Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEr is leven, er is leven na de dood..

Er is leven, er is leven na de dood..

66 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nou, via realtime mri scans kan men delen van de hersenen koppelen aan gedachten, herinneringen, bewegingen, gevoelens en dergelijke(tot nu toe vrij simpele) stroompjes in je hersenen. Met als doel geen hersendelen te beschadigen die vitaal zijn voor het functioneren bij het verwijderen van een tumor in het brein.

ook heb ik een paar jaar geleden een open-hersen-operatie live gevolgd op tv, en daar werden stukjes geactiveerd om te kijke wat ze deden, en de synapsen reageerden allemaal wel op een bepaalde functie. dat doet mij vermoeden dat je gedachten in elk geval in je grijze cellen plaatsvinden. maar dat is natuurlijk wetenschap, moet je maar net in geloven.

Het geheim is denk ik die flits al tijdens dit leven mee te maken. Die before you die. :wink: Iedereen die wacht tot de zogenaamde fysieke dood is te laat en heeft volgens vele meesters niet eens 1 moment volledig 100% geleefd en begint dan aan een nieuw leven waar er weer die kans is om de flits te hebben (maar waar de meeste mensen weer wachten tot de zogenaamde fysieke dood, want de algemene opvatting is dat we werkelijk dit lichaam zijn en dat als het lichaam sterft, het bewustzijn daar tegelijk mee sterft). Ik kan niet zeggen dat ik dit reïncarnatie verhaal allemaal 100% "geloof" (iets 100% geloven is geen geloof meer natuurlijk) , maar ik begin er wel steeds meer van overtuigd te raken dat dit het spelletje is wat het universum speelt met zichzelf. :wink:
Klik om te vergroten...

dat is hooguit speculatie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
MeejheM zei:
Nou, via realtime mri scans kan men delen van de hersenen koppelen aan gedachten, herinneringen, bewegingen, gevoelens en dergelijke(tot nu toe vrij simpele) stroompjes in je hersenen. Met als doel geen hersendelen te beschadigen die vitaal zijn voor het functioneren bij het verwijderen van een tumor in het brein.

ook heb ik een paar jaar geleden een open-hersen-operatie live gevolgd op tv, en daar werden stukjes geactiveerd om te kijke wat ze deden, en de synapsen reageerden allemaal wel op een bepaalde functie. dat doet mij vermoeden dat je gedachten in elk geval in je grijze cellen plaatsvinden. maar dat is natuurlijk wetenschap, moet je maar net in geloven.
Klik om te vergroten...
Je brein kan ook als een soort ontvanger werken. Het is volgens mij nooit aangetoond dat zo'n electrisch stroompje ook werkelijk een gedachte is. Misschien is het wel een effect van een gedachte. Of dat het stroompje en de gedachte beide effecten van wat anders zijn.

dat is hooguit speculatie.
Klik om te vergroten...
Dat dacht ik vroeger ook. Ik denk er nu anders over.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
MeejheM zei:
Het geheim is denk ik die flits al tijdens dit leven mee te maken. Die before you die. :wink: Iedereen die wacht tot de zogenaamde fysieke dood is te laat en heeft volgens vele meesters niet eens 1 moment volledig 100% geleefd en begint dan aan een nieuw leven waar er weer die kans is om de flits te hebben (maar waar de meeste mensen weer wachten tot de zogenaamde fysieke dood, want de algemene opvatting is dat we werkelijk dit lichaam zijn en dat als het lichaam sterft, het bewustzijn daar tegelijk mee sterft). Ik kan niet zeggen dat ik dit reïncarnatie verhaal allemaal 100% "geloof" (iets 100% geloven is geen geloof meer natuurlijk) , maar ik begin er wel steeds meer van overtuigd te raken dat dit het spelletje is wat het universum speelt met zichzelf. :wink:
Klik om te vergroten...

dat is hooguit speculatie.
Klik om te vergroten...
Dat dacht ik vroeger ook. Ik denk er nu anders over.
Klik om te vergroten...
Maar dat je niet meer denkt dat het geen speculatie is wil nog niet zeggen dat het geen speculatie is natuurlijk. Net zoals iets 100% geloven nog niet wilt zeggen dat het geen geloof is.

Je zegt dat er van hersenscans nooit bewezen is dat het daadwerkelijk gedachten heeft gevonden of slecht symptomen ervan. Daar heb je een heel goed punt, maar diezelfde redenatie gaat ook op voor jouw ideeen Mindless. Omdat jij ergens van overtuigd bent wil nog niet zeggen dat het echt zo is, daarvoor geldt net zo goed dat het ook slechts de symptomen kunnen zijn die jij ziet en aanneemt voor waarheid. Hoe erg is het om gewoon toe te geven dat waar jij van overtuigd bent slechts met zekerheid een geloof te noemen is? Ik geloof ook in Non-dualiteit, maar ik vind het helemaal niet erg om toe te geven dat het slechts een geloof van mij is. Net zoals er vele andere geloven zijn waaronder realisme, wetenschap, religies, etc.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
:P

Oké oké, heb je wel een punt. In mijn persoonlijke beleving voelt het als meer dan speculatie, maar ja: persoonlijke beleving hè. :wink:

Ik ben er zelf van overtuigd dat de ervaring van non-dualiteit (wanneer je compleet gedachteloos bent) zelf geen geloof is, maar die overtuiging achteraf is natuurlijk wel weer een geloof. Van alles kun je een geloof maken en dat heb ik ook zeker vaak genoeg gedaan en doe ik nog steeds vaak (dat wil ik dan niet altijd horen op dat moment, maar goed ik geef het toe :wink: ).
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
:P

Oké oké, heb je wel een punt. In mijn persoonlijke beleving voelt het als meer dan speculatie, maar ja: persoonlijke beleving hè. :wink:

Ik ben er zelf van overtuigd dat de ervaring van non-dualiteit (wanneer je compleet gedachteloos bent) zelf geen geloof is, maar die overtuiging achteraf is natuurlijk wel weer een geloof. Van alles kun je een geloof maken en dat heb ik ook zeker vaak genoeg gedaan en doe ik nog steeds weleens (dat wil ik dan niet altijd horen op dat moment, maar goed ik geef het toe :wink: ).
Klik om te vergroten...
Dat je dat liever niet wilt horen snap ik, alleen hoe erg is het nou eigenlijk om je te realiseren dat het slechts met zekerheid een geloof is? Je denkbeeld, visie, levensopvatting, of hoe je het ook wilt noemen hoeft daarmee niet meteen in duigen te vallen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Spiritueel ego hè :wink:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
dat je ergens van overtuigd bent is 1 ding, maar het bijna "evangeliseren" ervan toont wel aan dat je het breder inschat dan je eigen overtuiging.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."