Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeditatie

Meditatie

91 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben klaar met mijn groepsbehandeling :rock: :rock: :rock:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Laat ik hier dan eens een topic over openen. Ben er een paar weken geleden mee begonnen, met een app die je door een eerste aantal sessies heen leidt. Vond ik wel zo makkelijk. Alleen nu heb ik hem uit en moet ik voor meerdere sessies betalen, wat ik natuurlijk niet ga doen. :grin:

Hebben jullie nog tips om er zelf goed mee verder te gaan? Wanneer en hoe vaak mediteren jullie en wanneer vind je dat het fijnst om te doen? En hoelang doe je dat dan?

Ik merk zelf trouwens al wel dat m'n gedachten minder 'ver' afdwalen dan eerst. Als ze al afdwalen gaat het meestal over wat ik aan het doen ben, het mediteren zelf, dat ik kriebel heb, iets hoor, of ik het goed doe, e.d. En als ze wat verder afdwalen kan ik het spoor van hoe ik op die gedachte ben gekomen altijd precies terug volgen. Verder helpt 1 denken bij inademen en 2 bij uitademen mij wel om m'n aandacht er beter bij te houden.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik kampte op de middelbare school met faalangst en ben toen een beetje gaan mediteren om te ontspannen. Ben toen 1 keer echt naar een andere plek afgereisd, heel bijzonder was dat! Moet helaas zeggen dat ik er nu te weinig geduld voor heb... Ik moet iets te doen hebben, kan niet goed stil zitten. Dat denken aan kriebeltjes wat jij noemt heb ik ook en leidt me te veel af van het mediteren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
De belangrijkste tip is denk ik om niet een 'spiritueel leven' naast je dagelijkse bestaan te creëren. Meditatie mag dan eerst iets lijken dat je 'doet', maar dit is niet echt het geval. Meditatie is simpelweg 'bewustzijn van bewustzijn', niet een positie aannemen en proberen stil te zijn. Meditatie is ook geen methode, maar het "einddoel" zelf. Dit kan allemaal erg lastig en onbegrijpelijk lijken in het begin, maar dat is omdat we zó gefixeerd zijn op doen en niet op zijn. Belangrijker dan specifieke momenten "bezig" zijn met meditatie (er echt voor gaan zitten) is dus om door de dag steeds kleine bewuste momentjes te hebben. Vóóral tijdens contact met andere mensen. Dat echt ervoor gaan zitten is trouwens wel hartstikke goed hoor, maar pas ermee op dat je je leven niet gaat opdelen. Dan kun je namelijk al gauw krijgen dat het normale dagelijkse leven in enorm contrast gaat staan met het transcendentale aspect van spiritualiteit. Meditatie wordt dan een vlucht van het dagelijks leven en dan ben je in principe hetzelfde bezig als wanneer je van je angsten vlucht door het nemen van verdovende middelen, het vergaren van materiële zaken om je leegte te vullen, het zoeken naar iemand om je compleet te maken, enzovoort.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hmm, dat doe ik ook wel. Die kleine momentjes doe ik eigenlijk echt heel lang al, bedenk ik me nu. Soms gaan bepaalde momenten zo snel voorbij, vind het belangrijk om daar dan even bewust van te worden. Valt dat ook onder meditatie?
Maar door ervoor te gaan zitten en de tijd te nemen mijn hoofd een stuk leger te maken (en al die gedachten even bewust te laten voor wat ze zijn), merk ik wel dat ik de rest van de dag in het algemeen rustiger ben.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Volgens mij kan het geen kwaad om elke dag een vast moment te pakken en dan te gaan zitten en bewust te mediteren. Maar ik ben het wel met Mindless eens dat je het daar niet bij zou moeten laten. Zie dat als het opzetje voorde hele dag door mediteren. Mediteren kun je inderdaad gewoon tijdens je dagelijkse dingen doen. Tijdens het sporten, auto rijden, werken, gesprekken, alles eigenlijk. Dat dit nog niet ten alle tijde lukt is trouwens niet gek hoor, maar hoe vaker je bewust bent van je bewustzijn, hoe makkelijker je continu in de meditatieve staat kunt verkeren.

Uiteraard gebeuren er soms dingen waardoor je uit die meditatieve staat raakt, als je je daar ook van bewust bent kun je dat snel herkennen en weer makkelijker terug naar meditatie.

Ik dacht vroeger ook dat mediteren iets was dat je heel bewust ging doen en waar je dan voor moest zitten en een specifieke ademhaling voor moest aannemen. Hoewel dat middelen kunnen zijn die je kunnen helpen met mediteren is dat niet het mediteren zelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Autorijden is een hele goeie. :) Bij autorijden moet je sowieso al zoveel mogelijk in het nu zijn, dus daar gaat het bijna als vanzelf. Het is ook handig om bewust te worden tijdens dingen die je misschien als saai of vervelend ervaart. Tandenpoetsen bijvoorbeeld is een ideaal moment om even bewust te worden. Of afwassen, het vuilnis naar buiten brengen, eten koken, de was doen, je bed opmaken, enzovoort. Dingen die je (misschien) liever niet doet en waarbij je normaal uitkijkt naar het moment wanneer ze gedaan zijn, zijn hier ideaal voor. In plaats van steeds in gedachten naar de toekomst gericht te zijn, kun je deze momenten benutten om bewust te worden en tegelijkertijd stoor je je niet of minder aan de activiteit. Een vervelend klusje kan op die manier zelfs erg leuk worden!

En inderdaad, er is helemaal niets mis met conventionele meditatie. Doe het beide zou ik zeggen. :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Oke nou dan blijkt dus nu dat ik eigenlijk al heel vaak soortvan mediteer zonder het door te hebben gehad, haha. Misschien kan ik het nu dan wat gerichter en nog bewuster aanpakken :wink: Ik was er de laatste tijd met name mee bezig tijdens het wachten op openbaar vervoer, dat haat ik namelijk.
Oh ja en ik heb hier geen internet (alleen wifi waar mogelijk) en dat helpt ook aardig.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#9
dan mag je bij mij thuis wel even therapeutisch komen onthaasten. ik heb nog zat van dat soort klusjes.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik probeer er ook mee bezig te zijn in het dagelijks leven tijdens allerlei 'klusjes' of bijvoorbeeld in de bus ofzo. Juist omdat ik echt gaan zitten om te mediteren niet meer zo goed voor elkaar krijg als voorheen.

Heb nog een boek te leen wat ik nog steeds uit moet lezen, maar wel kan aanraden met betrekking tot dit onderwerp: http://www.bol.com/nl/p/rusten-in-zijn/1001004001981969/ De ondertitel klinkt wat vaag en dat is het boek ook wel een beetje maar heel interessant!
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb net nog even gemediteerd en wou wat een verschil! Was de hele dag al een beetje in de weer met gedachten, maar ik heb met net even besloten om toch maar eens te proberen mediteren. Voornamelijk ook omdat hier op het forum weer veel actief over wordt gepraat en ik het al lang niet meer serieus had gedaan. De eerste 10 minuten zijn best moeilijk, je gedachten dwalen nog constant af naar dingen, ik weet meestal ook niet waar ik me moet op focussen bij het mediteren.
Iedereen heeft het altijd over het derde oog, kijk naar het midden van je voorhoofd, maar dit is soms toch moeilijk om vol te houden.
Wat bij mij heel erg goed werkt, is 1 minuut recht in de vlam van een kaarsje of lamp lijken. Als je nu je ogen sluit heb je voor de komende 5 minuten een punt wat je kan blijven volgen zodat je dieper in je innerlijke zicht komt. Uiteindelijk verdwijnt dit ook, maar dit is het moment dat je niet meer met zicht bezig moet zijn, maar over moet gaan naar gevoel. Voel je lichaam, de warmte, adem ritmisch diep in en uit. Langzaam begin je in een trans te komen en dit is het omslag punt waar je nergens meer op wacht maar alleen nog plezier hebt van wat je ervaart. Alle sensaties worden waar genomen, gedachten worden kalm. Je bent gefocust en kan helder denken.
Dit heeft een erg positieve invloed op hoe helder je handelt.
Aanrader om te mediteren is dit filmpje!
[youtube]/watch?v=g7EHidYj9BQ[/youtube]
C
ChrysaorLid
01-01-2024, 00:00
#12
[youtube]-OkCwjpeiBc[/youtube]
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Soms heb ik het gevoel alsof ik het weer iets is wat ik 'moet' van mezelf, maar zodra ik denk 'gun jezelf eens gewoon die paar minuten per dag dat je helemaal NIKS hoeft + niks hoeft te denken' en ineens gaat het me dan een stuk makkelijker af :wink:
Probeer het nu ook steeds vaker tijdens dingen te doen, maar zat me gister kapot te ergeren aan m'n lange busrit en toen was het wel even erg moeilijk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
ZERO- zei:
Soms heb ik het gevoel alsof ik het weer iets is wat ik 'moet' van mezelf, maar zodra ik denk 'gun jezelf eens gewoon die paar minuten per dag dat je helemaal NIKS hoeft + niks hoeft te denken' en ineens gaat het me dan een stuk makkelijker af :wink:
Probeer het nu ook steeds vaker tijdens dingen te doen, maar zat me gister kapot te ergeren aan m'n lange busrit en toen was het wel even erg moeilijk.
Klik om te vergroten...
Uitdagingen zijn goed. :wink:

Maar de ergernissen van het OV zijn een uitzondering. Daar is geen enkele meditatie tegen opgewassen.

:wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Jajoh, helemaal dik in de file op Piccadilly Circus. Het uitzicht was in ieder geval niet verkeerd!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Het is niet zo moeilijk. Voorbeeld: Je hebt je hele leven al een laag zelfbeeld. Tijdens diepe meditatie zul je het inzicht krijgen dat alle redenen om te denken dat dat echt zo is onwaar zijn. Ander voorbeeld: Je geloofd dat je dit en dat moet bereiken in je leven om gelukkig te zijn. Tijdens diepe meditatie zie je de absolute illusie van dat geloof in, omdat geluk al ervaren wordt zonder reden, zonder ook maar iets te doen. Juist wanneer je niets doet eigenlijk. Het is echter soms moeilijk en zelfs pijnlijk om bepaalde geloven los te laten. Dingen die je eigenlijk al had aangenomen als absolute waarheden. Dingen waarvan je kaak op de grond valt wanneer je ziet dat ze onwaar zijn. :wink:
Klik om te vergroten...
Nu begrijp ik je beter. Maarja. Ik weet niet. Ik voel me nu vooral heel naar. Ik moest vanochtend weer naar de cursus, maar ik voelde me superrot. Nou, ik dacht dat ik dood ging tijdens die meditatie (van een half uur). Ik heb echt alleen maar gehuild. En nu doet mijn lichaam ook nog overal pijn en ik ben misselijk. En als ik dit ervaar heb ik geen idee hoe ik ooit moet gaan geloven dat ik niet niks waard ben. :tongueout: Aan de andere kant stond ik ongeveer twee keer op het punt om te stoppen omdat ik me zo ongemakkelijk voelde maar ben ik wel doorgegaan. Dat dan weer wel.

Mindless zei:
Je kunt dan misschien zeggen 'Mwa, daar heb ik niet echt interesse in. Ik wil me gewoon rustiger voelen, minder emoties voelen' Maar het ding is: succesvolle meditatie = uitwissing van identiteit en uitwissing van die persoonlijke wil. Je gaat dus al die zweverige zooi waar ik het altijd over heb erbij krijgen wanneer er sprake is van meditatie. :wink: Maar ook een teveel aan emoties wordt aangepakt, omdat die emoties er juist zijn door identiteit.
Klik om te vergroten...
Oh nee, dat snap ik wel. Ik wil niet minder emoties (nouja dat zou ik wel willen, maar dat kan niet I guess), maar m'n emoties uit kunnen staan. Jouw zweverige zooi kan ik inmiddels trouwens al beter plaatsen met de uitleg van mijn therapeut erbij haha. Maar misschien kan ik de uitleg van mijn therapeut ook wel beter plaatsen door de eerdere uitleg die ik van jou op het forum heb gelezen haha. Iets met puzzelstukjes.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
ZERO- zei:
Nu begrijp ik je beter. Maarja. Ik weet niet. Ik voel me nu vooral heel naar. Ik moest vanochtend weer naar de cursus, maar ik voelde me superrot. Nou, ik dacht dat ik dood ging tijdens die meditatie (van een half uur). Ik heb echt alleen maar gehuild. En nu doet mijn lichaam ook nog overal pijn en ik ben misselijk. En als ik dit ervaar heb ik geen idee hoe ik ooit moet gaan geloven dat ik niet niks waard ben. :tongueout: Aan de andere kant stond ik ongeveer twee keer op het punt om te stoppen omdat ik me zo ongemakkelijk voelde maar ben ik wel doorgegaan. Dat dan weer wel.
Klik om te vergroten...
Ja, het kan echt heel ongemakkelijk worden. Maar nogmaals: ervaar je die dingen dan weet je dat je goed bezig bent. :wink: En het zal echt makkelijker gaan worden hoor. Het emotionele is ook meer een fase. Daarna is het meer intens de (neutrale) sensaties in je lichaam voelen. Het emotionele aspect is bij vrouwen meestal wel een stuk meer aanwezig. Mannen hebben dan vaak weer dat ze veel teveel in het mentale gaan zitten (alles intellectueel begrijpelijk willen maken). Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar vaak zie je deze neigingen wel wat terug bij mannen en vrouwen.

ZERO- zei:
Oh nee, dat snap ik wel. Ik wil niet minder emoties (nouja dat zou ik wel willen, maar dat kan niet I guess), maar m'n emoties uit kunnen staan. Jouw zweverige zooi kan ik inmiddels trouwens al beter plaatsen met de uitleg van mijn therapeut erbij haha. Maar misschien kan ik de uitleg van mijn therapeut ook wel beter plaatsen door de eerdere uitleg die ik van jou op het forum heb gelezen haha. Iets met puzzelstukjes.
Klik om te vergroten...
Dat is de goede instelling vind ik. Meditatie is niet een dempen/verdoven van gedachten en emoties, maar een disidentificatie ermee. Gedachten en emoties mogen er zijn, maar je laat ze ook meteen weer los, zodat ze geen probleem zijn. Als je meditatie goed is, zul je vanzelf minder emotioneel worden. Gevoeliger, maar minder emotioneel.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Ja, het kan echt heel ongemakkelijk worden. Maar nogmaals: ervaar je die dingen dan weet je dat je goed bezig bent. En het zal echt makkelijker gaan worden hoor. Het emotionele is ook meer een fase. Daarna is het meer intens de (neutrale) sensaties in je lichaam voelen.
Klik om te vergroten...
Nou ik maak me eerder zorgen of ik niet opnieuw depressief aan het worden ben. Snap wel dat er van alles boven komt hoor op deze manier, maar ik weet nu niet goed wat wat is.

Mindless zei:
Gedachten en emoties mogen er zijn, maar je laat ze ook meteen weer los, zodat ze geen probleem zijn. Als je meditatie goed is, zul je vanzelf minder emotioneel worden. Gevoeliger, maar minder emotioneel.
Klik om te vergroten...
Dat is dan ook wel weer een geruststelling.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
ZERO- zei:
Mindless zei:
Ja, het kan echt heel ongemakkelijk worden. Maar nogmaals: ervaar je die dingen dan weet je dat je goed bezig bent. En het zal echt makkelijker gaan worden hoor. Het emotionele is ook meer een fase. Daarna is het meer intens de (neutrale) sensaties in je lichaam voelen.
Klik om te vergroten...
Nou ik maak me eerder zorgen of ik niet opnieuw depressief aan het worden ben. Snap wel dat er van alles boven komt hoor op deze manier, maar ik weet nu niet goed wat wat is.
Klik om te vergroten...
Mijn ervaring (en dat lees ik ook veel bij anderen) met meditatie is dat het je leven eerst moeilijker maakt omdat er ook meteen shit naar boven komen waarvan je eerst niet eens wist dat het er was. Op de korte termijn kun je je daardoor nog kutter gaan voelen dan voor dat je er mee begon. Echter is dat een teken dat er zaken uit je onderbewuste naar boven komen, die je op die manier juist onder ogen kan komen en uiteindelijk kunt accepteren. En op de lange termijn kun je dan juist uiteindelijk beter met die dingen omgaan, waardoor je je uiteindelijk echt beter gaat voelen. Hoewel ik zelf geen ervaring heb met depressie zoals jij, geloof ik wel dat meditatie op de lange termijn een depressie echt kan genezen als je dapper bent en door die shit heen gaat.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Zero, als de meditatie echt te moeilijk is kan je altijd nog een andere vorm proberen genaamd floatation. Er zijn veel filmpjes op youtube over te vinden en het is ideal voor mensen die met prikkels worden gebombardeerd. Er zijn ook floatation centers in nederland die dit aanbieden. Je gaat in een tank liggen met epsom zout in water, waardoor je blijft drijven, vandaar floatation. Het water is de zelfde temperatuur als je lichaam dus langzaam verdwijnt de rand van je lichaam en ervaar je dus ook niet echt meer veel inpulsen van buiten af. Je gaat als het ware op in het water en bent uiteindelijk als het lukt alleen nog met je gedachten over. Veel mensen vinden dit zeer rustgevend en ontspannend, iets wat je denk ik wel nodig hebt om even die opgebouwde spanning los te laten.

Kijk zelf maar even, laat maar horen als je het iets vind :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."