Mindless zei:
MeejheM zei:
[snip]of je ziel/geest mogelijk in een andere vorm kan bestaan kan ik pas zeggen zodra wetenschappers hebben ontdenkt waar dat gehuisbergt is in een levend lichaam.
Mediteer tijdens een LSD trip en je weet het voor jezelf. Die wetenschappers hebben alleen maar theorieën en buiten dat zijn het hún theorieën, niet die van jou. Waarom zou je iemands anders zijn ideeën projecteren op je eigen bestaan?
Ik geloof gewoon in de emperische methode, en Occams razor. Ik ben zelf gespecializeerd in bepaalde materie, en andere mensen die ik geschikter acht voor deze taak zijn weer gespecializeerd in andere materie. waarschijnlijk kunnen ze nog geen fietsband plakken, dat is niet relevant.
de enige serieuze wetenschap is de gepubliceerde vorm, en die kan door mij, jou maar ook door alle vakgenoten getoetst worden. ik vind dat een redelijk betrouwbaar systeem.
Mindless zei:
dat een individu kan bestaan zonder lichaam heb ik nog geen bewijs van gezien. [snip] ...reincarnatie geloof ik dus niet.
Daar zal ook nooit bewijs voor kunnen komen, niet intellectueel bewijs dan. Het echte bewijs ligt alleen in de realisatie dat je (ook nu al) niet ín een lichaam zit, maar dat het lichaam (in de vorm van perceptie en sensatie) in jou (bewustzijn) zit.
![:wink:]()
Het is dus helemaal niet de vraag of we zonder een lichaam kunnen bestaan, maar waarom we in de eerste instantie geloven (en aannemen) dat we in een lichaam zitten. Zolang die aanname er is, kan de goede vraag dus al niet gesteld worden.
ik vind het wat kortzichtig dat jij nu durft te stellen dat daar nooit bewijs voor zal komen. je neemt nu aan dat we nooit contact zullen hebben met overledenen, of bewijs vinden voor wat er na de dood met je bewustzijn gebeurt. daarmee bevestig je eigenlijk dat het nooit kan bestaan
verder vind ik je logica een beetje houtje-touwtje aan elkaar geknoopt. je stellingen onderbouwen is waarschijnlijk moeilijk met jou overtuiging.
anders zou de mogelijkheid het aantonen ervan nog altijd bestaan.
Mindless zei:
of er een hemel/hel, eeuwige jachtvelden, helheim/valhalla zou bestaan weet je pas als je aan de beurt bent. of zoiets bestaat durf ik geen uitspraken over te doen.
Maar je doet wel uitspraken over dat je deze dingen pas kunt weten als je aan de beurt bent. Hoe weet jij dat dan?
Misschien een beetje flauw van me.
![:wink:]()
Maar veel van wat we denken (wat ons is geleerd) zit helemaal vol met aannames. Waarom niet zelf de antwoorden vinden in plaats van gangbare geloven overnemen?
die uitspraken zijn gebaseerd op mijn levensbeschouwing, en dat is een eclectische verzameling aannames, en dingen die ik bewezen acht uit een veelvoud andere geloven en de wetenschap, wat eigenlijk ook een geloofsovertuiging is.
edit: Wow, al die quote bbcode in 1 keer goed, applausje voor mezelf.