Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDroomdagboek

Droomdagboek

84 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#1
Space Criminal zei:
Toen ik vorige week de tinctuur binnen kreeg kon ik het niet laten om even een druppeltje te proeven. Maar die druppels zijn net zo erg qua smaak als die thee. Alleen dan alle bitterheid van een hele kop thee in 1 druppel!

Maar goed, 1 druppel is wel beter weg te werken dan een hele kop thee. Misschien moet ik de druppel op een theelepel honing droppen en zo innemen. Ik zie het meeste op tegen de druppel tinctuur die ik neem als ik er al wat uren slaap op heb zitten. Ik hoop gewoon dat het te doen is om die bitterheid door te slikken en weer verder te gaan slapen...

Vanavond ga ik beginnen!

Ik zal hier elke dag mijn bevindingen posten.
Klik om te vergroten...

Ah super! Misschien is een tinctuur idd een optie.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#2
IMG_20191202_123736.jpgGisteravond de eerste kop thee gezet van een halve gram Entrada Rheedii 50x en dit smaakt super neutraal. Ik heb een halve gram in kokend heet water gedaan met stevia. Dit is totaal niet bitter. Die calea tinctuur druppels zijn best wel heftig, maar het is te doen.

Dag 1
0.5 gr Entrada Rheedii 50x
1 druppel Calea tinctuur voor het slapen gaan
1 druppel Calea tinctuur om 3 uur snachts

Uitwerking
8 uren geslapen
Geen merkbaar verschil. Misschien iets dieper geslapen. Wel lekker uitgerust wakker geworden.
Geen lucide droom, ook niet onthouden wat ik gedroomd heb.

Vanavond 4 druppels proberen?

Vorige week had ik gedroomd dat ik op mijn eigen begrafenis was.. Heel bizar. Overigens zonder dreamherbs.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#3
Afgelopen nacht na heel veel jaren weer mijn standaard nachtmerrie gehad.
Ik ben in de zee met heel veel mensen en de golven worden ineens hoger en hoger. Iedereen probeert de zee uit te rennen, maar de golven komen snel en trekken ons terug.

Ik kijk nog een keer achterom en zie een formaatje tsunami aankomen en met m'n laatste krachten probeer ik op het strand de te komen en een zandheuvel op te rennen waar ik veilig zal zijn (as if.... In de relatiteit zal een zandheuveltje weinig soelaas bieden tegen een tsunami...)

Vroeger redde ik het meestal niet en werd ik verzwolgen door de golven.
Ik heb deze droom/nachtmerrie altijd geïnterpreteerd als dat de golven staan voor emoties. Ik werd letterlijk overspoeld erdoor.

Afgelopen nacht haalde ik op het nippertje het droge en schrok wakker. Ik durfde m'n ogen niet meer te sluiten hierna, bang dat ik weer in die zee terecht zou komen.

Toch blij dat ik na al die jaren het toch een keer gered heb. Staat ook wel symbool voor hoe ik de laatste tijd met m'n emoties om kan gaan, ik ben echt sterker geworden.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik hou al decennia een droomdagboek bij... Waarin ik elke ochtend mijn dromen opschrijf. Sinds een paar jaar is dit veranderd in een 'gesproken' droomdagboek omdat het voor mij directer is om mijn dromen in te spreken in plaats van op te schrijven /typen. Ik gebruik daarvoor de dictafoon app van mijn iphone.

Aangezien ik dus zelf mijn eigen droomdagboek heb dacht ik dat het misschien interessant kan zijn om hier op DF een soort collectief droomdagboek te maken, waar iedereen wat kan schrijven over de dromen van de afgelopen nacht of een droom die je altijd is bijgebleven of terugkerende thema's in verschillende dromen.

Dromen zijn ons meest nabije contact met ons individuele en collectieve onderbewustzijn.
Ik vind zelf de boeken die Carl Jung over dit onderwerp heeft geschreven van groot belang. Ook de boeken van Marie-Louise von Franz zijn zeer interessant.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Topidee!

In ieder geval voor mij, ik droom vaak en veel en kan me meestal herinneren wat ik gedroomd heb. Helaas die van vannacht dan weer niet.
Dromen zijn voor mij 100% positief, nachtmerries heb ik niet (meer). Als kind had ik die wel, zo droomde ik vaak dat ik in de stad was en dat er een afgrond midden in de stad was. Ik wilde daar niet heen maar viel niet te vermijden en uiteindelijk viel ik dan in de afgrond.
Zo ergens rond de pubertijd begon ik met lucide dromen, ik was me bewust van mn dromen en kon die beinvloeden, wat vooral veel losmaken van de zwaartekracht en vliegen inhield. Dit heeft hooguit een jaar of 2 geduurd helaas, hoewel het later sporadisch nog wel eens zou voorkomen. Dan volgt een periode waarin ik me nauwelijks mijn dromen herinnerde, maar dit is een jaar of 10 geleden weer goedgekomen. Hoewel niet echt meer lucide, ben ik me nog altijd vaag bewust dat ik droom dus zijn 'enge' dromen juist reuze interessant en leuk. :)
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Interessant :blush: Ik heb ook ooit een dromen dagboek bijgehouden, maar op een gegeven moment ging dat zo diep dat ik tot wel 3 a 4 dromen per nacht kon onthouden. Het gevolg was dat ik echt enorm vermoeid wakker werd telkens, en toen ben ik ermee gestopt.
Enkele dromen in mijn leven die me wel zijn bijgebleven:

- Ik liep bij daglicht in mijn droom in een soort park. Het was een typische Van Gogh wereld. Hele rare strepen overal, rare lucht, veel kleuren. Ik liep daar door het park en er gebeurde telkens iets, zoals iemand die uit de bosjes sprong, of een hond die ontsnapte. En ik merkte al dat ik de droom heel echt vond aanvoelen, zoals je dat wel eens hebt. Dat je er heel vredig bij bent, heel zen en dat alles levensecht voelt. Niet echt een emotie hebt, zoals blijheid of verdriet, maar alles is gewoon goed zo. En dat alles heeeel realistisch is. In dit geval dan buiten de kleuren enzo na.
Hij werd lucide toen ik in gesprek raakte met iemand: Hij: "Het duurt wel lang he?" Ik: "Ja.. Ik zit ook al een hele tijd te wachten tot ik wakker word" en bam! Op het punt dat ik dat zei realiseerde ik me ineens dat ik droomde en werd het in een klap een lucide droom. Het jammere was dat ik ineens zo'n shock kreeg in m'n maag dat ik lucide droomde dat ik even bewust heb rondgekeken en toen ineens wakker werd.
Alsnog wel heel erg mooi dat ik het heel eventjes heb kunnen meemaken.

- In de volgende droom loop ik over een grote berg heen. Het is heel groen, overal natuur en bladeren en takken. Ik heb een grote rugzak bij me, en het voelt alsof ik het gewicht van de wereld draag. Het pad dat ik bewandel loopt rondom de berg heen. Zodra ik boven ben, zie ik overal fractals in cirkels voor me draaien in de meest intense kleuren. Ik haal de rugzak van mijn schouders af, en spring van de berg af, door de fractals heen en sterf.
Op dit punt besef ik me dat ik mijn eigen reïncarnatie heb meegemaakt. Mijn dood en geboorte.

- In deze droom val ik letterlijk (nog in de realiteit) in slaap bij een vriend thuis op de bank. Ik word wakker op dezelfde bank, in dezelfde kamer, bij dezelfde vriend. Ik loop naar de keuken, smeer een broodje voor hem, en ga weer zitten op de bank. Ik ga weer slapen. Vervolgens word ik nog zo'n 3x wakker en ga ik weer slapen in herhaling. Als ik uiteindelijk echt wakker word zie ik dat die vriend nog slaapt; ik heb nooit een broodje gesmeerd. Ik ben meerdere keren wakker geworden in een droom.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Afgelopen nacht had ik een droom dat ik samen met een vriend meedeed in een groep die onder begeleiding psychedelia gingen nemen. Het was in een soort grote kantoorruimte met stoelen waarin we verzamelden. Daarnaast was nog een ruimte waar we waarschijnlijk naartoe zouden gaan om te relaxen. Ik voelde me op mijn gemak. We kregen wat brood met daarin het middel. Omdat ik onervaren ben hiermee en huiverig was voor een te sterke trip, bedacht ik me en gooide het laatste stukje in een hoek weg. Even later kregen we een klein flesje wat we moesten opdrinken. Daar was ik ook wat huiverig voor maar van de leider moest ik het nemen, anders zou ik geen goede trip krijgen. Ik vertrouwde op zijn ervaring en dronk het voorzichtig helemaal op. Het smaakte niet bijzonder. We zaten daarna met z’n allen in een kring om het te laten inwerken en opeens vroeg de leider wie het stukje brood niet had opgegeten. Dat vond hij niet leuk vanwege geen goede trip krijgen en getuige van geen respect voor hem. Ik raakte toen in dubio en werd wakker.

Het is de eerste keer dat ik zo'n droom heb gehad over psychedelia, terwijl ik dat nog nooit heb gedaan om verschillende redenen. Ik vind het leuk deze droom te hebben gehad. Over coke heb ik al 2 of 3 keer gedroomd. De laatste daarvan is alweer een tijd geleden. Dat ging dan over het zoeken naar een goede dealer of op een feestje van iemand wat nemen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik droom ook veel. Al onthoud ik ze zeker niet allemaal. Zeker als ik wiet heb gerookt onthoud ik ze niet.
Toen ik nog dagelijks veel blowde droomde ik nooit meer. Pas een week of 2 na het toen stoppen kwam het terug. Eerst hele enge dromen. Vaak dezelfde of iig hetzelfde getint. Dat ik de weg niet kon vinden of achtervolgd werd.
Paniek gevoel overheersde dan sterk. Soms zwetend wakker worden en wetend dat je beter wakker kunt blijven omdat de droom weer terug komt. Toch viel ik weer in slaap en kwam het terug. Dat heeft wel weken, misschien maanden geduurd.

Nu droom ik vaak random. Kan van alles zijn met allerlei emoties of gedachtes. Wel heeft mijn gemoedstoestand van de afgelopen dag invloed op de soort dromen. Na een stressdag of rotdag zijn de dromen ook minder fijn. Als het een goede dag was of ik leuk nieuws heb gehad of wat leuks heb meegemaakt dan zijn de dromen ook positiever.
Wel zijn mijn dromen vaak erg onrealistisch en lijken mensen die ik ken totaal niet op hoe ze er echt uitzien. Ik wéét dan gewoon wie het is maar zie geen herkenbaar gezicht. Ook ikzelf zie er niet uit als ikzelf.
Hebben jullie dat ook?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#9
Super idee om je dromen op te schrijven of in te spreken.
Ik droom elke nacht!!!.
Althans zo bij de laatste jaren.
Ze zeggen dat dromen ook wel het verwerken van dingen kan zijn dus dan kan bij mij heel goed kloppen.
Voor mijn gevoel droom ik de hele nacht maar schijnbaar droom je maar heeel kort.
Ik weet ook altijd precies s'ochtends wat ik gedroomd heb.
Vroeger als puber toen ik nog bij mijn ouders woonde droomde ik heel vaak dat ik vluchte voor mijn ouders en uit het raam weg kon vliegen.
Dat vliegen schijnt te maken te kunnen hebben met dat je wilt vluchten uit bv een situatie.
Nou dat kan kloppen heb namelijk absoluut geen goede jeugd gehad en was bv doodsbang voor mijn vader.
Ik heb ptss door huiselijk geweld en kamp hier nu paar jaar mee en heb hierdoor veel nachtmerries.
Heel vaak bv droom ik dat ik op de vlucht ben voor mijn ex .
Waar ik ook zo nu en dan last van heb is slaapverlamming.
Dat je geest nog niet in ruststamd is maar je lichaam wel.
Het lijkt dan of ik hallucineer of midden in een verschrikkelijke nachtmerrie zit .
Wat ik ook doe ik kan me niet bewegen en ik probeer hard om hulp te schreeuwen maar er komt ook geen geluid uit mijn mond.
Doodeng is zon ervaring!!.
Hebben jullie dat wel eens ervaren??.
Bepaalde dromen/nachtmerries kunnen ook echt de hele dag in me hoofd blijven hangen .
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Ik droom ook veel. Al onthoud ik ze zeker niet allemaal. Zeker als ik wiet heb gerookt onthoud ik ze niet.
Toen ik nog dagelijks veel blowde droomde ik nooit meer. Pas een week of 2 na het toen stoppen kwam het terug. Eerst hele enge dromen. Vaak dezelfde of iig hetzelfde getint. Dat ik de weg niet kon vinden of achtervolgd werd.
Paniek gevoel overheersde dan sterk. Soms zwetend wakker worden en wetend dat je beter wakker kunt blijven omdat de droom weer terug komt. Toch viel ik weer in slaap en kwam het terug. Dat heeft wel weken, misschien maanden geduurd.

Nu droom ik vaak random. Kan van alles zijn met allerlei emoties of gedachtes. Wel heeft mijn gemoedstoestand van de afgelopen dag invloed op de soort dromen. Na een stressdag of rotdag zijn de dromen ook minder fijn. Als het een goede dag was of ik leuk nieuws heb gehad of wat leuks heb meegemaakt dan zijn de dromen ook positiever.
Wel zijn mijn dromen vaak erg onrealistisch en lijken mensen die ik ken totaal niet op hoe ze er echt uitzien. Ik wéét dan gewoon wie het is maar zie geen herkenbaar gezicht. Ook ikzelf zie er niet uit als ikzelf.
Hebben jullie dat ook?
Klik om te vergroten...

Ik droom heel vaak over mijn kinderen.
Alleen in mijn dromen zijn ze altijd echt nog peuters.
Ik moet ze altijd dragen of optillen .
Terwijl mijn kinderen 17 & 19 jaar zijn.
In mijn dromen zijn ze nog nooit gewoon geweest zoals ze nu zijn heel apart.
Dan te beseffen dat mijn dochter van 17 een kop groter is dan mij en schoenmaat 42 heeft : )
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik droom weer sinds ik niet dagelijks blow. Ik moet ze dan wel echt opschrijven als ik wakker word want anders vergeet ik ze gauw. Mijn afgelopen droom was echt een mengelmoes. Ik was in de werkomgeving van een paar opdrachten terug aan het werk met de wzh waar ik nu werk en met de mensen met wie ik nu werk. Maar tijdens de pauze richting de kantine liep ik een omgeving dat leek op mijn middelbare school tijd. Hier en daar mensen van mijn huidige baan maar ook mensen van de middelbare school tijd. Echt raar en ik liep daar op de middelbare school alsof ik op een festival was. Mooi met iedereen ouwehoeren die ik niet kon en grappen maken, mensen voor de gek houden die te veel drugs ophadden enz. Best wel grappig eigenlijk :)
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mezelf zei:
Ik droom weer sinds ik niet dagelijks blow. Ik moet ze dan wel echt opschrijven als ik wakker word want anders vergeet ik ze gauw. Mijn afgelopen droom was echt een mengelmoes. Ik was in de werkomgeving van een paar opdrachten terug aan het werk met de wzh waar ik nu werk en met de mensen met wie ik nu werk. Maar tijdens de pauze richting de kantine liep ik een omgeving dat leek op mijn middelbare school tijd. Hier en daar mensen van mijn huidige baan maar ook mensen van de middelbare school tijd. Echt raar en ik liep daar op de middelbare school alsof ik op een festival was. Mooi met iedereen ouwehoeren die ik niet kon en grappen maken, mensen voor de gek houden die te veel drugs ophadden enz. Best wel grappig eigenlijk :)
Klik om te vergroten...

Dat klinkt als een fijne mooie droom!!.
Ben jij ook zo dat je gaat nadenken wat zon droom te betekenen kan hebben?.
Ik denk altijd er overna of het iets te betekenen kan hebben hoe vreemd ,leuk grappig of raar een droom ook is ^_^
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
Syl zei:
Dat klinkt als een fijne mooie droom!!.
Ben jij ook zo dat je gaat nadenken wat zon droom te betekenen kan hebben?.
Ik denk altijd er overna of het iets te betekenen kan hebben hoe vreemd ,leuk grappig of raar een droom ook is ^_^
Klik om te vergroten...
Bij sommige dromen zeker ja. Maar bij deze droom zou ik geen idee hebben wat dat zou kunnen betekenen :sweatsmile:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Syl zei:
Super idee om je dromen op te schrijven of in te spreken.
Ik droom elke nacht!!!.
Althans zo bij de laatste jaren.
Ze zeggen dat dromen ook wel het verwerken van dingen kan zijn dus dan kan bij mij heel goed kloppen.
Voor mijn gevoel droom ik de hele nacht maar schijnbaar droom je maar heeel kort.
Ik weet ook altijd precies s'ochtends wat ik gedroomd heb.
Vroeger als puber toen ik nog bij mijn ouders woonde droomde ik heel vaak dat ik vluchte voor mijn ouders en uit het raam weg kon vliegen.
Dat vliegen schijnt te maken te kunnen hebben met dat je wilt vluchten uit bv een situatie.
Nou dat kan kloppen heb namelijk absoluut geen goede jeugd gehad en was bv doodsbang voor mijn vader.
Ik heb ptss door huiselijk geweld en kamp hier nu paar jaar mee en heb hierdoor veel nachtmerries.
Heel vaak bv droom ik dat ik op de vlucht ben voor mijn ex .
Waar ik ook zo nu en dan last van heb is slaapverlamming.
Dat je geest nog niet in ruststamd is maar je lichaam wel.
Het lijkt dan of ik hallucineer of midden in een verschrikkelijke nachtmerrie zit .
Wat ik ook doe ik kan me niet bewegen en ik probeer hard om hulp te schreeuwen maar er komt ook geen geluid uit mijn mond.
Doodeng is zon ervaring!!.
Hebben jullie dat wel eens ervaren??.
Bepaalde dromen/nachtmerries kunnen ook echt de hele dag in me hoofd blijven hangen .
Klik om te vergroten...

Slaap verlamming heb ik gelukkig maar ene keer gehad! Doodeng idd! Ook had ik letterlijk doodsangst en hoorde vreselijk enge keiharde bijna buitenaardse geluiden!
Bij mij was de oorzaak duidelijk toen: te veel en te vaak MDMA/XTC genomen in te korte tijd.. Schokken en slaapverlamming.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Dunne zei:
Slaap verlamming heb ik gelukkig maar ene keer gehad! Doodeng idd! Ook had ik letterlijk doodsangst en hoorde vreselijk enge keiharde bijna buitenaardse geluiden!
Bij mij was de oorzaak duidelijk toen: te veel en te vaak MDMA/XTC genomen in te korte tijd.. Schokken en slaapverlamming.
Klik om te vergroten...
Ja bizar fenomeen is dat he. Het is precies het tegenovergestelde van slaapwandelen. Ik kreeg het een keer toen ik voor het eerst 5mg melatonine had genomen. Echt een heel raar gevoel.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Naam maak je zelf ook gebruik van dream herb om dergelijke droomstaten te creëren?

Gebruik je wel eens thc? Zo ja, hoevaak?

Zelf gebruik ik wel dagelijks thc en ik krijg alleen hele diepe dromen als ik op vakantie ben voor meer dan een week en dus alle thc uit mijn systeem is.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mezelf zei:
Ja bizar fenomeen is dat he. Het is precies het tegenovergestelde van slaapwandelen. Ik kreeg het een keer toen ik voor het eerst 5mg melatonine had genomen. Echt een heel raar gevoel.
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad heeeel bizar!!.
Daarna wil je gewoon niet meer slapen althans dat heb ik .
Melatonine is toch om in slaap te komen?
Heb je het daarna nog ingenome?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hebben jullie wel eens mee gemaakt dat iemand in zijn slaap geweldadig kan zijn??.
Mijn ex heeft ooit x in zijn slaap mij in houtgreep genome en x loeihard met zijn vuist op mij stuitje geramd .
De laatste x dat het gebeurde in zijn slaap ging ie ineens rechtop in bed zitte en zoineens uit niets kreeg ik loeiharde vuistslag op me borstbeen !!.
Ik was helemaal overstuur ,kwaad en deed onwijs veel pijn en hij sliep alweer.
Volgende ochtend snapte hijniet waarom ik zo kwaad op hem was want hij wist van niks.
Ik blijf me toch altijd wel afvragen is dit echt onbewust in zijn slaap zo gebeurd is dat mogelijk of was het fake ...
Kan me wel voorstellen als je een heftige droom hebt waarin je bv met iemamd vecht dat je bv wild om je heen kan slaan met je armen ofzo .
Geen aanrader hoor naast zo iemamd te gaan slape :grimacing:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
Syl zei:
Het is inderdaad heeeel bizar!!.
Daarna wil je gewoon niet meer slapen althans dat heb ik .
Melatonine is toch om in slaap te komen?
Heb je het daarna nog ingenome?
Klik om te vergroten...
Ja hoor want ik vond het niet zo beangstigd eigenlijk. Ik gebruikte het met nachtdiensten vroeger om overdag te slapen.
Eigenlijk nooit geen slaapverlamming meer gehad alleen bij eerste keer melatonine. Kan ook toeval geweest zijn hoor.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mezelf zei:
Ja hoor want ik vond het niet zo beangstigd eigenlijk. Ik gebruikte het met nachtdiensten vroeger om overdag te slapen.
Eigenlijk nooit geen slaapverlamming meer gehad alleen bij eerste keer melatonine. Kan ook toeval geweest zijn hoor.
Klik om te vergroten...


Nou gelukkig maar!.
Bij mij is het wel echt heftig want zie soort zwarte draaikolk en hoor onwijs enge geluiden .
Ook een x lag ik op me rug in bed en het leek of iemamd naast het bed stond en mij bij mijn arm pakte en x op x bewoog zodat ik steeds met mijn hoofd de muur raakte .
Mischien heb ik gewoon steekje los :mrgreen: ofzo kan ook maar vind echt eng

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."