Beste forummers,
Al zo'n ruim anderhalf jaar gebruik in lorazepam. Dit naar aanleiding van een gesloten opname. Ik ben het in de eerste instantie gaan gebruiken om de spanning in mijn buik te verminderen. Er zijn perioden geweest dat ik dagelijks 1 mg slikte, maar er zijn ook perioden geweest dat ik 7.5 mg op een dag slikte.
Momenteel wisselt het bij mij heel erg. Op 2 mg voel ik me heel erg goed. Ik heb dan geen last van spanning in mijn buik, ben uitgelaten, vrolijk en heb zin in de dag. Andere dagen neem ik 1 mg, en heel af en toe ook 0. Op dagen dat ik 0 slik heb ik logischerwijs meer spanning in mijn buik en gaat alles moeizamer. Ik kan dan ook niet wachten om weer 2 mg tot mij te nemen of in ieder geval 1 mg. Zo kom ik de weken door en varieer ik dus erg regelmatig in gebruik. Van de psychiater mag ik maar 3x in de week 1 mg slikken, dus ik gebruik sowieso te veel.
Vanmiddag had ik het er met een vriendin over en zij gaf aan dat de spanning in mijn buik misschien wel een gevolg is van het afkicken van de lorazepam. Het is natuurlijk niet goed om zo te verschillen in je doses denk ik? Het liefst kick ik helemaal af van de lorazepam, maar omdat ik eigenlijk alleen maar goede momenten heb op 2 mg, is te te verleidelijk om er niet af en toe 2 mg tegelijkertijd te nemen. Of is dit dan juist de verslaving? Of heb ik dan psychische angst dat ik niet zonder kan, waardoor de buikpijn ook erger wordt? Zoals jullie merken, ik kom er niet goed meer uit.
Over 3 weken heb ik overigens een afspraak met de psychiater met wie ik dit ook zal bespreken en ik zal haar sowieso eerder moeten contacten omdat ik door mijn voorraad heen ben vanwege teveel gebruik.
Ik ben benieuwd naar jullie mening, adviezen of tips
Groetjes Marleentje
Benzo's zijn sneaky. In het begin is het heerlijk om zorgeloos te zijn, maar gewenning treedt snel op en dan kunnen veel mensen al snel niet meer zonder. Zelf werd ik heel onrustig op het moment dat mijn voorraadje op was en ik een recept naar de apotheek bracht. Krijg ik het wel op tijd?
Bovendien loopt tolerantie op een gegeven moment op, en is 2mg niet meer genoeg. Zo wordt de dosis steeds hoger, de bijwerkingen dus ook, en het wordt daarnaast steeds moeilijker om er af te komen.
Langdurig Benzo's slikken is niet zo'n slim idee om bovenstaande redenen. Wat dat betreft ben je waarschijnlijk al te lang bezig om er mee te kunnen stoppen, en zul je moeten afbouwen.
Ik zou je aanraden om met de onderliggende problemen aan de slag te gaan. Maar om therapie een beter kans van slagen te geven, ga je die het beste nuchter aan. Dus ook zonder Benzo's. Afbouwen is alleen een ding. Voor sommigen is dat een heel naar proces (maar er zijn ook mensen die cold turkey kunnen stoppen na jarenlang gebruik, alleen is lastig te voorspellen hoe dat voor jou is), en psychiaters weten niet altijd hoe dat goed moet. Maar er is gelukkig wel een heel goede handleiding voor, en die vind je hier:
https://benzo.org.uk/manual/index.htm
Er zijn hier veel mensen die moeite hebben met Benzo's, dus verwacht wel wat pittige berichten. Lees de Ashton Manual via de link hierboven eens op je gemak door, en als je dan nog vragen hebt, stel ze.
Oh, en rijd geen auto, motor, brommer enzovoorts zolang je Benzo's slikt. Je brengt anderen in gevaar en als je een ongeul veroorzaakt ben je de pineut omdat je onder invloed rijdt.
Succes!