Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet Gameverslaving Topic

Het Gameverslaving Topic

88 antwoorden
93 weergaven
18-5-2026
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik game gemiddeld nu 20 jaar 2 tot 8 uur per dag en ik ga ook nooit stoppen het is deels wie ik ben.
W
WAZALid
01-01-2024, 00:00
#2
De Apotheker zei:
Ik game gemiddeld nu 20 jaar 2 tot 8 uur per dag en ik ga ook nooit stoppen het is deels wie ik ben.
Klik om te vergroten...
Ik heb verder ook geen reete te doen same meestal een uurtje per dag
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Crataegus zei:
Ik heb al een aantal pogingen ondernomen, maar telkens hervallen. Telkens nam ik mij voor dat als een "onschuldig" tijdverdrijf te beoefenen, slechts 10 minuutjes per pauze. En in het begin was dat zo, maar telkens opnieuw eindigde ik in de topclans en om dat te onderhouden moet je véél actief zijn, zeker als je geen geld meer spendeert.

Ik heb dat de dag voor mijn verjaardag aangepakt en een LSD trip ondernomen met de intentie om te kijken waarom ik telkens terug ging naar die spellen. Ik heb daar actief aan gewerkt in die trip (150µg 1P-LSD eigenlijk) en ik werd mij bewust van de valstrikken van de developpers, de mechanismen die er achter zitten en dat het sociale netwerk dat er achter zit eigenlijk allemaal mensen zijn die hulp nodig hebben. Ik werd echt gedegouteerd door die inzichten en ben dan op mijn verjaardag (was inmiddels middernacht) gestopt, tot nu toe niet meer aangeraakt. En ook geen zin meer.
Klik om te vergroten...
Thanks voor de uitleg. Klinkt alsof je aardig zelf inzichten hebt gekregen. Ik hoop dat ik ook een zo kan trippen, zou goed voor me zijn. Maar tot nu toe is elke trip vooral intens grappig.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Don Draper zei:
Vandaag was op NPO 1 een uitzending over gameverslaving. Vroeger als dit tersprake kwam op TV was het mega tenenkrommend en nu nog steeds qua kant van de ontwetende ouders maar de ervaringsdeskundige maakt het wel interessant die ze aan het woord houden.

www.npostart.nl

Gameverslaving | NPO Start

Gamen! Misschien doet je zoon of dochter het, of jijzelf. Maar wanneer loopt het uit de hand en ben je verslaafd?
www.npostart.nl www.npostart.nl
Klik om te vergroten...

Ik ga het straks terugkijken!
Een van de ervaringsdeskundigen is een bekende van me, dus ik ben heel benieuwd! ☺️
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vandaag was op NPO 1 een uitzending over gameverslaving. Vroeger als dit tersprake kwam op TV was het mega tenenkrommend en nu nog steeds qua kant van de ontwetende ouders maar de ervaringsdeskundige maakt het wel interessant die ze aan het woord houden.

www.npostart.nl

Gameverslaving | NPO Start

Gamen! Misschien doet je zoon of dochter het, of jijzelf. Maar wanneer loopt het uit de hand en ben je verslaafd?
www.npostart.nl www.npostart.nl
P
ParelcouscousLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik game maximaal 1,5-2u per dag nu. Maar ik heb eigenlijk mijn hele leven gegamed. Ik speelde op mijn 4e in de 90's al Pokémon Red/Blue/Yellow op de grote bakbeest computer op zolder. Mijn vader had een emulator met games op een floppy disk van een collega gekregen.

Sindsdien altijd gegamed, nooit niet. Deels heeft het mijn puberteit verpest, maar het heeft ook gezorgd voor veel aansluiting met mensen op de middelbare, toen ik uit een vriendloze pest-periode op de basisschool kwam. Samen CoD spelen op de Xbox, friet/cola/chips eten, je kent het. Ook goede oplossingsskills gekregen denk ik.

Uiteindelijk zou ik graag gewild hebben dat mijn ouders mijn game-tijd IETSJES hadden ingeperkt. Ik heb echt niets gehad aan 12 uur per dag gamen in de vakantie, had ook gewoon 4-5 uur kunnen zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik denk dat gameverslaving een symptoom is van niet genoeg (betekenisvolle) invulling van je leven. In de zin van: te weinig om handen hebben en dus teveel tijd. Ik zag het bij mezelf, ik zie het bij jonge jongens die opleidingen doen waar ze zeeën van tijd hebben omdat het lesrooster zo beperkt is.

Net als met veel andere dingen tegenwoordig is het een makkelijke manier om je dopamine fix te krijgen: easy reward. Net als met bijvoorbeeld drugs en porno ben je heel snel en heel gemakkelijk tevreden gesteld. Dat kan heel makkelijk ontaarden in zwaar overmatig gebruik.

Ik heb in mijn leven talloze uren besteedt aan gamen en hoewel ik het nog steeds een mooie hobby vindt, kan het ook makkelijk uit de hand lopen als je dag/weekinvulling vrij beperkt is. Die Playstation of PC is zo aangezet en dan gaat dat vervelende knagende gevoel van niet iets bereiken in 1 keer weg. Terwijl je er natuurlijk niet écht iets mee bereikt.

Het kan onschuldig zijn als je verder genoeg invulling hebt van je leven waar je wél iets mee bereikt, zoals bijvoorbeeld school, werk, sociale dingen.

Ben er zelf wel gevoelig voor om het gauw (te) lang te doen, maar kan dat simpelweg niet meer door werk en dergelijke.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben al 8 jaar vesrlaafd aan overwatch en al 2 jaar aan last epoch. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik een van die 2 speel. Tijdens mijn pieken speel ik soms 7uur aan een stuk overwatch. Het enige spijtige is dat ik geen vrienden heb die dat spelen. Sommige vrienden spelen COD Warzone en ik speel soms wel mee met hun maar ik doe dat niet zo graag, en voor overwatch kan ik ze niet warm krijgen, terwijl dat een steengoed spel is. Oh ja en fifa spelen ze ook graag maar dat intreseseerd mij geen hol. Als er iemand zin heeft om met mij te teamen in overwatch stuur me een bericht.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
-Rataplan- zei:
Ik ben al 8 jaar vesrlaafd aan overwatch en al 2 jaar aan last epoch. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik een van die 2 speel. Tijdens mijn pieken speel ik soms 7uur aan een stuk overwatch. Het enige spijtige is dat ik geen vrienden heb die dat spelen. Sommige vrienden spelen COD Warzone en ik speel soms wel mee met hun maar ik doe dat niet zo graag, en voor overwatch kan ik ze niet warm krijgen, terwijl dat een steengoed spel is. Oh ja en fifa spelen ze ook graag maar dat intreseseerd mij geen hol. Als er iemand zin heeft om met mij te teamen in overwatch stuur me een bericht.
Klik om te vergroten...
Als je nou een game-maatje zoekt, zet dan iets in het algemene subforum, maar niet hier joh.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."