Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEr is leven, er is leven na de dood..

Er is leven, er is leven na de dood..

66 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ik denk dat er niks is. Als alles en iedereen een leven na de dood heeft. Zelfs muggen en mieren dan word het een gekke boel lijkt me.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Denk er juist niet teveel over na. Het is eerder dat 'anderen', 'het lichaam', 'de wereld', 'objecten', enzovoort door het verstand bedachte concepten zijn. Wanneer het verstand (verstand = enkel gedachten) niet actief is, bestaan al deze dingen niet. Niet dat ze wel bestaan zolang het verstand actief is, maar dat is wel wat we geloven. Dingen die je zelf hebt bedacht, hebben geen realiteit van zichzelf. :wink:
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Denk er juist niet teveel over na. Het is eerder dat 'anderen', 'het lichaam', 'de wereld', 'objecten', enzovoort door het verstand bedachte concepten zijn. Wanneer het verstand (verstand = enkel gedachten) niet actief is, bestaan al deze dingen niet. Niet dat ze wel bestaan zolang het verstand actief is, maar dat is wel wat we geloven. Dingen die je zelf hebt bedacht, hebben geen realiteit van zichzelf. :wink:
Klik om te vergroten...

Dit is niet gezond voor mijn brein, ergens snap ik wat je bedoelt..
Maar aan de andere kant kan ik jou uitleg op verschillende manieren opvatten.
Dus ik denk dat we sowieso beide niet op dezelfde hoogte zitten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is ook lastig hoor in het begin, om niet steeds je gedachten te gaan volgen.

In werkelijkheid is dit allemaal ongelofelijk simpel. Maar het punt is dat we als mensen beschikken over het verstand (gedachten/de mogelijkheid om te denken). Dit is op zich een geweldige en ongelofelijk nuttige tool, maar als mensheid hebben we ons massaal geïdentificeerd mét onze gedachten. En gedachten willen altijd de complexe kant op. Zelfs als keer op keer wordt gezegd dat de staat van ongeconditioneerd bewustzijn simpel is, willen gedachten dit compliceren. Waar het hele bewustwordingsproces om draait, is om onszelf weer te dis-identificeren met gedachten en zo weer tot onze werkelijke identiteit van simpel, vredig, gelukzalig bewustzijn zonder identificatie met gedachten te komen.

Stel jezelf eens de vraag 'ben ik bewust?'

Wat is die stilte wanneer je gedachten stoppen? Jijzelf toch? Zo simpel is het. Vervolgens is het gewoon een kwestie om die staat zonder gedachten langer en langer te maken. Inzichten en dergelijke komen dan vanzelf wel.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
het menselijk brein is onwijs goed in hokjes maken, en patronen te zoeken waar die neem eens hoeven of kunnen zijn. dat heeft niks met compliceren te maken, maar juist het tegenovergestelde. ofgefilterde informatie kunne we niet aan. door hokjes, patronen, stereotypes etc. te maken blijft de informatiestroom nog op gang.

als je denkt zonder te kunnen functioneren is leuk, maar dan hou je jezelf voor de gek. patroenen vormen om de wereld duidelijker te maken heeft ons zover gebracht, wie zijn wij om ervanaf te wijken?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
kokosmakroon900 zei:
ik denk dat er niks is. Als alles en iedereen een leven na de dood heeft. Zelfs muggen en mieren dan word het een gekke boel lijkt me.
Klik om te vergroten...
En dat is juist waar het bij non-dualisme/spiritualiteit om draait: herontdekken dat je niets bent. Maar dan niet door middel van het verstand en geloof daarin (nihilisme), maar door realisatie. Dat 'niets' is namelijk niet wat het verstand dénkt wat het is. Het is namelijk een bewust niets, dat wéét dat het dit bewuste niets is. Het is liefde zelf. Maar ook dat kan makkelijk weer compleet verkeerd geïnterpreteerd worden door het verstand. Het is alleen mogelijk om er zelf (door middel van realisatie dus) achter te komen wat dit niets nou echt is.

MeejheM zei:
het menselijk brein is onwijs goed in hokjes maken, en patronen te zoeken waar die neem eens hoeven of kunnen zijn. dat heeft niks met compliceren te maken, maar juist het tegenovergestelde. ofgefilterde informatie kunne we niet aan. door hokjes, patronen, stereotypes etc. te maken blijft de informatiestroom nog op gang.
Klik om te vergroten...
En dat is allemaal hartstikke prima als je bewust met concepten werkt (denkt), maar waar het hier om gaat is alle keren dat het verstand jouw ervaring probeert te rationaliseren en compliceren. Dus wanneer het verstand probeert de wereld te begrijpen door middel van gedachten/interpretatie én jouw verhouding (identiteit) ten opzichte van dat wereldbeeld. Al dat compliceren dient alleen om het gevoel van een afzonderlijke zelf ten opzichte van een externe wereld in stand te houden. En dat neemt onnodig ongelofelijk veel energie en zorgt constant voor gevoelens van gescheidenheid (jij tegen de wereld). Er is helemaal niets mis met concepten op zich, maar wanneer er identificatie optreedt mét die concepten, dan zorgt dat elke keer weer voor problemen.

als je denkt zonder te kunnen functioneren is leuk, maar dan hou je jezelf voor de gek. patroenen vormen om de wereld duidelijker te maken heeft ons zover gebracht, wie zijn wij om ervanaf te wijken?
Klik om te vergroten...
Maar die processen die nodig zijn gaan automatisch en draaien als het ware op de achtergrond. Zoals gezegd gaat het hier enkel om de processen die enkel en alleen bestaan om een conceptueel wereldbeeld en identiteit te creëren. En die processen komen elke keer op gang als je even niets hoeft te doen/denken. Als we helemaal niets hoeven te doen, zijn we nog steeds constant aan het nadenken. Al die gedachten activiteit is er om het hele systeem van verlangen (naar een moment in de toekomst) en de fictieve identiteit in stand te houden en zo de werkelijke identiteit van simpel ongecompliceerd bewustzijn te verhullen.
s
snelgemsurfdLid
01-01-2024, 00:00
#7
In plaats van zo een gecompliceerde uitleg aan te geven, is het simpelste nog steeds : ja, er is leven na de dood.

Ale bon, ik geloof in het hiernamaals omdat ik rooms-katholiek ben grootgebracht en nog steeds dagelijks doe.
Wat voor mij wilt zeggen: voor elke maaltijd een dankwoord naar Hem hierboven. 's avonds voor het slapen tegen Hem alles vertellen wat er slecht verloopt en samen proberen een oplossing voor te zoeken om het beter te doen dan toen. Mensen verklaren mij vaak genoeg als idioot, maar ik ben over algemeen wel diegene die die al fluitend door het leven gaat

Ma bon, uiteindelijk ga ik zonder enige zorg en dood tegemoet
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
De simpele observatie is inderdaad: ja er is leven na de dood. Want: Er gaan mensen dood en nieuwe mensen worden weer geboren. Maar wat het juist gecompliceerd maakt, is dat mensen geloven in een leven na de dood voor de persoon. Er is geen leven na de dood voor de persoon, want de persoon wordt gecreëerd door het verstand en bestaat in eerste instantie dus al niet. :wink:

Fluitend door het leven gaan en geen angst voor de dood hebben is natuurlijk hartstikke goed. Maar wat als je nú ineens op je sterfbed zou liggen en te horen zou krijgen dat je nog 5 minuten te leven hebt. En dat je kristalhelder voor ogen ziet dat je in geen enkel opzicht weet wat er met jou als persoon gaat gebeuren? Omdat je nog steeds denkt dat je een 'persoon' bent. Denk je dat er dan nog steeds geen angst voor de dood is?
s
snelgemsurfdLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
De simpele observatie is inderdaad: ja er is leven na de dood. Want: Er gaan mensen dood en nieuwe mensen worden weer geboren. Maar wat het juist gecompliceerd maakt, is dat mensen geloven in een leven na de dood voor de persoon. Er is geen leven na de dood voor de persoon, want de persoon wordt gecreëerd door het verstand en bestaat in eerste instantie dus al niet. :wink:

Fluitend door het leven gaan en geen angst voor de dood hebben is natuurlijk hartstikke goed. Maar wat als je nú ineens op je sterfbed zou liggen en te horen zou krijgen dat je nog 5 minuten te leven hebt. En dat je kristalhelder voor ogen ziet dat je in geen enkel opzicht weet wat er met jou als persoon gaat gebeuren? Omdat je nog steeds denkt dat je een 'persoon' bent. Denk je dat er dan nog steeds geen angst voor de dood is?
Klik om te vergroten...

Ik stel me al wat als? Vragen niet aan mezelf. Zou ik dat wel doen, zal ik op het terug mijn overtuiging de bovenrand nemen, omdat er geen plaats is voor al die ander mogelijke theorieën.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind het altijd wel boeiend om hier andere theorieën over te lezen. Simpelweg omdat niemand het antwoord zal weten. Wat mij betreft is er absoluut geen leven na de dood. Ik wil voor alles een verklaring of wetenschappelijke bewijzen zien, zijn die er niet? Dan ga ik uit van het meest logische. Leven na de dood gaat tegen alle logica in dus ik kan absoluut niet geloven dat dit bestaat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dus je ziet overal leven om je heen. Steeds weer komt er nieuw leven op. En je bent nu zelf op dit moment in leven. Je kent niets anders dan leven. En toch vind jij het het meest logisch dat er geen leven na de dood is? :P

Geloven in de dood, dat is pas onlogisch en vergezocht. Niemand weet zelf ook maar iets van de dood, alleen van leven. Maar sowieso is het een goed idee om geen dingen te gaan geloven. :wink:
s
snelgemsurfdLid
01-01-2024, 00:00
#12
SmartieAndMe zei:
Ik vind het altijd wel boeiend om hier andere theorieën over te lezen. Simpelweg omdat niemand het antwoord zal weten. Wat mij betreft is er absoluut geen leven na de dood. Ik wil voor alles een verklaring of wetenschappelijke bewijzen zien, zijn die er niet? Dan ga ik uit van het meest logische. Leven na de dood gaat tegen alle logica in dus ik kan absoluut niet geloven dat dit bestaat.
Klik om te vergroten...


Op basis van de wetenschap is het evident dat dood, echt dood is. Bij het geloofsaspect zijn er 2 delen, het lichaam en de ziel, lichaam rot weg, maar een ziel blijft rondwandelen
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik zie een lichaam echt als noodzakelijk om een geest te herbergen. je hebt je zintuigen, maar ook de manier waarop andere mensen je zien. zonder lichaaam is er volgens mij geen bewustzijn. of je ziel/geest mogelijk in een andere vorm kan bestaan kan ik pas zeggen zodra wetenschappers hebben ontdenkt waar dat gehuisbergt is in een levend lichaam.

dat een individu kan bestaan zonder lichaam heb ik nog geen bewijs van gezien. dat je identiteit opeens overgedragen zal worden op een ander lichaam is daardoor volgens mij voldoende aangetoond. dat een ziel vrij rond zou kunnen zweven lijkt mij zinloos zonder interactie met de levende wereld. reincarnatie geloof ik dus niet.

of er een hemel/hel, eeuwige jachtvelden, helheim/valhalla zou bestaan weet je pas als je aan de beurt bent. of zoiets bestaat durf ik geen uitspraken over te doen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
MeejheM zei:
[snip]of je ziel/geest mogelijk in een andere vorm kan bestaan kan ik pas zeggen zodra wetenschappers hebben ontdenkt waar dat gehuisbergt is in een levend lichaam.
Klik om te vergroten...
Mediteer tijdens een LSD trip en je weet het voor jezelf. Die wetenschappers hebben alleen maar theorieën en buiten dat zijn het hún theorieën, niet die van jou. Waarom zou je iemands anders zijn ideeën projecteren op je eigen bestaan?
Klik om te vergroten...

Ik geloof gewoon in de emperische methode, en Occams razor. Ik ben zelf gespecializeerd in bepaalde materie, en andere mensen die ik geschikter acht voor deze taak zijn weer gespecializeerd in andere materie. waarschijnlijk kunnen ze nog geen fietsband plakken, dat is niet relevant.

de enige serieuze wetenschap is de gepubliceerde vorm, en die kan door mij, jou maar ook door alle vakgenoten getoetst worden. ik vind dat een redelijk betrouwbaar systeem.

Mindless zei:
dat een individu kan bestaan zonder lichaam heb ik nog geen bewijs van gezien. [snip] ...reincarnatie geloof ik dus niet.
Klik om te vergroten...
Daar zal ook nooit bewijs voor kunnen komen, niet intellectueel bewijs dan. Het echte bewijs ligt alleen in de realisatie dat je (ook nu al) niet ín een lichaam zit, maar dat het lichaam (in de vorm van perceptie en sensatie) in jou (bewustzijn) zit. :wink: Het is dus helemaal niet de vraag of we zonder een lichaam kunnen bestaan, maar waarom we in de eerste instantie geloven (en aannemen) dat we in een lichaam zitten. Zolang die aanname er is, kan de goede vraag dus al niet gesteld worden.
Klik om te vergroten...

ik vind het wat kortzichtig dat jij nu durft te stellen dat daar nooit bewijs voor zal komen. je neemt nu aan dat we nooit contact zullen hebben met overledenen, of bewijs vinden voor wat er na de dood met je bewustzijn gebeurt. daarmee bevestig je eigenlijk dat het nooit kan bestaan :wink:

verder vind ik je logica een beetje houtje-touwtje aan elkaar geknoopt. je stellingen onderbouwen is waarschijnlijk moeilijk met jou overtuiging.
anders zou de mogelijkheid het aantonen ervan nog altijd bestaan.

Mindless zei:
of er een hemel/hel, eeuwige jachtvelden, helheim/valhalla zou bestaan weet je pas als je aan de beurt bent. of zoiets bestaat durf ik geen uitspraken over te doen.
Klik om te vergroten...
Maar je doet wel uitspraken over dat je deze dingen pas kunt weten als je aan de beurt bent. Hoe weet jij dat dan?

Misschien een beetje flauw van me. :wink: Maar veel van wat we denken (wat ons is geleerd) zit helemaal vol met aannames. Waarom niet zelf de antwoorden vinden in plaats van gangbare geloven overnemen?
Klik om te vergroten...

die uitspraken zijn gebaseerd op mijn levensbeschouwing, en dat is een eclectische verzameling aannames, en dingen die ik bewezen acht uit een veelvoud andere geloven en de wetenschap, wat eigenlijk ook een geloofsovertuiging is.

edit: Wow, al die quote bbcode in 1 keer goed, applausje voor mezelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
MeejheM zei:
ik zie een lichaam echt als noodzakelijk om een geest te herbergen. je hebt je zintuigen, maar ook de manier waarop andere mensen je zien. zonder lichaaam is er volgens mij geen bewustzijn. of je ziel/geest mogelijk in een andere vorm kan bestaan kan ik pas zeggen zodra wetenschappers hebben ontdenkt waar dat gehuisbergt is in een levend lichaam.
Klik om te vergroten...
Mediteer tijdens een LSD trip en je weet het voor jezelf. Die wetenschappers hebben alleen maar theorieën en buiten dat zijn het hún theorieën, niet die van jou. Waarom zou je iemands anders zijn ideeën projecteren op je eigen bestaan?

dat een individu kan bestaan zonder lichaam heb ik nog geen bewijs van gezien. dat je identiteit opeens overgedragen zal worden op een ander lichaam is daardoor volgens mij voldoende aangetoond. dat een ziel vrij rond zou kunnen zweven lijkt mij zinloos zonder interactie met de levende wereld. reincarnatie geloof ik dus niet.
Klik om te vergroten...
Daar zal ook nooit bewijs voor kunnen komen, niet intellectueel bewijs dan. Het echte bewijs ligt alleen in de realisatie dat je (ook nu al) niet ín een lichaam zit, maar dat het lichaam (in de vorm van perceptie en sensatie) in jou (bewustzijn) zit. :wink: Het is dus helemaal niet de vraag of we zonder een lichaam kunnen bestaan, maar waarom we in de eerste instantie geloven (en aannemen) dat we in een lichaam zitten. Zolang die aanname er is, kan de goede vraag dus al niet gesteld worden.

of er een hemel/hel, eeuwige jachtvelden, helheim/valhalla zou bestaan weet je pas als je aan de beurt bent. of zoiets bestaat durf ik geen uitspraken over te doen.
Klik om te vergroten...
Maar je doet wel uitspraken over dat je deze dingen pas kunt weten als je aan de beurt bent. Hoe weet jij dat dan?

Misschien een beetje flauw van me. :wink: Maar veel van wat we denken (wat ons is geleerd) zit helemaal vol met aannames. Waarom niet zelf de antwoorden vinden in plaats van gangbare geloven overnemen?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Jeetje Mindless, je doet m'n hersens kraken. Waar heb je zelf eigenlijk al die overtuigingen vandaan?

OT: Het komt erop neer dat we het nooit gaan weten, tot het moment dat we dood gaan. Mensen (in het algemeen) moeten weer zo nodig bedenken wat er na de dood is, omdat ze er niet tegen kunnen dat ze het niet weten...
Dus ik heb er vrede mee dat het gewoon onbekend is. Althans, dat probeer ik :P
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Verzinsels zijn ook maar verzinsels. Of men denkt dat het een verzinsel is. Als de vogels om hetzelfde voorwerp heen vliegen als dat ik ook zou doen als ik een vogel was, dan is dat voldoende bewijs voor mij dat we niet weten wat er gebeurt als we doodgaan. En die vogel denkt daar niet eens over na, maar die doet wel mee in onze werkelijkheid.

Snap je wat ik bedoel?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Joopiejo zei:
Snap je wat ik bedoel?
Klik om te vergroten...
Ik volg je metafoor van een vogel die om een voorwerp heen vliegt niet helemaal in de context van leven na de dood.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
ZERO- zei:
Jeetje Mindless, je doet m'n hersens kraken. Waar heb je zelf eigenlijk al die overtuigingen vandaan?
Klik om te vergroten...
Oorspronkelijk is het allemaal begonnen met psychedelica. Maar het begon pas echt toen ik uit het niets een ego-oplossing kreeg. Eerst kon ik de inzichten in trips nog wegschuiven op een drug, dat kon toen ineens niet meer. Daarna heb ik me helemaal gestort op non-dualiteit boeken en voornamelijk filmpjes, omdat dat allemaal perfect mijn ervaringen omschreef. Als je merkt dat wat die vage non-dualiteit meesters allemaal zeggen keer op keer waarheid wordt voor jezelf, niet één of 10 keer, maar honderden keren zonder uitzondering, dan raak je toch aardig overtuigd. :wink: Niet lang na die filmpjes ben ik met meditatie begonnen en is het allemaal meer een kwestie van dit allemaal integreren in het dagelijks leven, wat een stuk moeilijker is allemaal.

De overtuiging (geloof) is trouwens voor het ego. :wink: Wanneer ik meer als bewustzijn de wereld bekijk is er helemaal geen sprake van overtuiging. Het feit van dat alles één is, is dan zo kraakhelder dat geloof in/overtuiging van die eenheid maar iets onzinnigs is. :wink:

OT: Het komt erop neer dat we het nooit gaan weten, tot het moment dat we dood gaan. Mensen (in het algemeen) moeten weer zo nodig bedenken wat er na de dood is, omdat ze er niet tegen kunnen dat ze het niet weten...
Dus ik heb er vrede mee dat het gewoon onbekend is. Althans, dat probeer ik :P
Klik om te vergroten...
Je probeert het ja. :wink: Als je diep genoeg kijkt is er in ons allemaal een intens verlangen naar het weten van de waarheid. Maar zoals gezegd hoef je daar helemaal niet eerst (fysiek) voor dood te gaan. Wat de dood echt is, is letterlijk elk moment en het is niet anders dan leven. Het moment dat iets in bestaan (in het nu) komt is hetzelfde als het moment dat het uit bestaan gaat. De ingaande beweging is leven, de uitgaande beweging is dood. Maar wij als bewustzijn staan daar compleet los van. Wij zijn immers bewust van die bewegingen, maar we blijven zelf steeds als dat wat bewust is (van zichzelf). :)


Ik reageer van het weekend trouwens even op jouw post MeejheM. Drukke week...
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Psychedelibee zei:
Joopiejo zei:
Snap je wat ik bedoel?
Klik om te vergroten...
Ik volg je metafoor van een vogel die om een voorwerp heen vliegt niet helemaal in de context van leven na de dood.
Klik om te vergroten...
Ik ook niet eigenlijk. Maar je kunt dit onderwerp op zo veel manieren benaderen. Ik geloof in de biologische benadering eigenlijk. Ik geloof dat het leven op aarde ontwikkeld is volgens de evolutietheorie. Ik geloof daarmee ook dat mensen dieren zijn, net als alle andere dieren. Ik neem dat aan als de werkelijkheid.

Stel je staat in de natuur oog in oog met een hongerige leeuw, dan wil ik je best helpen hopen dat het slechts je perceptie is, maar dan zet ik mijn geld toch op dat die leeuw je met huid en haar opvreet. Die leeuw neemt jou op dat moment met zijn zintuigen waar als een prooi. En jij die leeuw als een bedreiging. Ik geloof dat dat op dat moment de werkelijkheid is. Ik geloof dat als je hersenen niet meer werken omdat die leeuw ze op heeft gevreten, dat dan de voorstelling is afgelopen samen met alle verzinsels en ideeën die je als mensendier had. En dat er dan weer nieuwe hersenen in nieuwe mensen en andere dieren zullen groeien die ontstaan zijn uit de samensmeltingen en van een zaadcel met een eicel met nieuwe, maar vergelijkbare, ideeën en verzinsels en zintuigelijke waarnemingen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."