#1
ik denk dat er niks is. Als alles en iedereen een leven na de dood heeft. Zelfs muggen en mieren dan word het een gekke boel lijkt me.
Mindless zei:Denk er juist niet teveel over na. Het is eerder dat 'anderen', 'het lichaam', 'de wereld', 'objecten', enzovoort door het verstand bedachte concepten zijn. Wanneer het verstand (verstand = enkel gedachten) niet actief is, bestaan al deze dingen niet. Niet dat ze wel bestaan zolang het verstand actief is, maar dat is wel wat we geloven. Dingen die je zelf hebt bedacht, hebben geen realiteit van zichzelf.![]()
En dat is juist waar het bij non-dualisme/spiritualiteit om draait: herontdekken dat je niets bent. Maar dan niet door middel van het verstand en geloof daarin (nihilisme), maar door realisatie. Dat 'niets' is namelijk niet wat het verstand dénkt wat het is. Het is namelijk een bewust niets, dat wéét dat het dit bewuste niets is. Het is liefde zelf. Maar ook dat kan makkelijk weer compleet verkeerd geïnterpreteerd worden door het verstand. Het is alleen mogelijk om er zelf (door middel van realisatie dus) achter te komen wat dit niets nou echt is.kokosmakroon900 zei:ik denk dat er niks is. Als alles en iedereen een leven na de dood heeft. Zelfs muggen en mieren dan word het een gekke boel lijkt me.
En dat is allemaal hartstikke prima als je bewust met concepten werkt (denkt), maar waar het hier om gaat is alle keren dat het verstand jouw ervaring probeert te rationaliseren en compliceren. Dus wanneer het verstand probeert de wereld te begrijpen door middel van gedachten/interpretatie én jouw verhouding (identiteit) ten opzichte van dat wereldbeeld. Al dat compliceren dient alleen om het gevoel van een afzonderlijke zelf ten opzichte van een externe wereld in stand te houden. En dat neemt onnodig ongelofelijk veel energie en zorgt constant voor gevoelens van gescheidenheid (jij tegen de wereld). Er is helemaal niets mis met concepten op zich, maar wanneer er identificatie optreedt mét die concepten, dan zorgt dat elke keer weer voor problemen.MeejheM zei:het menselijk brein is onwijs goed in hokjes maken, en patronen te zoeken waar die neem eens hoeven of kunnen zijn. dat heeft niks met compliceren te maken, maar juist het tegenovergestelde. ofgefilterde informatie kunne we niet aan. door hokjes, patronen, stereotypes etc. te maken blijft de informatiestroom nog op gang.
Maar die processen die nodig zijn gaan automatisch en draaien als het ware op de achtergrond. Zoals gezegd gaat het hier enkel om de processen die enkel en alleen bestaan om een conceptueel wereldbeeld en identiteit te creëren. En die processen komen elke keer op gang als je even niets hoeft te doen/denken. Als we helemaal niets hoeven te doen, zijn we nog steeds constant aan het nadenken. Al die gedachten activiteit is er om het hele systeem van verlangen (naar een moment in de toekomst) en de fictieve identiteit in stand te houden en zo de werkelijke identiteit van simpel ongecompliceerd bewustzijn te verhullen.als je denkt zonder te kunnen functioneren is leuk, maar dan hou je jezelf voor de gek. patroenen vormen om de wereld duidelijker te maken heeft ons zover gebracht, wie zijn wij om ervanaf te wijken?
Mindless zei:De simpele observatie is inderdaad: ja er is leven na de dood. Want: Er gaan mensen dood en nieuwe mensen worden weer geboren. Maar wat het juist gecompliceerd maakt, is dat mensen geloven in een leven na de dood voor de persoon. Er is geen leven na de dood voor de persoon, want de persoon wordt gecreëerd door het verstand en bestaat in eerste instantie dus al niet.
Fluitend door het leven gaan en geen angst voor de dood hebben is natuurlijk hartstikke goed. Maar wat als je nú ineens op je sterfbed zou liggen en te horen zou krijgen dat je nog 5 minuten te leven hebt. En dat je kristalhelder voor ogen ziet dat je in geen enkel opzicht weet wat er met jou als persoon gaat gebeuren? Omdat je nog steeds denkt dat je een 'persoon' bent. Denk je dat er dan nog steeds geen angst voor de dood is?
SmartieAndMe zei:Ik vind het altijd wel boeiend om hier andere theorieën over te lezen. Simpelweg omdat niemand het antwoord zal weten. Wat mij betreft is er absoluut geen leven na de dood. Ik wil voor alles een verklaring of wetenschappelijke bewijzen zien, zijn die er niet? Dan ga ik uit van het meest logische. Leven na de dood gaat tegen alle logica in dus ik kan absoluut niet geloven dat dit bestaat.
Mindless zei:Mediteer tijdens een LSD trip en je weet het voor jezelf. Die wetenschappers hebben alleen maar theorieën en buiten dat zijn het hún theorieën, niet die van jou. Waarom zou je iemands anders zijn ideeën projecteren op je eigen bestaan?MeejheM zei:[snip]of je ziel/geest mogelijk in een andere vorm kan bestaan kan ik pas zeggen zodra wetenschappers hebben ontdenkt waar dat gehuisbergt is in een levend lichaam.
Mindless zei:Daar zal ook nooit bewijs voor kunnen komen, niet intellectueel bewijs dan. Het echte bewijs ligt alleen in de realisatie dat je (ook nu al) niet ín een lichaam zit, maar dat het lichaam (in de vorm van perceptie en sensatie) in jou (bewustzijn) zit.dat een individu kan bestaan zonder lichaam heb ik nog geen bewijs van gezien. [snip] ...reincarnatie geloof ik dus niet.Het is dus helemaal niet de vraag of we zonder een lichaam kunnen bestaan, maar waarom we in de eerste instantie geloven (en aannemen) dat we in een lichaam zitten. Zolang die aanname er is, kan de goede vraag dus al niet gesteld worden.
Mindless zei:Maar je doet wel uitspraken over dat je deze dingen pas kunt weten als je aan de beurt bent. Hoe weet jij dat dan?of er een hemel/hel, eeuwige jachtvelden, helheim/valhalla zou bestaan weet je pas als je aan de beurt bent. of zoiets bestaat durf ik geen uitspraken over te doen.
Misschien een beetje flauw van me.Maar veel van wat we denken (wat ons is geleerd) zit helemaal vol met aannames. Waarom niet zelf de antwoorden vinden in plaats van gangbare geloven overnemen?
Mediteer tijdens een LSD trip en je weet het voor jezelf. Die wetenschappers hebben alleen maar theorieën en buiten dat zijn het hún theorieën, niet die van jou. Waarom zou je iemands anders zijn ideeën projecteren op je eigen bestaan?MeejheM zei:ik zie een lichaam echt als noodzakelijk om een geest te herbergen. je hebt je zintuigen, maar ook de manier waarop andere mensen je zien. zonder lichaaam is er volgens mij geen bewustzijn. of je ziel/geest mogelijk in een andere vorm kan bestaan kan ik pas zeggen zodra wetenschappers hebben ontdenkt waar dat gehuisbergt is in een levend lichaam.
Daar zal ook nooit bewijs voor kunnen komen, niet intellectueel bewijs dan. Het echte bewijs ligt alleen in de realisatie dat je (ook nu al) niet ín een lichaam zit, maar dat het lichaam (in de vorm van perceptie en sensatie) in jou (bewustzijn) zit.dat een individu kan bestaan zonder lichaam heb ik nog geen bewijs van gezien. dat je identiteit opeens overgedragen zal worden op een ander lichaam is daardoor volgens mij voldoende aangetoond. dat een ziel vrij rond zou kunnen zweven lijkt mij zinloos zonder interactie met de levende wereld. reincarnatie geloof ik dus niet.
Maar je doet wel uitspraken over dat je deze dingen pas kunt weten als je aan de beurt bent. Hoe weet jij dat dan?of er een hemel/hel, eeuwige jachtvelden, helheim/valhalla zou bestaan weet je pas als je aan de beurt bent. of zoiets bestaat durf ik geen uitspraken over te doen.
Ik volg je metafoor van een vogel die om een voorwerp heen vliegt niet helemaal in de context van leven na de dood.Joopiejo zei:Snap je wat ik bedoel?
Oorspronkelijk is het allemaal begonnen met psychedelica. Maar het begon pas echt toen ik uit het niets een ego-oplossing kreeg. Eerst kon ik de inzichten in trips nog wegschuiven op een drug, dat kon toen ineens niet meer. Daarna heb ik me helemaal gestort op non-dualiteit boeken en voornamelijk filmpjes, omdat dat allemaal perfect mijn ervaringen omschreef. Als je merkt dat wat die vage non-dualiteit meesters allemaal zeggen keer op keer waarheid wordt voor jezelf, niet één of 10 keer, maar honderden keren zonder uitzondering, dan raak je toch aardig overtuigd.ZERO- zei:Jeetje Mindless, je doet m'n hersens kraken. Waar heb je zelf eigenlijk al die overtuigingen vandaan?
Je probeert het ja.OT: Het komt erop neer dat we het nooit gaan weten, tot het moment dat we dood gaan. Mensen (in het algemeen) moeten weer zo nodig bedenken wat er na de dood is, omdat ze er niet tegen kunnen dat ze het niet weten...
Dus ik heb er vrede mee dat het gewoon onbekend is. Althans, dat probeer ik :P
Ik ook niet eigenlijk. Maar je kunt dit onderwerp op zo veel manieren benaderen. Ik geloof in de biologische benadering eigenlijk. Ik geloof dat het leven op aarde ontwikkeld is volgens de evolutietheorie. Ik geloof daarmee ook dat mensen dieren zijn, net als alle andere dieren. Ik neem dat aan als de werkelijkheid.Psychedelibee zei:Ik volg je metafoor van een vogel die om een voorwerp heen vliegt niet helemaal in de context van leven na de dood.Joopiejo zei:Snap je wat ik bedoel?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."