Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethadon afkick

Methadon afkick

123 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dub Soldier zei:
Beste iedereen die op mijn berichten heeft gereageerd. dank jullie wel! Ik zal dit onderwerp voor mezelf afsluiten. Na drie maanden, ja DRIE maanden was ik eindelijk van die kut methadon af. gevierd met een feestje in Levenslang (Yamanaste all night long). Was heel erg tof. Had het echt verdiend. Maar daarna gebeurden er een paar nare zaken in mijn leven die er op emotioneel vlak nogal inhakten. Ik kwam wederom op een soort breekpunt. En ja, daar heb ik zoveel van gehad in mijn leven dat ik alle wilskracht kwijtraakte. En die maanden bijna geen slaap vanwege de methadonafkick nekten me. Viel korte tijd weer terug in de 'junk'. Na een maand of zo was ik daar toch weer klaar mee en bedacht dat ik wel weer Suboxone wilde. Alleen moest ik daar 14 (ja echt, godsallemachtig) voor worden opgenomen. Dat werd m dus niet.
Ik werd helemaal gestoord daar en kweenie, maar het lukt me niet meer om me aan te p[assen aan een groep en groepsprocessen waar ik totaal geen zin meer in had (leeftijd?). Dus na 3 dagen weer vertrokken. En ben weer terug op de metahdon. Probeer het nu maar te accepteren, tis niet anders. Ben al te lang met verslaving bezig en afkicken zit er niet (meer) in. Ben te moe ervoor. Begin nu weer wat 'rust' te vinden maar is ook volklomen kut. Allerlei oude en meer recentere trauma's staken de kop op. En wel zodanig dat ik wederom in de knoei ben geraakt. Er lijkt wel geen einde aan te komen. Anyway, via mn aardige en meewerkzame regiebehandelaar wederom weer aangemeld voor therapie. Deze keer bij Psytrec. Er zijn een paar zaken uit mijn vroege en recentere verleden die gondig moeten worden aangepakt. Vorig jaar 22 weken, 3 dagen per week, al een intensieve groepstherapie heb gedaan en met succes. Maar een aantal zaken zijn toen niet aangestipt en die hoop ik nu te kunnen tackelen. Ondanks dat ik 66 ben vind ik daar toch wel weer moed voor. Ik hoop dat het allemaal weer een beetje ok voor me gaat worden. Ben bezig met andere woonruimte, kan weer een auto kopen, geen schulden meer sinds kort. Dus das ook fijn. En ik word grootvader/opa. Echt nooit gedacht en weet nog niet goed hoe ik daarmee om moet gaan. Maar zal ook wel in orde komen.
Klik om te vergroten...

Succes. Je komt van ver zo te lezen.
Psytrec hoor ik goede verhalen over.
Die zitten toch daar ergens in Limburg?
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#2
N3K0 zei:
Ik vraag me af hoe het met Topic Starter @Dub Soldier gaat.
Ik hoop snel iets van hem te horen in deze toppa!
Klik om te vergroten...
Ik ben er nog! Maar ben nogal warrig want zat net mn verhaal beetje af te maken (eindelijk) maar volgens mij in verkeerde topic. Zal het ff checken. Nee, was wel goed. Zie hierboven
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Succes. Je komt van ver zo te lezen.
Psytrec hoor ik goede verhalen over.
Die zitten toch daar ergens in Limburg?
Klik om te vergroten...
Ja in Weert en Zeist. Tis voor korte maar hoogintensieve traumabehandeling
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dub Soldier zei:
Ja in Weert en Zeist. Tis voor korte maar hoogintensieve traumabehandeling
Klik om te vergroten...

Wordt Intensief, ook in tijd op de dag, denk ik. Maar dan kan het wel kort idd.
Vraag me altijd alleen af of je veel op kan steken als ze het dagprogramma vol knallen
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik wil dit topic niet kapen, maar ik zit zelf midden in de afkick van methadon na een terugval en ik heb het zwaar.
Van 20 mg totaal per dag naar nul.
Het is stuiteren en ik weet niet of ik het vol kan houden. Ik voel denk ik wat @Dub Soldier voelt en dat is niet fijn op zijn zachtst gezegd.
Derde dag nu. Zeer zwaar.
@Dub Soldier, ga je het opgeven?
Dat is jammer...maar ik snap het!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hou vol dappere @De Zandman !
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jazz35 zei:
Hoi vol dappere @De Zandman !
Klik om te vergroten...
Dank je! Ik probeer om het vol te houden....
O
OzanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dub Soldier zei:
Vannacht was weer volkomen kut. Op bepaalde momenten dacht ik zelfs om een ambulance te bellen. Maar ja, die kunnen natuurlijk verder ook niet veel doen. Had wel laatst op de zwarte markt een strip diazepam gekocht (10 mg), maar die is al finito. Denk er sterk aan om vandaag maar weer een strip te kopen. Die onrust in het lichaam is killing, vooral 's nachts als het donker en stil is. En omdat het buiten zo koud is, ga ik ook nauwelijks naar buiten. Heb normaal de verwarming nooit zo hoog staan, maar nu vrijwel continue op 22 graden. Zelfs meditatie kost moeite, alhoewel ik me daarna wel iets beter voel. Maar das overdag, in de nacht weet ik soms van ellende niet meer wat te doen. Geen energie. Ik jank om alles. Waarom doe ik dit mezelf aan? Maar ja, ik wil dit jaar weer wat reizen (o.a. Australie, waar een vriend heen emigreert dit jaar) en dan NIET afhankelijk willen zijn van die troep (mss kom je Australie wel niet eens binnen als methadongebruiker?).
Klik om te vergroten...
Hou je sterk . Je kan dit aan . Blijf positief en denk aan je nieuwe leven
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Jazz35 , dank je!
Vannacht hebben Tanja en ik een paar uur slaap gehad.
Ik voel me iets beter dan gisteren, maar "het" is natuurijk nog niet over.
Hoofdpijn, en een miserabel gevoel heb ik nu, naast hevige rugpijn, wat te verwachten is.
Ik ga door met de 50%!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Dub Soldier is al een hele tijd niet meer on line geweest.
Meestal is dit een slecht teken.
Omdat ik met hetzelfde probleem zat, heb ik destijds het topic onhoog gebumpt.
Ik ben ook benieuwd hoe het met de TS gaat...
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ben nu 9 dagen bezig met afkicken van 50mg methadon. Durfde het nu pas aan na vorig jaar eerst intensive therapie gevolgd te hebben (goddank niet gericht op verslaving) en door de goede resultaten daarvan èn een Boeddhistisch levenspad proberen te volgen (w.o elke dag minsten 1 uur mediteren en Yoga Nidra), voelt het best wel ok met de afkick. Scheelt ws dat ik ook al 6 jaar geen alcohol meer drink en eind 2023 zelfstandig ben afgekickt van antidepressiva en antipsychotica.

Ik durfde nu pas de methadon af te bouwen vanwege mijn gestegen zelfvertrouwen. Goddank geen craving naar heroine, dat vreesde ik het meeste. Maar heb nu al 13 maanden dat niet meer gebruikt. Tis nu de 9e dag en voel me beetje gammel, maar ik kom er wel doorheen. Heb er met heel weinig mensen over gedeeld omdat ik hier eerst doorheen wil gaan. Ik zit in 12-stappen groepen maar daar weet niemand het. Komt ook omdat velen daar je niet als 'clean' zien als je methadon of suboxone (ook 2 jaar gedaan trouwens). Ik doe daarom ook niet aan cleantijden. Alleen de dag vandaag telt. En cleantijd zegt niets. Ik ken bv mensen die 10 jaar of langer cleantijd hebben maar nog steeds etterbakken zijn. Of programma nazi's die je willen wijsmaken hoe je de CA/NA/AA/SLAA etc zou moeten volgen. Fuck dat.

Daarbij zit er teveel christendom in die 12-stappen programma's. Ze ontkennen het hardnekkig (zogenaamd spiritueel niet religieus) maar mij hou je niet voor de gek. Ik heb in mijn jeugd in een christelijke sekte gezeten en de 12-stappen komen ook voort uit een christelijke sekte. En daar ben ik echt geestelijk en mentaal verkracht, in combinatie met een dysfunctionele opvoeding.

Bezoek die groepen wèl voor de verbinding en ik respecteer de mensen die wel dat pad volgen, dat is nl een persoonlijke keuze en ik gun iedereen zijn/haar herstel. Hoewel dat woord me meer en meer tegenstaat. Ik leef gewoon, met ups en downs, soms met drugs, soms zonder. Ik word 66 over een paar maanden en wil me niet meer zo druk maken. Ja alleen over antisemitisme en Jodenhaat. Daar heb ik een gruwelijke hekel aan. En ik vind drugs lekker. Kan het ook niet helpen.

En ik houd van techno en gebruik op een feestje xtc. Daarbuiten heb ik er geen behoefte aan. Ik weet niet waarom maar voelde de behoefte om dit hier te delen. Misschien omdat ik me nu een beetje gammel voel...Geen idee of iemand iets aan deze ontboezeming heeft. Zoniet, geen probleem. Maar moest het even kwijt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Onderdeel van de 12 stappen is geloven in een hogere macht om je gesteund door te voelen. Die mag je zelf uitkiezen. Of niet. Dat is ook okay. Als je het gevoel hebt dat er van alles aan je opgedrongen wordt dan is dat niet de juiste groep voor jou. En dat is ook niet de bedoeling van het programma. Er is maar één vereiste: het verlangen hebben om te stoppen met gebruiken. De rest is aan jou zelf.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dub Soldier zei:
Ben nu 9 dagen bezig met afkicken van 50mg methadon. Durfde het nu pas aan na vorig jaar eerst intensive therapie gevolgd te hebben (goddank niet gericht op verslaving) en door de goede resultaten daarvan èn een Boeddhistisch levenspad proberen te volgen (w.o elke dag minsten 1 uur mediteren en Yoga Nidra), voelt het best wel ok met de afkick. Scheelt ws dat ik ook al 6 jaar geen alcohol meer drink en eind 2023 zelfstandig ben afgekickt van antidepressiva en antipsychotica.

Ik durfde nu pas de methadon af te bouwen vanwege mijn gestegen zelfvertrouwen. Goddank geen craving naar heroine, dat vreesde ik het meeste. Maar heb nu al 13 maanden dat niet meer gebruikt. Tis nu de 9e dag en voel me beetje gammel, maar ik kom er wel doorheen. Heb er met heel weinig mensen over gedeeld omdat ik hier eerst doorheen wil gaan. Ik zit in 12-stappen groepen maar daar weet niemand het. Komt ook omdat velen daar je niet als 'clean' zien als je methadon of suboxone (ook 2 jaar gedaan trouwens). Ik doe daarom ook niet aan cleantijden. Alleen de dag vandaag telt. En cleantijd zegt niets. Ik ken bv mensen die 10 jaar of langer cleantijd hebben maar nog steeds etterbakken zijn. Of programma nazi's die je willen wijsmaken hoe je de CA/NA/AA/SLAA etc zou moeten volgen. Fuck dat.

Daarbij zit er teveel christendom in die 12-stappen programma's. Ze ontkennen het hardnekkig (zogenaamd spiritueel niet religieus) maar mij hou je niet voor de gek. Ik heb in mijn jeugd in een christelijke sekte gezeten en de 12-stappen komen ook voort uit een christelijke sekte. En daar ben ik echt geestelijk en mentaal verkracht, in combinatie met een dysfunctionele opvoeding.

Bezoek die groepen wèl voor de verbinding en ik respecteer de mensen die wel dat pad volgen, dat is nl een persoonlijke keuze en ik gun iedereen zijn/haar herstel. Hoewel dat woord me meer en meer tegenstaat. Ik leef gewoon, met ups en downs, soms met drugs, soms zonder. Ik word 66 over een paar maanden en wil me niet meer zo druk maken. Ja alleen over antisemitisme en Jodenhaat. Daar heb ik een gruwelijke hekel aan. En ik vind drugs lekker. Kan het ook niet helpen.

En ik houd van techno en gebruik op een feestje xtc. Daarbuiten heb ik er geen behoefte aan. Ik weet niet waarom maar voelde de behoefte om dit hier te delen. Misschien omdat ik me nu een beetje gammel voel...Geen idee of iemand iets aan deze ontboezeming heeft. Zoniet, geen probleem. Maar moest het even kwijt.
Klik om te vergroten...
Bouw je dat niet af dan , stop je coldturkey?
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb het met mijn impulsiviteit (kut Borderline) onderschat. Ben in 3 dagen van 50 naar 0 gegaan. Iemand met ervaring die ik sprak zei dat ik levensgevaarlijk bezig ben/was. Maar toch, nu dag 25. Maar voel me zwaar kut. Alles doet pijn, afgelopen nacht mbv meditatie eindelijk bijna 6 uur geslapen. En dan voel ik me even beter, ga van alles doen en een paar uur later mag ik het weer bezuren. Ach, heb al zoveel overleefd, overdoses, hepatitis-c, hartinfarct....Ik kom er wel doorheen. Maar jeetje, wat een kutspul die methadon. Wilde bewust niet meer naar een detox, geen zin aan oorlogsverhalen en drugsgebruik meer. Heb gelukkig veel steun van lieve mensen. Zonder dat zou ik het niet redden. En GEEN craving naar heroine. Mijn grootste angst. Degenen die het kennen weten wel waarover ik het heb....Maar ik geloof in mezelf, in mijn vermogen tot herstel.
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#15
Vannacht was weer volkomen kut. Op bepaalde momenten dacht ik zelfs om een ambulance te bellen. Maar ja, die kunnen natuurlijk verder ook niet veel doen. Had wel laatst op de zwarte markt een strip diazepam gekocht (10 mg), maar die is al finito. Denk er sterk aan om vandaag maar weer een strip te kopen. Die onrust in het lichaam is killing, vooral 's nachts als het donker en stil is. En omdat het buiten zo koud is, ga ik ook nauwelijks naar buiten. Heb normaal de verwarming nooit zo hoog staan, maar nu vrijwel continue op 22 graden. Zelfs meditatie kost moeite, alhoewel ik me daarna wel iets beter voel. Maar das overdag, in de nacht weet ik soms van ellende niet meer wat te doen. Geen energie. Ik jank om alles. Waarom doe ik dit mezelf aan? Maar ja, ik wil dit jaar weer wat reizen (o.a. Australie, waar een vriend heen emigreert dit jaar) en dan NIET afhankelijk willen zijn van die troep (mss kom je Australie wel niet eens binnen als methadongebruiker?).
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Doorzetten, pik! De mindfuck die je nu hebt over waarom je jezelf dit aandoet, is de verslaving die tegen je spreekt! Dit weet ik uit eigen ervaring van het zo goed als cold turkey afkicken van een zware benzo verslaving. Toen dacht ik de eerste weken naar 0 mg ook steeds dat ik misschien weer moest gaan gebruiken en een langzaam afbouwschema moest gaan gebruiken. Gelukkig heb ik dat destijds niet gedaan en heb ik doorgezet! Nu al ruim 1,5 jaar clean!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dub Soldier zei:
Maar ja, ik wil dit jaar weer wat reizen (o.a. Australie, waar een vriend heen emigreert dit jaar) en dan NIET afhankelijk willen zijn van die troep (mss kom je Australie wel niet eens binnen als methadongebruiker?).
Klik om te vergroten...
Als je maar een recept vam een arts en zo mogelijk een schriftelijke verklaring van de voorschrijvende arts kunt tonen, kom je Australie gewoon binnen . Wel aangeven bij de douane dat je dit medicijn bij je hebt! Dan wordt eea gecontroleerd, daar ontkom je niet aan, maar je komt zo wel binnen!
T
TiimonggLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik werk zelf in een afkickkliniek en hoor van de mensen die opgenomen zijn dat Methadon een van de zwaarste afkickprocessen zijn. Misschien door de lange halfwaardetijd, I don't know.
Van 50mg naar 0 mg in 3 dagen is erg snel. In de kliniek wordt er vaak afgebouwd met 5mg per 3 dagen. Soms nog langzamer.
Het is logisch dat je nu onrust in je lichaam ervaart, last van zweten hebt, rusteloze benen en emotioneel instabiel bent, dit zijn typische methadon/opiaten afkickverschijnselen.

Wel erg goed dat je er nu wel van de Methadon af bent en dat helemaal zelf hebt gedaan!
Pas wel op met de diazepam, gezien dit erg verslavend is. Je kan na twee weken dagelijks gebruik al verslaafd zijn en dan moet je daar ook weer van afkicken.

Sleep jezelf er doorheen, en zoek eventueel hulp of nabijheid als je dat nodig denkt te hebben. Je kan dit!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oeff, sterkte kerel.

Wel erg snel afgebouwd of niet? Ga je het zo wel trekken dan?
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#20
Update:
Zit op dag 39. Voel heel langzaam verbetering. Maar het slapen is een verschrikking. Die diazepam had ik heel summier gebruikt en is alweer op en deed voor mijn gevoel ook niet veel. Misschien is mijn tolerantie voor middelen gewoon te hoog. Maar het slapen is een ware hel aan het worden. Soms een paar onrustige uurtjes, vannacht helemaal niet meer. Probeer mezelf overdag en savonds zo moe mogelijk te maken. Maar dan ga ik liggen, laat Google het licht uit doen en dan pure onrust lichaam en geest. Mediteren lukt dan niet meer eens, ben zo moe dat ik op mn bureaustoel door mn studio rijdt omdat ik het gevoel heb dat mn benen me niet meer kunnen dragen. Ik word helemaal gestoord zolangzamerhand. Een kennis met ervaring zei dat ik niet overdag moest gaan slapen (ik sukkel dan soms even weg). Het helpt niet. Ga zijn advies in de wind slaan. Op de methadonpost zei de coordinator al dat opiaten het slaapcentrum in de hersenen aantasten. Die kennis heeft bijna 8 maanden niet geslapen. Die afkick lukt wel (heb 20 jaar geleden een kuur van 48 weken tegn hep-c moeten doen, das lang hoor en toen was ik helemaal gesloopt door de medicatie en niet eens genezen, maar wel volgehouden). Maar dat slapen....elke goede liefst gezonde tip is welkom. Hoor graag van jullie
Raver zei:
Oeff, sterkte kerel.

Wel erg snel afgebouwd of niet? Ga je het zo wel trekken dan?
Klik om te vergroten...
jazeker

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."