#1
dank voor je ervaring
Noord-Brabant is het enige wat ik in Nederland over 'Flakka' gehoord heb.
dank voor je ervaring
Ik moet wel eerlijk toegeven dat "miauw/3mmc" in mijn omgeving een enorme opmars heeft gemaakt. Het is begonnen zo ongeveer rond het tijdstip dat het verboden werd. Ineens begonnen vrienden het te snuiven en op feesten als je aan iemand vroeg wat ze op hadden was het bijna altijd "3mmc". Heb ook een vriend die nog nooit harddrugs gebruikt had en ook anti snuiven was, hoor ik later opeens van hem dat hij 2.5 gram 3mmc voor de eerste keer weggesnoven heeft.Hetzelfde speelt nu bij 3-MMC en 'flakka'. Nieuwsmedia maken daar een enorme hype van, geleid door de politie die constant nieuwsbericht pusht over hoe erg het allemaal wel niet is.
In al die tijd was het aantal opnames voor cocaïneverslaving veel groter..De laatste tijd zie ik op het forum veel problematisch gebruik langskomen rondom 3MMC. Dat heeft mij aan het denken gezet. Wanneer ik specifiek terugdenk aan mijn studententijd (meer dan decennium geleden inmiddels) dan herinner ik mij voornamelijk dat GHB destijds de 'shit' was in de partyscene. Met vele verslavingen van dien destijds. GHB zie ik nu aanzienlijk minder terugkeren op het forum. Met her en der een uitschieter.
Mijn vermoeden is dat coke daarvoor (let's say: jaren 90 en de zero's) het dominante middel was wat relatief tot veel verslavingen heeft geleid. En daarvoor wellicht de heroine-epidemie. Met als rode draad door alle decennia heen: alcohol en nicotine.
Ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierbij, zo door de jaren heen. Zien jullie ook trends in (problematisch) gebruik van bepaalde middelen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Oh, ja maar dat ontkent ik ook niet he. Ik baseer me op landelijke data vanuit de verslavingszorg en wetenschappelijk onderzoek. Maar die data kunnen natuurlijk verschillen van specifieke lokale contexten.Ik moet wel eerlijk toegeven dat "miauw/3mmc" in mijn omgeving een enorme opmars heeft gemaakt. Het is begonnen zo ongeveer rond het tijdstip dat het verboden werd. Ineens begonnen vrienden het te snuiven en op feesten als je aan iemand vroeg wat ze op hadden was het bijna altijd "3mmc". Heb ook een vriend die nog nooit harddrugs gebruikt had en ook anti snuiven was, hoor ik later opeens van hem dat hij 2.5 gram 3mmc voor de eerste keer weggesnoven heeft.
Het is echt niet normaal hoeveel mensen in de ban zijn van de 3mmc (in mijn omgeving dan). Ik spreek hier voornamelijk over de jeugd, hoe het bij bij andere leeftijdsgroepen zit weet ik niet.
Is ook mijn ervaring. Meeste jongeren die ik sprak tijdens huisfeestjes of die meegingen naar festivals gebruikten miauw.Het is echt niet normaal hoeveel mensen in de ban zijn van de 3mmc (in mijn omgeving dan). Ik spreek hier voornamelijk over de jeugd, hoe het bij bij andere leeftijdsgroepen zit weet ik niet.
Klopt, 3mmc en Co zijn drugs, die niet eens bestonden in mijn studenten periode en GHB heb ik ook nooit gezien.De laatste tijd zie ik op het forum veel problematisch gebruik langskomen rondom 3MMC. Dat heeft mij aan het denken gezet. Wanneer ik specifiek terugdenk aan mijn studententijd (meer dan decennium geleden inmiddels) dan herinner ik mij voornamelijk dat GHB destijds de 'shit' was in de partyscene. Met vele verslavingen van dien destijds. GHB zie ik nu aanzienlijk minder terugkeren op het forum. Met her en der een uitschieter.
Mijn vermoeden is dat coke daarvoor (let's say: jaren 90 en de zero's) het dominante middel was wat relatief tot veel verslavingen heeft geleid. En daarvoor wellicht de heroine-epidemie. Met als rode draad door alle decennia heen: alcohol en nicotine.
Ik was benieuwd naar jullie ervaringen hierbij, zo door de jaren heen. Zien jullie ook trends in (problematisch) gebruik van bepaalde middelen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Heb even nagevraagd aan een verpleegkundige hier wat ze vooral zien in de detox.
Hier zijn het nog steeds de "huis tuin en keuken" middelen die het meeste gebruikt worden. Alcohol, medicijnen, cocaïne, GHB, ketamine en wiet. Sporadisch designerdrugs nog. Maar het is niet onbekend meer (3cmc etc).
Zegt verder niet heel veel over wat er buiten de verslavingzorg gebruikt word maar denk dat het uiteindelijk nog best meevalt qua problematisch gebruik. Tuurlijk zie je het vaker op drugsforum.
Wel toevallig dat GHB minder hier wordt geschreven. GHB verslaafde personen komen hier ook iets minder dan afgelopen jaren.
De laatste tijd hoor ik alleen maar “miauw!”
Ik heb alleen over Flakka gelezen, maar heb er nog nooit persoonlijk van gehoord
Gebeurt dit ergens zo vaak? Zou niet goed zijn
In Finland, waar ik een tijdje heb gewoond, is er sprake van een regionale bijzonderheid: daar injecteren veel mensen Subutex. En sommigen sterven vervolgens aan een overdosis.
Ook al was het 2018, het zou nu anders kunnen zijn
Ik heb het niet over problematische consumptie, alleen over het feit dat veel meer mensen om mij heen de laatste tijd "Miauw" hebben geconsumeerd tijdens het feesten.Hoeveel informatie hebben zij?
Dreigt heel Zeeuws-Vlaanderen een soort van plattelands-favela te worden, of lopen daar een paar probleem-gebruikers rond en zijn ze daar niks gewend?
Met de juiste connecties is het zeker nog wel te vinden maar zover ik weet is het wel een stuk schaarser geworden en word er veel troep onder de naam 3-MMC verkocht.Niet alleen in het oosten hoor haha
3-mmc wordt echt wel veel gebruikt en misbruikt. En inderdaad weten velen waarschijnlijk niet wat ze tot zich nemen. Maar het beeld dat er nauwelijks meer echte 3m te krijgen is, klopt volgens mij ook van geen kant.
In mijn ervaring is dit inderdaad complex en heel persoonlijk.Met sexverslaving ook wel. Ik heb gehoord van SLAA-fellows die masturberen als terugval zien (de bottom line bepalen ze zelf hoor). Dat is aan een ouwe rukker zoals ik echt niet besteed, maar het heeft bij mij ook nooit tot problemen geleid. Het was meer onderdeel van een samengesteld probleem (coke, porno, fappen) dat niet meer problematisch was zodra het drugsgebruik onder controle was. Porno kijk ik nauwelijks nog zonder de coke.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."