Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStiekem gebruik

Stiekem gebruik

20 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
U
UntamedLid
01-01-2024, 00:00
#1
Al eerder poste ik een verhaal over stiekem gebruik. Er is niet veel veranderd. Ik kan gebruiken met mensen mij heen. Als je een paar uur rust pakt kan je dit volgens mij nog lang volhouden. Echter is dit niet mijn intentie en laat dit liever achter mij. Wie verkeerd ook in zo’n situatie. Man of vrouw, kids en leuke job? Hoop van je te horen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Altijd eerlijk zijn naar je gezin
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Untamed zei:
Al eerder poste ik een verhaal over stiekem gebruik. Er is niet veel veranderd. Ik kan gebruiken met mensen mij heen. Als je een paar uur rust pakt kan je dit volgens mij nog lang volhouden. Echter is dit niet mijn intentie en laat dit liever achter mij. Wie verkeerd ook in zo’n situatie. Man of vrouw, kids en leuke job? Hoop van je te horen.
Klik om te vergroten...
Ik heb lang stiekem gebruikt. Liep helemaal uit de hand, en de manier om er uit te komen was om er eerlijk over te gaan vertellen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
Untamed zei:
Al eerder poste ik een verhaal over stiekem gebruik. Er is niet veel veranderd. Ik kan gebruiken met mensen mij heen. Als je een paar uur rust pakt kan je dit volgens mij nog lang volhouden. Echter is dit niet mijn intentie en laat dit liever achter mij. Wie verkeerd ook in zo’n situatie. Man of vrouw, kids en leuke job? Hoop van je te horen.
Klik om te vergroten...
ik lees nu net dit bericht van je in een nieuw topic heftig man
idd eerlijk duurt het langst
Al is de leugen nog zoo snel, de waarheid achterhaalt haar wel, d.w.z. de waarheid zal eens over de leugen zegevieren; eens zal de leugen uitkomen. Vgl. Visscher, Sinnep.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Untamed zei:
Al eerder poste ik een verhaal over stiekem gebruik. Er is niet veel veranderd. Ik kan gebruiken met mensen mij heen. Als je een paar uur rust pakt kan je dit volgens mij nog lang volhouden. Echter is dit niet mijn intentie en laat dit liever achter mij. Wie verkeerd ook in zo’n situatie. Man of vrouw, kids en leuke job? Hoop van je te horen.
Klik om te vergroten...
Stiekem gebruik is een zeer serieus signaal om verslavingshulp te zoeken. Hoewel ik meermaals (stiekem met mijn partner) een snuifje heb genomen voor een avondje uit, voelde dat voor mij nog niet aan als écht stiekem. Ik vloog voor mijn doende echt uit de bocht toen ik eenmalig stiekem in m’n eentje had gebruikt en er ook nog kort over loog tegen m’n partner. Toen zag ik in: dit nooit meer. Daarna verslavingshulp ingeschakeld en de trap des levens naar boven ipv beneden gepakt.

Je post dit niet voor niets. Midden in de nacht (in gebruik? Comedown?). Iets zit je niet lekker. Misschien kun je ons iets meer details geven over wat er precies aan de hand is? Frequentie, type drugs, je gevoel, etc. Dan kunnen we je wat gerichter helpen.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#6
Damius zei:
Frequentie, type drugs, je gevoel, etc. Dan kunnen we je wat gerichter helpen.
Klik om te vergroten...
Idd wat meer info.
-Zijn er mensen die wel van je gebruik weten?
-Wat is de reden voor je gebruik? Ik hoor je zeggen, meer energie, nog andere redenen?
-Ben je al naar je huisarts geweest? (Zo nee, GAAN, zoals al eerder genoemd, huisarts is discreet, maar kan wel de weg naar hulp zijn, écht gaan, als je stiekem kan gebruiken kan je ook wel stiekem of met een goede smoes naar de huisarts)
-Hoe denkt je partner over drugs?
-Vertel eens over je gebruikspatroon (voor je werk, na je werk, tijdens? Thuis? Als je alleen bent?
Untamed zei:
. Ik kan gebruiken met mensen mij heen. Als je een paar uur rust pakt kan je dit volgens mij nog lang volhouden.
Klik om te vergroten...
Je beseft dat je jezelf aan het bedriegen bent hé, in mijn ogen meer nog dan een paar maanden geleden. Ik denk dat je aan het afglijden bent...

2 tips
1: ga écht naar je huisarts
2: vertel hier gedetailleerd over je gebruik, hier hoef je je nergens voor te schamen, kijk, het beestje kan soms bij de naam genoemd worden maar dat heb je als verslaafde soms ook nodig. Maar je kan ook echt rekenen op steun en begrip.

Naar mijn idee sta je op de drempel van hulp zoeken en probleem erkenning, dat is geen dag te vroeg, volgens mij is de schade nu nog te overzien.
Maar ik kan je op een briefje meegeven dat, als je zo doorgaat, schade en verlies groter gaan worden (gezin kwijt, baan kwijt, gezondheid etc)
S
SpeedbootLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zit in eigenlijk dezelfde situatie als jij. En helaas ook al wel langer. Niet dagelijks gebruik maar toch wel gemiddeld twee keer per maand meerdere dagen. Ik ben een paar weken geleden naar de huisarts gestapt omdat dit gewoon niet gezond is en ik het ook niet zelf onder controle kreeg.

Ik heb het heel lang gebagatelliseerd voor mijzelf omdat het mijn gezin, werk, leven goed ging. Ik merkte de laatste maanden dat ik vermoeid raakte, humeurig en vergeetachtig en bovendien op belangrijke momenten niet de perfecte partner en soms ook niet de perfecte papa was. Ik wist al die keren dat het gebeurde eigenlijk wel dat dit niet goed was. En dat ik per keer meer op het spel zette. Ik moet zeggen dat die angst bij mij wel getriggerd heeft naar de huisarts te stappen en dat voelt goed.

Ik ben er zelf ook actief over gaan nadenken wat voor mij nu de reden is geweest om op deze manier drugs te gebruiken. Want recreatief gebruiken is het vaak al niet meer. Misschien kun je daar zelf ook eens over nadenken?

Besef wat je hebt en laat dat de motivator zijn. Hoop dat het je lukt!🙏
J
JapieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zit zelf ook in deze situatie. Het is erin geslopen door af en toe bij vrienden wat te gebruiken en dit thuis verzwijgen om geen afkeurende blikken te krijgen. Soms doen we het samen en blijft er wat over. Het begon met dat op te maken zonder dat de ander dat wist. Inmiddels haal ik met enige regelmaat wat en gebruik ik in m’n eentje. Ik ben niet verslavingsgevoelig en kan me ook niet voorstellen dat ik dagelijks ga gebruiken maar ook stiekem in m’n eentje gebruiken als iedereen al slaapt had ik ook niet verwacht.

Omdat ik verder prima functioneer, hou ik mezelf voor dat ik het kan handelen. Maar besef me ook dat erg op moet passen met dit gedrag!

Wanneer was voor jullie (degene die dit ook hebben meegemaakt) het punt dat je het toch ging vertellen? Of zijn jullie hier uiteindelijk zelf mee gestopt?
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Japie

Voor een verslaving hoef je niet dagelijks te gebruiken. Je zegt zelf dat je niet verslavingsgevoelig bent. Maar je gedrag zegt het tegenovergestelde.

-Erin geslopen gebruik
-niet eerlijk zijn en thuis verzwijgen
-stiekem in je eentje gebruiken als iedereen slaapt.
-redenen verzinnen waarom je geen probleem hebt 'ik functioneer prima'

Dit is gewoon verslavingsgedrag, best ernstig ook maar je hebt het zelf niet door en ontkent het.

Wat mij betreft genoeg red flags om te stoppen. Maar belangrijker begin maar eens met eerlijk zijn en om hulp vragen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Koffieb00n zei:
@Japie

Voor een verslaving hoef je niet dagelijks te gebruiken. Je zegt zelf dat je niet verslavingsgevoelig bent. Maar je gedrag zegt het tegenovergestelde.

-Erin geslopen gebruik
-niet eerlijk zijn en thuis verzwijgen
-stiekem in je eentje gebruiken als iedereen slaapt.
-redenen verzinnen waarom je geen probleem hebt 'ik functioneer prima'

Dit is gewoon verslavingsgedrag, best ernstig ook maar je hebt het zelf niet door en ontkent het.

Wat mij betreft genoeg red flags om te stoppen. Maar belangrijker begin maar eens met eerlijk zijn en om hulp vragen.
Klik om te vergroten...
Precies dit. Ik dacht ook altijd niet verslavingsgevoelig te zijn omdat ik kon stoppen met roken en drinken wanneer ik dat wilde. Maar toen er eenmaal Coke in het spel kwam was ik machteloos. @Japie onderneem eens een serieuze stoppoging. Kijk of je drie maanden clean kunt blijven. Lukt dat niet, overweeg dan om hulp in te schakelen via de huisarts.
J
JapieLid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Precies dit. Ik dacht ook altijd niet verslavingsgevoelig te zijn omdat ik kon stoppen met roken en drinken wanneer ik dat wilde. Maar toen er eenmaal Coke in het spel kwam was ik machteloos. @Japie onderneem eens een serieuze stoppoging. Kijk of je drie maanden clean kunt blijven. Lukt dat niet, overweeg dan om hulp in te schakelen via de huisarts.
Klik om te vergroten...
Thanks, dit is een goed advies.

Ik ben me uiteraard bewust van mijn eigen gedrag en zie ook hoe het erin sluipt op het moment. Daar ben ik echt niet blind voor. Het gebruik is echter niet bijna dagelijks en zelfs niet wekelijks (ik sla ook wel eens eens twee weken over) en dat maakt dat ik het nog niet ernstig genoeg vind. Ik wil het echter ook niet zover laten komen dat ik wel wekelijks en vaker in één week ga gebruiken. Die kant gaat het wel op als ik nu niet iets doe, dat besef ik me terdege.

Ik ga je advies opvolgen en 3 maanden clean blijven. Als me dat niet lukt, dan weet ik voldoende en moet ik toch erkennen dat het al een probleem is geworden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Japie zei:
Thanks, dit is een goed advies.

Ik ben me uiteraard bewust van mijn eigen gedrag en zie ook hoe het erin sluipt op het moment. Daar ben ik echt niet blind voor. Het gebruik is echter niet bijna dagelijks en zelfs niet wekelijks (ik sla ook wel eens eens twee weken over) en dat maakt dat ik het nog niet ernstig genoeg vind. Ik wil het echter ook niet zover laten komen dat ik wel wekelijks en vaker in één week ga gebruiken. Die kant gaat het wel op als ik nu niet iets doe, dat besef ik me terdege.

Ik ga je advies opvolgen en 3 maanden clean blijven. Als me dat niet lukt, dan weet ik voldoende en moet ik toch erkennen dat het al een probleem is geworden.
Klik om te vergroten...
Laten we meteen ff vastleggen wanneer je naar de huisarts gaat. Mijn voorstel is de eerste werkdag na een eerste terugval, dus als je gebruikt vóór 23 september 2024.

Dan is de definitie van een terugval ook belangrijk. Wat mag je wel en niet gebruiken? Dat laat ik aan jou, maar ik raad je wel aan om te stoppen met drinken. Plus een waarschuwing dat een verslaafd hoofd altijd op zoek gaat naar vervanging. Al is het eten, shoppen, gokken, sporten, enz. Maar het kan ook een andere drug zijn.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#13
Goede keus om 3 maanden te stoppen. Probeer er ook maar op te letten hoeveel je met middelen en gebruik bezig zult zijn als je stopt. Dat is een goede graadmeter voor hoe diep je er eigenlijk al in zit. Als je niet verslaafd bent dan is 3 maanden stoppen peanuts en denk je nauwelijks aan gebruiken. Maar ik vermoed dat het voor jou niet zo gemakkelijk zal zijn.
J
JapieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik denk ook dat het best lastig wordt. Zeker omdat het in onze kringen al genormaliseerd is om te gebruiken en omdat de drempel al zo laag is. Maar ik moet dit nu wel doen om mezelf te behoeden.

Het gaat overigens alleen om coke gebruik. Andere middelen neem ik niet, ook geen behoefte aan. Alcohol moet ik zeker mee oppassen, dat is een trigger natuurlijk. Ik heb mij voorgenomen om nu altijd met de auto ergens naartoe te gaan zodat ik ook niet teveel ga drinken. Onder invloed stap ik niet in de auto. Heb alle nummers van dealers gewist.

Thanks all, ik had even een reprimande nodig om mijn eigen gedrag onder ogen te zien. Best confronterend, maar wel noodzakelijk….
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Japie zei:
Het gaat overigens alleen om coke gebruik. Andere middelen neem ik niet, ook geen behoefte aan.
Klik om te vergroten...
Dat betwijfel ik, maar we gaan 't zien. Het middel is niet het probleem. Het middel is een oplossing voor een probleem waar je geen andere oplossing voor hebt :wink:

Het begin is er - de intentie om te stoppen 👍.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik denk dat het belangrijk is dat je iemand in je omgeving hebt waar je mee kunt praten en die je wilt begrijpen en niet veroordeelt o.i.d. Alleen stoppen is toch wel erg lastig als je in een omgeving zit waarbij gebruik genormaliseerd is.

Maar goed de tijd zal het uitwijzen en je zult er zelf moeten achterkomen wat werkt en wat niet werkt. Fijn dat je tot het inzicht bent gekomen 👍🏻
J
JapieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Koffieb00n zei:
Ik denk dat het belangrijk is dat je iemand in je omgeving hebt waar je mee kunt praten en die je wilt begrijpen en niet veroordeelt o.i.d. Alleen stoppen is toch wel erg lastig als je in een omgeving zit waarbij gebruik genormaliseerd is.

Maar goed de tijd zal het uitwijzen en je zult er zelf moeten achterkomen wat werkt en wat niet werkt. Fijn dat je tot het inzicht bent gekomen 👍🏻
Klik om te vergroten...
Dat heb ik gelukkig wel hoor, mensen tegen wie ik eerlijk kan zijn. Ik ben alleen tegen mijn partner altijd niet eerlijk geweest.
Mijn beste vrienden weten alles. Juist omdat ik zelf natuurlijk ook wel doorhad dat ik een grens overging. Zij hebben geen oordeel, dus daar kan ik altijd terecht. Daar heb ik vanavond ook tegen gezegd dat ik me toch wel zorgen maak over mijn gebruik. Daarna kwam het ter sprake bij mijn partner en ben ik ook met de (spreekwoordelijke) billen bloot gegaan.

Het is eigenlijk bizar hoe je jezelf voor de gek kan houden, je gedrag goedpraat en zo in de val loopt van verslaving. Het sluipt er echt in… Zo blij dat ik een vangnet heb! 🙏
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ook hier stiekem gebruik af en toe, langzaamaan steeds vaker. Dit sluipt er inderdaad in en hoe langer het duurt, hoe lastiger het is om eerlijk te zijn. Gevaarlijk pad, voor je het weet zit je er te diep in…
Pas goed op jezelf en hou jezelf niet voor de gek!
S
SpeedbootLid
01-01-2024, 00:00
#19
Japie zei:
Thanks, dit is een goed advies.

Ik ben me uiteraard bewust van mijn eigen gedrag en zie ook hoe het erin sluipt op het moment. Daar ben ik echt niet blind voor. Het gebruik is echter niet bijna dagelijks en zelfs niet wekelijks (ik sla ook wel eens eens twee weken over) en dat maakt dat ik het nog niet ernstig genoeg vind. Ik wil het echter ook niet zover laten komen dat ik wel wekelijks en vaker in één week ga gebruiken. Die kant gaat het wel op als ik nu niet iets doe, dat besef ik me terdege.

Ik ga je advies opvolgen en 3 maanden clean blijven. Als me dat niet lukt, dan weet ik voldoende en moet ik toch erkennen dat het al een probleem is geworden.
Klik om te vergroten...
Dit is een verslaafde aan het woord. Sorry dat ik het zeg. Ik heb mijzelf maanden, zo niet jaren voorgehouden dat omdat ik niet dagelijks/wekelijks gebruik het allemaal niet zo erg is. Toch weet je vaak dat het allemaal niet klopt. Anders had je hier nu ook geen bericht geschreven. Als het vaker gebeurd dan je wilt is het ook een vorm van verslaving. Net zoals het verzwijgen (daarvan weet ik niet of je het doet).

Ik ben zelf nu twee maanden clean. Doe het met ondersteuning van een zeer begripvolle huisarts en dat werkt aardig voor mij. Merk gek genoeg dat de trek in snuiven weg is. Al 4 feesten nuchter (de BOB of alléén alcohol) geweest en dat is eigenlijk goed bevallen. Maar nog een lange weg te gaan. Ik merk dat het lastig is er helemaal open over te zijn tegen m’n partner. Werk aan de winkel.

Zoals elke (ex-)verslaafde komt sporadisch nog een stemmentje op. Festival; een pilletje kan toch wel? Maar zoals m’n huisarts zegt; nu is niet het moment om te experimenteren.

Iemand hierboven schreef al dat een verslaafde altijd op zoek gaat naar wat anders. Bij mij is dat het vapen geworden wat ik wel jammer vind. Maar, one step at a time.

Als ik nu terug denk aan de ellende waarin ik heb gezeten wordt ik wel een beetje treurig. Dagenlang alleen gebruiken, de deur uit sneaken om zooi te halen, benzo-ontwenning. Een zak vol schaamte. Maar tegelijkertijd trots dat inmiddels de zaken meer op de rit heb dan ik had kunnen bedenken eerder dit jaar.

Overigens kan ik iedereen aanbevelen er open over te zijn. Mijn vriendengroep geeft mij echt full support en dat maakt de last absoluut minder zwaar.

Succes aan allen. Het was mooi tot op zekere hoogte. Blik weer vooruit 🫶
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Speedboot zei:
Dit is een verslaafde aan het woord. Sorry dat ik het zeg. Ik heb mijzelf maanden, zo niet jaren voorgehouden dat omdat ik niet dagelijks/wekelijks gebruik het allemaal niet zo erg is. Toch weet je vaak dat het allemaal niet klopt. Anders had je hier nu ook geen bericht geschreven. Als het vaker gebeurd dan je wilt is het ook een vorm van verslaving. Net zoals het verzwijgen (daarvan weet ik niet of je het doet).

Ik ben zelf nu twee maanden clean. Doe het met ondersteuning van een zeer begripvolle huisarts en dat werkt aardig voor mij. Merk gek genoeg dat de trek in snuiven weg is. Al 4 feesten nuchter (de BOB of alléén alcohol) geweest en dat is eigenlijk goed bevallen. Maar nog een lange weg te gaan. Ik merk dat het lastig is er helemaal open over te zijn tegen m’n partner. Werk aan de winkel.

Zoals elke (ex-)verslaafde komt sporadisch nog een stemmentje op. Festival; een pilletje kan toch wel? Maar zoals m’n huisarts zegt; nu is niet het moment om te experimenteren.

Iemand hierboven schreef al dat een verslaafde altijd op zoek gaat naar wat anders. Bij mij is dat het vapen geworden wat ik wel jammer vind. Maar, one step at a time.

Als ik nu terug denk aan de ellende waarin ik heb gezeten wordt ik wel een beetje treurig. Dagenlang alleen gebruiken, de deur uit sneaken om zooi te halen, benzo-ontwenning. Een zak vol schaamte. Maar tegelijkertijd trots dat inmiddels de zaken meer op de rit heb dan ik had kunnen bedenken eerder dit jaar.

Overigens kan ik iedereen aanbevelen er open over te zijn. Mijn vriendengroep geeft mij echt full support en dat maakt de last absoluut minder zwaar.

Succes aan allen. Het was mooi tot op zekere hoogte. Blik weer vooruit 🫶
Klik om te vergroten...
Mooie stappen heb je gezet!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."