Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLorazepam afkicken

Lorazepam afkicken

93 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
MyLittlePonyPack zei:
Echt heel knap van je dat je er vanaf bent na 2 jaar tijd en dat je de rest hebt ingeleverd💪

Ik heb zelf 4 jaar dagelijks benzo's gebruikt. Eerst Lorazepam en Oxazepam op recept en eind vorig jaar zwaar verslaafd aan Bromozolam geraakt. Begin februari opgenomen in de kliniek en overgezet op Diazepam. Dat heb ik in 5 maanden afgebouwd en daar was ik 3 weken geleden klaar mee 💪
Ik was in het begin heel bang dat het slapen echt slecht zou gaan na zo'n lange tijd benzo's maar het valt echt reuze mee.
Wel een aantal nachten gehad die echt k*t gingen maar dat heeft iedereen wel eens. En vaak slaap ik dan de volgende nacht weer extra goed.
En heb natuurlijk ook overdag nog wel af en toe spanning maar daar weet ik nou ook wel beter mee om te gaan gelukkig.
Heel veel succes met het zelf doen nou👍
Klik om te vergroten...

thanks! Knap dat jij ook bent overgestapt op diazepam en dat vervolgens heb afgebouwd! Zeker na lange tijd veelvuldig gebruik! Bromozolam is heftig!

Merkte jij nog verschil op het moment dat je echt stopte? Ik heb ook wel wat spanning en onrust, maar zit misschien ook wel gewoon in m’n hoofd. Het slapen gaan we zien! Afgelopen weken ging dat tijdens de afbouw al wel redelijk goed. Jij ook succes met volhouden! 💪🏼💪🏼
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste forummers,

Al zo'n ruim anderhalf jaar gebruik in lorazepam. Dit naar aanleiding van een gesloten opname. Ik ben het in de eerste instantie gaan gebruiken om de spanning in mijn buik te verminderen. Er zijn perioden geweest dat ik dagelijks 1 mg slikte, maar er zijn ook perioden geweest dat ik 7.5 mg op een dag slikte.

Momenteel wisselt het bij mij heel erg. Op 2 mg voel ik me heel erg goed. Ik heb dan geen last van spanning in mijn buik, ben uitgelaten, vrolijk en heb zin in de dag. Andere dagen neem ik 1 mg, en heel af en toe ook 0. Op dagen dat ik 0 slik heb ik logischerwijs meer spanning in mijn buik en gaat alles moeizamer. Ik kan dan ook niet wachten om weer 2 mg tot mij te nemen of in ieder geval 1 mg. Zo kom ik de weken door en varieer ik dus erg regelmatig in gebruik. Van de psychiater mag ik maar 3x in de week 1 mg slikken, dus ik gebruik sowieso te veel.

Vanmiddag had ik het er met een vriendin over en zij gaf aan dat de spanning in mijn buik misschien wel een gevolg is van het afkicken van de lorazepam. Het is natuurlijk niet goed om zo te verschillen in je doses denk ik? Het liefst kick ik helemaal af van de lorazepam, maar omdat ik eigenlijk alleen maar goede momenten heb op 2 mg, is te te verleidelijk om er niet af en toe 2 mg tegelijkertijd te nemen. Of is dit dan juist de verslaving? Of heb ik dan psychische angst dat ik niet zonder kan, waardoor de buikpijn ook erger wordt? Zoals jullie merken, ik kom er niet goed meer uit.

Over 3 weken heb ik overigens een afspraak met de psychiater met wie ik dit ook zal bespreken en ik zal haar sowieso eerder moeten contacten omdat ik door mijn voorraad heen ben vanwege teveel gebruik.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, adviezen of tips

Groetjes Marleentje
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Probeer er achter te komen waar die spanning in de maag vandaan komt. Klinkt als "human condition" die je niet accepteert.
Oftewel, iets moet je accepteren, maar je verdooft jezelf met Benzodiazepine en dan kan het snel erger worden.
Als je nu stopt met benzodiazepinen en nog niet weet waarom je die stress had meer dan een jaar geleden, dan ga je waarschijnlijk nog veel meer stress voelen.. (in vele vormen ook nog eens)
Wees eerlijk richting je dokter en psychiater en onderschat een benzoverslaving niet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Marleen123 zei:
Beste forummers,

Al zo'n ruim anderhalf jaar gebruik in lorazepam. Dit naar aanleiding van een gesloten opname. Ik ben het in de eerste instantie gaan gebruiken om de spanning in mijn buik te verminderen. Er zijn perioden geweest dat ik dagelijks 1 mg slikte, maar er zijn ook perioden geweest dat ik 7.5 mg op een dag slikte.

Momenteel wisselt het bij mij heel erg. Op 2 mg voel ik me heel erg goed. Ik heb dan geen last van spanning in mijn buik, ben uitgelaten, vrolijk en heb zin in de dag. Andere dagen neem ik 1 mg, en heel af en toe ook 0. Op dagen dat ik 0 slik heb ik logischerwijs meer spanning in mijn buik en gaat alles moeizamer. Ik kan dan ook niet wachten om weer 2 mg tot mij te nemen of in ieder geval 1 mg. Zo kom ik de weken door en varieer ik dus erg regelmatig in gebruik. Van de psychiater mag ik maar 3x in de week 1 mg slikken, dus ik gebruik sowieso te veel.

Vanmiddag had ik het er met een vriendin over en zij gaf aan dat de spanning in mijn buik misschien wel een gevolg is van het afkicken van de lorazepam. Het is natuurlijk niet goed om zo te verschillen in je doses denk ik? Het liefst kick ik helemaal af van de lorazepam, maar omdat ik eigenlijk alleen maar goede momenten heb op 2 mg, is te te verleidelijk om er niet af en toe 2 mg tegelijkertijd te nemen. Of is dit dan juist de verslaving? Of heb ik dan psychische angst dat ik niet zonder kan, waardoor de buikpijn ook erger wordt? Zoals jullie merken, ik kom er niet goed meer uit.

Over 3 weken heb ik overigens een afspraak met de psychiater met wie ik dit ook zal bespreken en ik zal haar sowieso eerder moeten contacten omdat ik door mijn voorraad heen ben vanwege teveel gebruik.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, adviezen of tips

Groetjes Marleentje
Klik om te vergroten...
Benzo's zijn sneaky. In het begin is het heerlijk om zorgeloos te zijn, maar gewenning treedt snel op en dan kunnen veel mensen al snel niet meer zonder. Zelf werd ik heel onrustig op het moment dat mijn voorraadje op was en ik een recept naar de apotheek bracht. Krijg ik het wel op tijd?

Bovendien loopt tolerantie op een gegeven moment op, en is 2mg niet meer genoeg. Zo wordt de dosis steeds hoger, de bijwerkingen dus ook, en het wordt daarnaast steeds moeilijker om er af te komen.

Langdurig Benzo's slikken is niet zo'n slim idee om bovenstaande redenen. Wat dat betreft ben je waarschijnlijk al te lang bezig om er mee te kunnen stoppen, en zul je moeten afbouwen.

Ik zou je aanraden om met de onderliggende problemen aan de slag te gaan. Maar om therapie een beter kans van slagen te geven, ga je die het beste nuchter aan. Dus ook zonder Benzo's. Afbouwen is alleen een ding. Voor sommigen is dat een heel naar proces (maar er zijn ook mensen die cold turkey kunnen stoppen na jarenlang gebruik, alleen is lastig te voorspellen hoe dat voor jou is), en psychiaters weten niet altijd hoe dat goed moet. Maar er is gelukkig wel een heel goede handleiding voor, en die vind je hier: https://benzo.org.uk/manual/index.htm

Er zijn hier veel mensen die moeite hebben met Benzo's, dus verwacht wel wat pittige berichten. Lees de Ashton Manual via de link hierboven eens op je gemak door, en als je dan nog vragen hebt, stel ze.

Oh, en rijd geen auto, motor, brommer enzovoorts zolang je Benzo's slikt. Je brengt anderen in gevaar en als je een ongeul veroorzaakt ben je de pineut omdat je onder invloed rijdt.

Succes!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Marleen123 zei:
Dank voor je reactie! Het is meer spanning in mijn onderbuik. Ik kan het niet goed verklaren, het lijkt angst te zijn dat dat gevoel nooit meer weg gaat. Je bedoelt met ´human condition' dat ik de spanning niet kan accepteren?
Klik om te vergroten...
De spanning hoort bij het menszijn.. Maar als je er goed naar luistert en je leven aanpast, zodat niet teveel dingen doet, die je eigenlijk niet wilt doen, dan zul je waarschijnlijk minder stress gaan beleven.
Ik herken de spanning in ieder geval wel. Die op de onderbuik is rot, die op de borstkast ook, die gedachtes in ons hoofd die ons wakker houden ook... Het leven van de mens is zeker niet alleen maar chill en fijn!

Langzaam naar een langetermijnvisie toewerken en genieten van de dagelijkse dingetjes doen al wonderen.

Maar pilletjes afbouwen naar 0 is wel effe een doel op zichzelf al. Kan lastig zijn!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Manu76 zei:
Probeer er achter te komen waar die spanning in de maag vandaan komt. Klinkt als "human condition" die je niet accepteert.
Oftewel, iets moet je accepteren, maar je verdooft jezelf met Benzodiazepine en dan kan het snel erger worden.
Als je nu stopt met benzodiazepinen en nog niet weet waarom je die stress had meer dan een jaar geleden, dan ga je waarschijnlijk nog veel meer stress voelen.. (in vele vormen ook nog eens)
Wees eerlijk richting je dokter en psychiater en onderschat een benzoverslaving niet.
Klik om te vergroten...
Dank voor je reactie! Het is meer spanning in mijn onderbuik. Ik kan het niet goed verklaren, het lijkt angst te zijn dat dat gevoel nooit meer weg gaat. Je bedoelt met ´human condition' dat ik de spanning niet kan accepteren?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
Marleen123 zei:
Hey Deadwing, wat rot dat je momenteel in die ziektewet zit. Ook herkenbaar trouwens, ik heb er ook flink lang uitgelegen. Het piekeren kan je inderdaad flink nekken.. het is schijn controle en het levert je precies niks op. Ik weet hoe moeilijk het is daar mee te stoppen. Knap dat je bezig bent met mindfulness, creativiteit en wandelen. Uiteindelijk gaat je dat er door heen helpen!!

ben je trouwens ergens van aan het afkicken/afbouwen of zijn je problemen van andere aard? Als je het wil delen natuurlijk. Zet ‘m op!!
Klik om te vergroten...
Hey,
Ik was vergeten te vermelden dat ik vanwege een hamstring spier blessure in de ziektewet zit. Mijn werk is nogal fysiek, dus werken is nogal pijnlijk..Maar idd en nogmaals, het gedwongen thuiszitten maakt het een en ander een stuk erger. In mijn hoofd tenminste en dat besef ik ook heel goed en daar probeer ik iets tegen te doen.

Ik ben niet verslaafd geweest en bouw ook niets af. Het zijn echt mentale problemen die me al jaren bezighouden. Probeer het allemaal zonder therapie of medicatie vol te houden, maar ik weet niet of dat verstandig is..Je kunt er hier iets meer over lezen als je wilt (mijn topic):

Omgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie | DrugsForum

Dank je voor je aanmoediging! Ik wens je ook veel sterkte!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Deadwing zei:
Hey,
Ik was vergeten te vermelden dat ik vanwege een hamstring spier blessure in de ziektewet zit. Mijn werk is nogal fysiek, dus werken is nogal pijnlijk..Maar idd en nogmaals, het gedwongen thuiszitten maakt het een en ander een stuk erger. In mijn hoofd tenminste en dat besef ik ook heel goed en daar probeer ik iets tegen te doen.

Ik ben niet verslaafd geweest en bouw ook niets af. Het zijn echt mentale problemen die me al jaren bezighouden. Probeer het allemaal zonder therapie of medicatie vol te houden, maar ik weet niet of dat verstandig is..Je kunt er hier iets meer over lezen als je wilt (mijn topic):

Omgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie | DrugsForum

Dank je voor je aanmoediging! Ik wens je ook veel sterkte!
Klik om te vergroten...
Dat is een rotblessure!

ik vind het heel knap dat je het zonder medicatie en therapie probeert! Zal je topic op een later moment eens doorspitten, vast veel herkenbaarheid.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#9
Marleen123 zei:
Dat is een rotblessure!

ik vind het heel knap dat je het zonder medicatie en therapie probeert! Zal je topic op een later moment eens doorspitten, vast veel herkenbaarheid.
Klik om te vergroten...
Alvast bedankt voor je tijd!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Vanaf vandaag 3 mg diazepam per dag 💪🏼! Afgelopen 2 weken constante dosis gehad van 4 mg per dag, ik had vaak 1 (of misschien 2?) dag(en) in de week dat ik een uitschieter had naar meer gebruik, maar het lukt me aardig om het onder controle te houden. Best trots!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Daar mag je zeker trots op zijn!
Jij gaat het wel halen.
En dan ben je straks helemaal vrij van de rotzooi. Je gaat jezelf alleen maar veel beter voelen!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Daar mag je zeker trots op zijn!
Jij gaat het wel halen.
En dan ben je straks helemaal vrij van de rotzooi. Je gaat jezelf alleen maar veel beter voelen!
Klik om te vergroten...

Dank je wel! We bouwen rustig verder af, en dan van ‘t zomer vrij! Fijn gevoel.
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Korte update: week twee van 3 mg per dag. Ik gebruik nu een aantal weken lang constante dosissen (dat is me echt nog nooit gelukt), ben daar dus echt al blij mee! Gister (per ongeluk) 2 mg genomen ipv 3 mg, dit ging ook goed. Echter wil ik niet te snel met afbouwen, dus ik blijf deze week gewoon op 3 mg per dag.

Soms wel moeilijke momenten, maar geen neiging om meer te nemen, ook omdat het daarna dan alleen maar moeilijker wordt. Ik gebruik ook geen zopiclon meer voor de nacht. Wel melatonine en slaap daar goed genoeg op voor nu.

Vandaag contact gehad met de psychiater en die is tevreden. Maandag ga ik van 3 mg naar 2 mg! Wordt vervolgd..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ga zo door! Je bent op de goede weg, jij kunt dit!
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Vandaag ff een flinke rotdag! Wat problemen in mijn privésituatie dus vandaag veel meer diazepam genomen dan op de planning stond. Het hielp overigens niks.. kon er niet eens op slapen en werd er hooguit wat duf van. Gaan we dus niet meer doen! Morgen weer gewoon terug naar de gewone dosering.
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Na dinsdag weer gewoon 3 mg per dag geslikt. Vandaag voor het eerst 2 mg 💪🏼 en door!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Marleen123 zei:
Na dinsdag weer gewoon 3 mg per dag geslikt. Vandaag voor het eerst 2 mg 💪🏼 en door!
Klik om te vergroten...
Sterkte! Die afbouw ed heb je besproken met hulpverleners? Je zult nog wel gewend zijn aan de 2 mg neem ik aan, maar als je lichaam gewend is geraakt aan 3 mg, dan is een afname van één derde best pittig.
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Dank je! Ja, met de psychiater is deze afbouw besproken..

Ikzelf vind 1/3e eraf ook best veel, maar ga het denk ik gewoon proberen. Mocht het te pittig zijn kan ik nog naar 2.5 mg voor een week.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Marleen123 zei:
Dank je! Ja, met de psychiater is deze afbouw besproken..

Ikzelf vind 1/3e eraf ook best veel, maar ga het denk ik gewoon proberen. Mocht het te pittig zijn kan ik nog naar 2.5 mg voor een week.
Klik om te vergroten...
Pas er mee op. Het klinkt zo logisch he, gewoon terug naar een hogere dosis. Maar het werkt niet altijd. Beter te langzaam dan te snel.
M
Marleen123Lid
01-01-2024, 00:00
#20
_shikantaza zei:
Pas er mee op. Het klinkt zo logisch he, gewoon terug naar een hogere dosis. Maar het werkt niet altijd. Beter te langzaam dan te snel.
Klik om te vergroten...

zouden jullie dan van 3 naar 2.5 gaan ipv naar 2?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."