Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDroomdagboek

Droomdagboek

84 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik droom ook veel. Al onthoud ik ze zeker niet allemaal. Zeker als ik wiet heb gerookt onthoud ik ze niet.
Toen ik nog dagelijks veel blowde droomde ik nooit meer. Pas een week of 2 na het toen stoppen kwam het terug. Eerst hele enge dromen. Vaak dezelfde of iig hetzelfde getint. Dat ik de weg niet kon vinden of achtervolgd werd.
Paniek gevoel overheersde dan sterk. Soms zwetend wakker worden en wetend dat je beter wakker kunt blijven omdat de droom weer terug komt. Toch viel ik weer in slaap en kwam het terug. Dat heeft wel weken, misschien maanden geduurd.

Nu droom ik vaak random. Kan van alles zijn met allerlei emoties of gedachtes. Wel heeft mijn gemoedstoestand van de afgelopen dag invloed op de soort dromen. Na een stressdag of rotdag zijn de dromen ook minder fijn. Als het een goede dag was of ik leuk nieuws heb gehad of wat leuks heb meegemaakt dan zijn de dromen ook positiever.
Wel zijn mijn dromen vaak erg onrealistisch en lijken mensen die ik ken totaal niet op hoe ze er echt uitzien. Ik wéét dan gewoon wie het is maar zie geen herkenbaar gezicht. Ook ikzelf zie er niet uit als ikzelf.
Hebben jullie dat ook?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#2
Super idee om je dromen op te schrijven of in te spreken.
Ik droom elke nacht!!!.
Althans zo bij de laatste jaren.
Ze zeggen dat dromen ook wel het verwerken van dingen kan zijn dus dan kan bij mij heel goed kloppen.
Voor mijn gevoel droom ik de hele nacht maar schijnbaar droom je maar heeel kort.
Ik weet ook altijd precies s'ochtends wat ik gedroomd heb.
Vroeger als puber toen ik nog bij mijn ouders woonde droomde ik heel vaak dat ik vluchte voor mijn ouders en uit het raam weg kon vliegen.
Dat vliegen schijnt te maken te kunnen hebben met dat je wilt vluchten uit bv een situatie.
Nou dat kan kloppen heb namelijk absoluut geen goede jeugd gehad en was bv doodsbang voor mijn vader.
Ik heb ptss door huiselijk geweld en kamp hier nu paar jaar mee en heb hierdoor veel nachtmerries.
Heel vaak bv droom ik dat ik op de vlucht ben voor mijn ex .
Waar ik ook zo nu en dan last van heb is slaapverlamming.
Dat je geest nog niet in ruststamd is maar je lichaam wel.
Het lijkt dan of ik hallucineer of midden in een verschrikkelijke nachtmerrie zit .
Wat ik ook doe ik kan me niet bewegen en ik probeer hard om hulp te schreeuwen maar er komt ook geen geluid uit mijn mond.
Doodeng is zon ervaring!!.
Hebben jullie dat wel eens ervaren??.
Bepaalde dromen/nachtmerries kunnen ook echt de hele dag in me hoofd blijven hangen .
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Ik droom ook veel. Al onthoud ik ze zeker niet allemaal. Zeker als ik wiet heb gerookt onthoud ik ze niet.
Toen ik nog dagelijks veel blowde droomde ik nooit meer. Pas een week of 2 na het toen stoppen kwam het terug. Eerst hele enge dromen. Vaak dezelfde of iig hetzelfde getint. Dat ik de weg niet kon vinden of achtervolgd werd.
Paniek gevoel overheersde dan sterk. Soms zwetend wakker worden en wetend dat je beter wakker kunt blijven omdat de droom weer terug komt. Toch viel ik weer in slaap en kwam het terug. Dat heeft wel weken, misschien maanden geduurd.

Nu droom ik vaak random. Kan van alles zijn met allerlei emoties of gedachtes. Wel heeft mijn gemoedstoestand van de afgelopen dag invloed op de soort dromen. Na een stressdag of rotdag zijn de dromen ook minder fijn. Als het een goede dag was of ik leuk nieuws heb gehad of wat leuks heb meegemaakt dan zijn de dromen ook positiever.
Wel zijn mijn dromen vaak erg onrealistisch en lijken mensen die ik ken totaal niet op hoe ze er echt uitzien. Ik wéét dan gewoon wie het is maar zie geen herkenbaar gezicht. Ook ikzelf zie er niet uit als ikzelf.
Hebben jullie dat ook?
Klik om te vergroten...

Ik droom heel vaak over mijn kinderen.
Alleen in mijn dromen zijn ze altijd echt nog peuters.
Ik moet ze altijd dragen of optillen .
Terwijl mijn kinderen 17 & 19 jaar zijn.
In mijn dromen zijn ze nog nooit gewoon geweest zoals ze nu zijn heel apart.
Dan te beseffen dat mijn dochter van 17 een kop groter is dan mij en schoenmaat 42 heeft : )
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik droom weer sinds ik niet dagelijks blow. Ik moet ze dan wel echt opschrijven als ik wakker word want anders vergeet ik ze gauw. Mijn afgelopen droom was echt een mengelmoes. Ik was in de werkomgeving van een paar opdrachten terug aan het werk met de wzh waar ik nu werk en met de mensen met wie ik nu werk. Maar tijdens de pauze richting de kantine liep ik een omgeving dat leek op mijn middelbare school tijd. Hier en daar mensen van mijn huidige baan maar ook mensen van de middelbare school tijd. Echt raar en ik liep daar op de middelbare school alsof ik op een festival was. Mooi met iedereen ouwehoeren die ik niet kon en grappen maken, mensen voor de gek houden die te veel drugs ophadden enz. Best wel grappig eigenlijk :)
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Ik droom weer sinds ik niet dagelijks blow. Ik moet ze dan wel echt opschrijven als ik wakker word want anders vergeet ik ze gauw. Mijn afgelopen droom was echt een mengelmoes. Ik was in de werkomgeving van een paar opdrachten terug aan het werk met de wzh waar ik nu werk en met de mensen met wie ik nu werk. Maar tijdens de pauze richting de kantine liep ik een omgeving dat leek op mijn middelbare school tijd. Hier en daar mensen van mijn huidige baan maar ook mensen van de middelbare school tijd. Echt raar en ik liep daar op de middelbare school alsof ik op een festival was. Mooi met iedereen ouwehoeren die ik niet kon en grappen maken, mensen voor de gek houden die te veel drugs ophadden enz. Best wel grappig eigenlijk :)
Klik om te vergroten...

Dat klinkt als een fijne mooie droom!!.
Ben jij ook zo dat je gaat nadenken wat zon droom te betekenen kan hebben?.
Ik denk altijd er overna of het iets te betekenen kan hebben hoe vreemd ,leuk grappig of raar een droom ook is ^_^
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Syl zei:
Dat klinkt als een fijne mooie droom!!.
Ben jij ook zo dat je gaat nadenken wat zon droom te betekenen kan hebben?.
Ik denk altijd er overna of het iets te betekenen kan hebben hoe vreemd ,leuk grappig of raar een droom ook is ^_^
Klik om te vergroten...
Bij sommige dromen zeker ja. Maar bij deze droom zou ik geen idee hebben wat dat zou kunnen betekenen :sweatsmile:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Syl zei:
Super idee om je dromen op te schrijven of in te spreken.
Ik droom elke nacht!!!.
Althans zo bij de laatste jaren.
Ze zeggen dat dromen ook wel het verwerken van dingen kan zijn dus dan kan bij mij heel goed kloppen.
Voor mijn gevoel droom ik de hele nacht maar schijnbaar droom je maar heeel kort.
Ik weet ook altijd precies s'ochtends wat ik gedroomd heb.
Vroeger als puber toen ik nog bij mijn ouders woonde droomde ik heel vaak dat ik vluchte voor mijn ouders en uit het raam weg kon vliegen.
Dat vliegen schijnt te maken te kunnen hebben met dat je wilt vluchten uit bv een situatie.
Nou dat kan kloppen heb namelijk absoluut geen goede jeugd gehad en was bv doodsbang voor mijn vader.
Ik heb ptss door huiselijk geweld en kamp hier nu paar jaar mee en heb hierdoor veel nachtmerries.
Heel vaak bv droom ik dat ik op de vlucht ben voor mijn ex .
Waar ik ook zo nu en dan last van heb is slaapverlamming.
Dat je geest nog niet in ruststamd is maar je lichaam wel.
Het lijkt dan of ik hallucineer of midden in een verschrikkelijke nachtmerrie zit .
Wat ik ook doe ik kan me niet bewegen en ik probeer hard om hulp te schreeuwen maar er komt ook geen geluid uit mijn mond.
Doodeng is zon ervaring!!.
Hebben jullie dat wel eens ervaren??.
Bepaalde dromen/nachtmerries kunnen ook echt de hele dag in me hoofd blijven hangen .
Klik om te vergroten...

Slaap verlamming heb ik gelukkig maar ene keer gehad! Doodeng idd! Ook had ik letterlijk doodsangst en hoorde vreselijk enge keiharde bijna buitenaardse geluiden!
Bij mij was de oorzaak duidelijk toen: te veel en te vaak MDMA/XTC genomen in te korte tijd.. Schokken en slaapverlamming.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Slaap verlamming heb ik gelukkig maar ene keer gehad! Doodeng idd! Ook had ik letterlijk doodsangst en hoorde vreselijk enge keiharde bijna buitenaardse geluiden!
Bij mij was de oorzaak duidelijk toen: te veel en te vaak MDMA/XTC genomen in te korte tijd.. Schokken en slaapverlamming.
Klik om te vergroten...
Ja bizar fenomeen is dat he. Het is precies het tegenovergestelde van slaapwandelen. Ik kreeg het een keer toen ik voor het eerst 5mg melatonine had genomen. Echt een heel raar gevoel.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Naam maak je zelf ook gebruik van dream herb om dergelijke droomstaten te creëren?

Gebruik je wel eens thc? Zo ja, hoevaak?

Zelf gebruik ik wel dagelijks thc en ik krijg alleen hele diepe dromen als ik op vakantie ben voor meer dan een week en dus alle thc uit mijn systeem is.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Ja bizar fenomeen is dat he. Het is precies het tegenovergestelde van slaapwandelen. Ik kreeg het een keer toen ik voor het eerst 5mg melatonine had genomen. Echt een heel raar gevoel.
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad heeeel bizar!!.
Daarna wil je gewoon niet meer slapen althans dat heb ik .
Melatonine is toch om in slaap te komen?
Heb je het daarna nog ingenome?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hebben jullie wel eens mee gemaakt dat iemand in zijn slaap geweldadig kan zijn??.
Mijn ex heeft ooit x in zijn slaap mij in houtgreep genome en x loeihard met zijn vuist op mij stuitje geramd .
De laatste x dat het gebeurde in zijn slaap ging ie ineens rechtop in bed zitte en zoineens uit niets kreeg ik loeiharde vuistslag op me borstbeen !!.
Ik was helemaal overstuur ,kwaad en deed onwijs veel pijn en hij sliep alweer.
Volgende ochtend snapte hijniet waarom ik zo kwaad op hem was want hij wist van niks.
Ik blijf me toch altijd wel afvragen is dit echt onbewust in zijn slaap zo gebeurd is dat mogelijk of was het fake ...
Kan me wel voorstellen als je een heftige droom hebt waarin je bv met iemamd vecht dat je bv wild om je heen kan slaan met je armen ofzo .
Geen aanrader hoor naast zo iemamd te gaan slape :grimacing:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Syl zei:
Het is inderdaad heeeel bizar!!.
Daarna wil je gewoon niet meer slapen althans dat heb ik .
Melatonine is toch om in slaap te komen?
Heb je het daarna nog ingenome?
Klik om te vergroten...
Ja hoor want ik vond het niet zo beangstigd eigenlijk. Ik gebruikte het met nachtdiensten vroeger om overdag te slapen.
Eigenlijk nooit geen slaapverlamming meer gehad alleen bij eerste keer melatonine. Kan ook toeval geweest zijn hoor.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Ja hoor want ik vond het niet zo beangstigd eigenlijk. Ik gebruikte het met nachtdiensten vroeger om overdag te slapen.
Eigenlijk nooit geen slaapverlamming meer gehad alleen bij eerste keer melatonine. Kan ook toeval geweest zijn hoor.
Klik om te vergroten...


Nou gelukkig maar!.
Bij mij is het wel echt heftig want zie soort zwarte draaikolk en hoor onwijs enge geluiden .
Ook een x lag ik op me rug in bed en het leek of iemamd naast het bed stond en mij bij mijn arm pakte en x op x bewoog zodat ik steeds met mijn hoofd de muur raakte .
Mischien heb ik gewoon steekje los :mrgreen: ofzo kan ook maar vind echt eng
B
Babette La BĂŞteLid
01-01-2024, 00:00
#14
https://www.petful.com/behaviors/what-do-cats-dream-about/

What Do Cats Dream About When They Sleep?

IMG_5265.JPG

Yes, cats do dream. They dream about playing and stalking prey — and all sorts of things! By: Visentico / Sento

Most of us have probably seen the YouTube clip of the kitten having a nightmare. The sleeping kit trembles like a little branch in the wind.

His mother, curled up next to him, senses his distress and pulls him against her. His quivering stops: All is right with his world.

It’s a scene guaranteed to melt any animal lover’s heart in nano-seconds. But some questions remain. What do cats and kittens dream about? And are their dreams really all that different from ours?


The Landscape of Dreaming
Cats sleep roughly 16 to 18 hours a day. Like humans, they experience Rapid Eye Movement (REM) sleep. The REM stage is where most dreaming occurs, although some does happen in the non-REM stage as well. The non-REM dreams are more fragmentary and less visual.

With kittens, such as the little guy in the video, the amount of “dream” or REM sleep will decrease as they mature. So will a lot of the muscle-twitching that goes along with it.

Feline dreams don’t differ all that much from ours, according to Matthew Wilson, an associate professor of brain and cognitive sciences at MIT’s Picower Institute for Learning and Memory. They, too, dream about the stuff of their day-to-day lives — playing, stalking prey, etc.


The hippocampus, which governs memory, is wired the same in almost all vertebrates and mammals. “If you compared a hippocampus in a rat to a dog; in a cat to a human, they contain all of the same pieces,” explains Wilson.

The electrical activity pattern in a sleeping cat’s brain is remarkably similar to that of a sleeping human’s.

Dreaming and Sleepwalking
We’re apt to read the slightest physical movements — twitching paws or tail, quivering whiskers — as signs that our cats are dreaming. This “is misleading where cats are concerned,” says researcher David Greene. “The most significant indication of dreaming is [an] utterly slack and relaxed condition.”


Sleepwalking cats, however, are another story altogether.

In reality, sleepwalking occurs only in brain-damaged cats with lesions around the locus coeruleus in the brainstem. In 1959, Professor Michel Jouvet conducted a number of experiments at Claude-Bernard University in Lyons, France. Jouvet surgically destroyed the locus coeruleus in his subjects (something I find reprehensible but that was considered perfectly acceptable at the time).

Awake, these cats acted pretty much like non-brain-damaged cats. As soon as REM sleep kicked in, they began acting out their dreams.

No longer able to go into hyper-relaxed mode, these cats would crouch low and act as though they were stalking prey. Or they might go looking for food or play with imaginary toys. And all the while, they were fast asleep.

This video shows a cat making vivid movements while still asleep:



Good Dreams, Bad Dreams
When Tikvah joined our household more than 20 years ago, she was a truly forlorn-looking stray. Appallingly thin, she had worms, cystitis and bronchitis so severe, she sounded like she was about to rip apart at the seams every time she coughed. She had also clearly been abused.

After a while, the little gray tiger cat realized that she was safe with us. But there were still times when she would jolt out of a sound sleep, her green eyes wide and fearful. Was she having nightmares? I believe so. And, for what it’s worth, they usually occurred on stormy nights, when the wind was wailing outside the house.

Writer Pamela Merritt tells the story of how her cat, James Bond, went missing for 2 months. When she finally found him, he had a number of injuries from having been hit by a vehicle. It took James Bond a full year to recover. During that time, he had what Merritt could only describe as nightmares: He’d make “anguished noises, especially if he was sleeping while an ambulance siren went by.” The siren triggered memories from the time he’d been lost.

Other pet parents have reported their cats after the death of a litter mate or the re-homing of other cats or kittens in their households.

Good dreams happen, too — nursing dreams, or what I like to call squunking dreams. A squunk is a cross between a sigh and a purr; and if you hear it coming from your sleeping feline, then you know you’ve done something right. Only happy cats squunk.
T
TripJessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Syl zei:
Waar ik ook zo nu en dan last van heb is slaapverlamming.
Dat je geest nog niet in ruststamd is maar je lichaam wel.
Het lijkt dan of ik hallucineer of midden in een verschrikkelijke nachtmerrie zit .
Wat ik ook doe ik kan me niet bewegen en ik probeer hard om hulp te schreeuwen maar er komt ook geen geluid uit mijn mond.
Doodeng is zon ervaring!!.
Hebben jullie dat wel eens ervaren??.
Bepaalde dromen/nachtmerries kunnen ook echt de hele dag in me hoofd blijven hangen .
Klik om te vergroten...

Ja heb hier ook regelmatig last van al 5 jaar ongeveer dat is begonnen door een onregelmatig slaapritme en vaak korte slaapjes overdag. Vind het ondertussen niet heel angstig meer en geef me soort van over waardoor ik snel weer kan bewegen. Enkele keren nog dat het vanuit een nachtmerrie is en niet weet hoe het werkt dat is inderdaad heel eng. Ben jij er ooit wel eens bewust van geweest en soort van zelf uitgekomen door te proberen?

GroetJess
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#16
TripJess zei:
Ja heb hier ook regelmatig last van al 5 jaar ongeveer dat is begonnen door een onregelmatig slaapritme en vaak korte slaapjes overdag. Vind het ondertussen niet heel angstig meer en geef me soort van over waardoor ik snel weer kan bewegen. Enkele keren nog dat het vanuit een nachtmerrie is en niet weet hoe het werkt dat is inderdaad heel eng. Ben jij er ooit wel eens bewust van geweest en soort van zelf uitgekomen door te proberen?

GroetJess
Klik om te vergroten...

Ik had toen ik een jaar of 7 was voor het eerst last van slaapverlamming.
Toen ik al kindzijnde het kreeg was het wel elke x het zelfde wat ik zag.
Ik zag een soort van zwart witte kubus van bovenaf en dat kwam steeds dichter op mij af en de vakjes werden steeds kleiner.
Ik wou bewegen en mijn ouders roepen in paniek maar ik kon niet bewegen en er kwam ook geen geluid uit mijn mond .
Ik heb nu vrij snel door dat ik in een slaapverlamming zit en probeer mezelf rustig te houden .
Maar ik vind het elke x weer een ware hel om mee te maken.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vanavond Droomkruid Calea Zacatechichi uit proberen... Al lange tijd bezig met dromen... Ben benieuwd. Interessant onderwerp overigens! Helemaal in mijn straatje momenteel ..
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ralou zei:
Vanavond Droomkruid Calea Zacatechichi uit proberen... Al lange tijd bezig met dromen... Ben benieuwd. Interessant onderwerp overigens! Helemaal in mijn straatje momenteel ..
Klik om te vergroten...

Dat is toch om je dromen intenser te beleven en de volgende dag ook nog te weten wat je gedroomd hebt?.
Ik droom van mezelf al heel intens en levendig en weet elke ochtend nog precies wat ik gedroomd hebt.
Maar ik droom meestal over mensen die ik niet meer in mijn leven wil .
Ik ben heel benieuwd hoe deze ervaring voor je gaat zijn en hoor het graag !!
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#19
Syl zei:
Dat is toch om je dromen intenser te beleven en de volgende dag ook nog te weten wat je gedroomd hebt?.
Ik droom van mezelf al heel intens en levendig en weet elke ochtend nog precies wat ik gedroomd hebt.
Maar ik droom meestal over mensen die ik niet meer in mijn leven wil .
Ik ben heel benieuwd hoe deze ervaring voor je gaat zijn en hoor het graag !!
Klik om te vergroten...

Inderdaad ook ja , maar daarnaast helpt het mee bij het bevorderen van Lucide dromen, waar je dus gedurende het dromen beseft dat je droomt en je daardoor kunt sturen, het is een diepere connectie die je maakt tijdens het dromen .

https://www.zamnesia.nl/content/300-wat-is-calea-zacatechichi

Heb je al fasen of niveaus ervaren in je dromen? Een verloop waardoor heen je gaat gedurende de 'nacht? Schrijf je je dromen op? Ondanks het helder herinneren zijn het vaak de details of de gevoelens/ emoties in de droom die je veel kunnen vertellen, meer nog soms dan de algehele verhaallijn.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Afgelopen nacht had ik een droom dat ik samen met een vriend meedeed in een groep die onder begeleiding psychedelia gingen nemen. Het was in een soort grote kantoorruimte met stoelen waarin we verzamelden. Daarnaast was nog een ruimte waar we waarschijnlijk naartoe zouden gaan om te relaxen. Ik voelde me op mijn gemak. We kregen wat brood met daarin het middel. Omdat ik onervaren ben hiermee en huiverig was voor een te sterke trip, bedacht ik me en gooide het laatste stukje in een hoek weg. Even later kregen we een klein flesje wat we moesten opdrinken. Daar was ik ook wat huiverig voor maar van de leider moest ik het nemen, anders zou ik geen goede trip krijgen. Ik vertrouwde op zijn ervaring en dronk het voorzichtig helemaal op. Het smaakte niet bijzonder. We zaten daarna met z’n allen in een kring om het te laten inwerken en opeens vroeg de leider wie het stukje brood niet had opgegeten. Dat vond hij niet leuk vanwege geen goede trip krijgen en getuige van geen respect voor hem. Ik raakte toen in dubio en werd wakker.

Het is de eerste keer dat ik zo'n droom heb gehad over psychedelia, terwijl ik dat nog nooit heb gedaan om verschillende redenen. Ik vind het leuk deze droom te hebben gehad. Over coke heb ik al 2 of 3 keer gedroomd. De laatste daarvan is alweer een tijd geleden. Dat ging dan over het zoeken naar een goede dealer of op een feestje van iemand wat nemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."