Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom zijn mensen zo goedgelovig?

Waarom zijn mensen zo goedgelovig?

68 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Er is een groot vraagstuk waar ik me mijn hele leven al over verbaasd ben. Waarom zijn er schrikbarend veel mensen die geloven in dingen waar geen enkel bewijs voor is, dat al zovele keren bewezen is als kwakzalverij en onzin, maar waar zij blijven volhouden dat het waar is?

Er zijn mensen die geloven dat sommige mensen via de doden kunnen communiceren. Er zijn mensen die geloven dat de stand van planeten, sterren en zonnen de persoonlijkheid van een persoon kunnen bepalen. Er zijn mensen die geloven dat na een medicijn te verdunnen tot miljoenen het nog een effectief effect heeft. Er zijn mensen die geloven dat wanneer men ultra-dunne naalden prikt in zogenaamde ultra-dunne plekken, men ziektes kan genezen, ook al is de kans op deze precisie gewoon niet mogelijk. Er zijn mensen die geloven dat de aarde plat is, maar elk bewijs verdraaien. Er zijn mensen die geloven dat een opperwezen over hen regeert.

Waarom zijn er zoveel mensen die in deze onzin geloven?

Edit: En kom niet aan met "er is meer tussen hemel en aarde". Natuurlijk is er meer tussen hemel en aarde, dat zal ik niet ontkennen. We leven op een groot stuk steen in een universum dat we niet begrijpen. Natuurlijk is er meer. Maar wat ik hierboven beschrijf is totale bullshit.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Waarom zijn er mensen die hier niet in geloven?
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casaan zei:
Waarom zijn er mensen die hier niet in geloven?
Klik om te vergroten...
Die geloven weer in andere dingen
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het vreemde is de woede en het verzet van veel mensen ten opzichte van wat wél bewezen is. Waarom vinden ze het zo erg als er bewijs verlangd wordt?

Maar toch, wanneer iemand mij vertelt dat een vloedgolf (tsunami) met 900 km per uur over de zeebodem raast vermoed ik, neem ik zelfs aan, dat dat dan wel zo zal zijn, maar ik kan het niet geloven.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Maar wat ik hierboven beschrijf is totale bullshit.
Klik om te vergroten...
:wink:

Ik ga even niet in op of het al dan niet terecht is dat mensen in dergelijke dingen geloven.
Maar in het algemeen gesproken (lees: wij allemaal) zitten mensen vol met aannames. Ieder van ons schept elke seconde zijn eigen werkelijkheid. Het projecteren van eigen aannames op de werkelijkheid is als een filter wat we op dat 'groot stuk steen in een universum' leggen. Wil je dat er uit halen dan zal je alles wat met gevoel te maken heeft uit de mens moeten halen.

In andere woorden, om te antwoorden op je vraag
Dirkjan zei:
Waarom zijn er schrikbarend veel mensen die geloven in dingen waar geen enkel bewijs voor is,
Klik om te vergroten...
Het kan interessant zijn te reflecteren op je zelf, op dít moment. Hoeveel van wat je nú ziet, in deze nanoseconde, is niet gekleurd door jouw persoonlijke bril?
G
GhbeetjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Iedereen heeft een andere 'waarheid'. Neem twee mensen in dezelfde situatie: wat voor de een als traumatisch wordt ervaren, is voor de andere een peulenschil om te verwerken.

Het totale leven is immers een projectie van je eigen gedachten. Natuurlijk zijn er feiten waar je bijna niet om heen kan.

Maar van dingen zelf onderzoeken wordt een mens niet slechter. Om nog maar te spreken over een placebo effect dat eventueel kan optreden bij sommige medische handelingen. Onderschat het vermogen van de geest op het lichaam niet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Religie is vanuit de oudheid het zoeken naar verklaringen voor zaken betreffende het hoe en waarom. Inmiddels heeft de wetenschap veel verklaard maar nog niet alles. De tendens is dat er steeds minder mensen een religie aanhangen.
Bijgeloof komt deels voort uit religie, er is een (of soms ook wel meer) goddelijk persoon die invloed zou kunnen uitoefenen op de wereld en die wordt regelmatig aangeroepen om te pogen de zaken gunstig te beinvloeden voor de gelovige. Dan zijn er ook nog mensen die menen patronen te herkennen, en die dan denken als ik eerst dit doe dan is de kans groot dat er dat gebeurt, hoewel die zaken helemaal niet met elkaar verbonden zijn.
En dan heb je in deze tijd ook nog een nieuw fenomeen, veel mensen zijn ongelooflijk achterdochtig tegen alles wat autoriteit is, en aangezien we in het tijdperk van nepinformatie zitten (iedereen kan op internet zetten wat die wil) wordt veelal die nepinformatie geloofd en tegelijkertijd gedacht dat de autoriteiten het klootjesvolk dom willen houden en dat die ons van alles op de mouw spellen.

Zo denk ik er over.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als vele dingen in het leven onzeker zijn geeft het comfort om vast te klampen aan een externe voogd, eentje die over je zal waken en je zal zeggen hoe je je leven moet leiden, wil je het best beloond worden. Een entiteit die je onzekerheden invult met zogezegde zekerheden. Een entiteit die verteld dat het ene slechter is als het andere en tegenspraak niet waardeert en bestraft bij het niet naleven van zijn regels. Zo zal de entiteit indirect (door de kracht van het geloof vs scepticisme of een tegenovergesteld geloof) mensen tegenover elkaar zetten. Dit zal in de meest milde situatie uitgesproken worden met woorden, meningen, in discussies. In de meest destructieve situatie zal gegrepen worden naar bommen en granaten. Ieder woord van vrede zal niet meer gehoord worden door de tegenovergestelde partijen.

Het kan dus aan de ene kant comfort geven om te geloven, maar aan de andere kant ontneemt het ook vele vrijheden en zorgt het voor grote meningsverschillen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@mikoz
Ergens in geloven is een ding, andere mensen opdringen of zelfs dwingen om te gaan geloven in wat je zelf gelooft vind ik toch wat anders.

Daarom is het een goede zaak om wat je gelooft voor geloof te houden en niet als zijnde de absolute waarheid die dan maar voor iedereen zou moeten gelden en/of waarvan je vind dat iedereen daar in moet geloven want daar gaat het fout.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Het enige wat ik zeg, is dat ik ervoor ben om de kracht die het lichaam heeft om zichzelf te helen - dat wat een wond geneest - verder te onderzoeken. Ik zeg niet meer dat dit ernstige ziektes zal genezen, maar alleen dat het iets is dat het waard is om meer aandacht te geven. En zoals gezegd ben ook ik fel tegen op de uitbuiting hiervan.

Maar maak er van wat je zelf wilt.
Klik om te vergroten...

Het ‘meer aandacht geven’ is dus alleen nuttig als die aandacht betekent dat er onderzoek naar wordt gedaan. Zo lang dat niet op gedegen manier is gedaan, is resultaten presenteren die (nog) geen resultaten voortkomend uit onderzoek zijn per definitie een vorm van misleiding. En dan wordt het gevaar van uitbuiting ernstig groot.

Ik maak er niet van wat ik zelf wil. Als het aan mij lag gebeurde dit in z’n totaliteit niet.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
https://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/...rokken-bij-aanleg-slapeloosheid-gevonden.aspx

Totaal off-topic maar kijk, dít is nog eens een echt interessant wetenschappelijk onderzoek. Zie het net voorbij komen toevallig. Boeiende en veelbelovende resultaten.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Gisteren trouwens (deels) de documentaire Heal gezien. Deze gaat over de kracht van de geest om het lichaam te helen. Zeer interessant maar je moet er wel voor open staan. Mensen die altijd boos worden over de suggestie dat zelfs dingen als kanker en andere ziekten bestreden kunnen worden met de kracht van de geest kunnen deze misschien maar beter overslaan. Je kunt dit goedgelovig noemen, maar ik denk dat de mensheid de komende tijd alleen maar meer zal ontdekken hoe krachtig de geest en geloven in iets daadwerkelijk kan zijn.
Klik om te vergroten...

Het is goed dat je dat er bij zegt, en ik zal me nu dus ook inhouden en niet boos worden. Ik vind het wel een hele kwalijke zaak dat mensen hier zo sterk in geloven dat ze zelfs kanker ermee willen bestrijden.

Laat ik het zo stellen, ik weet niet of het waar is of niet. Als het mensen helpt, probeer het, maar laat het de reguliere geneeswijze en medicijnen waar méér bewijs voor is niet overstijgen. Het lichaam is iets complex. En ik denk dat de geest nog veel complexer is, en moeilijker in kaart te brengen.

EDIT: Oeps, ik zat nog op pagina 1, heb dus de volgende posts op pagina 2 niet gelezen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
Roze olifant zei:
https://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/...rokken-bij-aanleg-slapeloosheid-gevonden.aspx

Totaal off-topic maar kijk, dít is nog eens een echt interessant wetenschappelijk onderzoek. Zie het net voorbij komen toevallig. Boeiende en veelbelovende resultaten.
Klik om te vergroten...
Dat is zeker interessant. Zo zullen er veel meer dingen genetisch bepaald zijn dan we toe nu toe denken/dachten. Slapeloosheid is bijvoorbeeld in mijn familie een veel voorkomende kwaal. Ik koppelde daarom mijn slechte slaap dan ook altijd aan genetisch aanleg. Fijn dat onderzoek dat nu ook aan het bevestigen is en hopelijk gaan we er mede door dit soort onderzoeken er betere oplossingen voor vinden.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
https://robwillemse.nl/homeopathie/patient_onderzoek.htm
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Albedo zei:
Jij ook imo.
Klik om te vergroten...

Fenrir zei:
Klopt, ze is roze. :wink:
Klik om te vergroten...

Liever roze dan Rob Willemse. :relieved:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Albedo zei:
https://robwillemse.nl/homeopathie/patient_onderzoek.htm
Klik om te vergroten...

Lol. Gekleurd als de pest.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze olifant zei:
Lol. Gekleurd als de pest.
Klik om te vergroten...

Jij ook imo.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze olifant zei:
Gekleurd als de pest
Klik om te vergroten...
Albedo zei:
Jij ook imo.
Klik om te vergroten...
Klopt, ze is roze. :wink:
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik vind goedgelovigheid en ontbrekende kennis een van de grote problemen van deze tijd.

Zoals de profeet Sagan (VZMH) eens voorspelde:

I have a foreboding of an America in my children’s or grandchildren’s time — when the United States is a service and information economy; when nearly all the key manufacturing industries have slipped away to other countries; when awesome technological powers are in the hands of a very few, and no one representing the public interest can even grasp the issues; when the people have lost the ability to set their own agendas or knowledgeably question those in authority; when, clutching our crystals and nervously consulting our horoscopes, our critical faculties in decline, unable to distinguish between what feels good and whats true, we slide, almost without noticing, back into superstition and darkness. The dumbing down of America is most evident in the slow decay of substantive content in the enormously influential media, the 30-second sound bites (now down to 10 seconds or less), the lowest common denominator programming, credulous presentations on pseudoscience and superstition, but especially a kind of celebration of ignorance.

Uiteraard niet op de hele wereld gericht maar uiteindelijk wel van toepassing daarop.

"Drugs" zijn slecht.
"Natuurlijk" is beter
GGO's zijn gevaarlijk
Bestrijdingsmiddelen zijn een gezondheidsissue
Kernenergie is gevaarlijk
Klimaatverandering is onzin

Etc.

Allemaal zaken die wetenschappelijk gezien eigenlijk dichtgetikt zijn maar nog steeds grote controverses zijn bij volksstammen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Albedo zei:
https://robwillemse.nl/homeopathie/patient_onderzoek.htm
Klik om te vergroten...

Wat een clown, ik geloof er geen bal van. En die tabel lijkt me ook niet echt geloofwaardig. Hoe groot was de onderzoeksgroep? Geloofde die mensen wel of niet in homeopatie? Eens kijken wat er nog meer op die website staat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."