Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet Gameverslaving Topic

Het Gameverslaving Topic

88 antwoorden
91 weergaven
18-5-2026
P
ParelcouscousLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik game maximaal 1,5-2u per dag nu. Maar ik heb eigenlijk mijn hele leven gegamed. Ik speelde op mijn 4e in de 90's al Pokémon Red/Blue/Yellow op de grote bakbeest computer op zolder. Mijn vader had een emulator met games op een floppy disk van een collega gekregen.

Sindsdien altijd gegamed, nooit niet. Deels heeft het mijn puberteit verpest, maar het heeft ook gezorgd voor veel aansluiting met mensen op de middelbare, toen ik uit een vriendloze pest-periode op de basisschool kwam. Samen CoD spelen op de Xbox, friet/cola/chips eten, je kent het. Ook goede oplossingsskills gekregen denk ik.

Uiteindelijk zou ik graag gewild hebben dat mijn ouders mijn game-tijd IETSJES hadden ingeperkt. Ik heb echt niets gehad aan 12 uur per dag gamen in de vakantie, had ook gewoon 4-5 uur kunnen zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat gameverslaving een symptoom is van niet genoeg (betekenisvolle) invulling van je leven. In de zin van: te weinig om handen hebben en dus teveel tijd. Ik zag het bij mezelf, ik zie het bij jonge jongens die opleidingen doen waar ze zeeën van tijd hebben omdat het lesrooster zo beperkt is.

Net als met veel andere dingen tegenwoordig is het een makkelijke manier om je dopamine fix te krijgen: easy reward. Net als met bijvoorbeeld drugs en porno ben je heel snel en heel gemakkelijk tevreden gesteld. Dat kan heel makkelijk ontaarden in zwaar overmatig gebruik.

Ik heb in mijn leven talloze uren besteedt aan gamen en hoewel ik het nog steeds een mooie hobby vindt, kan het ook makkelijk uit de hand lopen als je dag/weekinvulling vrij beperkt is. Die Playstation of PC is zo aangezet en dan gaat dat vervelende knagende gevoel van niet iets bereiken in 1 keer weg. Terwijl je er natuurlijk niet écht iets mee bereikt.

Het kan onschuldig zijn als je verder genoeg invulling hebt van je leven waar je wél iets mee bereikt, zoals bijvoorbeeld school, werk, sociale dingen.

Ben er zelf wel gevoelig voor om het gauw (te) lang te doen, maar kan dat simpelweg niet meer door werk en dergelijke.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben al 8 jaar vesrlaafd aan overwatch en al 2 jaar aan last epoch. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik een van die 2 speel. Tijdens mijn pieken speel ik soms 7uur aan een stuk overwatch. Het enige spijtige is dat ik geen vrienden heb die dat spelen. Sommige vrienden spelen COD Warzone en ik speel soms wel mee met hun maar ik doe dat niet zo graag, en voor overwatch kan ik ze niet warm krijgen, terwijl dat een steengoed spel is. Oh ja en fifa spelen ze ook graag maar dat intreseseerd mij geen hol. Als er iemand zin heeft om met mij te teamen in overwatch stuur me een bericht.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
-Rataplan- zei:
Ik ben al 8 jaar vesrlaafd aan overwatch en al 2 jaar aan last epoch. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik een van die 2 speel. Tijdens mijn pieken speel ik soms 7uur aan een stuk overwatch. Het enige spijtige is dat ik geen vrienden heb die dat spelen. Sommige vrienden spelen COD Warzone en ik speel soms wel mee met hun maar ik doe dat niet zo graag, en voor overwatch kan ik ze niet warm krijgen, terwijl dat een steengoed spel is. Oh ja en fifa spelen ze ook graag maar dat intreseseerd mij geen hol. Als er iemand zin heeft om met mij te teamen in overwatch stuur me een bericht.
Klik om te vergroten...
Als je nou een game-maatje zoekt, zet dan iets in het algemene subforum, maar niet hier joh.
x
xasturLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gamen als verslaving tja ik speelde ook 16 uur per dag werkte haast nooit over want had geen tijd ik moest raiden. Toen leerde ik mijn vrouw kennen en daarvoor heb ik mijn hobby min of meer opgegevrn en ik speel nu aantal uur wanneer mijn vrouw naar bed is. Nee gaming is geen exhte verslaving. Gezondheid gaat er niet op.achteruit en je verneukt je geld niet als ik op vakantie ben mis ik mijn computer ook niet. Drugs is een dodelijke echte verslaving. Pcs niet Alleen alleen je bent minder sociaal maar dat vang je weer op door meer te chatten op wow en nog wel in een andere taal dus je leert genoeg
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#6
^ Mijn broertje zit ook 24/7 achter dat kreng, maar beeld je ook in dat het tegenwoordig haast niet anders is. Alles is tegenwoordig online of via internet te doen , why the fuck zou je nog naar buiten gaan. Dat is iets wat ze pas merken als ze daadwerkelijk buiten zijn .
R
RaigekiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik had op de middelbare school tot de 5e klas een verslaving aan een spel waardoor ik wel eens voetbal training skipte, niet bij vrienden ging chillen en problemen had met school. Ik ben nooit blijven zitten en heb mijn vrienden behouden dus het is niet dermatig ernstig.

Uiteindelijk was ik er ook vroeg genoeg mee gestopt (ik zag ook wel hoe erg het was) dat het meer een leuke herinnering is aan het verleden in plaats van iets dat me lange termijn schade heeft bezorgd.

Nu heb ik nog steeds games maar kan ik niet langer dan 1 a 2 uurtjes per dag max spelen voor ik het wel genoeg vind.
e
eefje123Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn broertje, 16, speelt constant. Geen idee of het een verslaving is of niet, maar als het erger wordt heb ik het gevoel dat ik zal moeten ingrijpen. De dingen in de originele post zijn wel behulpzaam, hoop er wat aan te hebben mocht het nodig zijn! Bedankt dus.
b
bruuk83Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik game sinds ik een jaar of 6 was, joystick met 1 knop, een msx. Later een nintendo 8 bit :grin:. Op de middelbare school veel pc gegamed, dan moet je denken aan need for speed 3, de 1ste commando and conquers enz. Altijd leuk gevonden maar mn leren en de rest leed er niet onder, ook nooit echt idee gehad dat ik doormoest en liever achter mn compu zat dan ergens anders (op school na dan).

Het kwam eigenlijk pas in mn studententijd toen ik WoW begon te spelen met een paar IRL vrienden....eerst een nederlands casual clubje, daarna werd ik gevraagd voor een hardcore raiding guild. Bij de raids moest je 80% aanwezigheid halen. Een aantal dagen waren vast en verplicht reden, anderen optioneel of er werd getrained (je schreef je ook niet in voor een raid, je kon alleen afmelden memt een goede reden). Daarbuiten werd er ook nog verwacht dat je elke week contributie farmde en doneerde aan de guild voor ieders gebruik. Dit een jaartje volgehouden, en merkte toen dat ik voor het eerst liever binnen zat achter mn computer dan buiten was. Ik ging ook niet meer biertjes drinken of naar training een tijdje. Waarom zou je als je op teamspeak allemaal mensen hebt om mee te praten? Zelfs toen ik op vakantie was in de States, probeerde ik raids bij te wonen die voor mij dan in de middag waren.
Gelukkig was ik er vanzelf op een gegeven moment weer klaar mee. Kwam in de eerste instantie omdat de 1ste uitbreiding kwam en al je gespaarde rep en gear en alles in 1 klap niks meer waard was, behalve nostalgisch. Terug naar de casual Nederlandse club gegaan maar eigenlijk niks meer mee gedaan en gestopt met wow. Af en toe zelfs op aandringen nog wel eens ingelogd met die trialtjes, maar altijd weer meteen weg, vond er niks meer aan tot de dag van nu. Uiteindelijk denk ik 3 jaar gespeeld, bijna 1 jaar hardcore, andere 2 jaar gewoon casual.

Heb er een interessante ervaring aan overgehouden en zelfs een aantal IRL vrienden die ik regelmatig spreek en anders nooit gekend heb.

Nu game ik graag op de xbox. Als ik thuis van werk kom, even spelen. Elke dag wel eventjes, maar met een uurtje ben ik er ook wel klaar mee tenzij er anderen zijn.
Hier maak ik uit op dat ik eigenlijk nooit gameverslaafd was, maar specifiek verslaafd aan het sociale aspect van die game. Ik denk dat dat het grootste probleem is, dat je een surrogaatleven achter je computer kan vinden waarvoor je deur niet hoeft opendoen. Het kan dan dus ook elk sociale spel zijn wat bestaat. Persoonlijk kan ik me heel moeilijk voorstellen dat je bijvoorbeeld alleen maar single player games doet thuis. Zelfs als je met wat onbekenden in een FPS tegen een ander team speelt en af en toe een woordje wisselt is de drang om door te gaan en te blijven gamen hoog denk ik. Advies aan WoWspelers: Als je wilt stoppen zeg dat tegen de rest in plaats van sociale druk te voelen. Ze zullen je misschien proberen over te halen maar begrijpen t wel. Als je mensen echt zo goed kent en aardig vind spreken ze je nog buiten wow later aan. Ik heb gemerkt dat ik met sommige lui waar ik hele nachten 1 op 1 nog mee zat te lullen gelijk na wow nooit meer heb gesproken. Je weet pas echt of het vrienden zijn als iemand stopt en je ze nog spreekt :)

P.S. Jaren erna veel gedronken gefeest en alles, dat was misschien wel ongezonder dan achter je computer zitten maar het was wel een stuk leuker!
x
xasturLid
01-01-2024, 00:00
#10
xastur zei:
Gamen als verslaving tja ik speelde ook 16 uur per dag werkte haast nooit over want had geen tijd ik moest raiden. Toen leerde ik mijn vrouw kennen en daarvoor heb ik mijn hobby min of meer opgegevrn en ik speel nu aantal uur wanneer mijn vrouw naar bed is. Nee gaming is geen exhte verslaving. Gezondheid gaat er niet op.achteruit en je verneukt je geld niet als ik op vakantie ben mis ik mijn computer ook niet. Drugs is een dodelijke echte verslaving. Pcs niet Alleen alleen je bent minder sociaal maar dat vang je weer op door meer te chatten op wow en nog wel in een andere taal dus je leert genoeg
Klik om te vergroten...

Tegenwoordig speel ik the rift lijkt op wow en speel het weer erg fanatiek. Smorgens wakker worden pc staat al aan. Spel opstarten en weer online gamen. Donderdag en vrijdag vrij geweest en van 7.00 tot 1630 achter de pc gezeten en in de.avond ook weer uurtje of 4. Verslaafd nee niet echt. Leer er goed english van. Mijn vroeg ligt dan te slapen dus onze relatie zal er nooit van in gevaar komen. Dit is veel gezonder dan drugs. En sociaal.contact. ach we hoeven geen vrienden. We hebbem elkaar. Ik hoef in mijn mmo game ook geen vriendem speel.het liefst alleen. Zelfs op.mijn werk is dat zo dat ik liever alleen ben dan met andere collegas
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#11
leuke topic dit, ben zelf niet een game verslaafde alhoewel ik wel iedere dag een uur of 2 game. Maar, ben wel "verslaafd" aan game design. Dus zelf games maken. Maarja, dat is meer werk en hobby. Toch jammer dat sommige mensen de game werelden als toevluchts oord gebruiken, alhoewel het wel begrijpelijk is. Die werelden zijn vaak zo mooi en intens dat ze een ideale uitvlucht zijn. En laten we eerlijk zijn, als iemand dan toch verslaafd moet zijn dan beter aan games dan aan heroine, cocaine, etc.

ja toch,
:wink:
c
corecorecoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik heb een vriend die dus duidelijk game verslaafd is hij speelt evony heeft zeker 100 acounts die hij via word en excel op 2 computers bijhoud :openmouth:. als hij er niet is moet zijn vriendin het doen voor hem. ze werken beidden niet en weet zeker dat het doordat spel komt. ( hij is ook wel speedverlaafd)
ik wil ze echt eens wakkerschudden maar weet niet goed hoe. ze leven inderdaad in een heel andere wereld. ze zijn iedereen verloren erdoor mn vriend en ik zijn de 1 van de enige die nog gaan. en ik zweer het een game en speed verslaving samen het is hel daar ik zie altijd van iedereen het psositieve in maar hij heeft alles zo verkloot dat ik echt geen oplossing meer zie.
en het ergste hij heeft alles maar halfdoor :confused:

hij praat soms over die gamers alsof hij ze echt kent en inderdaard als het zijn echte vrienden zijn hij ziet het verschil niet meer omdat dat zijn wereld en realiteit is gekomen :/
dit is te erg en is inderdaad een erge verslaving die je leven stop zet, sommige drugs doen dit zelf niet :/.

zelf ben ik wel een beetje addict ik moet iedere dag op mijn xbox hebben gespeelt of het gaat me niet maar mijn vriend haat het gelukkig zo speel ik maar 2uurtjes per dag. maar als ik ergens anders ben heb ik daar totaal geen last van terwijl die vriend er overal zit aan te denken omdat hij ook kan aangevallen worden als hij het niet speelt.
sommige games zijn gewoon gemaakt om mensen verslaafd te maken :confused:

weet iemand wat ik kan doen om hem te helpen want hij ziet zelf het probleem niet :confused: maar loopt wel elke dag alles te haten
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Knap serieuse zaak dit. Helaas kunnen verslaafden enkel geholpen worden wanneer ze
zelf het probleem erkennen. Diep in zijn hart zal hij wel weten dat hij het spel veel meer speelt dan goed voor hem is, maar hij zal die gedachte wegstoppen vrees ik. En een speed verslaving doet hier helemaal geen goed bij, het maakt het enkel nog erger.
DUs, wat kun je doen? Je zou met hem in gesprek kunnen gaan maar dat zul je al wel vaker hebben geprobeert. Verder kun je eigenlijk niets doen, enkel wachten tot het helemaal de soep in draait en dan zal hij wel zijn probleem onder ogen moeten zien en er iets aan doen. Maar een game en speed verslaving kunnen lang duren wat dat betreft omdat men niet heel snel in serieuse problemen komt, en dan bedoel ik dus qua huis vesting, etc. Speed is goedkoop, en die game is gratis. Dus de kans dat hij bijvoorbeeld op straat komt te staan omdat hij zijn huur niet betaald, die is neem ik aan klein. Vaak is dakloos worden een goed moment voor de gebruiker om de zaak echt onder ogen te moeten zien.

heel veel succes,
c
corecorecoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
dankje

hij is al daklooos geweest en heeft enkele weken samen met en zn vriendin bij ons ingewoond :confused: er is denk ik echt niets meer aan te doen :/. hopelijk veranderd hij ooit ng...
D
DarCnessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb zelf een gameverslaving. Aangezien ik ook competitief speel en veel doe voor de e-sports benelux maakt dit het ook erg makkelijk om een verslaving te ontwikkelen. Probeer nu wel m'n sociale leven (buiten me werk en gamen) weer op te pakken omdat ik zelf ook weet dat het zo veel langer niet door kan.

Mezelf vastketenen aan m'n pc en het groeien van mijn game-play heeft mijn sociale leven toch behoorlijk schade gedaan. En als meisje van 20+ hoor ik toch echt een beetje sociaal te zijn (maatschappelijk geaccepteerd dan).
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ja, zeker wanneer je nog jong bent is het zonde om de hele dag binnen achter het scherm te zitten. Gamen kun je altijd nog, maar ook ik verlies mezelf nog wel eens in een potje gamen. Dan kijk je weer op de klok en zie je dat opeens de hele middag of avond al om is.
De kunst is denk ik, om een goede balans ervoor te vinden. Maarja, dat is met alles zo.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#17
DarCness zei:
Ik heb zelf een gameverslaving. Aangezien ik ook competitief speel en veel doe voor de e-sports benelux maakt dit het ook erg makkelijk om een verslaving te ontwikkelen. Probeer nu wel m'n sociale leven (buiten me werk en gamen) weer op te pakken omdat ik zelf ook weet dat het zo veel langer niet door kan.

Mezelf vastketenen aan m'n pc en het groeien van mijn game-play heeft mijn sociale leven toch behoorlijk schade gedaan. En als meisje van 20+ hoor ik toch echt een beetje sociaal te zijn (maatschappelijk geaccepteerd dan).
Klik om te vergroten...

Moet door dit bericht eraan denken dat steeds meer vrouwelijke ganers streamen en hun geld verdienen met hun "verslaving". Vele doen het met steeds meer plezier. Groot gelijk als je van een slechte situatie het best eruit wil halen.

Inderdaad beter een echt sociaal leven en daarna digitaal indien men wil.
Soms komt van het een het ander ook. :)

Hoe gaat het inmiddels ?
L
LilNerdLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mijn verslaving met gamen;

Ik heb een persoonlijkheid stoornis zijn ze eindelijk achter na 7 jaar, ze weten niet wat nog. Binnenkort Detox voor GHB en Benzos en daarna 4 Maanden intern voor PS, Waarschijnlijk is het Ontwijkende en Afhankelijkheid PS. ( heb bij beide 90% hiervan ong. )

Maar goed, ik game elke dag, nu nog maar dan mobiele spelletjes, voor mij was het een vlucht van me echte leven, ook veel geld erin gestopt om me 1 dag de bom te voelen zodat iedereen zegt wauw je hebt dit dat. Pas geleden ook 1500 euro in 1 dag met VISA van mijn ouders, nee ben hier niet trots op.

Game met maten, beheerst t je leven zoek hulp want dan is er iets anders aan de hand en niet gewoon een verslaving.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#19
denk dat je al dat geld besteedde aan die micro transacties, (voor die niet weten wat dit is, veel spelletjes zijn tegenwoordig gratis. Maar, eenmaal spelend "moet" men dan extra's kopen in de vorm van extra levens, levels, spullen, etc om beter in het spel vooruit te kunnen komen.).

Kan me dat wel voorstellen, dat je je dan even heel groot voelt wanneer je helemaal bovenaan staat, of de meeste perks, weapons of krachten hebt. Dat geeft nu eenmaal een goed gevoel. Maar, wanneer je daarvoor zulke bedragen gaat besteden dan heb je inderdaad een echt probleem. Mooi dat je dit nu zelf onderkend, want dat is al de helft van het oplossen van het probleem.

Game zelf ook dagelijks, rond de 1,5 a 2 uur. Meestal s'avonds laat na de tv. Nog lekker even GTA5, Dying Light of een race game spelen. Wel pc he, lol.

bedankt voor het delen van je verhaal Lilnerd.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heb veel (soorten) drugs gedaan maar de enige verslavingen die mij echt bij zijn gebleven zijn mijn suiker en game verslaving. :hearteyes:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."