Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDroomdagboek

Droomdagboek

84 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik hou al decennia een droomdagboek bij... Waarin ik elke ochtend mijn dromen opschrijf. Sinds een paar jaar is dit veranderd in een 'gesproken' droomdagboek omdat het voor mij directer is om mijn dromen in te spreken in plaats van op te schrijven /typen. Ik gebruik daarvoor de dictafoon app van mijn iphone.

Aangezien ik dus zelf mijn eigen droomdagboek heb dacht ik dat het misschien interessant kan zijn om hier op DF een soort collectief droomdagboek te maken, waar iedereen wat kan schrijven over de dromen van de afgelopen nacht of een droom die je altijd is bijgebleven of terugkerende thema's in verschillende dromen.

Dromen zijn ons meest nabije contact met ons individuele en collectieve onderbewustzijn.
Ik vind zelf de boeken die Carl Jung over dit onderwerp heeft geschreven van groot belang. Ook de boeken van Marie-Louise von Franz zijn zeer interessant.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Topidee!

In ieder geval voor mij, ik droom vaak en veel en kan me meestal herinneren wat ik gedroomd heb. Helaas die van vannacht dan weer niet.
Dromen zijn voor mij 100% positief, nachtmerries heb ik niet (meer). Als kind had ik die wel, zo droomde ik vaak dat ik in de stad was en dat er een afgrond midden in de stad was. Ik wilde daar niet heen maar viel niet te vermijden en uiteindelijk viel ik dan in de afgrond.
Zo ergens rond de pubertijd begon ik met lucide dromen, ik was me bewust van mn dromen en kon die beinvloeden, wat vooral veel losmaken van de zwaartekracht en vliegen inhield. Dit heeft hooguit een jaar of 2 geduurd helaas, hoewel het later sporadisch nog wel eens zou voorkomen. Dan volgt een periode waarin ik me nauwelijks mijn dromen herinnerde, maar dit is een jaar of 10 geleden weer goedgekomen. Hoewel niet echt meer lucide, ben ik me nog altijd vaag bewust dat ik droom dus zijn 'enge' dromen juist reuze interessant en leuk. :)
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Interessant :blush: Ik heb ook ooit een dromen dagboek bijgehouden, maar op een gegeven moment ging dat zo diep dat ik tot wel 3 a 4 dromen per nacht kon onthouden. Het gevolg was dat ik echt enorm vermoeid wakker werd telkens, en toen ben ik ermee gestopt.
Enkele dromen in mijn leven die me wel zijn bijgebleven:

- Ik liep bij daglicht in mijn droom in een soort park. Het was een typische Van Gogh wereld. Hele rare strepen overal, rare lucht, veel kleuren. Ik liep daar door het park en er gebeurde telkens iets, zoals iemand die uit de bosjes sprong, of een hond die ontsnapte. En ik merkte al dat ik de droom heel echt vond aanvoelen, zoals je dat wel eens hebt. Dat je er heel vredig bij bent, heel zen en dat alles levensecht voelt. Niet echt een emotie hebt, zoals blijheid of verdriet, maar alles is gewoon goed zo. En dat alles heeeel realistisch is. In dit geval dan buiten de kleuren enzo na.
Hij werd lucide toen ik in gesprek raakte met iemand: Hij: "Het duurt wel lang he?" Ik: "Ja.. Ik zit ook al een hele tijd te wachten tot ik wakker word" en bam! Op het punt dat ik dat zei realiseerde ik me ineens dat ik droomde en werd het in een klap een lucide droom. Het jammere was dat ik ineens zo'n shock kreeg in m'n maag dat ik lucide droomde dat ik even bewust heb rondgekeken en toen ineens wakker werd.
Alsnog wel heel erg mooi dat ik het heel eventjes heb kunnen meemaken.

- In de volgende droom loop ik over een grote berg heen. Het is heel groen, overal natuur en bladeren en takken. Ik heb een grote rugzak bij me, en het voelt alsof ik het gewicht van de wereld draag. Het pad dat ik bewandel loopt rondom de berg heen. Zodra ik boven ben, zie ik overal fractals in cirkels voor me draaien in de meest intense kleuren. Ik haal de rugzak van mijn schouders af, en spring van de berg af, door de fractals heen en sterf.
Op dit punt besef ik me dat ik mijn eigen reïncarnatie heb meegemaakt. Mijn dood en geboorte.

- In deze droom val ik letterlijk (nog in de realiteit) in slaap bij een vriend thuis op de bank. Ik word wakker op dezelfde bank, in dezelfde kamer, bij dezelfde vriend. Ik loop naar de keuken, smeer een broodje voor hem, en ga weer zitten op de bank. Ik ga weer slapen. Vervolgens word ik nog zo'n 3x wakker en ga ik weer slapen in herhaling. Als ik uiteindelijk echt wakker word zie ik dat die vriend nog slaapt; ik heb nooit een broodje gesmeerd. Ik ben meerdere keren wakker geworden in een droom.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#4
Space Criminal zei:
@Naam welke dosering dream herb raak jij aan om eens te proberen? Wat zou effectief moeten zijn? Ik heb het gewoon liggen maar nog nooit gebruikt. Het lijkt me een goed idee om vanavond voor het slapen gaan een goeie thee te zetten hiervan!
Klik om te vergroten...
Ghoh zoals ik zei ik heb zelf geen uitgebreide ervaringen, ik zou zelf bij iedere nieuwe plant deze enkele weken opbouwend testen..
Dat traditionele gebruik was dacht ik enkele dagen tot 3 weken waarbij er doseringen genomen werden tot men effectief tript. Dit is een pak hoger dan aangegeven in de smartshops enz... lees je daar altijd wat over in het was zover ik me herinner simpel te vinden zeker als je Engels wat goed is.
Nogmaals ikzelf zou beginnen met wat je op azarius enz leest, en zo opbouwen. In die lichte doseringen doet het pas iets na een dag of 4-5 dus je hebt wel wat nodig om het een goede poging te geven.. verwacht niet teveel op de eerste 2-3 dagen buiten mss wat relaxatie(wat ook helpt bij dromen natuurlijk)
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lias zei:
Alle soorten drugs?

Ik heb met heroïne hele realistische dromen.
Ik wordt wakker met de gevoelens en emoties van mijn dromen .
Ik moet echt ff nadenken dat het een droom was en geen echte herinnering .
Klik om te vergroten...
Interessant. Dat lijkt me wel passend bij het effect van opiaten.. zelf heb ik daar geen ervaring mee.
zijn er lessen die je daaruit leert die je jezelf niet zou zien vatten met een andere drug/nuchter? Heb je het gevoel dat dag en droom 1 continuüm zijn bvb en ervaar je dat soort gevoelens iedere dag of enkel op dagen van gebruik? Heb je andere gevoelens ivm realiteit/jij vs omgeving/..? Permanente veranderingen tov je blik naar de droomwereld/wakkerwereld?
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#6
שמש zei:
Mijn ervaring met opium is ook dat het de grens tussen droomwereld en wakend doet vervagen. Soms is het zelfs totaal onduidelijk of iets nu echt is gebeurd of een droom was.
Klik om te vergroten...
Gaat die onduidelijkheid dan samen met vergeten wanneer je in slaap viel/wakker wordt, of vergeten van delen van de droom? Of is er een andere reden(ben je bvb eerder in vraag omtrent wat de wakker staat nog betekend?)
Heb je dit gevoel na lange tijd nog of wordt het dan wel duidelijk wat droom was?
Kan je hier wat over toelichten?
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben benieuwd naar dream herb, ik zag dat je het ook als tinctuur kan bestellen. De beste tijd is als je 4 tot 6 uur slaap erop hebt zitten. Dus die druppels halen je dan het minst uit je slaap. Is makkelijk toe te dienen. En dan hoef je die verschrikkelijke smaak van de thee niet te drinken!
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#8
Space Criminal zei:
Ik ben benieuwd naar dream herb, ik zag dat je het ook als tinctuur kan bestellen. De beste tijd is als je 4 tot 6 uur slaap erop hebt zitten. Dus die druppels halen je dan het minst uit je slaap. Is makkelijk toe te dienen. En dan hoef je die verschrikkelijke smaak van de thee niet te drinken!
Klik om te vergroten...
Ik zeg het niet snel maar de smaak is idd niet geweldig, mss mengen met wat Citroen ofzo; check even wat dat doet met de stof opname... nu uiteindelijk krijg je alles wel binnen en smaken leer je kennen dus desnoods begin je een week met kleine shotjes te testen met verschillende smaken er bij om de wortel te leren apprecieren.. ik ben van mening dat dat toch van belang is voor je mindset...
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Naam zei:
Ik zeg het niet snel maar de smaak is idd niet geweldig, mss mengen met wat Citroen ofzo; check even wat dat doet met de stof opname... nu uiteindelijk krijg je alles wel binnen en smaken leer je kennen dus desnoods begin je een week met kleine shotjes te testen met verschillende smaken er bij om de wortel te leren apprecieren.. ik ben van mening dat dat toch van belang is voor je mindset...
Klik om te vergroten...
Je zou savonds een kopje thee kunnen drinken, een pure joint van dream herb te roken en dan de tinctuur net voor je remslaap innemen. K ben benieuwd.
K
Koekie monsterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Naam zei:
Interessant. Dat lijkt me wel passend bij het effect van opiaten.. zelf heb ik daar geen ervaring mee.
zijn er lessen die je daaruit leert die je jezelf niet zou zien vatten met een andere drug/nuchter? Heb je het gevoel dat dag en droom 1 continuüm zijn bvb en ervaar je dat soort gevoelens iedere dag of enkel op dagen van gebruik? Heb je andere gevoelens ivm realiteit/jij vs omgeving/..? Permanente veranderingen tov je blik naar de droomwereld/wakkerwereld?
Klik om te vergroten...
Hey,

Het zijn normale " verwerkingsdromen".
Het gebeurd alleen onder invloed.
En gelukkig blijven dromen en realiteit gescheiden :smirk:.
Het zijn enkel een paar min dat het verwarrend is.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Laatst heb ik eens een kopje thee gezet van 1 gram dream herb. Ik nam 1 slok... En dat was hem. Opzich lust ik alles hoor, begrijp me niet verkeerd... Maar deze smaak.. Echt te goor om een hele kop thee van te drinken. Na die ene slok heb ik de rest weggegooid.

Toch zonde want als ik iets wil uitproberen begin ik het liefst op de manier zoals het bedoeld is. Maar het feit dat 1 gram dream herb eigenlijk nog veel te weinig is om de volledige ervaring te hebben deed mij na 1 slok afhaken.

Een tijdje terug zag ik een post van @Ralou over het nemen van dit kruid. Heel benieuwd hoe jij dit heb geconsumeerd en wat je heb ervaren.

Toch bleef in mij de aantrekkingskracht naar dit kruid en de ervaring. Vandaag heb ik dan ook een dream herb tinctuur, en een 10x extract van dream herb (die wat neutraler schijnt te smaken) besteld. De bedoeling is het als volgt aan te pakken.

6 dagen achter elkaar voor het slapen gaan:

1 kop thee van 0.5 gram 10x extract
1 druppel dream herb tinctuur.

En als ik wakker wordt om te plassen, meestal rond 2 uur half 3 snachts, nog een druppel tinctuur.

Ik kan nog weinig vinden over de dosering van deze tinctuur. Dus het aantal druppels zal afhangen van wat er aanbevolen op de verpakking staat. En mocht het gewenst voelen dan zal ik gedurende die 6 dagen het aantal druppels opvoeren.

Ik hoop op deze wijze kennis te mogen maken met de ervaring. Ook ben ik benieuwd of ik er ook beter van kan slapen aangezien ik mijn hele leven al een slechte slaper ben. Op dagelijkse basis rook ik savonds een jointje en neem magnesium citraat icm 5htp om makkelijker te kunnen inslapen.

Maar mocht iemand tips hebben, graag!

Ik kan weinig reviews vinden, of uberhaupt iemand die er ervaren mee is en dus precies weet hoe je moet opbouwen en met welke doseringen. Is het wel aanbevolen om dit te stapelen op het jointje en 5htp/magnesium die ik elke avond al neem? Mij lijkt het niet perse een probleem, maar misschien zit ik er helemaal naast.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb 16jaar geblowd van 3 gram per dag tot 1 gram per dag. Zelfden kreeg ik iets mee van dromen of dat was heel uitzonderlijk dat een intense droom mij bij bleef. Nu al 2 maanden gestopt en elke nacht heb ik dromen die ik me bij ontwaken nog levendig herinner en kan analyseren. Bij gebruik van psychedelica zijn de dromen meer van een "alice in wonderland" karakter. Minder dicht bij de realiteit en meer fantasierijk. Dat zijn de leukste dromen.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#13
PsyTekZ zei:
Ik heb 16jaar geblowd van 3 gram per dag tot 1 gram per dag. Zelfden kreeg ik iets mee van dromen of dat was heel uitzonderlijk dat een intense droom mij bij bleef. Nu al 2 maanden gestopt en elke nacht heb ik dromen die ik me bij ontwaken nog levendig herinner en kan analyseren. Bij gebruik van psychedelica zijn de dromen meer van een "alice in wonderland" karakter. Minder dicht bij de realiteit en meer fantasierijk. Dat zijn de leukste dromen.
Klik om te vergroten...
Zodra je stopt met blowen worden de dromen idd meer helder en blijven beter hangen. Maar de dream herb calea zacatechichi schijnt meer te doen dan alleen het beter onthouden van je droom. Naast dat je ook meer een lucide ervaring hebt werd het vanuit de verre geschiedenis al gebruikt om contact te maken met de goden. Waarvan we kunnen veronderstellen dat het is een middel die tot je spreekt. En wellicht iets toevoegd.

Wel bizar dat iemand vroeger op het idee kwam om daadwerkelijk superveel van die smerige bittere thee te gaan drinken... :tearsofjoy:Bah..
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#14
Space Criminal zei:
Zodra je stopt met blowen worden de dromen idd meer helder en blijven beter hangen. Maar de dream herb calea zacatechichi schijnt meer te doen dan alleen het beter onthouden van je droom. Naast dat je ook meer een lucide ervaring hebt werd het vanuit de verre geschiedenis al gebruikt om contact te maken met de goden. Waarvan we kunnen veronderstellen dat het is een middel die tot je spreekt. En wellicht iets toevoegd.

Wel bizar dat iemand vroeger op het idee kwam om daadwerkelijk superveel van die smerige bittere thee te gaan drinken... :tearsofjoy:Bah..
Klik om te vergroten...

Hahaha awel , we hebben momenteel zowel de African Dream root in huis als Calea Zacatechichi in huis en om eerlijk te zijn, het laatste heb ik als gemalen poeder in huis en heb het met honing en andere kruiden getracht binnen te krijgen , maar na twee avonden een dappere poging met gesloten neus heb ik er momenteel een halt op gegooid. Ik zag mezelf dit snachts dus niet drinken en nog geen alternatief gevonden vermits ik niet rook. Het is inderdaad de eerste keer dat ik zoveel moeite heb om een smaak te accepteren... Mogelijks wanneer ik alle suiker en zout uit mijn dieet heb verbannen dat de smaak meer gewaardeerd kan worden door herstel van smaakpapillen , maar voor het moment, laat me t weten als jij een manier hebt gevonden.
De African Dream root heb ik eigenlijk nog geen goeie kans gegeven. Dus dat is misschien wel interessant om me terug mee bezig te houden. :blush:
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Toen ik vorige week de tinctuur binnen kreeg kon ik het niet laten om even een druppeltje te proeven. Maar die druppels zijn net zo erg qua smaak als die thee. Alleen dan alle bitterheid van een hele kop thee in 1 druppel!

Maar goed, 1 druppel is wel beter weg te werken dan een hele kop thee. Misschien moet ik de druppel op een theelepel honing droppen en zo innemen. Ik zie het meeste op tegen de druppel tinctuur die ik neem als ik er al wat uren slaap op heb zitten. Ik hoop gewoon dat het te doen is om die bitterheid door te slikken en weer verder te gaan slapen...

Vanavond ga ik beginnen!

Ik zal hier elke dag mijn bevindingen posten.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#16
Space Criminal zei:
Toen ik vorige week de tinctuur binnen kreeg kon ik het niet laten om even een druppeltje te proeven. Maar die druppels zijn net zo erg qua smaak als die thee. Alleen dan alle bitterheid van een hele kop thee in 1 druppel!

Maar goed, 1 druppel is wel beter weg te werken dan een hele kop thee. Misschien moet ik de druppel op een theelepel honing droppen en zo innemen. Ik zie het meeste op tegen de druppel tinctuur die ik neem als ik er al wat uren slaap op heb zitten. Ik hoop gewoon dat het te doen is om die bitterheid door te slikken en weer verder te gaan slapen...

Vanavond ga ik beginnen!

Ik zal hier elke dag mijn bevindingen posten.
Klik om te vergroten...

Ah super! Misschien is een tinctuur idd een optie.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#17
IMG_20191202_123736.jpgGisteravond de eerste kop thee gezet van een halve gram Entrada Rheedii 50x en dit smaakt super neutraal. Ik heb een halve gram in kokend heet water gedaan met stevia. Dit is totaal niet bitter. Die calea tinctuur druppels zijn best wel heftig, maar het is te doen.

Dag 1
0.5 gr Entrada Rheedii 50x
1 druppel Calea tinctuur voor het slapen gaan
1 druppel Calea tinctuur om 3 uur snachts

Uitwerking
8 uren geslapen
Geen merkbaar verschil. Misschien iets dieper geslapen. Wel lekker uitgerust wakker geworden.
Geen lucide droom, ook niet onthouden wat ik gedroomd heb.

Vanavond 4 druppels proberen?

Vorige week had ik gedroomd dat ik op mijn eigen begrafenis was.. Heel bizar. Overigens zonder dreamherbs.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#18
Afgelopen nacht na heel veel jaren weer mijn standaard nachtmerrie gehad.
Ik ben in de zee met heel veel mensen en de golven worden ineens hoger en hoger. Iedereen probeert de zee uit te rennen, maar de golven komen snel en trekken ons terug.

Ik kijk nog een keer achterom en zie een formaatje tsunami aankomen en met m'n laatste krachten probeer ik op het strand de te komen en een zandheuvel op te rennen waar ik veilig zal zijn (as if.... In de relatiteit zal een zandheuveltje weinig soelaas bieden tegen een tsunami...)

Vroeger redde ik het meestal niet en werd ik verzwolgen door de golven.
Ik heb deze droom/nachtmerrie altijd geïnterpreteerd als dat de golven staan voor emoties. Ik werd letterlijk overspoeld erdoor.

Afgelopen nacht haalde ik op het nippertje het droge en schrok wakker. Ik durfde m'n ogen niet meer te sluiten hierna, bang dat ik weer in die zee terecht zou komen.

Toch blij dat ik na al die jaren het toch een keer gered heb. Staat ook wel symbool voor hoe ik de laatste tijd met m'n emoties om kan gaan, ik ben echt sterker geworden.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Purplext zei:
Afgelopen nacht na heel veel jaren weer mijn standaard nachtmerrie gehad.
Ik ben in de zee met heel veel mensen en de golven worden ineens hoger en hoger. Iedereen probeert de zee uit te rennen, maar de golven komen snel en trekken ons terug.

Ik kijk nog een keer achterom en zie een formaatje tsunami aankomen en met m'n laatste krachten probeer ik op het strand de te komen en een zandheuvel op te rennen waar ik veilig zal zijn (as if.... In de relatiteit zal een zandheuveltje weinig soelaas bieden tegen een tsunami...)

Vroeger redde ik het meestal niet en werd ik verzwolgen door de golven.
Ik heb deze droom/nachtmerrie altijd geïnterpreteerd als dat de golven staan voor emoties. Ik werd letterlijk overspoeld erdoor.

Afgelopen nacht haalde ik op het nippertje het droge en schrok wakker. Ik durfde m'n ogen niet meer te sluiten hierna, bang dat ik weer in die zee terecht zou komen.

Toch blij dat ik na al die jaren het toch een keer gered heb. Staat ook wel symbool voor hoe ik de laatste tijd met m'n emoties om kan gaan, ik ben echt sterker geworden.
Klik om te vergroten...
Ik herkend dit wel, ik had vroeger ook telkens een terugkomende nachtmerrie gehad. Achterna gezeten door iets kwaads, een wild beest. Of een kwaade energie/geest. En altijd op het spannendste moment van de droom, als het mij pakte schrok ik wakker.

Op een 1 dag heb ik mij er zo hard tegen verzet. Normaal stopte de droom altijd bij de confrontatie. Maar deze keer hield de droom niet op. Ik liet het gewoon gebeuren en had geen angst. Ik had het overwonnen en ik keek de angst in de ogen aan. Het raaste als een tornado over mij heen, maar ik bleef krachtig.

Na deze overwinning heb ik nooit meer deze nachtmerrie herbeleefd.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Dag 2
0.5 gr Entrada Rheedii 50x
2 druppels Calea tinctuur voor het slapen gaan
Snachts niet wakker geworden voor een 2e dosis druppels... Wel heel diep en vast geslapen, wat voor mij uitzonderlijk is.

Uitwerking
7.5 uren geslapen
Normaal gesproken ga ik er minstens 1x uit om te plassen, maar deze keer in 1 x doorgeslapen.
Geen lucide droom, maar wel deels onthouden wat zich afspeelde.

Ik weet nog vaag iets van een hotel waar ik doorheen ging, veel verschillende kamers en personen speelde hierin een rol. Later kwam ik bij een hele hoge toren. Ik ging naar boven met een lift, wat tegelijk een achtbaan karretje was die omhoog ging. Eenmaal boven realiseerde ik hoe extreem hoog ik van de grond vandaan was en uiteindelijk vloog ik hier een stuk door de lucht, het voelde als bungeejumpen of vliegen.

Maar ik kan hier weinig betekenis aangeven.

Vanavond ga ik proberen 4 druppels te nemen. Wel een behoorlijke uitdaging. De tinctuur is zo vreselijk bitter... Echt niet te doen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."