Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLorazepam afkicken

Lorazepam afkicken

93 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
B
Be_a_voice_not_an_echoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Marleen123 zei:
Dank! En ja je hebt gelijk, waarschijnlijk toch dat verslaafde brein dat ergens iets achter de hand wil hebben. Ik lever ze morgen in bij de apotheek!
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je reactie Marleen, wil niet belerend overkomen, maar zou het zo jammer voor je vinden als je daar over struikelt!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Naamvoorhier zei:
Bedankt voor je reactie Marleen, wil niet belerend overkomen, maar zou het zo jammer voor je vinden als je daar over struikelt!
Klik om te vergroten...
Nee joh, juist fijn dat je mee denkt! En toen ik het hier opschreef wist ik het stiekem zelf ook al wel, maaar ja.. 🤪
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sterk hoor! Bijna clean! 😍
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zo, zojuist de overgebleven 36 tabletten gedeponeerd bij de apotheek en nu geen benzo meer te vinden in mijn huis. Ik zag vanmorgen nog een kruimeltje liggen, terwijl ik het exact had berekend dus ik denk dat ik die van gisteren ben vergeten. Maakt ook niet uit, iig vanaf nu geen benzo’s meer. Voelt wel gek om niks te nemen sochtends na bijna 2 jaar elke dag gebruik, het was zo’n gewoonte. Even schakelen en wennen!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Ik had er altijd wel baat bij. Duurde even voordat ik er wat van ging merken. Geef het een kans. Misschien ook elke avond een dagboek bijhouden? Werkt voor mij ook wel prima om m'n hoofd opgeruimd te houden. Sowieso schaadt het niet :)
Klik om te vergroten...
Thanks voor de tip! Ga het een kans geven, al ben ik ook vaak van de ‘quick fix’ en wil ik direct dat het helpt. Maar goed.. zo werkt het vaak niet. Dagboek ga ik eens naar kijken!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Marleen123 ,
Wat is dat nou voor een psychiater, die maar blijft voorschrijven omdat jij spanning in je onderbuik hebt?! Niets verder ondernemen, behalve die benzo maar blijven voorschrijven?
Dit is imo onkunde ten top! Hier word je niet beter van.....
Is het niet veel beter, om eens te gaan onderzoeken waar precies die spanning in je onderbuik vandaan komt, zodat je de oorzaak kunt aanpakken, ipv maar te blijven voorschrijven totdat je volledig afhankelijk bent geworden?
Soms snap ik die specialisten niet.
De makkelijkste weg maar blijven bewandelen. Niet te geloven!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja.. je hebt gelijk. Ik zit er inmiddels al anderhalf jaar aan. Afgelopen maandag besproken dat ik dmv taperingstrips ga afkicken. Schijn je te kunnen verkrijgen bij de Regenboogapotheek. Dan ben ik er hopelijk binnenkort van af.

De spanning in mijn buik is gelukkig relatief goed onder controle, daarin heb ik zelf nog het meeste gedaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Marleen123
Hoe gaat het nu met je?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Marleen123 zei:
Ja.. je hebt gelijk. Ik zit er inmiddels al anderhalf jaar aan. Afgelopen maandag besproken dat ik dmv taperingstrips ga afkicken. Schijn je te kunnen verkrijgen bij de Regenboogapotheek. Dan ben ik er hopelijk binnenkort van af.
Klik om te vergroten...
Interessant, houd ons op de hoogte!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
@Marleen123
Hoe gaat het nu met je?
Klik om te vergroten...

Lief dat je het vraagt! Het gaat best heel oké met me. Soms nog wat spanning in mijn onderbuik, maar voel me een stuk beter. Heb positievere gedachten en doe de goede dingen. Werken, sporten, sociale contacten, wandelen: het helpt me allemaal. Soms een offday, dan lig ik te lang in bed, maar goed, niet alles hoeft tegelijk.

Qua dosering zit ik nog steeds op 1 mg lorazepam, met af en toe (lees 1x per 2 weken) een uitschieter naar 2 mg of 3 mg per dag. Vanmiddag de psychiater besproken en de taperingsstrips zijn tegenwoordig echt belachelijk duur. Ik heb dus met haar besloten dat ik toch word omgezet op diazepam. 1 mg lorazepam is 5 mg diazepam en zo kan ik in kleine stapjes afbouwen. Schema is als volgt:

2 weken 5 mg diazepam = 1 mg lora
2 weken 4 mg diazepam = 0.8 mg lora
2 weken 3 mg diazepam = 0.6 mg lora
2 weken 2 mg diazepam = 0.4 mg lora
2 weken 1 mg diazepam = 0.2 mg lora
Daarna niks meer of nog een week 0.5 mg diazepam

ik hoop er dus in een week of 10 van af te zijn! Vind het wel erg spannend, want ben met name psychisch erg afhankelijk en ben bang dat mijn spanning- en angstklachten terugkomen. Met deze (in mijn ogen rustige) afbouw hoop ik dat te voorkomen. We gaan het zien, waarschijnlijk morgen beginnen als het klaar ligt bij de apotheek.

fijne avond!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat er spanning en angstklachten komen, daar kan je wel vanuit gaan.
Het moet alleen draaglijk gaan en het schema ziet er iig goed uit!
Het laatste stukje zal het zwaarst worden, maar jij kunt dit!
Alle sterkte toegewenst en..
.houd je ons op de hoogte?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Marleen123 zei:
Qua dosering zit ik nog steeds op 1 mg lorazepam, met af en toe (lees 1x per 2 weken) een uitschieter naar 2 mg of 3 mg per dag.
Klik om te vergroten...
Ziet er goed uit je schema en jammer dat de taper strips nog altijd niet vergoed worden.
Enige wat ik me afvraag, is waarom je tot voor kort van die dagen had dat je 2 tot 3x je dagelijkse hoeveelheid nodig had en hoe je dat nu denkt op te vangen als je gaat afbouwen.

Heel veel sterkte toegewenst en langzaam naar 0 en wat moeilijke momenten accepteren, dan kom je er wel. Als je eenmaal onder de 5mg diazepam per dag neemt, wil je misschien kleinere stappen gaan nemen, maar dat zie je dan wel!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Marleen123 zei:
Schema is als volgt:

2 weken 5 mg diazepam = 1 mg lora
2 weken 4 mg diazepam = 0.8 mg lora
2 weken 3 mg diazepam = 0.6 mg lora
2 weken 2 mg diazepam = 0.4 mg lora
2 weken 1 mg diazepam = 0.2 mg lora
Daarna niks meer of nog een week 0.5 mg diazepam
/QUOTE]

Ik zou die week met 0,5 mg diazepam er absoluut bijnemen, en maak er maar twee weken van.
Dit gelet op het feit dat de laatste loodjes erg zwaar kunnen zijn!
Klik om te vergroten...
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Ziet er goed uit je schema en jammer dat de taper strips nog altijd niet vergoed worden.
Enige wat ik me afvraag, is waarom je tot voor kort van die dagen had dat je 2 tot 3x je dagelijkse hoeveelheid nodig had en hoe je dat nu denkt op te vangen als je gaat afbouwen.

Heel veel sterkte toegewenst en langzaam naar 0 en wat moeilijke momenten accepteren, dan kom je er wel. Als je eenmaal onder de 5mg diazepam per dag neemt, wil je misschien kleinere stappen gaan nemen, maar dat zie je dan wel!
Klik om te vergroten...

Ik had af en toe van die dagen dat ik eigenlijk niet aan de dag wilde beginnen, dan nam ik in de ochtend 2 tot 3x zoveel om de dag door te ´slapen´. Daarna lukte me het wel weer om gewoon naar 1 mg per dag te gaan. Ik heb maatregelen genomen om zulke dagen te voorkomen, dan verwacht ik ook niet dat ik het echt nodig heb. Desalniettemin zal het niet makkelijk worden, dus dankjewel!!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja, thanks voor je tip! Ik hoor veel over dat laatste stukje.. we gaan het meemaken! ik hou jullie op de hoogte :)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Marleen123 zei:
Lief dat je het vraagt! Het gaat best heel oké met me. Soms nog wat spanning in mijn onderbuik, maar voel me een stuk beter. Heb positievere gedachten en doe de goede dingen. Werken, sporten, sociale contacten, wandelen: het helpt me allemaal. Soms een offday, dan lig ik te lang in bed, maar goed, niet alles hoeft tegelijk.

Qua dosering zit ik nog steeds op 1 mg lorazepam, met af en toe (lees 1x per 2 weken) een uitschieter naar 2 mg of 3 mg per dag. Vanmiddag de psychiater besproken en de taperingsstrips zijn tegenwoordig echt belachelijk duur. Ik heb dus met haar besloten dat ik toch word omgezet op diazepam. 1 mg lorazepam is 5 mg diazepam en zo kan ik in kleine stapjes afbouwen. Schema is als volgt:

2 weken 5 mg diazepam = 1 mg lora
2 weken 4 mg diazepam = 0.8 mg lora
2 weken 3 mg diazepam = 0.6 mg lora
2 weken 2 mg diazepam = 0.4 mg lora
2 weken 1 mg diazepam = 0.2 mg lora
Daarna niks meer of nog een week 0.5 mg diazepam

ik hoop er dus in een week of 10 van af te zijn! Vind het wel erg spannend, want ben met name psychisch erg afhankelijk en ben bang dat mijn spanning- en angstklachten terugkomen. Met deze (in mijn ogen rustige) afbouw hoop ik dat te voorkomen. We gaan het zien, waarschijnlijk morgen beginnen als het klaar ligt bij de apotheek.

fijne avond!
Klik om te vergroten...
Dat is wel optimitsch hoor, 5mg Diazepam. Volgens Ashton is 1mg Lorazepam toch echt 10mg Diazepam. Zie https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

Als ik jou was zou ik eerder kiezen voor 10mg Diazepam en dan 1mg per week er af dan voor beginnen op 5mg en dan per twee weken 1mg eraf. Ben je alsnog 10 weken zoet. Maar eigenlijk is het beter om dat soort doelen helemaal niet te stellen en het per week te bekijken, gebaseerd op hoe je je gemiddeld hebt gevoeld. Dan maak je betere afwegingen voor je welzijn dan wanneer je een bepaald doel “moet” halen.

En afbouwen werkt het best als je niet steggelt met de dosis :)
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Marleen123 zei:
in
Klik om te vergroten...
_shikantaza zei:
Dat is wel optimitsch hoor, 5mg Diazepam. Volgens Ashton is 1mg Lorazepam toch echt 10mg Diazepam. Zie https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

Als ik jou was zou ik eerder kiezen voor 10mg Diazepam en dan 1mg per week er af dan voor beginnen op 5mg en dan per twee weken 1mg eraf. Ben je alsnog 10 weken zoet. Maar eigenlijk is het beter om dat soort doelen helemaal niet te stellen en het per week te bekijken, gebaseerd op hoe je je gemiddeld hebt gevoeld. Dan maak je betere afwegingen voor je welzijn dan wanneer je een bepaald doel “moet” halen.

En afbouwen werkt het best als je niet steggelt met de dosis :)
Klik om te vergroten...
He, dit verbaast me! Mijn psychiater zei volgens mij echt dat het 5 mg was. Ik denk niet dat zij de Ashton gebruikt overigens. Ik ga het navragen, dank!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Marleen123 zei:
He, dit verbaast me! Mijn psychiater zei volgens mij echt dat het 5 mg was. Ik denk niet dat zij de Ashton gebruikt overigens. Ik ga het navragen, dank!
Klik om te vergroten...
Als ze de KNMP rekentool gebruikt… run!

Nouja niet per se hoor. Ik krijg daar kromme tenen van maar dat is puur gekleurd door mijn eigen ervaring. Met Ashton geen problemen. Met KNMP een half jaar PAWS gehad 😭.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Als ze de KNMP rekentool gebruikt… run!

Nouja niet per se hoor. Ik krijg daar kromme tenen van maar dat is puur gekleurd door mijn eigen ervaring. Met Ashton geen problemen. Met KNMP een half jaar PAWS gehad 😭.
Klik om te vergroten...
Langzame afbuw leidt bewezenn tot beter uitkomsten., dus vind het geen gekke gedachtevengang van je iig. Met PAWS ben je nog veel verder van huis. Dat is onvoorspelaar, reageert slecht op behandeling en duurt eigenlijk altijd langer dan als je gewoon rustig was afgebouwd.
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#20
ik ben vandaag begonnen met omzetten.. wel 5 mg diazepam ipv 10 mg.. ben benieuwd!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."