Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

Hoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

87 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Cardboard zei:
Op het eerste: mij werd door de verslavingszorg eerder geadviseerd om het drinken juist uit te stellen, vandaar. Ben het wel met jouw idee eens om het beter wel te verspreiden over de dag, dan zou een afbouw minder lastig moeten zijn. Gezien ze dat ook met afbouwschema's doen - die medicatie is ook niet alleen 's avonds.

De confronterende opmerking:
Ik begrijp dat het tegenstrijdig klinkt - ben niet zo goed in mezelf uitleggen.
Wat er gebeurt is dat ik uit wanhoop, vanwege de weinige zorg (waar ik wel om vraag en opties aandraag zoals baclofen, en vraag om hun opties/ideeën - welke allemaal worden afgeketst/geen antwoord op komt) alsnog zelf ga dokteren. Dat is geen manipulatie, dat is angst en de eerder genoemde wanhoop.

Wat ik doe is dus niet wat ik wil, maar wel denk dat nodig is.

Manipulatie is in ieder geval zeker niet de intentie.
Verstoppen dat ik een groot probleem heb zorgt in mijn ogen voor niet de juiste zorg. Toen ik er eerlijk over was, zorgde dit óók voor veel problemen. Ik zit vast.
Klik om te vergroten...
Ik ben natuurlijk maar een buitenstaander voor jouw gedachtengangen. En ik snap 't ook wel hoor. Van de Benzo's (en andere drugs) af vond ik één van de engste dingen uit m'n leven.

Maar ik ben toch wel beniewd wat eerlijk zijn voor problemen opleverde voor jou die je door minder eerlijk te zijn niet ervaart.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Ik ben natuurlijk maar een buitenstaander voor jouw gedachtengangen. En ik snap 't ook wel hoor. Van de Benzo's (en andere drugs) af vond ik één van de engste dingen uit m'n leven.

Maar ik ben toch wel beniewd wat eerlijk zijn voor problemen opleverde voor jou die je door minder eerlijk te zijn niet ervaart.
Klik om te vergroten...
Zelf vind ik alcohol een stuk moeilijker en enger, al geeft stoppen met benzodiazepinen waarschijnlijk soortgelijke ontwenningsverschijnselen (?). Ik baal momenteel van de combinatie.

Mag ik je pb'en over het tweede stukje? (Ik probeer het zo anoniem mogelijk te houden. :) )
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Cardboard zei:
Zelf vind ik alcohol een stuk moeilijker en enger, al geeft stoppen met benzodiazepinen waarschijnlijk soortgelijke ontwenningsverschijnselen (?). Ik baal momenteel van de combinatie.

Mag ik je pb'en over het tweede stukje? (Ik probeer het zo anoniem mogelijk te houden. :) )
Klik om te vergroten...
Ja, Alcohol is engen, het is een stuk giftiger en daardoor verwoestender.

Je mag altijd een bericht sturen en ‘t blijft tussens ons 🤐
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb een nuttige pb uitwisseling gehad met _shikantaza (per pb om niet te veel informatie hier openbaar te delen).
Lang verhaal kort is de manier waarop ik behandeld word in de zorg, verre van normaal. Mijn twijfel daarin is nu weg.
Ik heb mij ingelezen over PAWS en herken mij hier helaas in. De klachten die ik heb bespreek ik al maanden maar geen enkele arts luistert.

Wanneer het tactisch is om hulp in te schakelen met degene die met mij een klachtenprocedure kan starten weet ik niet precies, maar ook dit kan ik die persoon vragen. Het hoeft niet direct een klacht te worden, eerst gesprek is volgens mij ook mogelijk. Die klacht volgt hoe dan ook.

Qua gebruik wisselt het. Het is niet zo stabiel als een aantal dagen terug. Sociaal contact gehad waar alcohol bij kwam kijken, veel spanningen bij de zorginstelling en 2 gebroken nachten geven een terugslag(je).
Ik zou vandaag een meeting bijwonen maar doe dit liever morgenochtend, zo nuchter mogelijk.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Cardboard zei:
Qua gebruik wisselt het. Het is niet zo stabiel als een aantal dagen terug. Sociaal contact gehad waar alcohol bij kwam kijken, veel spanningen bij de zorginstelling en 2 gebroken nachten geven een terugslag(je).
Ik zou vandaag een meeting bijwonen maar doe dit liever morgenochtend, zo nuchter mogelijk.
Klik om te vergroten...
Als je echt clean wil blijven zul je een tijdje risicovolle situaties moeten mijden.

Pak desnoods een online meeting. Altijd nog beter dan géén.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tijd geleden dat ik wat heb geschreven, bij deze een update over hoe het nu gaat.
Er is een aanmelding bij de verslavingszorg en er gaat een klinische detox plaatsvinden. Wanneer precies, is nog onduidelijk.
Om te zorgen dat er geen narigheid meer gebeurt in de GGZ kliniek waar ik nu nog onder behandeling ben, wacht ik toch met de PvP benaderen tot ik de startdatum heb bij de verslavingszorg. Dat lijkt me het meest handig.

Verder zie ik erg op tegen de klinische opname bij de verslavingszorg maar het moet wel gebeuren. Voor mijzelf en voor mijn omgeving.
Als het mee zit krijg ik vrijheden, maar eerst volgt er weer een vervolg gesprek. Dan komt er meer duidelijkheid.
Bedankt voor jullie steun en adviezen allemaal!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cardboard zei:
Tijd geleden dat ik wat heb geschreven, bij deze een update over hoe het nu gaat.
Er is een aanmelding bij de verslavingszorg en er gaat een klinische detox plaatsvinden. Wanneer precies, is nog onduidelijk.
Om te zorgen dat er geen narigheid meer gebeurt in de GGZ kliniek waar ik nu nog onder behandeling ben, wacht ik toch met de PvP benaderen tot ik de startdatum heb bij de verslavingszorg. Dat lijkt me het meest handig.

Verder zie ik erg op tegen de klinische opname bij de verslavingszorg maar het moet wel gebeuren. Voor mijzelf en voor mijn omgeving.
Als het mee zit krijg ik vrijheden, maar eerst volgt er weer een vervolg gesprek. Dan komt er meer duidelijkheid.
Bedankt voor jullie steun en adviezen allemaal!
Klik om te vergroten...
Dat klinkt goed. Goed over nagedacht.

Herstel is belangrijker dan vrijheden op de korte termijn. Goed herstel geeft je heeeel veel vrijheid op de lange termijn.

Zet 'm op 👍
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Dat klinkt goed. Goed over nagedacht.

Herstel is belangrijker dan vrijheden op de korte termijn. Goed herstel geeft je heeeel veel vrijheid op de lange termijn.

Zet 'm op 👍
Klik om te vergroten...
Dankjewel! Ik ga ervoor. :)
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#9
Update.

De huidige dagopvang waar ik nu ben ter overbrugging naar een behandeling bij de verslavingszorg loopt niet bepaald op rolletjes.
Eerder schreef ik dat contact met de PvP uitgesteld zou worden maar de manier waarop ik behandeld word, maakt dat ik dit weekend zal beginnen aan het opstellen van een mail of 'script' voor een telefoongesprek. Ik word buitengewoon vervelend behandeld door meerderen in het team wat in dagbehandeling van reguliere GGZ zit. Dan heb ik het over de begeleiders - de therapeuten die bepaalde onderdelen van het programma organiseren helpen mij wel echt heel goed. Maar ik neig desondanks sterk naar direct stoppen daar en nooit meer terug komen.

De enige reden om dit niet te doen, is dat er dan een enorme terugval op de loer zit zodra ik weer wekenlang thuis zit tot de wachttijd bij verslavingsbehandeling over is.
Eerder wilde ik de PvP laten wachten tot de datum van afronding binnen deze overbruggingsplek duidelijk was maar ik ga zsm stappen ondernemen,

De startdatum bij de behandeling waar ik op wacht, is nog steeds onduidelijk. Het is vakantieperiode maar dit maakt het er niet minder frustrerend op.

Tot zover deze update. Moest het even kwijt.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Cardboard zei:
Ik word buitengewoon vervelend behandeld door meerderen in het team wat in dagbehandeling
Klik om te vergroten...
Sterkte en probeer ze te vergeven! Blijf rustig komende dagen en ga niet zoeken naar excuses om weer terug naar huis te kunnen met gevaar om terug te vallen. Voorlopig moet je maar 1 doel hebben en dat is even clean blijven toch?

Wordt je veel geslagen of maken ze grapjes met je, of wat noem je vervelende behandeling? Meestal als meerderen iemand vervelend behandelen, heeft het iets te maken met hoe die persoon zich opstelt in de groep, het "minder" vriendelijke gedrag van de persoon in kwestie of gewoon zijn belevingswereld. Probeer maar eens wat te mediteren misschien?

Geniet van de positieve momenten!
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik denk eigenlijk dat het erop neerkomt, dat de persoon waarvan ik vind dat die mij telkens 'moet hebben', graag zijn machtspositie gebruikt. Heeft zelf uitgesproken niet tegen autoriteit te kunnen en is nu zelf groepsbegeleider. Om het beeld wat vollediger te maken.

Update volgt zodra ik iets met de PvP heb kunnen bespreken. Het is zo'n warboel geworden met wat er gaande is, dat er wat schrijfwerk overheen zal gaan voor ik de PvP kan bellen of mailen.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#12
Manu76 zei:
Sterkte en probeer ze te vergeven! Blijf rustig komende dagen en ga niet zoeken naar excuses om weer terug naar huis te kunnen met gevaar om terug te vallen. Voorlopig moet je maar 1 doel hebben en dat is even clean blijven toch?

Wordt je veel geslagen of maken ze grapjes met je, of wat noem je vervelende behandeling? Meestal als meerderen iemand vervelend behandelen, heeft het iets te maken met hoe die persoon zich opstelt in de groep, het "minder" vriendelijke gedrag van de persoon in kwestie of gewoon zijn belevingswereld. Probeer maar eens wat te mediteren misschien?

Geniet van de positieve momenten!
Klik om te vergroten...
Dank je voor de tip. Ik heb mezelf tegen kunnen houden om daar te vertrekken, inderdaad precies om de eerder genoemde reden. Een terugval kan ik er niet bij hebben en daar heb ik alleen mezelf mee.

Ik ben eerder bij deze dagopvang geweest. De contactpersoon daar met wie ik spreek, begrijpt nu wat beter wat wel en niet voor me werkt (qua programma en benadering).

Ik ben rustig in de groep en veelal op de achtergrond. Dit heb ik op elke dagopvang / acute deeltijdbehandeling etc. altijd te horen gekregen en kan zelf ook niet bedenken hoe ik de groep verstoor eerlijk gezegd.
Er zit in dat team iemand tussen die in kleine dingen duidelijk maakt dat er een (persoonlijk?) probleem is richting mij - we kennen elkaar al van een aantal jaren terug, toen gebeurde dit ook (en is hier een gesprekje over geweest op mijn verzoek). Dit gaat om de kleinste dingen. Uitkafferen met de groep erbij zonder dat ik iets verkeerd doe (klein voorbeeld van laatst: ik schepte de lunch te vroeg op, dacht dat de begeleiding dit ook deed namelijk), steken onder water qua opmerkingen geven, met een kookgroep meermaals mij 'vergeten' een deel van het gerecht mee te geven. Het voelt als pesten.
Nee, ik word niet geslagen.

Het verrast me de laatste tijd dat het zo gaat want de vervelende benadering en het voor schut zetten met de groep erbij laat ik zoveel mogelijk gaan door niet op die negativiteit te reageren.
De ander ken ik pas sinds een half jaar en ook daar merk ik iets vervelends in contact. Ik ben behulpzaam, help mee tafels dekken, afruimen, zeg nergens meer wat van - maar word toch telkens aangesproken wanneer de kans daar is. Een paar andere patiënten is dit inmiddels ook opgevallen.
Het heeft naar mijn idee deels te maken met de psychiater die ik van de opname ken, die nu is overgegaan naar de dagopvang. Hij heeft me tijdens de laatste opname en die daarvoor, behoorlijk tegen gewerkt.

Begrijp het niet want ik doe niets verkeerd. Ik ben vriendelijk tegen iedereen in de groep, tegen de begeleiding, help mee waar kan, doe niet boos (dat durf ik niet eens) en houd me op de achtergrond.

De positieve momenten zijn er, die zijn met de therapeuten en activiteitenbegeleiders die niet in dat team zitten en daar haal ik veel uit. Hopelijk komt er na het aankomend gesprek wat meer rust en betere communicatie over de dagopvang - de regels verschillen per dag. Dat is heel verwarrend en onhandig.
Vooralsnog stop ik niet zolang het vervolgtraject nog niet begonnen is in elk geval.

Goed. Ik moest even in de verdediging want het is echt wel heel vervelend en niet juist hoe het loopt.. Maar volhouden moet wel, zodat ik mijn behandeling hierna kan gaan volgen en niet terug bij af raak.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mooi dat je volhoudt! Lastige situatie zeker.
Accepteer maar dat er altijd lastige figuren in ons leven zijn en hoe moeilijker de situatie die je overwint, hoe sterker je zult worden.

Mij hielp de gedachte dat wanneer ik me echt klote voelde, ik wel goed bezig was in mijn proces. Niet verdoven, maar voelen. En uurtje/ dagje of weekje later was ik altijd wel weer positief en trots dat ik vol hield zonder verdoving.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Cardboard zei:
Ik denk eigenlijk dat het erop neerkomt, dat de persoon waarvan ik vind dat die mij telkens 'moet hebben', graag zijn machtspositie gebruikt. Heeft zelf uitgesproken niet tegen autoriteit te kunnen en is nu zelf groepsbegeleider. Om het beeld wat vollediger te maken.

Update volgt zodra ik iets met de PvP heb kunnen bespreken. Het is zo'n warboel geworden met wat er gaande is, dat er wat schrijfwerk overheen zal gaan voor ik de PvP kan bellen of mailen.
Klik om te vergroten...
Het klinkt echt alsof ik een beschrijving van mijzelf aan het eind van m’n gebruik las (m.n. in het bericht voor het geciteerde). Op papier zetten is prima. Doe dat vandaag maar en wacht er verder niet langer mee. Je hoeft geen waterdicht pleidooi te houden maar wat voorbeelden helpen wel.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zeer late update.
Het waren bewogen en onzekere maanden. (Telkens zeer uiteenlopende data van de verslavingszorg).
Met de PvP ben ik niet verder gekomen dan advies tot nu toe. Mijn huidige overbruggings behandeling/opvang loopt wel vrij plots op zijn eind.
De verslavingszorg's advies was één week op een high intensive care en daarna nog een poos op een open afdeling. Daar sta ik achter, alleen heb ik dieren in leven te houden en heb geen netwerk... Door dit te benoemen is het advies veranderd naar 6 dagen op een open afdeling. Fijn, want dan mag ik dagelijks even naar mijn dieren. Alleen geloof ik niet dat 6 dagen detox voldoende is... Dit is eerder gebleken.
Aankomende week heb ik contact en ga dan opnieuw om een langere opname vragen. Ik vind van 1 week HIC + 1 of 2 weken open afdeling, wel een heel groot verschil en het voelt met de hoeveelheid van gebruik momenteel niet voldoende en vooral ook niet veilig.

Wederom een gesprek met de PvP nodig lijkt me. Hij kan niet alleen adviseren maar ook iets doen in bemiddeling. Die tweede stap durfde ik nog niet zo goed te zetten maar nu het einde snel in zicht is binnen die instelling heeft dit wel haast denk ikzelf. Ik kan niet in deze cirkel blijven.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#16
Voor diegenen die mee (hebben ge)lezen:
Vandaag is er een definitief besluit gekomen. Na bijna 9 maanden in plaats van 10 weken wachten.
(Waar ik, als het lukt, wel wat mee ga doen na deze detox).


Het is er. Het advies High Care Detox gaat door. Ik heb er alles aan gedaan iets te regelen voor mijn dieren - zij zijn altijd het belangrijkste maar (helaas) sinds kort ook echt het enige wat er nog over is in het leven, naast mijzelf dan.

Er is afgesproken dat er 2 weken HCD / HIC plaats gaan vinden en dat er die eerste week begeleiding zal zijn die mij haalt en brengt. Geen verpleegkundigen, dus als er iets gebeurt moet diegene die dan bij me is, 112 bellen.
De arts die vandaag aanhaakte maakte behoorlijk lullige opmerkingen maar deze heb ik genegeerd. Het doel is dat er een zorgvuldige lichamelijke detox komt van 1 week (ik betwijfel heel sterk of dit voldoende tijd is maar we zullen zien), plus een tweede week op dezelfde afdeling.
Mocht ik ergens in week 2 (wanneer ik vrijheden krijg) toch de mist in gaan, veranderen de zaken maar dat vind ik niet gek.

Ondertussen plan ik elke vrije ochtend een NA meeting voor mezelf, helaas lukt het me nog niet om ze ook (online) bij te wonen. Maar ik voel de noodzaak, en hoop dat de artsen dit nu ook doorhebben.

Als het goed is staat alles vast; 2 weken high care detox, met een plan voor mijn huisdieren (onder prof. begeleiding).

Het is het beste wat me aangeboden wordt en ik neem het aan, hoewel ik het vreemd blijf vinden, maar dat houd ik tijdens de behandeling voor mezelf tegenover de hulpverlening.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heel veel suc6 je hebt er lang op gewacht en wat een moeilijke keus als je dieren hebt
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#18
MR_CHIP zei:
Heel veel suc6 je hebt er lang op gewacht en wat een moeilijke keus als je dieren hebt
Klik om te vergroten...
Dankjewel, en dat is het absoluut. Het maakt het ook niet makkelijker dat bijna elke hulpverlener tot nu toe geen enkel begrip toont..
Hoop dat het plan doorgaat zoals besproken en dat ik snel weer bij ze ben!
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het is helaas nogal mis gegaan qua communicatie bij mijn behandeling na de detox.

De wacht tijd zou vanaf april zo'n 8 tot 10 weken zijn, Dit werden al 7 maanden.

Er zou in juni of juli ook een andere behandeling binnen de verslavingszorg plaatsvinden. Zij zouden de psychische problemen (voornamelijke oorzaken) ook mee behandelen. Een maand geleden vroeg ik in een kennismakingsgesprek, wanneer die behandelingen zouden starten en in welke volgorde.
De behandelaar wist van niets en zei dat de andere instelling (GGZ) dit moest oppakken.

Ik heb dus tijdens intake(s), het onderzoek naar andere aandoeningen en advies gesprek gewacht op wanneer alles zou starten - blijk ik nooit op een (lange) wachtlijst te zijn geplaatst. En werd mij ook verteld dat de GGZ organisatie het psychische deel moest oppakken, terwijl anders afgesproken (gelukkig was iemand van GGZ daarbij en heeft dit ook bevestigd).

De behandeling voor verslaving is zeer abrupt gestopt, GGZ houdt mij enkel in de gaten en behandelt mij medicamenteus maar zonder psychologische behandeling. En als ik mij niet opnieuw laat opnemen binnen een tijd waarin ik niet weg kan thuis, stopt de hulp.

Die detox een tweede keer doen is al erg genoeg. Ik begrijp er helemaal niets van, dat als deze met één week verschoven wordt, alles van voor af aan begint. Dus de aanmelding met wachtlijsten.

Door die ene week verschil stopt álles en moet ik van voor af aan beginnen (met wachten)....
Ik word niet goed.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Cardboard zei:
Het is helaas nogal mis gegaan qua communicatie bij mijn behandeling na de detox.

De wacht tijd zou vanaf april zo'n 8 tot 10 weken zijn, Dit werden al 7 maanden.

Er zou in juni of juli ook een andere behandeling binnen de verslavingszorg plaatsvinden. Zij zouden de psychische problemen (voornamelijke oorzaken) ook mee behandelen. Een maand geleden vroeg ik in een kennismakingsgesprek, wanneer die behandelingen zouden starten en in welke volgorde.
De behandelaar wist van niets en zei dat de andere instelling (GGZ) dit moest oppakken.

Ik heb dus tijdens intake(s), het onderzoek naar andere aandoeningen en advies gesprek gewacht op wanneer alles zou starten - blijk ik nooit op een (lange) wachtlijst te zijn geplaatst. En werd mij ook verteld dat de GGZ organisatie het psychische deel moest oppakken, terwijl anders afgesproken (gelukkig was iemand van GGZ daarbij en heeft dit ook bevestigd).

De behandeling voor verslaving is zeer abrupt gestopt, GGZ houdt mij enkel in de gaten en behandelt mij medicamenteus maar zonder psychologische behandeling. En als ik mij niet opnieuw laat opnemen binnen een tijd waarin ik niet weg kan thuis, stopt de hulp.

Die detox een tweede keer doen is al erg genoeg. Ik begrijp er helemaal niets van, dat als deze met één week verschoven wordt, alles van voor af aan begint. Dus de aanmelding met wachtlijsten.

Door die ene week verschil stopt álles en moet ik van voor af aan beginnen (met wachten)....
Ik word niet goed.
Klik om te vergroten...
Ga op zoek naar een plek waar je op korte termijn terecht kunt. Die zijn er wel.

En in de tussentijd kun je meetings pakken en stappenwerkt gaan doen.

My god wat een wachttijd :(

Als je verder wil zoeken en hulp wil, vraag maar. Ik help je graag op weg.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."