Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrends in type verslaving?

Trends in type verslaving?

50 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
dank voor je ervaring
Klik om te vergroten...

Noord-Brabant is het enige wat ik in Nederland over 'Flakka' gehoord heb.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#2
De laatste tijd zie ik op het forum veel problematisch gebruik langskomen rondom 3MMC. Dat heeft mij aan het denken gezet. Wanneer ik specifiek terugdenk aan mijn studententijd (meer dan decennium geleden inmiddels) dan herinner ik mij voornamelijk dat GHB destijds de 'shit' was in de partyscene. Met vele verslavingen van dien destijds. GHB zie ik nu aanzienlijk minder terugkeren op het forum. Met her en der een uitschieter.

Mijn vermoeden is dat coke daarvoor (let's say: jaren 90 en de zero's) het dominante middel was wat relatief tot veel verslavingen heeft geleid. En daarvoor wellicht de heroine-epidemie. Met als rode draad door alle decennia heen: alcohol en nicotine.

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierbij, zo door de jaren heen. Zien jullie ook trends in (problematisch) gebruik van bepaalde middelen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Hetzelfde speelt nu bij 3-MMC en 'flakka'. Nieuwsmedia maken daar een enorme hype van, geleid door de politie die constant nieuwsbericht pusht over hoe erg het allemaal wel niet is.
Klik om te vergroten...
Ik moet wel eerlijk toegeven dat "miauw/3mmc" in mijn omgeving een enorme opmars heeft gemaakt. Het is begonnen zo ongeveer rond het tijdstip dat het verboden werd. Ineens begonnen vrienden het te snuiven en op feesten als je aan iemand vroeg wat ze op hadden was het bijna altijd "3mmc". Heb ook een vriend die nog nooit harddrugs gebruikt had en ook anti snuiven was, hoor ik later opeens van hem dat hij 2.5 gram 3mmc voor de eerste keer weggesnoven heeft.

Het is echt niet normaal hoeveel mensen in de ban zijn van de 3mmc (in mijn omgeving dan). Ik spreek hier voornamelijk over de jeugd, hoe het bij bij andere leeftijdsgroepen zit weet ik niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Damius zei:
De laatste tijd zie ik op het forum veel problematisch gebruik langskomen rondom 3MMC. Dat heeft mij aan het denken gezet. Wanneer ik specifiek terugdenk aan mijn studententijd (meer dan decennium geleden inmiddels) dan herinner ik mij voornamelijk dat GHB destijds de 'shit' was in de partyscene. Met vele verslavingen van dien destijds. GHB zie ik nu aanzienlijk minder terugkeren op het forum. Met her en der een uitschieter.

Mijn vermoeden is dat coke daarvoor (let's say: jaren 90 en de zero's) het dominante middel was wat relatief tot veel verslavingen heeft geleid. En daarvoor wellicht de heroine-epidemie. Met als rode draad door alle decennia heen: alcohol en nicotine.

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierbij, zo door de jaren heen. Zien jullie ook trends in (problematisch) gebruik van bepaalde middelen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Klik om te vergroten...
In al die tijd was het aantal opnames voor cocaïneverslaving veel groter..

Je beeld wordt voor een groot deel bepaald door publicaties in de media. De hoeveelheid media-aandacht komt niet overeen met de grootte van het probleem. Nieuwsmedia gebruiken hun eigen medialogica, en hebben de neiging om mediahypes te creëren die 'actueel' zijn.

Dus ik deel je analyse over trends in de media. Maar het is niet zo dat 10 jaar geleden er meer GHB- dan cocaïneverslaafden waren. Ook verslaving aan cannabis, alcohol, speed en gokken kwamen veel vaker voor.

Hetzelfde speelt nu bij 3-MMC en 'flakka'. Nieuwsmedia maken daar een enorme hype van, geleid door de politie die constant nieuwsbericht pusht over hoe erg het allemaal wel niet is.

Zie ook deze artikelen:
www.vice.com

3-MMC is populair aan het worden omdat media er zo over roeptoeteren

Jongeren zijn pas met de drug gaan experimenteren nadat er verhalen over verschenen in het nieuws. We spraken de uitvinder van 3-MMC en experts over de gevolgen van die aandacht.
www.vice.com www.vice.com

www.vice.com

4-FA is legaal en de risico's zijn onbekend, ondanks het geroeptoeter van veel media

Opeens kwam het populaire 4-FA begin deze maand op de radar van de mainstream media. Dat was lastig, aangezien er niet zo heel veel negatiefs over te zeggen valt.
www.vice.com www.vice.com

www.vice.com

Hoe de politie jouw gedachten over drugs probeert te beïnvloeden

Politieagenten zitten bijna allemaal op Facebook en Twitter, en posten geregeld spookverhalen over drugs.
www.vice.com www.vice.com
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#5
In mijn omgeving zijn de koplopers alcohol en coke. Maar naast coke werd er ook vaak miauw gebruikt. Of het nu 4mmc, 3mmc was, of wat anders geen idee, niemand testte het. Speed lijkt een beetje verdwenen, kende nog maar weinig mensen die het gebruikten en als iemand het gebruikte was ik het zelf haha.

Om nu te zeggen het problematisch is blijft lastig. Ik vind van wel. Als er ieder weekend gebruikt wordt. Ik had er door de weeks altijd nog last van. Ik kon ook niet meer chillen of uitgaan zonder het tegen te komen, dus ook al wilde ik stoppen, de verleiding was er altijd en dat ging vaak genoeg mis.

Ghb werd in mijn kringen niet gebruikt en werd ook wel gezien als not done. Ketamine en xtc werd af en toe gebruikt. En ja blowen dat hoort er standaard bij toch 😅.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
XMR zei:
Ik moet wel eerlijk toegeven dat "miauw/3mmc" in mijn omgeving een enorme opmars heeft gemaakt. Het is begonnen zo ongeveer rond het tijdstip dat het verboden werd. Ineens begonnen vrienden het te snuiven en op feesten als je aan iemand vroeg wat ze op hadden was het bijna altijd "3mmc". Heb ook een vriend die nog nooit harddrugs gebruikt had en ook anti snuiven was, hoor ik later opeens van hem dat hij 2.5 gram 3mmc voor de eerste keer weggesnoven heeft.

Het is echt niet normaal hoeveel mensen in de ban zijn van de 3mmc (in mijn omgeving dan). Ik spreek hier voornamelijk over de jeugd, hoe het bij bij andere leeftijdsgroepen zit weet ik niet.
Klik om te vergroten...
Oh, ja maar dat ontkent ik ook niet he. Ik baseer me op landelijke data vanuit de verslavingszorg en wetenschappelijk onderzoek. Maar die data kunnen natuurlijk verschillen van specifieke lokale contexten.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#7
XMR zei:
Het is echt niet normaal hoeveel mensen in de ban zijn van de 3mmc (in mijn omgeving dan). Ik spreek hier voornamelijk over de jeugd, hoe het bij bij andere leeftijdsgroepen zit weet ik niet.
Klik om te vergroten...
Is ook mijn ervaring. Meeste jongeren die ik sprak tijdens huisfeestjes of die meegingen naar festivals gebruikten miauw.

In mijn studententijd koos ik toch vaker voor speed. Miauw was toen nog niet zo populair en ook wat duurder.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Waar je rekening mee moet houden is dat cokeverslaving vaak nog een stuk onzichtbaarder is, omdat het problematisch gebruik verholen plaatsvindt en er veel schaamte heerst over financiële problemen die daarvan het gevolg zijn. Zoiets kan dus ook je beeld van de sociale context vertekenen.

Bovendien zijn mensen die middelen zoals 3-MMC gebruiken vaak wat jonger. Afhankelijk van je eigen sociale kring kan dat ook impact hebben op welke problemen je wel/niet ziet.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Damius zei:
De laatste tijd zie ik op het forum veel problematisch gebruik langskomen rondom 3MMC. Dat heeft mij aan het denken gezet. Wanneer ik specifiek terugdenk aan mijn studententijd (meer dan decennium geleden inmiddels) dan herinner ik mij voornamelijk dat GHB destijds de 'shit' was in de partyscene. Met vele verslavingen van dien destijds. GHB zie ik nu aanzienlijk minder terugkeren op het forum. Met her en der een uitschieter.

Mijn vermoeden is dat coke daarvoor (let's say: jaren 90 en de zero's) het dominante middel was wat relatief tot veel verslavingen heeft geleid. En daarvoor wellicht de heroine-epidemie. Met als rode draad door alle decennia heen: alcohol en nicotine.

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierbij, zo door de jaren heen. Zien jullie ook trends in (problematisch) gebruik van bepaalde middelen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Klik om te vergroten...
Klopt, 3mmc en Co zijn drugs, die niet eens bestonden in mijn studenten periode en GHB heb ik ook nooit gezien.
Wiet, alcohol en tabak heb ik veel gezien en gebruikt. Paracetamol tegen de kater.

Nu zie ik volgens mij ook een trend in het gebruik van benzodiazepinen sinds een jaar of tien en tevens de energie-drankjes.

Vooral het gebruik van de 2/3/4/X MMC in combinatie met Benzodiazepines lijkt me een problematische ontwikkeling.

In Spanje, na de wiet/hash- alcohol en tabak/koffie, blijft cocaïne volgens mij de meest gebruikte, maar de RC's doen het steeds beter qua verkopen neem ik aan.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben 37, mijn vriend is 43. Vroeger was het vooral elke week op een feest pep en pillen en een beetje coke.
Tegenwoordig hoor je veel meer over 3/4 MMC, designerdrugs, benzo's, keta etc.
Maar op de hardcore feesten waar wij heen gaan wordt toch nog het meeste gewoon pep, pillen, alcohol en wiet gebruikt.
Thuis wordt er dan wel weer coke gebruikt samen of met vrienden/ in sociale geregenheden.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb even nagevraagd aan een verpleegkundige hier wat ze vooral zien in de detox.

Hier zijn het nog steeds de "huis tuin en keuken" middelen die het meeste gebruikt worden. Alcohol, medicijnen, cocaïne, GHB, ketamine en wiet. Sporadisch designerdrugs nog. Maar het is niet onbekend meer (3cmc etc).

Zegt verder niet heel veel over wat er buiten de verslavingzorg gebruikt word maar denk dat het uiteindelijk nog best meevalt qua problematisch gebruik. Tuurlijk zie je het vaker op drugsforum.

Wel toevallig dat GHB minder hier wordt geschreven. GHB verslaafde personen komen hier ook iets minder dan afgelopen jaren.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Raver zei:
Heb even nagevraagd aan een verpleegkundige hier wat ze vooral zien in de detox.

Hier zijn het nog steeds de "huis tuin en keuken" middelen die het meeste gebruikt worden. Alcohol, medicijnen, cocaïne, GHB, ketamine en wiet. Sporadisch designerdrugs nog. Maar het is niet onbekend meer (3cmc etc).

Zegt verder niet heel veel over wat er buiten de verslavingzorg gebruikt word maar denk dat het uiteindelijk nog best meevalt qua problematisch gebruik. Tuurlijk zie je het vaker op drugsforum.

Wel toevallig dat GHB minder hier wordt geschreven. GHB verslaafde personen komen hier ook iets minder dan afgelopen jaren.
Klik om te vergroten...

Lang niet iedere gebruiker/verslaafde is er zo open over als wij anoniem op drugs forum.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#13
De laatste tijd hoor ik alleen maar “miauw!”

Ik heb alleen over Flakka gelezen, maar heb er nog nooit persoonlijk van gehoord

Gebeurt dit ergens zo vaak? Zou niet goed zijn

In Finland, waar ik een tijdje heb gewoond, is er sprake van een regionale bijzonderheid: daar injecteren veel mensen Subutex. En sommigen sterven vervolgens aan een overdosis.
Ook al was het 2018, het zou nu anders kunnen zijn
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Felis zei:
De laatste tijd hoor ik alleen maar “miauw!”

Ik heb alleen over Flakka gelezen, maar heb er nog nooit persoonlijk van gehoord

Gebeurt dit ergens zo vaak? Zou niet goed zijn

In Finland, waar ik een tijdje heb gewoond, is er sprake van een regionale bijzonderheid: daar injecteren veel mensen Subutex. En sommigen sterven vervolgens aan een overdosis.
Ook al was het 2018, het zou nu anders kunnen zijn
Klik om te vergroten...

Hoeveel informatie hebben zij?

Dreigt heel Zeeuws-Vlaanderen een soort van plattelands-favela te worden, of lopen daar een paar probleem-gebruikers rond en zijn ze daar niks gewend?
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casrus zei:
Hoeveel informatie hebben zij?

Dreigt heel Zeeuws-Vlaanderen een soort van plattelands-favela te worden, of lopen daar een paar probleem-gebruikers rond en zijn ze daar niks gewend?
Klik om te vergroten...
Ik heb het niet over problematische consumptie, alleen over het feit dat veel meer mensen om mij heen de laatste tijd "Miauw" hebben geconsumeerd tijdens het feesten.
net zoals we vroeger MDMA gebruikten.
Er is ons niets ergs overkomen, en ik denk dat de jongeren nu grotendeels goed met ‘miauwen’ kunnen omgaan. Ik heb het zelf geprobeerd, niet mijn ding

Ik heb het niet over "Flakka" omdat ik er nog nooit van heb gehoord, ik heb er alleen maar over gelezen. Het lijkt gevaarlijk, maar ik weet niet of en hoe wijdverbreid het is. En ik heb geen zin om het uit te proberen
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#16
@MR_CHIP
Hartelijk dank.

Maar dat heb ik al gelezen. Jellinek kent zelfs mijn moeder

Ik ben geïnteresseerd in reisverslagen van mensen die het zelf hebben geprobeerd

​

P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja ik heb dit idee ook. hoor overal ineens 3mmc, inclusief bij mezelf, en lees hier op het forum ook de problemen hiermee. Een jaar of 10 en langer geleden was het overal coke naar mijn idee, ook wel soms in problematische vormen in mijn omgeving. 3mmc is goedkoper, werkt meer op serotonine (vlgs mij) en ik hoor dat mensen er minder een kater van hebben (ik hoor daar trouwens niet bij), dat maakt misschien dat het nu zo populair is.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Niet alleen in het oosten hoor haha
3-mmc wordt echt wel veel gebruikt en misbruikt. En inderdaad weten velen waarschijnlijk niet wat ze tot zich nemen. Maar het beeld dat er nauwelijks meer echte 3m te krijgen is, klopt volgens mij ook van geen kant.
Klik om te vergroten...
Met de juiste connecties is het zeker nog wel te vinden maar zover ik weet is het wel een stuk schaarser geworden en word er veel troep onder de naam 3-MMC verkocht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
dupont zei:
Met sexverslaving ook wel. Ik heb gehoord van SLAA-fellows die masturberen als terugval zien (de bottom line bepalen ze zelf hoor). Dat is aan een ouwe rukker zoals ik echt niet besteed, maar het heeft bij mij ook nooit tot problemen geleid. Het was meer onderdeel van een samengesteld probleem (coke, porno, fappen) dat niet meer problematisch was zodra het drugsgebruik onder controle was. Porno kijk ik nauwelijks nog zonder de coke.
Klik om te vergroten...
In mijn ervaring is dit inderdaad complex en heel persoonlijk.

Masturberen kan een terugval zijn als iemand daar echt een probleem mee heeft. Het kan zoals je zegt ook verbonden zijn aan drugs, of porno. Dat het ene leidt tot het andere. Dan is het soms ook goed om (tijdelijk of niet) te stoppen met iets dat niet per se een probleem voor je is, om niet te vervallen in iets dat wél een probleem voor je is.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik denk dat het ook verschilt waar je op groeit, hoe oud je bent, ben je up down tripfan .... en hoe makkelijk je een dealer kan vinden.

Ik zie wel een opmars van de designerdrugs. En dan specifiek ook wel de benzo's. Als dadelijk het verbod komt vrees ik dat véél mensen het zwaar gaan krijgen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."