#1
Ik ben klaar met mijn groepsbehandeling



Uitdagingen zijn goed.ZERO- zei:Soms heb ik het gevoel alsof ik het weer iets is wat ik 'moet' van mezelf, maar zodra ik denk 'gun jezelf eens gewoon die paar minuten per dag dat je helemaal NIKS hoeft + niks hoeft te denken' en ineens gaat het me dan een stuk makkelijker af![]()
Probeer het nu ook steeds vaker tijdens dingen te doen, maar zat me gister kapot te ergeren aan m'n lange busrit en toen was het wel even erg moeilijk.
Nu begrijp ik je beter. Maarja. Ik weet niet. Ik voel me nu vooral heel naar. Ik moest vanochtend weer naar de cursus, maar ik voelde me superrot. Nou, ik dacht dat ik dood ging tijdens die meditatie (van een half uur). Ik heb echt alleen maar gehuild. En nu doet mijn lichaam ook nog overal pijn en ik ben misselijk. En als ik dit ervaar heb ik geen idee hoe ik ooit moet gaan geloven dat ik niet niks waard ben.Mindless zei:Het is niet zo moeilijk. Voorbeeld: Je hebt je hele leven al een laag zelfbeeld. Tijdens diepe meditatie zul je het inzicht krijgen dat alle redenen om te denken dat dat echt zo is onwaar zijn. Ander voorbeeld: Je geloofd dat je dit en dat moet bereiken in je leven om gelukkig te zijn. Tijdens diepe meditatie zie je de absolute illusie van dat geloof in, omdat geluk al ervaren wordt zonder reden, zonder ook maar iets te doen. Juist wanneer je niets doet eigenlijk. Het is echter soms moeilijk en zelfs pijnlijk om bepaalde geloven los te laten. Dingen die je eigenlijk al had aangenomen als absolute waarheden. Dingen waarvan je kaak op de grond valt wanneer je ziet dat ze onwaar zijn.![]()
Oh nee, dat snap ik wel. Ik wil niet minder emoties (nouja dat zou ik wel willen, maar dat kan niet I guess), maar m'n emoties uit kunnen staan. Jouw zweverige zooi kan ik inmiddels trouwens al beter plaatsen met de uitleg van mijn therapeut erbij haha. Maar misschien kan ik de uitleg van mijn therapeut ook wel beter plaatsen door de eerdere uitleg die ik van jou op het forum heb gelezen haha. Iets met puzzelstukjes.Mindless zei:Je kunt dan misschien zeggen 'Mwa, daar heb ik niet echt interesse in. Ik wil me gewoon rustiger voelen, minder emoties voelen' Maar het ding is: succesvolle meditatie = uitwissing van identiteit en uitwissing van die persoonlijke wil. Je gaat dus al die zweverige zooi waar ik het altijd over heb erbij krijgen wanneer er sprake is van meditatie.Maar ook een teveel aan emoties wordt aangepakt, omdat die emoties er juist zijn door identiteit.
Ja, het kan echt heel ongemakkelijk worden. Maar nogmaals: ervaar je die dingen dan weet je dat je goed bezig bent.ZERO- zei:Nu begrijp ik je beter. Maarja. Ik weet niet. Ik voel me nu vooral heel naar. Ik moest vanochtend weer naar de cursus, maar ik voelde me superrot. Nou, ik dacht dat ik dood ging tijdens die meditatie (van een half uur). Ik heb echt alleen maar gehuild. En nu doet mijn lichaam ook nog overal pijn en ik ben misselijk. En als ik dit ervaar heb ik geen idee hoe ik ooit moet gaan geloven dat ik niet niks waard ben.Aan de andere kant stond ik ongeveer twee keer op het punt om te stoppen omdat ik me zo ongemakkelijk voelde maar ben ik wel doorgegaan. Dat dan weer wel.
Dat is de goede instelling vind ik. Meditatie is niet een dempen/verdoven van gedachten en emoties, maar een disidentificatie ermee. Gedachten en emoties mogen er zijn, maar je laat ze ook meteen weer los, zodat ze geen probleem zijn. Als je meditatie goed is, zul je vanzelf minder emotioneel worden. Gevoeliger, maar minder emotioneel.ZERO- zei:Oh nee, dat snap ik wel. Ik wil niet minder emoties (nouja dat zou ik wel willen, maar dat kan niet I guess), maar m'n emoties uit kunnen staan. Jouw zweverige zooi kan ik inmiddels trouwens al beter plaatsen met de uitleg van mijn therapeut erbij haha. Maar misschien kan ik de uitleg van mijn therapeut ook wel beter plaatsen door de eerdere uitleg die ik van jou op het forum heb gelezen haha. Iets met puzzelstukjes.
Nou ik maak me eerder zorgen of ik niet opnieuw depressief aan het worden ben. Snap wel dat er van alles boven komt hoor op deze manier, maar ik weet nu niet goed wat wat is.Mindless zei:Ja, het kan echt heel ongemakkelijk worden. Maar nogmaals: ervaar je die dingen dan weet je dat je goed bezig bent. En het zal echt makkelijker gaan worden hoor. Het emotionele is ook meer een fase. Daarna is het meer intens de (neutrale) sensaties in je lichaam voelen.
Dat is dan ook wel weer een geruststelling.Mindless zei:Gedachten en emoties mogen er zijn, maar je laat ze ook meteen weer los, zodat ze geen probleem zijn. Als je meditatie goed is, zul je vanzelf minder emotioneel worden. Gevoeliger, maar minder emotioneel.
Mijn ervaring (en dat lees ik ook veel bij anderen) met meditatie is dat het je leven eerst moeilijker maakt omdat er ook meteen shit naar boven komen waarvan je eerst niet eens wist dat het er was. Op de korte termijn kun je je daardoor nog kutter gaan voelen dan voor dat je er mee begon. Echter is dat een teken dat er zaken uit je onderbewuste naar boven komen, die je op die manier juist onder ogen kan komen en uiteindelijk kunt accepteren. En op de lange termijn kun je dan juist uiteindelijk beter met die dingen omgaan, waardoor je je uiteindelijk echt beter gaat voelen. Hoewel ik zelf geen ervaring heb met depressie zoals jij, geloof ik wel dat meditatie op de lange termijn een depressie echt kan genezen als je dapper bent en door die shit heen gaat.ZERO- zei:Nou ik maak me eerder zorgen of ik niet opnieuw depressief aan het worden ben. Snap wel dat er van alles boven komt hoor op deze manier, maar ik weet nu niet goed wat wat is.Mindless zei:Ja, het kan echt heel ongemakkelijk worden. Maar nogmaals: ervaar je die dingen dan weet je dat je goed bezig bent. En het zal echt makkelijker gaan worden hoor. Het emotionele is ook meer een fase. Daarna is het meer intens de (neutrale) sensaties in je lichaam voelen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."