Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerveling

Verveling

44 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Verveling is iets waar ik me vaak mee bezig hou. Ik vind het soort van interesant en irritant tegelijk.
Ik ben kwa karakter nog al obsessief met wat ik doe. Ik heb heel veel hobbies gehad en vele spelletjes gespeeld om mezelf maar niet te hoeven vervelen. Maar door dat ik er dan helemaal ham op ga ben ik er ook zo weer klaar mee.

Ik kom altijd weer uit op verveling. Zelfs het gebruiken van drugs ervaar ik soms als saai. Ik ben op het moment behoorlijk uitgekeken op mijn favorite middel, wiet.

Nu zit ik hier op de bank mij te vervelen en dacht ik zo. Laat ik mezelf afleiden door wat te schrijven over vervelen.

Paar dingen die in mij opkomen:

Wat is het verband tussen verslaving en verveling? Ik heb zelf altijd snel last van verveling en wijnig last van verslaving. Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?

Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?

Of is verveling een effect van afleiding. Omdat er nu zo veel afleiding is om je in te verdrinken. Zorgt dat er voor dat ieder moment van stilte meteen extra saai is terwijl dat eigenlijk niet is.

Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven. Ik schiet meteen naar een gedachte of naar mn telefoon.


Ben benieuwd wat mensen doen met of tegen hun verveling.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tijdens mijn speedverslaving verveelde ik me echt nooit gewoon.
Was altijd bezig met schoonmaken, klussen of een hobby.
Kwam vaak tijd te kort joh..

Nu clean merk ik dat als ik me verveel (vaak door vermoeidheid) ik wel sneller denk aan speed.
Dan denk ik terug aan hoe actief ik ermee was.
Vervelen voelt soms voor mij echt als tijdverdoen.
Ik kan me ook soms echt schuldig voelen als ik me verveel.

Toch heb ik geleerd dat het geen schande is om je te vervelen.
Het schijnt zelf best goed te zijn als je je af en toe verveelt.

Bij mij komt verveling voornamelijk voort uit vermoeidheid.
Ik heb vaak genoeg ideeen om te doen waardoor ik me niet hoef te vervelen.

Merk je door de lockdown dat je meer verveelt dan voorheen??.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zit meestal achter mijn computer en dan heb ik gewoon bijna altijd wat te doen, gamen, muziek, df'en en drugsinformatie opzoeken.

Ook wel vaker gebruikt als er echt geen flikker te doen is en je goed in je vel zit en daarnaast vrij bent dan is de keus snel gemaakt...
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik merk vaak dat ik me verveel als ik eigenlijk wat te moe ben om dingen te doen. Als ik een lange of drukke week heb gehad, merk ik dat ik niet echt lekker kan gamen bijvoorbeeld, een film kijken niet lukt omdat ik het einde niet haal etc..

Zo kom ik op een moment dat ik me dus begin te vervelen omdat ik simpelweg te moe ben voor de leuke dingen. Vaak is dat het moment dat ik toch maar even de ogen sluit om me wat op te laden voor de rest van de dag of mezelf naar buiten forceer omdat je dan de moeheid minder voelt en wel moet. Of ik dan toch maar vroeg naar bed om erna weer fit te zijn, maar voelt soms wel als zonde van mijn vrije dag helaas.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelics lijken altijd eindeloos interesant en wiet maakt voor mij ook alles leuk. Ik kan uren alleen door een bos dwalen met een joint en me vermaken met mn eigen belevenis.

Jammer genoeg ben ik nuchter altijd snel op dingen uitgekeken.
Dit had ik al als kind. Ik denk dat ik een "vervelend" persoon ben 🤣

Iets samen met een ander doen houd me vaak wel langer zoet.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#6
interessant onderwerp, waar we allemaal wel mee te maken hebben denk ik.
Wat mij opvalt aan verveling, is dat het bovenaan staat bij de downward spiral en dat het eigenlijk niet ver van tevredenheid zit.
Voor mij klopt dat ook wel, het ene moment kan ik tevreden op de bank zitten en het volgende moment beseffen dat ik me eigenlijk kapot verveel.
Wat is er dan veranderd aan de situatie? Helemaal niets, alleen dat ik er niet meer tevreden mee ben. Weird XD
Martinus zei:
Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat we tegenwoordig niet gewend zijn aan verveling, of anders gezegd, dat we/ik sneller ontevreden ben als er een periode is waar er geen afleiding is. Ook zoiets, afleiding, tegenwoordig 1001 dingen om afleiding te bezorgen, Netflix, youtube, TV met 385 verschillende zenders die 24/7 afleiding kunnen geven. Afleiding van wat dan precies?
Afgeleid worden van het moment dat je je beseft dat je eigenlijk een saai kut leven hebt, en gedoemd bent om dood te gaan?

Martinus zei:
Of is verveling een effect van afleiding. Omdat er nu zo veel afleiding is om je in te verdrinken. Zorgt dat er voor dat ieder moment van stilte meteen extra saai is terwijl dat eigenlijk niet is.
Klik om te vergroten...
Afleiding (zoeken) is, denk ik, een gevolg van verveling. Ik herinder me nu een situatie waarin ik me ongelofelijk verveeld heb, dit is gelijk weer heel extreem natuurlijk maargoed. Ik zat dus plusminus 3 dagen in de cel in Noorwegen, aan het einde van dag 1 verveelde ik me uiteraard kapot, wtf, hoe kom ik de tijd door in een betonnen doos van 2x3M? Halverwege dag 2 kwam ik eraschter dat ik me prima kon vermaken met 2 plastic doppen van melkpakken door ze te gebruiken als een soort hockeybal, en dan met mn vingers er tegenaan schieten..anyway, ik vond uit dat ik me daarmee prima kon vermaken.
Op dag 3 kreeg ik een paar tijdschriften waar ik uiteraard geen hol van kon lezen maar plaatjes kijken en zelf een verhaal erbij verzinnen ging me behoorlijk goed af.

Lol, waar ik naar toe wou met dit hele verhaal, toen ik terug thuis was, waar zoveel andere dingen tot me beschikking waren, had ik nog steeds geen idee wat ik moest gaan doen, uiteindelijk probeerde ik hetzelfde spelletje met de melkdoppen maar dat gaf absoluut geen bevrediging meer.
Nog steeds geen idee wat ik nou eigenlijk probeer duidelijk te maken maargoed, ik denk dat we een moment van stilte inderdaad niet goed kunnen waarderen.
Martinus zei:
Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven.
Klik om te vergroten...
Nee, ik denk het niet, omdat (zoals ik het zie) verveling ook staat voor ontevredenheid en het lijkt mij nogal sterk dat ontevreden als leuk wordt ervaren.
Op het moment dat je de situatie waarin je zit niet meer als vervelend ervaart, ben je er tevreden mee, en op het moment dat je er tevreden mee bent switch je van de ene emotie naar de ander, die geheel toevallig onderaan de upward spiral staat.

IMG_6799.JPG

Martinus zei:
Ben benieuwd wat mensen doen met of tegen hun verveling.
Klik om te vergroten...
Op topics over verveling reageren op DF natuurlijk :joycat: nah, verveling hangt bij mij ook wel aan vermoeidheid vast. Soms denk ik dat ik me verveel of dat alles saai is terwijl ik eigenlijk gewoon moe ben en gewoon geen energie heb ik iets te doen.

Het kan ook gebrek aan motivatie wezen om iets te gaan ondernemen, dat alles toch nutteloos is omdat we toch allemaal dood gaan. Dat vind ikzelf de ergste soort verveling, eigenlijk wel fit genoeg wezen, maar gewoon geen motivatie hebben om überhaupt op te staan van de bank...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hmm. Ja, ik denk dat een deel van de verveling ook komt omdat ik diep van binnen wel een idee heb wat ik zou willen doen, alleen er zitten in mijn hoofd zo veel problemen om heen dat ik het maar uitstel en dan vervolgens naar afleiding zoek. En die afleiding verveeld snel.

Alvast zo bedenk ik het me net.

Ik herrinner me net dat ik vorig jaar met een mes houtjes aan het hakken was alleen maar omdat ik houtjes hakken leuk vond. Ik was totaal tevreden terwijl ik iets totaal onzinnigs aan het doen was.

Hmm. Misschien moet ik mezelf weer eens wat meer achter mn reet aan zitten.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik lees veel, en luister meer dan ooit naar muziek.

De verveling die ontstaat door het overmatig solliciteren is hemeltergend, maar ik denk dat ik rond eind maart begin april eindelijk terug aan de slag kan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Martinus zei:
Verveling is iets waar ik me vaak mee bezig hou. Ik vind het soort van interesant en irritant tegelijk.
Ik ben kwa karakter nog al obsessief met wat ik doe. Ik heb heel veel hobbies gehad en vele spelletjes gespeeld om mezelf maar niet te hoeven vervelen. Maar door dat ik er dan helemaal ham op ga ben ik er ook zo weer klaar mee.

Ik kom altijd weer uit op verveling. Zelfs het gebruiken van drugs ervaar ik soms als saai. Ik ben op het moment behoorlijk uitgekeken op mijn favorite middel, wiet.
Klik om te vergroten...
Op een gegeven moment kun je verveeld raken met alle dingen in de wereld. Dat is denk ik een goed iets. Als je geen afleidingen van je verveling meer kunt vinden, ontstaat er pas de mogelijkheid dat je naar het onderliggende probleem van verveling gaat kijken. Ik ervaar zelf dat ik soms uitgekeken raak op dingen, maar soms later er ook weer interesse in krijg en dan weer terugval in afleidingen.

Martinus zei:
Wat is het verband tussen verslaving en verveling? Ik heb zelf altijd snel last van verveling en wijnig last van verslaving. Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?
Klik om te vergroten...
Ik denk het eerste. Er is een knagend gevoel van simpelweg niet content voelen en er wordt letterlijk alles aan gedaan om dat gevoel uit de weg te gaan. Zo'n geest die geen rust heeft in zichzelf is makkelijk verslaafd te maken aan middelen, activiteiten, relaties, etc. die dat gevoel (even) wegnemen. Behalve als diegene door begint te krijgen dat al deze dingen ook niet echte voldoening geven en helemaal niets doen aan het eigenlijke probleem.

Martinus zei:
Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?
Klik om te vergroten...
Het maakt het wel erger wanneer er eenmaal al verveling is denk ik, maar het heeft niets te maken met het onderliggende probleem van het niet content zijn met zichzelf.

Martinus zei:
Of is verveling een effect van afleiding. Omdat er nu zo veel afleiding is om je in te verdrinken. Zorgt dat er voor dat ieder moment van stilte meteen extra saai is terwijl dat eigenlijk niet is.
Klik om te vergroten...
Hetzelfde als het punt hierboven.

Martinus zei:
Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven. Ik schiet meteen naar een gedachte of naar mn telefoon.
Klik om te vergroten...
Nee ik denk het niet. Verveling betekent per definitie dat je niet content bent, dat je gebrekkig bent (dat er iets mist). Maar eerder dan 'leuk', kan het denk ik wel enorme voldoening geven om in plaats van die afleiding, rechtstreeks naar het gevoel van verveling te kijken.


Zeelanddude zei:
interessant onderwerp, waar we allemaal wel mee te maken hebben denk ik.
Wat mij opvalt aan verveling, is dat het bovenaan staat bij de downward spiral en dat het eigenlijk niet ver van tevredenheid zit.
Voor mij klopt dat ook wel, het ene moment kan ik tevreden op de bank zitten en het volgende moment beseffen dat ik me eigenlijk kapot verveel.
Wat is er dan veranderd aan de situatie? Helemaal niets, alleen dat ik er niet meer tevreden mee ben. Weird XD
Klik om te vergroten...
Goed punt... Het perspectief is alles ja. Het verschil ligt er denk ik in of je je 'content zijn' zoekt buiten jezelf, of in jezelf. Zoek je het buiten jezelf, dan zul je onoverkomelijk teleurgesteld worden, vaak al heel snel. Zelfs als de wereld je op het moment content maakt, weet je ergens dat dat ooit zal eindigen en kun je nooit écht content zijn. Zoek je het in jezelf, dan ben je alreeds content en maakt het niet meer uit wat de vorm van je ervaring is.

Ik zou zeggen dat contentheid de allerhoogste staat is. Alles wat "daarboven" komt volgens die afbeelding leunt op contentheid en zijn tijdelijke gevoelens/ervaringen. Het zijn misschien (veel) fijnere gevoelens, maar ze komen en gaan. Contentheid is constant beschikbaar mits je het in jezelf zoekt.

Zeelanddude zei:
Ik denk dat we tegenwoordig niet gewend zijn aan verveling, of anders gezegd, dat we/ik sneller ontevreden ben als er een periode is waar er geen afleiding is. Ook zoiets, afleiding, tegenwoordig 1001 dingen om afleiding te bezorgen, Netflix, youtube, TV met 385 verschillende zenders die 24/7 afleiding kunnen geven. Afleiding van wat dan precies?
Afgeleid worden van het moment dat je je beseft dat je eigenlijk een saai kut leven hebt, en gedoemd bent om dood te gaan?
Klik om te vergroten...
Maar dat je een saai kut leven zou hebben komt al voort uit het zoeken van geluk/contentheid in de buitenwereld en is al een mentaal oordeel. Waar we echt afleiding van zoeken ligt denk ik dieper en is minder concreet te benoemen. Het is meer een leegte, een gevoel van diepe gebrekkigheid in het hart. Dat gevoel dat elke keer opkomt wanneer de wereld geen afleidingen verschaft.

Zeelanddude zei:
Nog steeds geen idee wat ik nou eigenlijk probeer duidelijk te maken maargoed, ik denk dat we een moment van stilte inderdaad niet goed kunnen waarderen.
Klik om te vergroten...
Precies. Een onvermogen om gewoon niets te doen en dat oprecht te waarderen.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Begin aan crypto beleggen. Je verveelt je nooit meer..
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rivalrie zei:
Begin aan crypto beleggen. Je verveelt je nooit meer..
Klik om te vergroten...
Kijk maar uit gast. Iedereen was ook crypto aan het hypen na de vorige crisis. En oh wat wat een winst. Tot de realisatie kwam dat het allemaal hype is en toen zakte alles in elkaar.

Het is iedere keer het zelfde verhaal. Crypto is de toekomst. En dan 2 maanden later poef.

Het is een soort investment scam en de mensen die in de piek kopen en vasthouden zijn de grootste lul als het straks weer met 30% omlaag knal.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Martinus zei:
Kijk maar uit gast. Iedereen was ook crypto aan het hypen na de vorige crisis. En oh wat wat een winst. Tot de realisatie kwam dat het allemaal hype is en toen zakte alles in elkaar.

Het is iedere keer het zelfde verhaal. Crypto is de toekomst. En dan 2 maanden later poef.

Het is een soort investment scam en de mensen die in de piek kopen en vasthouden zijn de grootste lul als het straks weer met 30% omlaag knal.
Klik om te vergroten...
Tenzij die mensen niet verkopen bij de eerste daling en geduld hebben.
Btc heeft al veel dalen gehad, maar piekt hoger dan ooit.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#13
CuriousExplorer zei:
Tenzij die mensen niet verkopen bij de eerste daling en geduld hebben.
Btc heeft al veel dalen gehad, maar piekt hoger dan ooit.
Klik om te vergroten...

Ja, dan moet je wel 4 jaar wachten. Ik denk dat heel veel mensen straks als het crashed weer alles in panniek verkopen.

Tis allemaal hebzucht gekte.
Ik verveel me wel gewoon.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Martinus zei:
Ja, dan moet je wel 4 jaar wachten. Ik denk dat heel veel mensen straks als het crashed weer alles in panniek verkopen.
Klik om te vergroten...
Ik blijf ook weg van crypto. Maar mensen die onmiddellijk verkopen als het daalt moeten een veiligere haven kiezen.
Martinus zei:
Tis allemaal hebzucht gekte.
Ik verveel me wel gewoon.
Klik om te vergroten...
Musk op kop 😄
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tevredenheid is wel de sleutel i guess. Ik vraag me af waarom we als mensen zo ontevreden zijn. De hele ratrace draait er om lijkt mij.

Ik had eens een video gezien hoe ze in america dachten dat ze in het jaar 2000 een leisure society zouden hebben, waar iedereen hem chillde terwijl de machines het werk deden. Moet je nu eens kijken. Het tegenovergestelde is uit gekomen.

Het is ook wel lastig, ik voel me niet heel erg ontevreden, maar alsnog heb ik ontevredenheden waar ik dagelijks tegen aan loop. Soms heb ik het niet eens door.

Zou het een cultuur ding zijn? Of iets mens eigen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Martinus zei:
Tevredenheid is wel de sleutel i guess. Ik vraag me af waarom we als mensen zo ontevreden zijn.
Klik om te vergroten...
We zijn de connectie met de hogere zelf, spirit, hoe je het ook wilt noemen, verloren. Het is zo simpel als dat.

Verveling, eenzaamheid, ontevredenheid, lijden in het algemeen zijn illusies die horen bij ego-bewustzijn, maar tegelijkertijd ook een soort alarmsysteem dat ons terug roept naar onze hogere zelf waar deze dingen niet bestaan. Het is de intelligentie in ons die zegt: kom terug naar jezelf, je interpreteert je ervaring verkeerd. Maar geven we daar gehoor aan? Vaak niet. Hoe vaak heb ik zelf wel niet deze signalen genegeerd en de situatie er door vluchtgedrag nog erger op gemaakt. En nog steeds...
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik wil hier zoveel over zeggen, maar wordt echt te lang om te typen.

Verveling is m'n ergste vijand, ik zoek continu afleiding. Veel in drugs, maar ook in werk en bezig zijn. Ik ben mezelf continu aan het uitputten.

Je vroeg of het met onze moderne samenleving te maken heeft? Voor mij wel. Als ik kampeer, verveel ik me nooit. Je bent de hele dag bezig met de essentiële dingen en de dag vliegt voorbij. Dan kan ik ook gewoon even rustig zitten en genieten van de natuur en stilte om me heen. Dan voel ik me voldaan, ik heb nuttige dingen gedaan om te overleven.

Thuis verveel ik me al heel snel en ik vind het dan moeilijk om maar een beetje te zitten niksen. Voor mijn gevoel ben ik daar niet voor gemaakt. Natuurlijk is een tijdje niks doen heilzaam, maar voor mij is dat alleen fijn als ik me ook nuttig heb gemaakt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Purplext zei:
Ik wil hier zoveel over zeggen, maar wordt echt te lang om te typen.

Verveling is m'n ergste vijand, ik zoek continu afleiding. Veel in drugs, maar ook in werk en bezig zijn. Ik ben mezelf continu aan het uitputten.

Je vroeg of het met onze moderne samenleving te maken heeft? Voor mij wel. Als ik kampeer, verveel ik me nooit. Je bent de hele dag bezig met de essentiële dingen en de dag vliegt voorbij. Dan kan ik ook gewoon even rustig zitten en genieten van de natuur en stilte om me heen. Dan voel ik me voldaan, ik heb nuttige dingen gedaan om te overleven.

Thuis verveel ik me al heel snel en ik vind het dan moeilijk om maar een beetje te zitten niksen. Voor mijn gevoel ben ik daar niet voor gemaakt. Natuurlijk is een tijdje niks doen heilzaam, maar voor mij is dat alleen fijn als ik me ook nuttig heb gemaakt.
Klik om te vergroten...
Het is wel veel makkelijker om tot die rust in jezelf (die op zich altijd beschikbaar is) te komen wanneer je in de natuur en op vakantie bent ja. Ervaar dat zelf ook altijd op vakanties en zelfs gewoon even buiten de stad fietsen hier.

Ik denk dat je er wel voor gemaakt bent, maar dat je net zoals ons allen geconditioneerd bent om te denken dat niets doen tijdverspilling is. Dat is de mindset van de westerling. Het is ook logisch dat "niksen" niet fijn voelt. Wanneer je geen afleiding hebt, confronteer je jezelf met jezelf. Helaas gaan we het daarom uit de weg.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Het is wel veel makkelijker om tot die rust in jezelf (die op zich altijd beschikbaar is) te komen wanneer je in de natuur en op vakantie bent ja. Ervaar dat zelf ook altijd op vakanties en zelfs gewoon even buiten de stad fietsen hier.

Ik denk dat je er wel voor gemaakt bent, maar dat je net zoals ons allen geconditioneerd bent om te denken dat niets doen tijdverspilling is. Dat is de mindset van de westerling. Het is ook logisch dat "niksen" niet fijn voelt. Wanneer je geen afleiding hebt, confronteer je jezelf met jezelf. Helaas gaan we het daarom uit de weg.
Klik om te vergroten...

Ik zie niksen niet als tijdsverspilling, maar ik voel me niet alsof ik gemaakt ben om continu te niksen.
Niksen is ook belangrijk en die confrontatie met jezelf ook. Ik snap wat je bedoelt, maar is dat dan het hoogst haalbare; continu met jezelf zijn en content zijn, is dat een soort nirvana?

In trips denk/voel ik soms van wel en moet ik lachen om de absurdheid van dit alles wat ik denk te beleven.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Wanneer je geen afleiding hebt, confronteer je jezelf met jezelf. Helaas gaan we het daarom uit de weg.
Klik om te vergroten...
Ouch, die komt binnen. Maar wel waar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."