#1
Dit is een verslaafde aan het woord. Sorry dat ik het zeg. Ik heb mijzelf maanden, zo niet jaren voorgehouden dat omdat ik niet dagelijks/wekelijks gebruik het allemaal niet zo erg is. Toch weet je vaak dat het allemaal niet klopt. Anders had je hier nu ook geen bericht geschreven. Als het vaker gebeurd dan je wilt is het ook een vorm van verslaving. Net zoals het verzwijgen (daarvan weet ik niet of je het doet).Thanks, dit is een goed advies.
Ik ben me uiteraard bewust van mijn eigen gedrag en zie ook hoe het erin sluipt op het moment. Daar ben ik echt niet blind voor. Het gebruik is echter niet bijna dagelijks en zelfs niet wekelijks (ik sla ook wel eens eens twee weken over) en dat maakt dat ik het nog niet ernstig genoeg vind. Ik wil het echter ook niet zover laten komen dat ik wel wekelijks en vaker in één week ga gebruiken. Die kant gaat het wel op als ik nu niet iets doe, dat besef ik me terdege.
Ik ga je advies opvolgen en 3 maanden clean blijven. Als me dat niet lukt, dan weet ik voldoende en moet ik toch erkennen dat het al een probleem is geworden.
Ik ben zelf nu twee maanden clean. Doe het met ondersteuning van een zeer begripvolle huisarts en dat werkt aardig voor mij. Merk gek genoeg dat de trek in snuiven weg is. Al 4 feesten nuchter (de BOB of alléén alcohol) geweest en dat is eigenlijk goed bevallen. Maar nog een lange weg te gaan. Ik merk dat het lastig is er helemaal open over te zijn tegen m’n partner. Werk aan de winkel.
Zoals elke (ex-)verslaafde komt sporadisch nog een stemmentje op. Festival; een pilletje kan toch wel? Maar zoals m’n huisarts zegt; nu is niet het moment om te experimenteren.
Iemand hierboven schreef al dat een verslaafde altijd op zoek gaat naar wat anders. Bij mij is dat het vapen geworden wat ik wel jammer vind. Maar, one step at a time.
Als ik nu terug denk aan de ellende waarin ik heb gezeten wordt ik wel een beetje treurig. Dagenlang alleen gebruiken, de deur uit sneaken om zooi te halen, benzo-ontwenning. Een zak vol schaamte. Maar tegelijkertijd trots dat inmiddels de zaken meer op de rit heb dan ik had kunnen bedenken eerder dit jaar.
Overigens kan ik iedereen aanbevelen er open over te zijn. Mijn vriendengroep geeft mij echt full support en dat maakt de last absoluut minder zwaar.
Succes aan allen. Het was mooi tot op zekere hoogte. Blik weer vooruit 🫶