Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerveling

Verveling

44 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Martinus zei:
Wat is het verband tussen verslaving en verveling? Ik heb zelf altijd snel last van verveling en wijnig last van verslaving. Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?
Klik om te vergroten...
Zucht naar prikkels (=dopamine) en mogelijk ook een stukje gebrek aan structuur of moeite met zelforganiserend vermogen. Daarnaast kunnen er ook gevoelens van onvrede of onzekerheid over je zelf aan ten grondslag liggen. Je krijgt dan een soort rusteloosheid waarin even niks doen onvoldoende tevredenheid oplevert.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rivalrie zei:
Begin aan crypto beleggen. Je verveelt je nooit meer..
Klik om te vergroten...
Ik zou nu even niet instappen in de bitcoin aangezien die nu op een historisch hoogtepunt staat xD
Wel spannend om al je geld te zien verdampen, ja.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Ik zou nu even niet instappen in de bitcoin aangezien die nu op een historisch hoogtepunt staat xD
Wel spannend om al je geld te zien verdampen, ja.
Klik om te vergroten...
Volgende week naar 70k
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Martinus zei:
Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?
Klik om te vergroten...
Niet per se, bij sommigen is het een (hoofd)factor. Bij mij was verslaving een factor in juist het tegenovergestelde, namelijk: om zeer strikte deadlines te kunnen behalen. Ik had in die tijd teveel te doen en dat heeft zich gemanifesteerd in een full-blown addiction. Gelukkig al jaren van af, maar wat een strijd.

Martinus zei:
Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik wel. Men heeft nu toegang tot alles, maar ook echt alles dat hen hartje begeert. Daarmee is het leven niet meer luchtig en dus... Drugsmisbruik, of drank, maar hee, zelfde idee. Hier in mijn omgeving is 3-MMC ook erg in trek onder minderjarigen als partydrug wat me wel zorgen baat.

Martinus zei:
Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?

Of is verveling een effect van afleiding. Omdat er nu zo veel afleiding is om je in te verdrinken. Zorgt dat er voor dat ieder moment van stilte meteen extra saai is terwijl dat eigenlijk niet is.

Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven. Ik schiet meteen naar een gedachte of naar mn telefoon.
Klik om te vergroten...
Tja, het allerbeste is om gewoon lekker bezig te blijven (dappere woorden van iemand die teveel te doen had, haha). Ook al heb je er af en toe geen zin in, dat wat moet, moet! Dan zorg je er dus beter voor dat je als je je zoveel verveelt, je zoveel mogelijk te doen hebt als je je gaat vervelen. Schrijf het voor jezelf op, welke taken en/of verplichtingen het meest belangrijk voor je zijn en kom deze na. Als je ze kan afstrepen, voel dan maar eens wat voor voldoening je voelt.😎

Veel succes alvast!❤️
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Aja, ik maak me er niet zo heel druk om hoor. Ik verveel me al een groot deel van mn leven. 🤣 Niet omdat ik niks doe, maar omdat ik snel uitgekeken raak op dingen. Ik verslind hobbies als een tyranosaurus.

Ik hoef ook niet perse een oplossing, maar ik vond het wel een leuk onderwerp om over te praten, wat is verveling en waar komt het vandaan.

Ik zag ook al dat iedereen daar weer anders in is wat ook leuk is om te lezen.

Als ik er nu zo over denk dan krijg ik het idee dat ik het uitvogelen van dingen erg leuk vind, maar als ik weet hoe het werkt dan wil ik weer iets nieuws ontdekken. Dus ik kan nooit bij 1 ding blijven. Maar stiekem zou ik dat wel willen. Dat ene ding wat me jaren geintereseerd houd.

Maar misschien moet ik accepteren dat dat niet in me zit. Niet iedereen is een specialist i guess.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Topic is iets ouder, maar wilde toch reageren..
Er wordt hier al genoemd dat de smartphone een ramp is. Ik heb hier zelfs een relatie om verbroken.
We hadden 4 katten, een klein meisje, goed sexleven, in de avond tv of een wijntje goede of luchtige gesprekken.

Maar ze was echt verslaafd aan haar mobiel, katten kregen geen aandacht. Zodra ze niets te doen had kwam die mobiel. Kleine meid werd heel vaak voor de tv gezet zodat zij kon mobielen.

Een goed gesprek in de avond? Ze zat alweer in haar mobiel..film kijken.. ook ondertussen op haar mobiel.

En dan ga je samen naar bed..ja jullie raden het al..mobiel.

Het lijkt lullig hiervoor iemand te dumpen. Maar eigenlijk is dit ook een verslaving.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Als een kind zich verveelt gaat hij wat bedenken
Geef een kind een doos en een poppetje en er komen fantasiespellen.
Als je samen bent zoek je elkaar om op te kletsen. Op je werk ga je bij verveling brainstormen.

Een hele dag vervelen is niets, maar die kleine verveelmomentjes kunnen heel veel opleveren.

Ik denk wel dat in de lockdown veel meer gebruikt wordt tegen verveling. Normaal geven uitstapjes,kroegen,terrassen je een boost.
Nu zit je maar thuis, maar heb je wel de mogelijkheid te gebruiken en toch wat mee te maken/ervaren.

Ik ben benieuwd of de lockdowngebruikers ook makkelijk kunnen stoppen na de lockdown.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mrloverdj zei:
Het lijkt lullig hiervoor iemand te dumpen. Maar eigenlijk is dit ook een verslaving.
Klik om te vergroten...
Vind ik niet lullig. In een relatie geef je elkaar aandacht. Als dat (bijna) alleen van 1 kant moet komen, dan klopt dat echt niet en is dat asociaal gedrag van diegene die geen inzet toont/aandacht geeft. En ja het is echt een verslaving.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Topic is iets ouder, maar wilde toch reageren..
Er wordt hier al genoemd dat de smartphone een ramp is. Ik heb hier zelfs een relatie om verbroken.
We hadden 4 katten, een klein meisje, goed sexleven, in de avond tv of een wijntje goede of luchtige gesprekken.

Maar ze was echt verslaafd aan haar mobiel, katten kregen geen aandacht. Zodra ze niets te doen had kwam die mobiel. Kleine meid werd heel vaak voor de tv gezet zodat zij kon mobielen.

Een goed gesprek in de avond? Ze zat alweer in haar mobiel..film kijken.. ook ondertussen op haar mobiel.

En dan ga je samen naar bed..ja jullie raden het al..mobiel.

Het lijkt lullig hiervoor iemand te dumpen. Maar eigenlijk is dit ook een verslaving.
Klik om te vergroten...

Dat is wel extreem hoor. Ik gebruik mn telefoon eigenlijk alleen thuis.

Mrloverdj zei:
Ik denk wel dat in de lockdown veel meer gebruikt wordt tegen verveling. Normaal geven uitstapjes,kroegen,terrassen je een boost.
Nu zit je maar thuis, maar heb je wel de mogelijkheid te gebruiken en toch wat mee te maken/ervaren.

Ik ben benieuwd of de lockdowngebruikers ook makkelijk kunnen stoppen na de lockdown.
Klik om te vergroten...

Ik snap niet waarom mensen elkaar niet gewoon prive opzoeken. Je heb toch geen bar of feest nodig om samen met vrienden een leuke tijd te hebben? Een achtertuin met een paar stoelen en een krat bier is ook een terras lijkt mij.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Martinus zei:
Een achtertuin met een paar stoelen en een krat bier is ook een terras lijkt mij.
Klik om te vergroten...
Dat heeft zelfs mijn voorkeur 🤣 kan me de laatste keer in een cafe of bar geeneens herinneren, zal minstens 2,5 jaar geleden zijn. Maar zo af en toe met een groep eropuit naar een feest oid begin ik ook wel te missen hoor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Martinus zei:
Hmm. Ja, ik denk dat een deel van de verveling ook komt omdat ik diep .......

Ik herrinner me net dat ik vorig jaar met een mes houtjes aan het hakken was alleen maar omdat ik houtjes hakken leuk vond. Ik was totaal tevreden terwijl ik iets totaal onzinnigs aan het doen was.
Klik om te vergroten...

Als je enige activiteit, wat dan ook, doet om jezelf niet te vervelen, dan is die activiteit dus niet onzinnig. In tegendeel!
Op de bank blijven hangen , deze activiteit is juist onzinnig....
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Als je enige activiteit, wat dan ook, doet om jezelf niet te vervelen, dan is die activiteit dus niet onzinnig. In tegendeel!
Op de bank blijven hangen , deze activiteit is juist onzinnig....
Klik om te vergroten...

Zeker, ik was er meer op uit dat ik het niet voor een groter doel deed. Hakken omdat ik het hakken leuk vond.

Stukken beter dan een telefoon swipen 😊
L
Lid 152537Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Martinus zei:
Verveling is iets waar ik me vaak mee bezig hou. Ik vind het soort van interesant en irritant tegelijk.
Ik ben kwa karakter nog al obsessief met wat ik doe. Ik heb heel veel hobbies gehad en vele spelletjes gespeeld om mezelf maar niet te hoeven vervelen. Maar door dat ik er dan helemaal ham op ga ben ik er ook zo weer klaar mee.

Ik kom altijd weer uit op verveling. Zelfs het gebruiken van drugs ervaar ik soms als saai. Ik ben op het moment behoorlijk uitgekeken op mijn favorite middel, wiet.

Nu zit ik hier op de bank mij te vervelen en dacht ik zo. Laat ik mezelf afleiden door wat te schrijven over vervelen.

Paar dingen die in mij opkomen:

Wat is het verband tussen verslaving en verveling? Ik heb zelf altijd snel last van verveling en wijnig last van verslaving. Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?

Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?

Of is verveling een effect van afleiding. Omdat er nu zo veel afleiding is om je in te verdrinken. Zorgt dat er voor dat ieder moment van stilte meteen extra saai is terwijl dat eigenlijk niet is.

Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven. Ik schiet meteen naar een gedachte of naar mn telefoon.


Ben benieuwd wat mensen doen met of tegen hun verveling.
Klik om te vergroten...
Heb 15 honden en 17 katten, verveel me nooit, kan ook niet zeggen dag k drugs uit verveling gebruik.. was het maar zo, dan was mn verslaving makkelijker op te lossen haha
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Al die dieren van jou?
Woon je dan zo groot?
Ben benieuwd hoe dat gaat met uitlaten lol
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
8BE26C38-1F70-4829-855F-8251A39EFA26.jpeg
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hmm. Ja, ik denk dat een deel van de verveling ook komt omdat ik diep van binnen wel een idee heb wat ik zou willen doen, alleen er zitten in mijn hoofd zo veel problemen om heen dat ik het maar uitstel en dan vervolgens naar afleiding zoek. En die afleiding verveeld snel.

Alvast zo bedenk ik het me net.

Ik herrinner me net dat ik vorig jaar met een mes houtjes aan het hakken was alleen maar omdat ik houtjes hakken leuk vond. Ik was totaal tevreden terwijl ik iets totaal onzinnigs aan het doen was.

Hmm. Misschien moet ik mezelf weer eens wat meer achter mn reet aan zitten.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik lees veel, en luister meer dan ooit naar muziek.

De verveling die ontstaat door het overmatig solliciteren is hemeltergend, maar ik denk dat ik rond eind maart begin april eindelijk terug aan de slag kan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
Verveling is iets waar ik me vaak mee bezig hou. Ik vind het soort van interesant en irritant tegelijk.
Ik ben kwa karakter nog al obsessief met wat ik doe. Ik heb heel veel hobbies gehad en vele spelletjes gespeeld om mezelf maar niet te hoeven vervelen. Maar door dat ik er dan helemaal ham op ga ben ik er ook zo weer klaar mee.

Ik kom altijd weer uit op verveling. Zelfs het gebruiken van drugs ervaar ik soms als saai. Ik ben op het moment behoorlijk uitgekeken op mijn favorite middel, wiet.
Klik om te vergroten...
Op een gegeven moment kun je verveeld raken met alle dingen in de wereld. Dat is denk ik een goed iets. Als je geen afleidingen van je verveling meer kunt vinden, ontstaat er pas de mogelijkheid dat je naar het onderliggende probleem van verveling gaat kijken. Ik ervaar zelf dat ik soms uitgekeken raak op dingen, maar soms later er ook weer interesse in krijg en dan weer terugval in afleidingen.

Martinus zei:
Wat is het verband tussen verslaving en verveling? Ik heb zelf altijd snel last van verveling en wijnig last van verslaving. Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?
Klik om te vergroten...
Ik denk het eerste. Er is een knagend gevoel van simpelweg niet content voelen en er wordt letterlijk alles aan gedaan om dat gevoel uit de weg te gaan. Zo'n geest die geen rust heeft in zichzelf is makkelijk verslaafd te maken aan middelen, activiteiten, relaties, etc. die dat gevoel (even) wegnemen. Behalve als diegene door begint te krijgen dat al deze dingen ook niet echte voldoening geven en helemaal niets doen aan het eigenlijke probleem.

Martinus zei:
Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?
Klik om te vergroten...
Het maakt het wel erger wanneer er eenmaal al verveling is denk ik, maar het heeft niets te maken met het onderliggende probleem van het niet content zijn met zichzelf.

Martinus zei:
Of is verveling een effect van afleiding. Omdat er nu zo veel afleiding is om je in te verdrinken. Zorgt dat er voor dat ieder moment van stilte meteen extra saai is terwijl dat eigenlijk niet is.
Klik om te vergroten...
Hetzelfde als het punt hierboven.

Martinus zei:
Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven. Ik schiet meteen naar een gedachte of naar mn telefoon.
Klik om te vergroten...
Nee ik denk het niet. Verveling betekent per definitie dat je niet content bent, dat je gebrekkig bent (dat er iets mist). Maar eerder dan 'leuk', kan het denk ik wel enorme voldoening geven om in plaats van die afleiding, rechtstreeks naar het gevoel van verveling te kijken.


Zeelanddude zei:
interessant onderwerp, waar we allemaal wel mee te maken hebben denk ik.
Wat mij opvalt aan verveling, is dat het bovenaan staat bij de downward spiral en dat het eigenlijk niet ver van tevredenheid zit.
Voor mij klopt dat ook wel, het ene moment kan ik tevreden op de bank zitten en het volgende moment beseffen dat ik me eigenlijk kapot verveel.
Wat is er dan veranderd aan de situatie? Helemaal niets, alleen dat ik er niet meer tevreden mee ben. Weird XD
Klik om te vergroten...
Goed punt... Het perspectief is alles ja. Het verschil ligt er denk ik in of je je 'content zijn' zoekt buiten jezelf, of in jezelf. Zoek je het buiten jezelf, dan zul je onoverkomelijk teleurgesteld worden, vaak al heel snel. Zelfs als de wereld je op het moment content maakt, weet je ergens dat dat ooit zal eindigen en kun je nooit écht content zijn. Zoek je het in jezelf, dan ben je alreeds content en maakt het niet meer uit wat de vorm van je ervaring is.

Ik zou zeggen dat contentheid de allerhoogste staat is. Alles wat "daarboven" komt volgens die afbeelding leunt op contentheid en zijn tijdelijke gevoelens/ervaringen. Het zijn misschien (veel) fijnere gevoelens, maar ze komen en gaan. Contentheid is constant beschikbaar mits je het in jezelf zoekt.

Zeelanddude zei:
Ik denk dat we tegenwoordig niet gewend zijn aan verveling, of anders gezegd, dat we/ik sneller ontevreden ben als er een periode is waar er geen afleiding is. Ook zoiets, afleiding, tegenwoordig 1001 dingen om afleiding te bezorgen, Netflix, youtube, TV met 385 verschillende zenders die 24/7 afleiding kunnen geven. Afleiding van wat dan precies?
Afgeleid worden van het moment dat je je beseft dat je eigenlijk een saai kut leven hebt, en gedoemd bent om dood te gaan?
Klik om te vergroten...
Maar dat je een saai kut leven zou hebben komt al voort uit het zoeken van geluk/contentheid in de buitenwereld en is al een mentaal oordeel. Waar we echt afleiding van zoeken ligt denk ik dieper en is minder concreet te benoemen. Het is meer een leegte, een gevoel van diepe gebrekkigheid in het hart. Dat gevoel dat elke keer opkomt wanneer de wereld geen afleidingen verschaft.

Zeelanddude zei:
Nog steeds geen idee wat ik nou eigenlijk probeer duidelijk te maken maargoed, ik denk dat we een moment van stilte inderdaad niet goed kunnen waarderen.
Klik om te vergroten...
Precies. Een onvermogen om gewoon niets te doen en dat oprecht te waarderen.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Begin aan crypto beleggen. Je verveelt je nooit meer..
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rivalrie zei:
Begin aan crypto beleggen. Je verveelt je nooit meer..
Klik om te vergroten...
Kijk maar uit gast. Iedereen was ook crypto aan het hypen na de vorige crisis. En oh wat wat een winst. Tot de realisatie kwam dat het allemaal hype is en toen zakte alles in elkaar.

Het is iedere keer het zelfde verhaal. Crypto is de toekomst. En dan 2 maanden later poef.

Het is een soort investment scam en de mensen die in de piek kopen en vasthouden zijn de grootste lul als het straks weer met 30% omlaag knal.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."