben zelf ook bezig met een pauze en de droommachine draait op volle toeren. Waar ik voorheen aan 1 stuk door sliep wordt ik nu minstens 1 a 2 keer wakker, beleef meerdere dromen per nacht, slaap ook wat korter.

Doordat ik niet de hele nacht doorslaap bestempelde ik de nacht al snel als 'slecht slapen'.

Echter kom ik ook makkelijker mijn bed uit, en aan het eind van de werkdag sta ik niet op het punt om in slaap te vallen wanneer mijn hoofd een kussen zou raken. Daaruit trek ik de conclusie dat ik genoeg rust krijg, en de vermoeidheid vooral tussen mijn oren zit.

Nou kan het voor jou natuurlijk totaal anders werken en ben je daadwerkelijk vermoeid, maar misschien heb je er iets aan :)
Klik om te vergroten...
Mijn vermoeidheid is ook voornamelijk een geestelijke vermoeidheid. Lichamelijk kan ik ook gewoon 20 km wandelen of 40 km fietsen.

Ik mis waarschijnlijk de 'pauzes' van stress en de vele gedachten, ideeën, zorgen etc. die ik voor mezelf met THC had ingebouwd.

Daar zal ik zonder THC andere methodes voor moeten gebruiken. En misschien ook wel mijn levenstempo wat moeten verlagen. Ik ondernam waarschijnlijk ook teveel qua werk, gezin, studie en hobbies.

Ik neem zelden rust en ik denk dat cannabis gebruiken mijn manier was om even pauze te nemen of om alles op dit hoge tempo vol te kunnen houden.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik had gisteren een paar uur blauwe lotus "joints", maar kan niet direct zeggen dat het voor herhaling vatbaar is. Geen kater of last nu, maar ik ging wel wat misselijkheid slapen en had gewoon weer dramatische nachtmerries: "Ik kreeg vele uren om mijn koffers en rugtassen te vullen om toch met haast naar het vliegveld te gaan, maar het lukte me niet om alles in te pakken 🤣 Om lang verhaal kort te maken, vliegtuig heb ik niet kunnen bereiken en ik moest zelfs huilen"

Maar ik heb er verder zin in om verder te gaan met een periode zonder THC en de vermoeidheid hier is die van iemand die even hersenactiviteit mist en wanneer ik wat wakkerder ben door een extra kop koffie, dan loop ik andere gevaren als stress voelen of piekeren om weinig.

Wel veel verbetering vergeleken met 10 dagen terug hier!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Manu76 zei:
Ik had gisteren een paar uur blauwe lotus "joints", maar kan niet direct zeggen dat het voor herhaling vatbaar is. Geen kater of last nu, maar ik ging wel wat misselijkheid slapen en had gewoon weer dramatische nachtmerries: "Ik kreeg vele uren om mijn koffers en rugtassen te vullen om toch met haast naar het vliegveld te gaan, maar het lukte me niet om alles in te pakken 🤣 Om lang verhaal kort te maken, vliegtuig heb ik niet kunnen bereiken en ik moest zelfs huilen"

Maar ik heb er verder zin in om verder te gaan met een periode zonder THC en de vermoeidheid hier is die van iemand die even hersenactiviteit mist en wanneer ik wat wakkerder ben door een extra kop koffie, dan loop ik andere gevaren als stress voelen of piekeren om weinig.

Wel veel verbetering vergeleken met 10 dagen terug hier!
Klik om te vergroten...
Drooggebruik? Pas op...
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
dupont zei:
Drooggebruik? Pas op...
Klik om te vergroten...
Oppassen met blauwe lotus roken bedoel je? Het was in ieder geval een restje van een aankoop en ik herhaal het niet meer.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Manu76 zei:
Oppassen met blauwe lotus roken bedoel je? Het was in ieder geval een restje van een aankoop en ik herhaal het niet meer.
Klik om te vergroten...
Ja. Je bent iets aan het roken om tot rust te komen / je bewustzijn te veranderen. Van blauwe lotus kun je prima thee zetten.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#18
dupont zei:
Ja. Je bent iets aan het roken om tot rust te komen / je bewustzijn te veranderen. Van blauwe lotus kun je prima thee zetten.
Klik om te vergroten...
Klopt, ik was niet echt slim bezig. En oppassen mag ik wel, al ben ik ondertussen in een voor mij niet vooraf geplande pauze. Ik wilde mijn reis naar Nederland zonder teveel ontwenningsverschijnselen meemaken en dat is gelukt.
Nu zat ik gisteren een heel klein beetje te stunten, omdat ik "gezellig" mee wilde doen met mijn vriendin, maar ik wil mijn wiet pauze voorlopig verlengen.

Maar @dupont bedankt voor de waarschuwing en al je prachtige bijdragen! Fijne kerstdagen toegewenst zonder drugs! :)
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat ik opvallend vind bij mezelf nu ik bijna een maand geen THC heb gebruikt is het volgende. Ik gebruikte het dagelijks en dacht/voelde echt een soort behoefte om het dagelijks te blijven nemen. Ik voelde me ongemakkelijk bij de gedachte een dag zonder te moeten.

Momenteel ervaar ik dat die behoefte er meestal helemaal niet is. En als die er is, is die behoefte of het verlangen ernaar met relatief weinig moeite te negeren en gaat dat na een tijdje weer over zonder eraan toe te hoeven geven.

Toch weet ik dat wanneer ik nu een beetje hasj zou roken de kans groot is dat ik gewoon weer verder ga waar ik een maand geleden gestopt ben en dat dagelijks gewoontegebruik op de loer ligt.

Ik blijf er deze maand natuurlijk nog vanaf, maar het is niet ondenkbaar dat ik het nog langer ga volhouden. Maar daar hoef ik me nu nog niet mee bezig te houden. Vandaag is vandaag en verder hoef ik m.b.t. THC-onthouding helemaal niet te denken.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb relatief weinig last van de thc-loze dagen en ik denk dat ik het eigenlijk bijna niet mis. Maar ik heb nog niet de gewenste verandering. Dagen kunnen leeg aanvoelen.. Die vermoeidheid die gelijk weg zou zijn met THC.. Misschien dat ik in Januari een maandje abonnement kan nemen bij een sport/zwem/jacuzzi en sauna gebeuren. Alleen doet iedereen dat in Januari en wordt het erg druk. In ieder geval heb ik positieve verwachtingen aangaande 2024 en ook voor de rest van deze maand december.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."