Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Manu76 zei: Ziet er goed uit je schema en jammer dat de taper strips nog altijd niet vergoed worden. Enige wat ik me afvraag, is waarom je tot voor kort van die dagen had dat je 2 tot 3x je dagelijkse hoeveelheid nodig had en hoe je dat nu denkt op te vangen als je gaat afbouwen. Heel veel sterkte toegewenst en langzaam naar 0 en wat moeilijke momenten accepteren, dan kom je er wel. Als je eenmaal onder de 5mg diazepam per dag neemt, wil je misschien kleinere stappen gaan nemen, maar dat zie je dan wel! Klik om te vergroten... Ik had af en toe van die dagen dat ik eigenlijk niet aan de dag wilde beginnen, dan nam ik in de ochtend 2 tot 3x zoveel om de dag door te ´slapen´. Daarna lukte me het wel weer om gewoon naar 1 mg per dag te gaan. Ik heb maatregelen genomen om zulke dagen te voorkomen, dan verwacht ik ook niet dat ik het echt nodig heb. Desalniettemin zal het niet makkelijk worden, dus dankjewel!!"
"Ja, thanks voor je tip! Ik hoor veel over dat laatste stukje.. we gaan het meemaken! ik hou jullie op de hoogte"
"Marleen123 zei: in Klik om te vergroten... _shikantaza zei: Dat is wel optimitsch hoor, 5mg Diazepam. Volgens Ashton is 1mg Lorazepam toch echt 10mg Diazepam. Zie https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm Als ik jou was zou ik eerder kiezen voor 10mg Diazepam en dan 1mg per week er af dan voor beginnen op 5mg en dan per twee weken 1mg eraf. Ben je alsnog 10 weken zoet. Maar eigenlijk is het beter om dat soort doelen helemaal niet te stellen en het per week te bekijken, gebaseerd op hoe je je gemiddeld hebt gevoeld. Dan maak je betere afwegingen voor je welzijn dan wanneer je een bepaald doel âmoetâ halen. En afbouwen werkt het best als je niet steggelt met de dosis Klik om te vergroten... He, dit verbaast me! Mijn psychiater zei volgens mij echt dat het 5 mg was. Ik denk niet dat zij de Ashton gebruikt overigens. Ik ga het navragen, dank!"
"ik ben vandaag begonnen met omzetten.. wel 5 mg diazepam ipv 10 mg.. ben benieuwd!"
"Damius zei: Hey Marleen, ik zie dat ik nog niet in dit topic had gereageerd. De berichten even vlug doorgelezen. Wat goed dat je je probleem onder ogen komt en met jezelf aan de slag wilt gaan. Dubbel zo goed dat je daad bij woord houdt en nu aan het omzetten bent t.b.v. je afbouw. " Helaas " ben ik geen ervaringsdeskundige wat betreft benzo's, maar volgens mij zijn er al waardevolle adviezen gegeven. Wel las ik: Ben je in therapie om met je spanningsregulatie om te gaan? Als ik deze zin ontleed dan lees ik eigenlijk twee zaken: het eerste gedeelte gaat om een fysieke reactie of klacht. Dat betreft dus een uiting van wellicht iets onderliggends. Het tweede deel van je zin beschrijft de angst voor het nooit meer stoppen van de betreffende klacht zelf. Eigenlijk zeg je hiermee: ik heb niet zozeer last van de spanning in mijn onderbuik zelf, maar eerder last van het feit dat ik niet weet of het ooit nog weg gaat. En nog belangrijker: dat jij er op dit moment geen controle op kunt uitoefenen, want het lukt je niet de spanning te verminderen. Het kan zijn dat dit tekenen zijn van (sociale) angst(stoornis). Dat uit zich bij iedereen op een andere fysieke manier. Maar in beginsel gaat de formule: "angst hebben voor angst, wat leidt tot meer angst" altijd op. Het is goed om daar wel mee aan de slag te gaan, naast de afbouw zelf. Grote kans dat deze vicieuze cirkel in het begin, wel helemaal bij benzo afbouw, sterker in werking treedt. Dan is het goed te beseffen hoe het mechanisme werkt. Je hoeft het dan niet op jezelf te betrekken, want zo werkt onze neurologische huishouding nou eenmaal. En ook goed om hierover - voor zover nog niet gedaan - met een therapeut over in gesprek te gaan. Ik spreek uit ervaring dat het echt van belang is jezelf tijd te gunnen. Die vicieuze cirkel kan worden doorbroken. Maar dat kost inzet, tijd en geduld. Klik om te vergroten... Dank je voor je bericht Damius! Ik heb inderdaad een therapeute met wie ik de spanningsklachten bespreek. De focus is daar echter al veel minder op en het gaat beter, maar je post is herkenbaar en het klopt wat je schrijft. Ik verwacht naast de afbouw van de benzo misschien ook een toename van wat klachten. Ook vanuit mijn gedachten, iets dat ik zelf aan zet en dus ook zorgt voor meer angst."
"Aantal dagen onderweg met de diazepam. Zaterdag laatste 1 mg lorazepam genomen, zondag niks en sinds maandag 5 mg diazepam. Ervaar wel enige onrust, maar denk meer dat dat door mijn eigen gedachten komt. Tijdens sporten/veel afleiding heb ik het namelijk niet. Wordt vervolgd!"
"Flink wat onrust sinds gistermiddag. Spanning in mijn onderbuik, hoge hartslag. Of het oude angsten zijn? De afkick/omzetting? Of gewoon gedachten en âtussen de orenâ. Ik kan op zich wel relativeren en ben niet in paniek, maar fijn is anders. Veel prikkels/mensen/afleiding helpt, maar alleen zijn is niet fijn nu. Slik in de nacht zopiclon maar wil dat ook niet iedere nacht gebruiken en dat doe ik nu wel. Hoop dat het snel iets beter wordt."
"_shikantaza zei: Vast een combinatie van wat je opnoemt. Weinig caffeĂŻne, drink water, vermijd Glutamaten zoals E621, veel bewegen, zorg voor afleiding. Klik om te vergroten... Dank voor je tips! Vanavond flink stuk gewandeld, afleiding van mensen om me heen. Dat helpt. Kan dan ook aardig relativeren en minder last van spanning, maar wat kun je jezelf gek maken zeg. Allemaal psychisch! Gelukkig ook tijdelijk van aard."
"Inmiddels een dag of 10 van de lorazepam af, en nu op dag 9 van de omzetting van de diazepam. Erg druk weekend gehad, veel feestjes/festivals, prikkels en drukte. Daar ga ik heel 'goed' op, geeft veel afleiding en dan voel ik me eigenlijk ook goed. Je kunt echter natuurlijk niet alleen maar drukte/feestjes/prikkels opzoeken, dus probeer nu thuis alleen weer wat af te schakelen en ook daar in mijn eentje rust te vinden. Dat vind ik erg lastig, maar ik doe mijn best. Weinig schermen, veel wandelen, gezond eten. Slapen gaat wel moeizaam. Wil niet steeds zopiclon nemen, maar niet slapen is ook lastig.. even in de gaten houden. Nou en weer door!"
"Deadwing zei: Heel herkenbaar. Zit al bijna vijf weken in de ziektewet. Ik piekerde toch altijd al veel over alles en dat werd de afgelopen weken alleen maar erger door meestal alleen thuis te zitten. Ik woon alleen. Werk zorgt altijd voor voldoende afleiding en dat is er ineens niet (tijdelijk) meer. Vrienden hebben natuurlijk weinig tijd en hun eigen problemen. Maar goed, mediatie (Mindfulness) , creatief bezig zijn (fotografie en muziek maken) en wandelen in de natuur hebben me de afgelopen weken veel geholpen. Kan ook een dagboek bijhouden aanraden om je gedachten en getob op papier te zetten en ze daardoor beter een plaats te geven. En het is inderdaad gelukkig tijdelijk van aard. Dat houdt me ook op de been. Klik om te vergroten... Hey Deadwing, wat rot dat je momenteel in die ziektewet zit. Ook herkenbaar trouwens, ik heb er ook flink lang uitgelegen. Het piekeren kan je inderdaad flink nekken.. het is schijn controle en het levert je precies niks op. Ik weet hoe moeilijk het is daar mee te stoppen. Knap dat je bezig bent met mindfulness, creativiteit en wandelen. Uiteindelijk gaat je dat er door heen helpen!! ben je trouwens ergens van aan het afkicken/afbouwen of zijn je problemen van andere aard? Als je het wil delen natuurlijk. Zet âm op!!"