Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - waar?

Tijd van bezinning - waar?

1591 antwoorden
180 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is een bittere pil dat ik waarschijnlijk al die medicatie voor niks heb geslikt. Of een groot deel ervan.

Wat @dupont ook aangaf.

Ik ben on the run. Sportschool, tuincentrum, markt, winkelcentrum, kinderboerderij… het maakt eigenlijk niet uit. Die alcoholverslaving heb ik zelf gedaan. Maar bij de medicatie toch gedacht dat wat de dokter voorschrijft, goed is. Of beginnen met: baat het niet dan schaadt het niet. En dan kom je er niet meer vanaf.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zal wel proberen alsnog contact te krijgen met mensen uit de kliniek. Het beangstigt me dat dat straks helemaal weg is, dat ik niet meer kan napraten.

Qua begeleiding staat ambulant en kliniek ook helemaal los van elkaar dus ik ‘neem niemand mee’.

Volgende week is iedereen weg volgens mij, die ik ken. De mensen die mijn nummer hebben, hebben niet hun nummer gestuurd en ook niets laten horen. Dat waren er drie. Beetje stom van me maar t ging zo snel laatste dag.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Alinde zei:
Het is een bittere pil dat ik waarschijnlijk al die medicatie voor niks heb geslikt. Of een groot deel ervan.

Wat @dupont ook aangaf.

Ik ben on the run. Sportschool, tuincentrum, markt, winkelcentrum, kinderboerderij… het maakt eigenlijk niet uit. Die alcoholverslaving heb ik zelf gedaan. Maar bij de medicatie toch gedacht dat wat de dokter voorschrijft, goed is. Of beginnen met: baat het niet dan schaadt het niet. En dan kom je er niet meer vanaf.
Klik om te vergroten...
Misschien. Zo ging het bij mij. Kijk maar eens als je een half jaar clean bent of je langzaam kunt gaan afbouwen met je psychiater.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dank je voor weer een wijs advies.

Er is een vermoeden dat iets in de medicatie mij juist onrustig maakt s nachts. Dit dempte ik voorheen met benzo’s.

Een ex merkte het op en onlangs de ‘huisgenoten’. Dat ik s avond rustig was, 22.30 naar bed ging en na 2 uurtjes slaap weer beneden stond te stuiteren. Maar ik kan er deze maand beter niets aan veranderen en proberen het los te laten. Feestdagen enzo.

En dan kijken wat de huidige psychiater kan betekenen. Ik heb m sinds januari en hij heeft mij nog nooit in positieve doen gezien. Hij is wel oké op zich. Maar ‘opeens’ was ik verslaafd dus best een gekke situatie. Ggz had het echt niet door gehad, zelfs de mevrouw die hier thuis kwam niet.

Fijn als ik naar de dagbesteding kan want mijn gedachten gaan in cirkeltjes.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
CA is wat vrijer en gaat sneller door de stappen. NA is gestructureerder en wat strakker geregeld.

Bij NA noemen we geen middelen bij naam in de meeting, bij CA mag dat wel.

Bij CA is het vooral praten met je sponsor, bij NA is er een werkboek om de stappen aan te pakken met heel verl vragen die je kunt uitschrijven.

Verder is sponsorschap herl persoonlijk. Ikzelf heb iemand gekozen die iets had dat ik graag wilde (letenbrelativeren) en ben op de CA manier door de stappen gegaan maar voel me vask het fijnst op NA meetings. Maar het is belangrijk dat je zoekt waar je je fijn bij voelt en dat kan buiten het fellowship zelf ook per meeting verschillen.
Klik om te vergroten...

Ik kan dit alleen maar beamen. Ook ik doe de CA stappen, maar voel me fijner bij een NA meeting. Ik kom dus voornamelijk ook nog bij NA meetings. Soms heerst hier onder fellows ook weleens het idee dat het ene programma beter is dan het andere en ontstaat er afgunst. Maar het is onzin. Het gaat vooral om de groep bij wie je het fijnst voelt. En dat is soms even zoeken. En kan zelfs over tijd veranderen. Ik heb een tijd in een groep gezeten die heel fijn was, maar ineens echt kut werd gewoon. En ik ben toen echt wekenlang met tegenzin naar de meeting gegaan en kwam er soms zelfs slechter vandaan dan ik er naartoe ging. En na een tijdje ging dat weer beter. Inmiddels is het weer de allerfijnste meeting die ik ken; hele toffe groep, super enthousiast en echt betrokken naar elkaar. Precies zoals je een meeting wilt zien.

Lastig is het wel soms hoor, als een groep ff wat minder gaat en je op je tandvlees door de meetings gaat.

Voor wat betreft de sponsor moet ie inderdaad iets hebben wat jij graag wilt hebben. Bij mijn huidige sponsor was dat heel simpel. Ik hoorde zijn levensverhaal en zag hoe hij daar ingetogen en treurig over zijn gebruik vertelde. Maar toen het over herstel ging en zijn huidige leven nu leefde hij helemaal op en werd hij enthousiast. En dat is wat ik toen wilde: weer enthousiasme en plezier in mijn leven. Want op dat moment was ik gewoon een wandelend, psychotisch wrak.

Nu, ruim twee jaar later, ontgroeien we elkaar weer een beetje. Hij gaat nauwelijks mee naar meetings en doet ook al heel lang geen service meer. Terwijl ik juist super betrokken ben bij NA en de servicestructuren en daar graag nog verder in groei. Ik ben nog niet door de stappen heen, dus die ga ik wél afmaken met mijn huidige sponsor. Maar ik heb mijn nieuwe sponsor al op het oog. Deze keer een NA sponsor die al veel langer clean is en enorm veel service heeft gedaan. Op groepsniveau, maar ook op Area, Regio, EDM en World heeft ie service gedaan. Bij hem kan ik dus ook makkelijker terecht met vragen over service en dergelijke.

En het is een NA sponsor. En na de CA stappen doe ik graag een rondje NA stappen. We hebben hier een schreeuwend tekort aan NA sponsors in de regio. Dus zou wel mooi zijn als ik over een tijdje het programma door mag geven, op de NA manier.

dupont zei:
En je kunt in je dossier op laten nemen dat je nooit meer Benzo’s wil. Ik heb dat ook in mijn Medical ID op m’n telefoon gezet.
Klik om te vergroten...
Goede tip deze! Daar had ik nog niet aan gedacht! Ik meld het wel altijd bij de hulpverlening, maar wat als je niet aanspreekbaar bent?
Aan de andere kant? Wat als een benzo op dat moment de beste keuze is in een levensreddende situatie? Denk aan een opwindingsdelier ofzo. Volgens mij wordt dan vaak gekozen voor IV midazolam.

Hmmm lastig....

Zelfde ook met pijnbestrijding. Wanneer accepteer je opiaten? Na een operatie is dat onnodig. Maar wat als je einde levesfase in gaat en het je laatste hulpmiddel is om nog iets van kwaliteit van leven te hebben? Gelukkig ben ik (nog) niet in die situatie. Maar ik heb er al weleens over nagedacht.

Voor mij is in elk geval wel duidelijk dat ik voor GGZ gerelateerde dingen wel ontzettend heldere redenen moet hebben om medicatie te accepteren.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dankjewel voor deze mooie post Lucy. Ik heb gemerkt dat NA en CA best overlappen, de mensen die er komen. Volgens mij kijken mensen ook welk dagdeel hun uitkomt of ze doen zoveel mogelijk meetings.

Ik zit nu te denken, de doordeweekse avonden red ik niet altijd, qua energie. Dan kan ik mij beter focussen op de zondagochtend-meeting en de zaterdagavond-meeting en die zijn dan van CA. Wat jij zegt, je kunt ook later nog het andere programma volgen. Er is op maandagavond een heel fijne vrouwenmeeting van NA. Maar ik kan niet garanderen dat ik daar altijd bij kan zijn. Voor een sponsor is dat niet zo handig.

Ben nu drie keer bij de zondagochtend-meeting van CA geweest. Een keer voor de opname, in september. Toen ik nog geen idee had van de ramp-maand oktober. Toen een keer tijdens opname en een keer erna. Mooie beleving. Een maatje van de opname was al wat verder met CA maar ff terug gevallen. Hopelijk pakt die het weer op, vind het fijn er iemand bij te hebben die mij kent.

Toen ik de sleutelhanger kreeg van een maand alcoholvrij, met applaus, deed dat me ZO veel. Was tijdens de opname. Ik heb me de hele meeting groot gehouden maar na afloop brak ik. Nu heb ik de cleandatum genomen van benzo’s als echte cleandatum. Dan kan ik 24 december een maand clean vieren.

Eerst even eten.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#7
Relaties in beginnen in pril herstel is gewoon invulling van leegte en houdt je bij herstel weg. Daarnaast zijn twee verslaafden in vroeg herstel russisch roulette in een relatie op meerdere vlakken. Er is een reden waarom dit ten zeerste afgeraden wordt. De emotie is vaak niet echt en is een vlucht. Hierdoor kom je ook niet goed bij je echte gevoel en slaat je behandeling daarbij ook niet goed aan. 100 van de 100 relaties in vroeg herstel mislukken en eindigen jn terugval.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Thanks.

Het lijkt idd zo leuk met zijn allen in de huiskamer gezellig…. Maar meer is niet zo’n goed idee. De begeleiding heeft daar ook wel op gehamerd.

Schrijf later meer. Last van keelpijn, stem nog steeds weg, en bang voor weer een nacht van hoesten en neus snuiten. Het lukt me niet om rustig aan te doen en even helemaal niet te praten. Goed dat dit niet in de kliniek gebeurd is.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
Dank je hippie. Ik ga niet alles bespreken in de zin van ‘vragen of het mag’. Dan kom ik nergens. Het is mijn lijf.

Mijn periode bij Brijder voelt bijna als een soort heropvoedingskamp. Ik kan niets vertellen over de groep ivm privacy. Dus hoe zal ik het zeggen… de fluwelen handschoentjes waren niet mee. Whatever happened, je moest 3 x per dag met elkaar aan tafel. Je moest de dag openen een uur en de dag sluiten, een uur. Je mocht maar weinig naar buiten en zeker niet alleen. Telkens blazen, vaak urine inleveren. Je moest beneden blijven, mocht niet teveel op je kamer. Je was constant in het zicht, zowel van verpleging als van afdelingsgenoten.

Toen ik binnen kwam werd ik redelijk met rust gelaten. Ik was er, praatte wat en dat was het. Na een week veranderde het, toen ik weer kleur op mijn wangen kreeg, praatjes, en een soort zelfstandigheid waarmee ik ineens meedeed bij ‘de jongens’ en ook keihard een spiegel kreeg voorgehouden met van alles.

De laatste avond kreeg ik nog flinke feedback van de groepsoudste. Voornamelijk positief maar er was nog genoeg om van te leren en aan te werken vond hij.

Diezelfde groepsoudste kwam ik gisteren op straat tegen en we lieten elkaar bijna niet meer los, tot ergernis van zijn wandelgroep.

Want nee, ik ben woensdag niet naar de slijter gegaan maar naar de kapper. Ja ik heb weer een beetje geslapen. Ja ik gebruik in het dagelijks leven soms make-up en nee ik loop niet altijd in een vies huispak. En ja… ik was onderweg naar een meeting. Ja DIE meeting ja.

t Was eigenlijk heel lief wat er gezegd werd. Dat ik zo emotie-loos binnen kwam en dat ze in drie weken een compleet andere Alinde zagen verschijnen en dat dat mooi was. Dat er ondertussen een beetje veel emotie was en dat dat misschien een aandachtspuntje was.
Eigenlijk moet ik dit voor mezelf opschrijven. Ik weet nu al niet meer wat er precies gezegd is en straks vergeet ik het.

Helaas heb ik bij de meeste anderen geen ‘transformatie’ gezien maar misschien is het niet altijd zo duidelijk. Of komt het thuis. Of duurt het langer.

Ik hoop gewoon iedereen terug te zien op meetings. Gewoon een vette reünie van onze hele afdeling.
Klik om te vergroten...
Je hebt het veel over anderen, dat is echt funest voor je herstel, maar herkenbaar. Soort bevestiging zoeken dat je het wel goed doet. Gebeurt veel in vroeg herstel en groepen. Echter uit jarenlange ervaring kan ik zeggen dat degene van wie je het niet verwachtte het wel halen en visa versa. Kijken wat anderen wel of niet goed doen heeft echter weinig zin. Iedereen doet herstel op een andere manier en de 1 heeft meer tijd nodig dan de ander. Zoals met alles jn het leven. Het houdt je ook weg bij je eigen.Verder zou ik medicatie niet afbouwen en dat zeker het eerste jaar aanhouden. Gebeurt ook vaak, ineens met alles willen stoppen maar eindigt helaas vaak verkeerd. Helemaal als je een psychische achtergrond heb en helemaal met bipolariteit.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dank je.

Ik werd idd best wel mee gezogen in het groepsgebeuren. Had best behoefte aan wat meer tijd voor mezelf maar t was wel verplicht om in de ‘zichtbare’ stukken te blijven.
Heb ook geleerd van de groep. Maar nu idd aan t afvragen hoe het met iedereen gaat, wie er nog zit, etc.

Een vraag, hoe is dat bij jullie gegaan met sociale contacten? Ik had niet zo veel vriendschappen meer. Mensen verhuizen, krijgen kinderen, etc. Beetje kip en ei want uit eenzaamheid ging ik gebruiken en door gebruik werd t sociale contact nog minder. Nu lijkt er een wereld open te gaan met de meetings met allemaal aardige mensen.

Hoe ging dat bij jullie? Nog je oude vriendenkring of voornamelijk fellows en fellas?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Alinde zei:
Nog je oude vriendenkring of voornamelijk fellows en fellas?
Klik om te vergroten...
Ik heb meer contact met de mensen om me heen. Mensen waar ik mee werk, vriendin, familie van mij en van vriendin en ik kan met iedereen opschieten. Ik zie meerderen van dit forum al als "vriendenkring". Ik heb wel eens detox in een groep meegemaakt, maar met die mensen heb ik geen contact gehouden.

Vrienden uit het verleden zie ik ook nog wel eens (jaarlijks), maar die wonen op afstand en ik ben zelf selectief geworden, omdat ik niet zomaar even 5 dagen op reis ga om 20 mensen te bezoeken. Paar beste vrienden uit het verleden zie ik dan nog wel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Laten we niet vergeten dat de rotzooi in de supermarkt goedkoper is dan de gezonde voeding....en daarom ligt de supermarkt er vol mee.
Het draait allemaal om geld.
Klik om te vergroten...
Klopt, maar als je wilt kun je met weinig geld en bewuste aankopen gezond leven.

Het was inderdaad beter geweest als het andersom was geweest qua wat goedkoper is maar het moet toch ook niet zo zijn dat we Amerikaanse toestanden krijgen waar mensen de McDonalds aanklagen omdat die hun zogenaamd ziek heeft gemaakt.

Mensen kopen de rommel zelf, nemen het zelf mee hun huis in en stoppen het zelf in hun lichaam.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Thanks, ik heb het aan SPV gevraagd (dat is ook de route) en zal later op de middag nog even kijken. Uiteraard is er vrijdag ook gewoon een arts alleen dat is niet mijn eigen arts.

Er is elke week wel iets met mijn medicatie. Maar het is ook lastig. Ik wil (en kan) geen voorraad in huis hebben maar te weinig is ook niet goed.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Het is dat ik het zo gewend ben omdat het altijd al zo is geweest voor zover ik me kan herinneren, maar als je erbij stilstaat past het (zeer verslavende zeer schadelijke drugs (alcohol dus) en ook overal vreselijk ongezond voedsel in de supermarkt) eigenlijk niet thuis in een samenleving die gericht is op gezondheid en welzijn voor de bevolking.

Maar ja, dat zijn we dan ook niet: een samenleving die gericht is op gezondheid en welzijn voor de bevolking.

Het is meer de schijn van een verlichte samenleving maar in werkelijkheid zijn we zo verlicht dat we nog niet eens de basics ervan down hebben: lichamelijke en geestelijke gezondheid stimuleren en realiseren voor de meeste mensen. Waar de rotzooi die je overal in de supermarkt ziet een groot aandeel in heeft.

Oerdom eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Mensen zijn vooral teveel afgeleid en vertrouwen teveel op een overheid die ze dat allemaal voorkauwt. In deze, er us een voedsel en waren Autoriteit dus alles wat je koopt is goedgekeurd en niet schadelijk...wat natuurlijk de grootste kul is gezien het feit dat (slok) darmkanker de meest voorkomende is. Alle allergieën die mensen hebben, auto immuunziekten enz enz. Maar mensen zijn te druk met overleven ipv leven, al denkt men van niet 😉
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Koffieb00n zei:
@Mindless Het is allemaal by design. Producten met alcohol, suiker, zout en andere zooi die blijven mensen kopen omdat ze verslavend werken. En daar wordt gewoon heel veel geld aan verdiend. Het is triest, maar de enige die het kunnen veranderen is wij mensen zelf door het niet meer te kopen.
Klik om te vergroten...
Klopt maar vanuit het onderwijs zouden zulke belangrijke zaken meegegeven moeten worden. Nee daar krijg je _de schijf van vijf' en dan is het goed! 😜
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Brakka Mang zei:
Mensen zijn vooral teveel afgeleid en vertrouwen teveel op een overheid die ze dat allemaal voorkauwt. In deze, er us een voedsel en waren Autoriteit dus alles wat je koopt is goedgekeurd en niet schadelijk...wat natuurlijk de grootste kul is gezien het feit dat (slok) darmkanker de meest voorkomende is. Alle allergieën die mensen hebben, auto immuunziekten enz enz. Maar mensen zijn te druk met overleven ipv leven, al denkt men van niet 😉
Klik om te vergroten...
Ja wat er allemaal door die keuring komt is schokkend.

Veel kunstmatige zoetstoffen bijvoorbeeld. Praktisch gif te noemen. Maar ook de hoeveelheid suiker in veel voedsel.

Maar voor veel mensen is een labeltje "0% suiker" genoeg om een geweten te sussen en die rotzooi in te nemen. En je lichaam en geest functioneert ook niet goed als je rommel eet. Dus blijf je lekker dom en onbewust hetzelfde doen. Wat ik volwassen mensen in hun winkelkarren zie douwen is onvoorstelbaar. Maar goed, heb het zelf ook gedaan tot bepaalde mate.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ja wat er allemaal door die keuring komt is schokkend.

Veel kunstmatige zoetstoffen bijvoorbeeld. Praktisch gif te noemen. Maar ook de hoeveelheid suiker in veel voedsel.

Maar voor veel mensen is een labeltje "0% suiker" genoeg om een geweten te sussen en die rotzooi in te nemen. En je lichaam en geest functioneert ook niet goed als je rommel eet. Dus blijf je lekker dom en onbewust hetzelfde doen. Wat ik volwassen mensen in hun winkelkarren zie douwen is onvoorstelbaar. Maar goed, heb het zelf ook gedaan tot bepaalde mate.
Klik om te vergroten...
I concur 🤓🤣
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Helaas toch weer in gebruik. Na zo lang wachten liggen was ik er klaar mee.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alinde zei:
Helaas toch weer in gebruik. Na zo lang wachten liggen was ik er klaar mee.
Klik om te vergroten...

Ohjee, wat ga je nu doen?

Hoe langer een terugval duurt, hoe lastiger het wordt om weer te stoppen.

Heb je er al met fellows over gebeld?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Helaas toch weer in gebruik. Na zo lang wachten liggen was ik er klaar mee.
Klik om te vergroten...
Je schrijft het in 1 zin, er zit vast meer achter.

Zoal je zelf schreef: herstellen is een werkwoord.
Misschien schreef je dit bewust.

Focus op jezelf, niet op anderen.

Sterkte!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1617181920...80
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."