Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerveling

Verveling

44 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Purplext zei:
Ik zie niksen niet als tijdsverspilling, maar ik voel me niet alsof ik gemaakt ben om continu te niksen.
Niksen is ook belangrijk en die confrontatie met jezelf ook. Ik snap wat je bedoelt, maar is dat dan het hoogst haalbare; continu met jezelf zijn en content zijn, is dat een soort nirvana?

In trips denk/voel ik soms van wel en moet ik lachen om de absurdheid van dit alles wat ik denk te beleven.
Klik om te vergroten...
Nee ik denk dat dat ook zeker een extreme is om nooit wat te doen. Er is een goede balans van activiteit en rust nodig. Het andere extreem is om altijd bezig te moeten zijn omdat je niet gewoon met jezelf (zonder afleiding) kunt zijn. En dat is meer het probleem wat we hier hebben in het westen. We vervelen ons, omdat we in ons hoofd zitten. Eigenlijk is dat helemaal niet echt niksen, want we zijn druk bezig met denken. Als we echt aan het niksen waren, waren we vredig geweest op zulke momenten...
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Nee ik denk dat dat ook zeker een extreme is om nooit wat te doen. Er is een goede balans van activiteit en rust nodig. Het andere extreem is om altijd bezig te moeten zijn omdat je niet gewoon met jezelf (zonder afleiding) kunt zijn. En dat is meer het probleem wat we hier hebben in het westen. We vervelen ons, omdat we in ons hoofd zitten. Eigenlijk is dat helemaal niet echt niksen, want we zijn druk bezig met denken. Als we echt aan het niksen waren, waren we vredig geweest op zulke momenten...
Klik om te vergroten...

Dat is wat ik bedoel; die balans tussen activiteit en rust.
Ik kan dus veel beter met mezelf zijn als ik ook dichter bij mijn natuur ben. Ín de natuur, op zoek naar water, warmte etc.
In deze moderne gevangenis heb ik daar meer moeite mee. Alsof m'n echte ik beseft dat het niet klopt en dat het moet ontvluchten. Lastig uit te leggen...

Klopt helemaal trouwens, dat verveling komt omdat we in ons hoofd zitten. Daar heb ik nog heel veel winst te behalen!
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#3
mss zal dit lullig overkomen..
maar ik heb tot nu toe m'n mond gehouden als je iets zei in de trant van:
'ik houd niet van kapitalisme'..en .. 'ik kies ervoor om niet te werken'.
pin me er niet op vast hè.. maar die richting ging het wel op.
ik dacht dan meestal bij mezelf: is goed hoor..wij werken wel zodat jij je vrijwilligerswerk kan doen en je verder niet hoeft te spannen..
verschil moet er wezen.. ik ken ook je voorgeschiedenis niet en ik weet niet of je ooit de oorzaak/redenen echt hebt aangestipt.

ik verveel me dus nooit..
sport.. creatieve dingen.. netflix.. vrienden opzoeken.. desnoods schoonmaken, lol.
maar m'n grootste punt is..
als je werkt.. dan waardeer je daarna je vrije tijd meer.
begrijp me niet verkeerd.. ik houd van mijn werk.. kan me niets leukers voorstellen..
desalniettemin vind ik het fijn om vrij te zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Purplext zei:
Dat is wat ik bedoel; die balans tussen activiteit en rust.
Ik kan dus veel beter met mezelf zijn als ik ook dichter bij mijn natuur ben. Ín de natuur, op zoek naar water, warmte etc.
In deze moderne gevangenis heb ik daar meer moeite mee. Alsof m'n echte ik beseft dat het niet klopt en dat het moet ontvluchten. Lastig uit te leggen...

Klopt helemaal trouwens, dat verveling komt omdat we in ons hoofd zitten. Daar heb ik nog heel veel winst te behalen!
Klik om te vergroten...
Ben het helemaal met je eens hoor, dat de natuur ons dichter bij onze echte zelf brengt! Dat zoveel mogelijk doen is ook hartstikke goed!

Maar we leven tegelijkertijd wel in een hectische wereld en zullen ook daarin moeten functioneren. En daar zijn we ook toe in staat, alleen is dat lastig als we zoveel in ons hoofd zitten als de meesten van ons doen. Ik ervaar dat tenminste wel voor mezelf. Kleine stapjes denk ik dan maar. Veel de natuur in, maar ook de confrontatie met jezelf aangaan wanneer er weinig afleiding is. Zo zie ik het dan. En dat helpt goed.

Maar ik begrijp je helemaal dat deze maatschappij soms als een gevangenis aanvoelt...
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik zou zeggen dat contentheid de allerhoogste staat is. Alles wat "daarboven" komt volgens die afbeelding leunt op contentheid en zijn tijdelijke gevoelens/ervaringen. Het zijn misschien (veel) fijnere gevoelens, maar ze komen en gaan. Contentheid is constant beschikbaar mits je het in jezelf zoekt.
Klik om te vergroten...
Ja, ik denk ook wel dat contentheid altijd beschikbaar is maar ik weet nog niet zeker of dat nou altijd de bedoeling is?
Ontevredenheid hoeft nog niet perse iets te zijn wat niet wenselijk is, als we overal tevreden mee zouden zijn zou er ook geen vooruitgang zijn.
Mindless zei:
Maar dat je een saai kut leven zou hebben komt al voort uit het zoeken van geluk/contentheid in de buitenwereld en is al een mentaal oordeel.
Klik om te vergroten...
true, en wat dat betreft is social media tegenwoordig een enorme draak vind ik, ik hoef maar 5 minuten door facebook te scrollen en mijn lekkere chille avondje op de bank met een boek en een ronkende kat veranderd plots in een saaie avond, maargoed, dat is nou eenmaal de power van social media.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Purplext zei:
Je vroeg of het met onze moderne samenleving te maken heeft? Voor mij wel. Als ik kampeer, verveel ik me nooit. Je bent de hele dag bezig met de essentiële dingen en de dag vliegt voorbij. Dan kan ik ook gewoon even rustig zitten en genieten van de natuur en stilte om me heen. Dan voel ik me voldaan, ik heb nuttige dingen gedaan om te overleven.
Klik om te vergroten...
Ik heb precies hetzelfde.


gympie,
Ik heb het geprobeerd om te werken en deel te zijn van de maatschappij, maar het geluk dat jij er in vind heb ik niet kunnen vinden. Ik dacht dat ik materialisme wou. En dat ik het de maatschappij schuldig was wat te doen, maar daar ben ik op terug gekomen.

En ik ben blij dat ons land nog teminste iets bied aan figuren zoals mezelf. Maar vrijheid is er zeker niet een van. Die luxe is alleen voor de rijke mensen onder ons.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeelanddude zei:
Ja, ik denk ook wel dat contentheid altijd beschikbaar is maar ik weet nog niet zeker of dat nou altijd de bedoeling is?
Ontevredenheid hoeft nog niet perse iets te zijn wat niet wenselijk is, als we overal tevreden mee zouden zijn zou er ook geen vooruitgang zijn.
Klik om te vergroten...
Het is meer een onderliggende contentheid denk ik. Dat je in de basis helemaal oké bent. Dat betekent niet dat er geen ambities en wensen meer kunnen zijn. Sterker nog, omdát er die contentheid is, kun je je richten op die diepste wensen en ambities. Want je bent dan niet steeds bezig dat gevoel van gebrek op te vullen met middelen, activiteiten, relaties, ervaringen, enzovoort. Nu ben je alreeds oké met jezelf en kun je je energie in andere dingen steken dan proberen geluk te verkrijgen buiten jezelf.

Zeelanddude zei:
true, en wat dat betreft is social media tegenwoordig een enorme draak vind ik, ik hoef maar 5 minuten door facebook te scrollen en mijn lekkere chille avondje op de bank met een boek en een ronkende kat veranderd plots in een saaie avond, maargoed, dat is nou eenmaal de power van social media.
Klik om te vergroten...
Ja helemaal waar. Social media haalt alle diepte en glans uit het leven. Maar goed, dat kan ons dan (uiteindelijk, hopelijk) ook de ogen openen over die dingen die we erdoor missen.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Martinus zei:
gympie,
Ik heb het geprobeerd om te werken en deel te zijn van de maatschappij, maar het geluk dat jij er in vind heb ik niet kunnen vinden. Ik dacht dat ik materialisme wou. En dat ik het de maatschappij schuldig was wat te doen, maar daar ben ik op terug gekomen.

En ik ben blij dat ons land nog teminste iets bied aan figuren zoals mezelf. Maar vrijheid is er zeker niet een van. Die luxe is alleen voor de rijke mensen onder ons.
Klik om te vergroten...

wat mij betreft ben jij deel van de maatschappij hoor..
en ik ben blij dat we in een land leven waar er voor mensen gezorgd kan worden die mss niet helemaal in het stramien (kunnen) passen..
al lijkt het socialistische aspect van de Nederlandse samenleving steeds kleiner te worden.

zelf werk ik deeltijd.. voltijd zou ik zelf wss ook niet zo op renderen.. hoe leuk ik m'n werk ook vind.
daar komt nu een eind aan vanwege corona trouwens.. dat zuigt wel.

hmm, ik ben zeker niet rijk maar voel me wel relatief vrij.. nou ja, momenteel natuurlijk een stuk minder 😅

wat betreft verveling.. kheb het idee dat ik er niet zo goed over mee kan praten..
kheb het idee... wat Purplext zegt.. dat ze zich tijdens het kamperen niet verveelt..
dat ik altijd een beetje aan het kamperen ben..
aan het overleven..

heeft soms een wat negatieve klank hè.. overleven?
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Het is meer een onderliggende contentheid denk ik. Dat je in de basis helemaal oké bent. Dat betekent niet dat er geen ambities en wensen meer kunnen zijn. Sterker nog, omdát er die contentheid is, kun je je richten op die diepste wensen en ambities. Want je bent dan niet steeds bezig dat gevoel van gebrek op te vullen met middelen, activiteiten, relaties, ervaringen, enzovoort. Nu ben je alreeds oké met jezelf en kun je je energie in andere dingen steken dan proberen geluk te verkrijgen buiten jezelf.
Klik om te vergroten...

Dat is wel lastige koek. Hoe zie je het verschil tussen wat je wensen zijn en wat je bedenkt omdat je het nodig heb voor geluk.
Mijn wensen zijn altijd iets in de richting van een hutje op de hei met een moestuintje en wat niet, maar is dat een echte wens of is dat vluchten?

Gympie zei:
wat mij betreft ben jij deel van de maatschappij hoor..
en ik ben blij dat we in een land leven waar er voor mensen gezorgd kan worden die mss niet helemaal in het stramien (kunnen) passen..
al lijkt het socialistische aspect van de Nederlandse samenleving steeds kleiner te worden.
Klik om te vergroten...

Een zelfverzekerde maatschappij omarmt zijn non-conformisten en vage figuren. En schildert ze niet af als problemen.
Ik hoop dat we in de toekomst weer meer die kant op gaan. En niet het Amerika pad te ver volgen gezien dat echt een drama aan het worden is.

Ik vind het niet perse negatief klinken, overleven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Martinus zei:
Dat is wel lastige koek. Hoe zie je het verschil tussen wat je wensen zijn en wat je bedenkt omdat je het nodig heb voor geluk.
Mijn wensen zijn altijd iets in de richting van een hutje op de hei met een moestuintje en wat niet, maar is dat een echte wens of is dat vluchten?
Klik om te vergroten...
Inderdaad lastig. Mijn ideeën hierover:

Het is denk ik ook niet iets dat je van tevoren altijd weet. Je begint in deze wereld als een geconditioneerd wezen. Je ideeën zijn voor een groot part de ideeën van je omgeving. Genetisch via je voorouders, cultureel via je ouders, vrienden en van de algehele maatschappij waar je in leeft. Veel van onze denkbeelden en overtuigingen komen niet diep vanuit onszelf, zijn niet origineel aan ons. Je leert gaandewijs wat je eigen wensen zijn. Je ideeën over wat je nodig hebt om gelukkig te zijn, zijn lang niet altijd waar en zoals je zegt vaak manieren om ergens van te vluchten. Tenminste, dat ervaar ik zelf wel heel erg zo. Met eerlijke reflectie en levenservaring kom je meer te weten wat het is dat je echt wil doen in de wereld. Maar ik denk wel dat zolang je je diepere gevoel van welzijn buiten jezelf zoekt, je van teleurstelling in teleurstelling zult vallen. Dus uiteindelijk ontkom je niet aan de confrontatie met jezelf. En dat gaat voor heel veel mensen een enorme uitdaging worden in deze maatschappij waar we vaak niet eens een moment even niets kunnen doen, in plaats van naar onze smartphone te grijpen...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Martinus zei:
Wat is het verband tussen verslaving en verveling? Ik heb zelf altijd snel last van verveling en wijnig last van verslaving. Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?
Klik om te vergroten...
Zucht naar prikkels (=dopamine) en mogelijk ook een stukje gebrek aan structuur of moeite met zelforganiserend vermogen. Daarnaast kunnen er ook gevoelens van onvrede of onzekerheid over je zelf aan ten grondslag liggen. Je krijgt dan een soort rusteloosheid waarin even niks doen onvoldoende tevredenheid oplevert.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rivalrie zei:
Begin aan crypto beleggen. Je verveelt je nooit meer..
Klik om te vergroten...
Ik zou nu even niet instappen in de bitcoin aangezien die nu op een historisch hoogtepunt staat xD
Wel spannend om al je geld te zien verdampen, ja.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Ik zou nu even niet instappen in de bitcoin aangezien die nu op een historisch hoogtepunt staat xD
Wel spannend om al je geld te zien verdampen, ja.
Klik om te vergroten...
Volgende week naar 70k
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Martinus zei:
Is verslaving iets dat je doe om niet verveeld te zijn of verslaaf je aan iets omdat het je het altijd fijn vind en dus nooit verveel?
Klik om te vergroten...
Niet per se, bij sommigen is het een (hoofd)factor. Bij mij was verslaving een factor in juist het tegenovergestelde, namelijk: om zeer strikte deadlines te kunnen behalen. Ik had in die tijd teveel te doen en dat heeft zich gemanifesteerd in een full-blown addiction. Gelukkig al jaren van af, maar wat een strijd.

Martinus zei:
Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik wel. Men heeft nu toegang tot alles, maar ook echt alles dat hen hartje begeert. Daarmee is het leven niet meer luchtig en dus... Drugsmisbruik, of drank, maar hee, zelfde idee. Hier in mijn omgeving is 3-MMC ook erg in trek onder minderjarigen als partydrug wat me wel zorgen baat.

Martinus zei:
Is verveling in de moderne wereld juist erger omdat alles zo systematisch en voorspelbaar word gemaakt?

Of is verveling een effect van afleiding. Omdat er nu zo veel afleiding is om je in te verdrinken. Zorgt dat er voor dat ieder moment van stilte meteen extra saai is terwijl dat eigenlijk niet is.

Is verveling iets dat je leuk kan vinden? Ik heb al moeite om me er maar een moment aan over te geven. Ik schiet meteen naar een gedachte of naar mn telefoon.
Klik om te vergroten...
Tja, het allerbeste is om gewoon lekker bezig te blijven (dappere woorden van iemand die teveel te doen had, haha). Ook al heb je er af en toe geen zin in, dat wat moet, moet! Dan zorg je er dus beter voor dat je als je je zoveel verveelt, je zoveel mogelijk te doen hebt als je je gaat vervelen. Schrijf het voor jezelf op, welke taken en/of verplichtingen het meest belangrijk voor je zijn en kom deze na. Als je ze kan afstrepen, voel dan maar eens wat voor voldoening je voelt.😎

Veel succes alvast!❤️
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Aja, ik maak me er niet zo heel druk om hoor. Ik verveel me al een groot deel van mn leven. 🤣 Niet omdat ik niks doe, maar omdat ik snel uitgekeken raak op dingen. Ik verslind hobbies als een tyranosaurus.

Ik hoef ook niet perse een oplossing, maar ik vond het wel een leuk onderwerp om over te praten, wat is verveling en waar komt het vandaan.

Ik zag ook al dat iedereen daar weer anders in is wat ook leuk is om te lezen.

Als ik er nu zo over denk dan krijg ik het idee dat ik het uitvogelen van dingen erg leuk vind, maar als ik weet hoe het werkt dan wil ik weer iets nieuws ontdekken. Dus ik kan nooit bij 1 ding blijven. Maar stiekem zou ik dat wel willen. Dat ene ding wat me jaren geintereseerd houd.

Maar misschien moet ik accepteren dat dat niet in me zit. Niet iedereen is een specialist i guess.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Topic is iets ouder, maar wilde toch reageren..
Er wordt hier al genoemd dat de smartphone een ramp is. Ik heb hier zelfs een relatie om verbroken.
We hadden 4 katten, een klein meisje, goed sexleven, in de avond tv of een wijntje goede of luchtige gesprekken.

Maar ze was echt verslaafd aan haar mobiel, katten kregen geen aandacht. Zodra ze niets te doen had kwam die mobiel. Kleine meid werd heel vaak voor de tv gezet zodat zij kon mobielen.

Een goed gesprek in de avond? Ze zat alweer in haar mobiel..film kijken.. ook ondertussen op haar mobiel.

En dan ga je samen naar bed..ja jullie raden het al..mobiel.

Het lijkt lullig hiervoor iemand te dumpen. Maar eigenlijk is dit ook een verslaving.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Als een kind zich verveelt gaat hij wat bedenken
Geef een kind een doos en een poppetje en er komen fantasiespellen.
Als je samen bent zoek je elkaar om op te kletsen. Op je werk ga je bij verveling brainstormen.

Een hele dag vervelen is niets, maar die kleine verveelmomentjes kunnen heel veel opleveren.

Ik denk wel dat in de lockdown veel meer gebruikt wordt tegen verveling. Normaal geven uitstapjes,kroegen,terrassen je een boost.
Nu zit je maar thuis, maar heb je wel de mogelijkheid te gebruiken en toch wat mee te maken/ervaren.

Ik ben benieuwd of de lockdowngebruikers ook makkelijk kunnen stoppen na de lockdown.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mrloverdj zei:
Het lijkt lullig hiervoor iemand te dumpen. Maar eigenlijk is dit ook een verslaving.
Klik om te vergroten...
Vind ik niet lullig. In een relatie geef je elkaar aandacht. Als dat (bijna) alleen van 1 kant moet komen, dan klopt dat echt niet en is dat asociaal gedrag van diegene die geen inzet toont/aandacht geeft. En ja het is echt een verslaving.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mrloverdj zei:
Topic is iets ouder, maar wilde toch reageren..
Er wordt hier al genoemd dat de smartphone een ramp is. Ik heb hier zelfs een relatie om verbroken.
We hadden 4 katten, een klein meisje, goed sexleven, in de avond tv of een wijntje goede of luchtige gesprekken.

Maar ze was echt verslaafd aan haar mobiel, katten kregen geen aandacht. Zodra ze niets te doen had kwam die mobiel. Kleine meid werd heel vaak voor de tv gezet zodat zij kon mobielen.

Een goed gesprek in de avond? Ze zat alweer in haar mobiel..film kijken.. ook ondertussen op haar mobiel.

En dan ga je samen naar bed..ja jullie raden het al..mobiel.

Het lijkt lullig hiervoor iemand te dumpen. Maar eigenlijk is dit ook een verslaving.
Klik om te vergroten...

Dat is wel extreem hoor. Ik gebruik mn telefoon eigenlijk alleen thuis.

Mrloverdj zei:
Ik denk wel dat in de lockdown veel meer gebruikt wordt tegen verveling. Normaal geven uitstapjes,kroegen,terrassen je een boost.
Nu zit je maar thuis, maar heb je wel de mogelijkheid te gebruiken en toch wat mee te maken/ervaren.

Ik ben benieuwd of de lockdowngebruikers ook makkelijk kunnen stoppen na de lockdown.
Klik om te vergroten...

Ik snap niet waarom mensen elkaar niet gewoon prive opzoeken. Je heb toch geen bar of feest nodig om samen met vrienden een leuke tijd te hebben? Een achtertuin met een paar stoelen en een krat bier is ook een terras lijkt mij.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Martinus zei:
Een achtertuin met een paar stoelen en een krat bier is ook een terras lijkt mij.
Klik om te vergroten...
Dat heeft zelfs mijn voorkeur 🤣 kan me de laatste keer in een cafe of bar geeneens herinneren, zal minstens 2,5 jaar geleden zijn. Maar zo af en toe met een groep eropuit naar een feest oid begin ik ook wel te missen hoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."