Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom zijn mensen zo goedgelovig?

Waarom zijn mensen zo goedgelovig?

68 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Deze discussie doet me er ineens aan denken dat ik me ooit heb ingeschreven bij de kerk van het vliegend spaghettimonster en ik dus officieel een religie aanhang lol. Ik zal van de week dan maar eens een vergiet gaan kopen om die op mij hoofd te zetten. Oh ja, en een piratenpak aanschaffen.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#2
mikoz zei:
Wat vinden jullie van de geloven die daadwerkelijk doorgevoerd zijn in de wereld? Zoals landen en grenzen bepaald en bemachtigd door de leiders en hun hulpen/aanhangers, en vijanden als bijkomstigheid van die grenzen?
Klik om te vergroten...
acht.zes zei:
Ik voel me vooral wereldburger, een grens is maar een denkbeeldige lijn. Uiteraard is het wel goed dat bestuur op regionaal (lees: landelijk) gebied gevoerd wordt, want de onderlinge culturen zijn (nog) dermate verschillend dat het geen doen is om wereldbestuur toe te passen.
Klik om te vergroten...
Casaan was me voor:
Casaan zei:
Sommige grenzen zijn bepaald door machthebbers die niet begrepen hoe de lokale structuur werkte. Heb je je nooit afgevraagd waarom de Afrikaanse landen veelal zulke rechte grenzen hebben? Het waren de Europeanen die deze grenzen maakten. Hierbij gingen ze dwars door natuurlijke grenzen zoals de daar levende stammen die hadden gevormd. Gevolg? Oorlog en Conflict.
Klik om te vergroten...
Casaan zei:
Die denkbeeldige lijn is confonterend wanneer deze lijn dwars door je familie en gemeenschap loopt. Noord Ierland iemand?
Klik om te vergroten...
maar ik wil er ook nog even op ingaan. Je spreekt over landelijk bestuur alsof landen homogeen zijn, acht, maar grenzen zijn natuurlijk het gevolg van oorlog, kolonisatie en landjepik, en zijn niet gebaseerd op culturele scheidingslijnen maar gevormd door politiek en hebzucht. (Soms hebben geografischr kenmerken ook invloed, maar voor het grootste deel zijn grenzen geografisch arbitrair.)
In sommige gevallen kan dit nog redelijk goed aflopen: goed, we vinden de Friezen wel raar maar ze horen erbij; en Vlaanderen en Wallonië proberen al decennia van elkaar af te komen maar ze kunnen tenminste nog door één deur.
Wanneer de grenzen echter radicaal verschillende culturen en religies op één hoop gooien, en de economische, politieke en humanitaire situatie lijdt onder (verleden) kolonisatie en uitbuiting, dan krijg je problemen. De voorbeelden die Casaan noemt (oud-kolonies in Afrika, en Ierland/Noord-Ierland) zijn hier perfecte voorbeelden van.

Dus eigenlijk ben ik het gewoon eens met je punt dat een wereldbestuur onmogelijk is maar trek ik het nog door naar een kleinere, nationale schaal :tongueout:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Deze discussie doet me er ineens aan denken dat ik me ooit heb ingeschreven bij de kerk van het vliegend spaghettimonster en ik dus officieel een religie aanhang lol. Ik zal van de week dan maar eens een vergiet gaan kopen om die op mij hoofd te zetten. Oh ja, en een piratenpak aanschaffen.
Klik om te vergroten...

De Nederlandse rechtbank erkent de kerk van het vliegend spaghettimonster (nog) niet. Dus officieel is het geen religie. Toch de moeite waard om je in te zetten voor zijne Noedeligheid, want hoezo moet een rechter bepalen of jij dezelfde religieuze vrijheid mag hebben als christenen of moslims, of niet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Neo-Shulginist
Ik kan me vergissen, maar volgens mij erkent Nederland wel degelijk mijn religie. Wel is het me verboden om met een vergiet op mijn hoofd op de pasfoto te staan op mijn paspoort en andere officiele documenten.

edit;
inmiddels dus niet meer. Tot zo ver de vrijheid van godsdienst.:sob:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...aghettimonster-niet-als-religieuzen~bb6b92ed/
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Mindless
Ook zonder erkenning blijft mijn religie de kerk van het vliegend genootschap. Wij zullen blijven strijden tot ook wij die religieuze priveleges krijgen. Of nog beter, totdat die religieuze priveleges eindelijk eens allemaal worden afgeschaft!

Het is toch niet normaal dat je niet met een vergiet maar wel met een hoofddoek of tulband op je paspoort mag staan!

Dan ga ik nu zijne noedelige hoogheid eren met een lekkere spaghetti met gehakballetjes, matey. Harrr!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
acht.zes zei:
@MindlessHet is toch niet normaal dat je niet met een vergiet maar wel met een hoofddoek of tulband op je paspoort mag staan!
Klik om te vergroten...
Eigenlijk niet, maar omdat jullie het puur doen om te spotten met religie snap ik het ook wel weer.

Ik ben ook tegen religie, maar denk niet dat die methode werkt.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#7
'De wereld wil bedrogen worden, dus wordt zij bedrogen.'

Waarom? Het zal ongetwijfeld met naïviteit te maken hebben.
We zoeken liever ons heil bij een ghoswisper i.p.v. het in onszelf te zoeken.
We zitten liever voor een dubbeltje op de eerste rij met de kans om opgelicht te worden dan de volle prijs te betalen.
We kennen wellicht de gladde babbelaar die zijn kennissenkring imponeert met (te mooie) praatjes om er vervolgens financieel belang uit te halen.
Achter heel die klimaathoax zit financieel belang; achter de kerk zit financieel belang.

Keihard ridiculiseren en zelf nadenken is een goede remedie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Mindless
Jammer genoeg neem ook jij mij niet serieus zie ik. Het is nochthans een heel mooie en vredelievende religie. Heb je de 'liever nietjes' al eens gelezen? Zou je eens moeten doen!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
@Mindless
Jammer genoeg neem ook jij mij niet serieus zie ik.
Klik om te vergroten...
Ik neem religie niet serieus. :wink:

Religie is georganiseerde spiritualiteit en ik denk dat spiritualiteit vrij en individueel hoort te zijn.

acht.zes zei:
Het is nochthans een heel mooie en vredelievende religie. Heb je de 'liever nietjes' al eens gelezen? Zou je eens moeten doen!
Klik om te vergroten...
Ja erg mooi maar ik haal mijn moraal liever niet uit een rijtje door mensen opgestelde regels. :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@Mindless
Mooi dat je geen onderscheid maakt!

Het zijn trouwens geen regels maar liever nietjes, dus het komt allemaal niet zo nauw hoor. Je hoeft zelfs niet eens te geloven in onze godheid om toe te kunnen treden tot onze religie. Enige affiniteit met piraten en/of pasta is dan wel handig natuurlijk, maar ook daar doen we niet moeilijk over.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het enige wat ik zeg, is dat ik ervoor ben om de kracht die het lichaam heeft om zichzelf te helen - dat wat een wond geneest - verder te onderzoeken. Ik zeg niet meer dat dit ernstige ziektes zal genezen, maar alleen dat het iets is dat het waard is om meer aandacht te geven. En zoals gezegd ben ook ik fel tegen op de uitbuiting hiervan.

Maar maak er van wat je zelf wilt.
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
Ik voel me vooral wereldburger, een grens is maar een denkbeeldige lijn. Uiteraard is het wel goed dat bestuur op regionaal (lees: landelijk) gebied gevoerd wordt, want de onderlinge culturen zijn (nog) dermate verschillend dat het geen doen is om wereldbestuur toe te passen.
Klik om te vergroten...
Ik ben helemaal paranoia van dat globale gedoe. Het heeft zijn voordelen maar ik zie vooral dat er véééééél te veel mensen zijn en dat dat de enorme problemen veroorzaakt die er zijn. En de politiek blijft er maar blind voor.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Overal dezelfde cultuur. Moet er niet aan denken...
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Overal dezelfde cultuur. Moet er niet aan denken...
Klik om te vergroten...

1 wereldmunt, ik zie voordelen. Grapje...
V
VoltobroLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je weet dat er maar 1 god is als je DMT gebruikt, en dat ben je zelf. Waarom een 'god' credits geven als je, jezelf kan belonen voor je goede daden?
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dirkjan zei:
Er zijn mensen die geloven dat na een medicijn te verdunnen tot miljoenen het nog een effectief effect heeft.
Klik om te vergroten...

Doel je daarmee op homeopathie? "Wie geneest, die heeft gelijk."
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Waarom zijn er zoveel mensen die in deze onzin geloven?
Klik om te vergroten...
The Universe Is Under No Obligation To Make Sense To You
Dirkjan, maandag om 23:23
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Albedo zei:
Doel je daarmee op homeopathie? "Wie geneest, die heeft gelijk."
Klik om te vergroten...
Ik heb het filmpje niet gezien, maar je kunt je in ieder geval afvragen wát er dan geneest. Misschien is dat dan helemaal niet het (misschien zogenaamde) geneesmiddel, maar de placebowerking ervan. Misschien is het ook het geloof van de patiënt in de dokter en ook de ruime aandacht die de homeopatische dokter aan hem/haar geeft.

Ik kan in ieder geval geen reden bedenken waarom een medicijn zijn werking niet zou moeten kunnen bewijzen en ben dan ook een fan van de Vereniging tegen de Kwakzalverij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Felikes zei:
Ik heb het filmpje niet gezien, maar je kunt je in ieder geval afvragen wát er dan geneest. Misschien is dat dan helemaal niet het (misschien zogenaamde) geneesmiddel, maar de placebowerking ervan. Misschien is het ook het geloof van de patiënt in de dokter en ook de ruime aandacht die de homeopatische dokter aan hem/haar geeft.
Klik om te vergroten...
Is het ook niet zo dat het lichaam zichzelf geneest? En dat (goede) medicijnen het lichaam (en de geest) slechts in staat stellen om te genezen?

Gisteren trouwens (deels) de documentaire Heal gezien. Deze gaat over de kracht van de geest om het lichaam te helen. Zeer interessant maar je moet er wel voor open staan. Mensen die altijd boos worden over de suggestie dat zelfs dingen als kanker en andere ziekten bestreden kunnen worden met de kracht van de geest kunnen deze misschien maar beter overslaan. Je kunt dit goedgelovig noemen, maar ik denk dat de mensheid de komende tijd alleen maar meer zal ontdekken hoe krachtig de geest en geloven in iets daadwerkelijk kan zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Mensen die altijd boos worden over de suggestie dat zelfs dingen als kanker en andere ziekten bestreden kunnen worden met de kracht van de geest kunnen deze misschien maar beter overslaan. Je kunt dit goedgelovig noemen, maar ik denk dat de mensheid de komende tijd alleen maar meer zal ontdekken hoe krachtig de geest en geloven in iets daadwerkelijk kan zijn.
Klik om te vergroten...

Mensen worden boos van dit soort claims omdat er dan iemand winst probeert te maken met de hoop van ernstig zieke patiënten, die graag elke strohalm aangrijpen om beter te worden, en die vaak heel erg opzien tegen het reguliere traject van chemo en bestraling en daardoor liever geloven in de megalomane kwakzalver die maar wat doet en helemaal geen bewijs heeft dat zijn/haar behandeling werkt. Dat is gewoon oplichting.

Als je dat dan op vrijwillige basis probeert bij terminale patiënten die je goed informeert over hoe weinig je eigenlijk weet van de bullshitbehandeling die je aan het aanbieden bent zodat je geen valse hoop schept, dan zou het misschien nog binnen ethische kaders vallen. Maar doorgaans zijn dit soort behandelingen gewoon een moneytrap over de rug van ernstig zieke mensen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."