Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom zijn mensen zo goedgelovig?

Waarom zijn mensen zo goedgelovig?

68 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Toch maar die trailer gezien, niks voor mij die documantaire die je wil doen geloven dat je alle ziektes kan genezen met je eigen geest.

Overigens betreft kanker gewoon lichaamseigen cellen. Daarom herkent je lichaam/geest die niet als zijnde een gevaar en wordt die niet bestreden.

Goed voorbeeld hierin is Reiki. Die versnelt genezing, maar pas je dat toe op kanker dan zal je zien dat de cellen zich nog sneller beginnen te delen en dat je de ziekte juist erger maakt. Daarom mag je reiki niet toepassen bij kanker.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Haha! Nice topic. Deze vragen heb ik me ook regelmatig gesteld. :wink: De psychologie van het ‘waarom’ hiervan is zeker boeiend.

Tijdens mijn studie moest ik voor een vak het boek ‘Bad Science’ lezen van Ben Goldacre. Misschien ook iets voor jou.

Wat recensies die ik zo even random van bol.com pluk maar die wel ongeveer weergeven waar dit boek over gaat:

‘From an expert with a mail-order PhD to debunking the myths of homeopathy, Ben Goldacre talking the reader through some notable cases and shows how to you don't need a science degree to spot bad science yourself.' Independent (Book of the Year)

‘His book aims to teach us better, in the hope that one day we write less nonsense.' Daily Telegraph (Book of the Year)

‘For sheer savagery, the illusion-destroying, joyous attack on the self-regarding, know-nothing orthodoxies of the modern middle classes, Bad Science can not be beaten. You'll laugh your head off, then throw all those expensive health foods in the bin.' Trevor Philips, Observer (Book of the Year)

‘Unmissable... laying about himself in a froth of entirely justified indignation, Goldacre slams the mountebanks and bullshitters who misuse science. Few escape: drug companies, self-styled nutritionists, deluded researchers and journalists all get thoroughly duffed up. It is enormously enjoyable.' The Times (Book of the Year)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
@MindlessUiteraard geloof ik in de zelfhelende kracht van het lichaam, wonden genezen, botten groeien weer aan elkaar en een positieve instelling zal dat alleen maar versnellen.
Klik om te vergroten...
Precies ja. We staan er vaak niet bij stil hoe wonderlijk dit is. :) In de ware betekenis van het woord. We vinden het normaal dat wonden genezen en botten aan elkaar groeien, we staan er niet bij stil hoe bijzonder dit eigenlijk is.

acht.zes zei:
Maar ik verwacht dat dit filmpje vol zit met loze, onbewezen claims.
Klik om te vergroten...
Ik heb de documentaire maar met een half oog gezien. Ik was op visite bij mijn zusje en de docu stond op de achtergrond aan. Ik verwacht dat er ook wel wat van dit in zit hoor.

acht.zes zei:
Een en ander geeft ook een heel vervelend signaal aan de chronisch zieken onder ons. Die hebben gewoon de verkeerde instelling dus blijven ze ziek volgens de gedachtengang van dit soort filmpjes. Ik neem aan dat je je best kan voorstellen dat mensen flink aanstoot nemen aan wat er beweerd wordt in die filmpjes.
Klik om te vergroten...
Zo kun je denken. En je kunt ook denken dat chronisch zieken nu een hoop erbij hebben. De reguliere geneeskunde blijft immers gewoon bestaan en niets hoeft verruild te worden. Het boos worden begrijp ik wat betreft het uitbuiten van dit alles (wat Neo-Shulginist aangeeft). Maar het boos worden omdat er een "nieuwe" "technologie" is die iets anders beweerd dan de conventionele geneeskunde beweerd, dat begrijp ik niet.

Ik kan verder ook helemaal geen uitspraak doen over of dit nou echt ernstige ziekten zal kunnen genezen, maar vind dat het de moeite waard is om meer te leren over de kracht van de geest over het lichaam. Wat er mogelijk is zal de toekomst moeten uitwijzen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
@Mindless
Ik weet niet of ik wel zin heb om dat te bekijken.

Uiteraard geloof ik in de zelfhelende kracht van het lichaam, wonden genezen, botten groeien weer aan elkaar en een positieve instelling zal dat alleen maar versnellen. Maar ik verwacht dat dit filmpje vol zit met loze, onbewezen claims.

Een en ander geeft ook een heel vervelend signaal aan de chronisch zieken onder ons. Die hebben gewoon de verkeerde instelling dus blijven ze ziek volgens de gedachtengang van dit soort filmpjes. Ik neem aan dat je je best kan voorstellen dat mensen flink aanstoot nemen aan wat er beweerd wordt in die filmpjes.
Klik om te vergroten...

100 procent mee eens. Beweren dat ziektes te genezen zijn met de eigen geest vind ik beneden alle peil en zet al mijn nekharen overeind. Ik kan me inderdaad herinneren dat we hier al eens vrij recent een discussie over hadden en ik begrijp eigenlijk niet waarom dit soort dingen de revue blijven passeren hier.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Zo kun je denken. En je kunt ook denken dat chronisch zieken nu een hoop erbij hebben. De reguliere geneeskunde blijft immers gewoon bestaan en niets hoeft verruild te worden. Het boos worden begrijp ik wat betreft het uitbuiten van dit alles (wat Neo-Shulginist aangeeft). Maar het boos worden omdat er een "nieuwe" "technologie" is die iets anders beweerd dan de conventionele geneeskunde beweerd, dat begrijp ik niet.

Ik kan verder ook helemaal geen uitspraak doen over of dit nou echt ernstige ziekten zal kunnen genezen, maar vind dat het de moeite waard is om meer te leren over de kracht van de geest over het lichaam. Wat er mogelijk is zal de toekomst moeten uitwijzen.
Klik om te vergroten...

Omdat dit soort ‘nieuwe technologieën’ (gelukkig zet je het zelf al tussen aanhalingstekens) op geen enkel bewijs gebaseerd zijn en kwetsbare mensen valse hoop geven. Ik werk met deze mensen. Ik zie hoe die ziekte ze opvreet. Dus ja, dat maakt mij in een bepaalde zin zeer boos. Ik heb de documentaire niet gezien though, geen tijd voor nu, maar ik neem niet aan dat er op wetenschappelijk bewijs gefundeerde benaderingen in worden belicht.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Mensen worden boos van dit soort claims omdat er dan iemand winst probeert te maken met de hoop van ernstig zieke patiënten, die graag elke strohalm aangrijpen om beter te worden, en die vaak heel erg opzien tegen het reguliere traject van chemo en bestraling en daardoor liever geloven in de megalomane kwakzalver die maar wat doet en helemaal geen bewijs heeft dat zijn/haar behandeling werkt. Dat is gewoon oplichting.

Als je dat dan op vrijwillige basis probeert bij terminale patiënten die je goed informeert over hoe weinig je eigenlijk weet van de bullshitbehandeling die je aan het aanbieden bent zodat je geen valse hoop schept, dan zou het misschien nog binnen ethische kaders vallen. Maar doorgaans zijn dit soort behandelingen gewoon een moneytrap over de rug van ernstig zieke mensen.
Klik om te vergroten...

EXACT dit dus. Sorry, had nog niet alles gelezen. Thanks @Neo-Shulginist, fijn dat er genoeg mensen zijn die zelf kritisch nadenken en zich verplaatsen in hoe kwetsbaar mensen in dit soort groepen zijn.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er is een groot vraagstuk waar ik me mijn hele leven al over verbaasd ben. Waarom zijn er schrikbarend veel mensen die geloven in dingen waar geen enkel bewijs voor is, dat al zovele keren bewezen is als kwakzalverij en onzin, maar waar zij blijven volhouden dat het waar is?

Er zijn mensen die geloven dat sommige mensen via de doden kunnen communiceren. Er zijn mensen die geloven dat de stand van planeten, sterren en zonnen de persoonlijkheid van een persoon kunnen bepalen. Er zijn mensen die geloven dat na een medicijn te verdunnen tot miljoenen het nog een effectief effect heeft. Er zijn mensen die geloven dat wanneer men ultra-dunne naalden prikt in zogenaamde ultra-dunne plekken, men ziektes kan genezen, ook al is de kans op deze precisie gewoon niet mogelijk. Er zijn mensen die geloven dat de aarde plat is, maar elk bewijs verdraaien. Er zijn mensen die geloven dat een opperwezen over hen regeert.

Waarom zijn er zoveel mensen die in deze onzin geloven?

Edit: En kom niet aan met "er is meer tussen hemel en aarde". Natuurlijk is er meer tussen hemel en aarde, dat zal ik niet ontkennen. We leven op een groot stuk steen in een universum dat we niet begrijpen. Natuurlijk is er meer. Maar wat ik hierboven beschrijf is totale bullshit.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Waarom zijn er mensen die hier niet in geloven?
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casaan zei:
Waarom zijn er mensen die hier niet in geloven?
Klik om te vergroten...
Die geloven weer in andere dingen
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het vreemde is de woede en het verzet van veel mensen ten opzichte van wat wél bewezen is. Waarom vinden ze het zo erg als er bewijs verlangd wordt?

Maar toch, wanneer iemand mij vertelt dat een vloedgolf (tsunami) met 900 km per uur over de zeebodem raast vermoed ik, neem ik zelfs aan, dat dat dan wel zo zal zijn, maar ik kan het niet geloven.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Mindless
Maar dat vind je toch al bij de reguliere geneeskunde?

De reguliere geneeskunde is zelfs gebaseerd op die zelfhelende kracht. Operaties kunnen juist plaatsvinden omdat al waar je in snijdt weer aan elkaar groeit als het goed gedaan wordt. Gebroken botten worden bijvoorbeeld gezet, wat wil zeggen dat ze weer in lijn worden geplaatst. en dan vertrouwt de reguliere geneeskunde op de zelfhelende kracht van het lichaam dat die weer aan elkaar groeien. En daar komt geen spatje spiritualiteit aan te pas.

Het spijt me, maar ik blijf je totaal niet snappen als het over deze materie gaat, want onderzoek naar de zelfhelende kracht van het lichaam is dus zowat de basis van de reguliere geneeskunde geweest en is daarop gebaseerd.

Wat je ziet bij een aantal van die doorgeslagen spirituelen is dat ze de reguliere geneeskunde afwijzen en PUUR vertrouwen op die zelfhelende kracht. En dan gaat het heel vaak fout met de patient, voorbeelden te over.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
@Mindless
Maar dat vind je toch al bij de reguliere geneeskunde?

De reguliere geneeskunde is zelfs gebaseerd op die zelfhelende kracht. Operaties kunnen juist plaatsvinden omdat al waar je in snijdt weer aan elkaar groeit als het goed gedaan wordt. Gebroken botten worden bijvoorbeeld gezet, wat wil zeggen dat ze weer in lijn worden geplaatst. en dan vertrouwt de reguliere geneeskunde op de zelfhelende kracht van het lichaam dat die weer aan elkaar groeien. En daar komt geen spatje spiritualiteit aan te pas.

Het spijt me, maar ik blijf je totaal niet snappen als het over deze materie gaat, want onderzoek naar de zelfhelende kracht van het lichaam is zowat de basis van de reguliere geneeskunde.
Klik om te vergroten...
Dat is waar. Maar het idee van dit alles is dat ons denken vaak tegen deze zelfde zelf-helende kracht in werkt. Omdat hoe meer ontspannen lichaam en geest zijn, hoe beter het zijn werk kan doen.

En ja, het is dus een toevoeging. :)
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#13
https://www.nvkh.nl/losse-paginas/homeopathie-is-niet-wetenschappelijk-bewezen
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mindless
Het is een feit dat stress de genezing negatief beinvloedt, dat weten ze al lang bij de reguliere geneeskunde hoor. Ook dat is geen spiritueel dingetje.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
@Mindless
Het is een feit dat stress de genezing negatief beinvloedt, dat weten ze al lang bij de reguliere geneeskunde hoor. Ook dat is geen spiritueel dingetje.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk weten ze bij de reguliere geneeskunde dat stress genezing negatief beïnvloedt. De spiritualiteit zit hem erin om die ontspanning zo diep mogelijk te maken. Het gaat erom dat iemand zo min mogelijk wordt belemmerd door stress. Het gaat erom dat te praktiseren. Dat spiritueel noemen is imo trouwens irrelevant. Noem het de praktijk van ontspanning wat mij betreft.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Het enige wat ik zeg, is dat ik ervoor ben om de kracht die het lichaam heeft om zichzelf te helen - dat wat een wond geneest - verder te onderzoeken. Ik zeg niet meer dat dit ernstige ziektes zal genezen, maar alleen dat het iets is dat het waard is om meer aandacht te geven. En zoals gezegd ben ook ik fel tegen op de uitbuiting hiervan.

Maar maak er van wat je zelf wilt.
Klik om te vergroten...

Het ‘meer aandacht geven’ is dus alleen nuttig als die aandacht betekent dat er onderzoek naar wordt gedaan. Zo lang dat niet op gedegen manier is gedaan, is resultaten presenteren die (nog) geen resultaten voortkomend uit onderzoek zijn per definitie een vorm van misleiding. En dan wordt het gevaar van uitbuiting ernstig groot.

Ik maak er niet van wat ik zelf wil. Als het aan mij lag gebeurde dit in z’n totaliteit niet.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
https://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/...rokken-bij-aanleg-slapeloosheid-gevonden.aspx

Totaal off-topic maar kijk, dít is nog eens een echt interessant wetenschappelijk onderzoek. Zie het net voorbij komen toevallig. Boeiende en veelbelovende resultaten.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Gisteren trouwens (deels) de documentaire Heal gezien. Deze gaat over de kracht van de geest om het lichaam te helen. Zeer interessant maar je moet er wel voor open staan. Mensen die altijd boos worden over de suggestie dat zelfs dingen als kanker en andere ziekten bestreden kunnen worden met de kracht van de geest kunnen deze misschien maar beter overslaan. Je kunt dit goedgelovig noemen, maar ik denk dat de mensheid de komende tijd alleen maar meer zal ontdekken hoe krachtig de geest en geloven in iets daadwerkelijk kan zijn.
Klik om te vergroten...

Het is goed dat je dat er bij zegt, en ik zal me nu dus ook inhouden en niet boos worden. Ik vind het wel een hele kwalijke zaak dat mensen hier zo sterk in geloven dat ze zelfs kanker ermee willen bestrijden.

Laat ik het zo stellen, ik weet niet of het waar is of niet. Als het mensen helpt, probeer het, maar laat het de reguliere geneeswijze en medicijnen waar méér bewijs voor is niet overstijgen. Het lichaam is iets complex. En ik denk dat de geest nog veel complexer is, en moeilijker in kaart te brengen.

EDIT: Oeps, ik zat nog op pagina 1, heb dus de volgende posts op pagina 2 niet gelezen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze olifant zei:
https://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/...rokken-bij-aanleg-slapeloosheid-gevonden.aspx

Totaal off-topic maar kijk, dít is nog eens een echt interessant wetenschappelijk onderzoek. Zie het net voorbij komen toevallig. Boeiende en veelbelovende resultaten.
Klik om te vergroten...
Dat is zeker interessant. Zo zullen er veel meer dingen genetisch bepaald zijn dan we toe nu toe denken/dachten. Slapeloosheid is bijvoorbeeld in mijn familie een veel voorkomende kwaal. Ik koppelde daarom mijn slechte slaap dan ook altijd aan genetisch aanleg. Fijn dat onderzoek dat nu ook aan het bevestigen is en hopelijk gaan we er mede door dit soort onderzoeken er betere oplossingen voor vinden.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
https://robwillemse.nl/homeopathie/patient_onderzoek.htm

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."