Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpirituele boeken

Spirituele boeken

86 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze olifant zei:
The Doors of Perception, goede keuze dus lees ik hierboven
Klik om te vergroten...
Er valt wel te merken dat Aldous Huxley al zijn hele leven boeken schreef en uit een familie van schrijvers komt. Hij heeft een mooie en unieke manier van schrijven en tegelijkertijd blijft het boek relatief gemoedelijk weg te lezen. Sommige onderwerpen die hij aanhaalt en bespreekt vond ik ook wel interessant. Bijvoorbeeld het menselijk vermogen om een zeer breed spectrum aan kleuren waar te nemen en hoe dit zich verhoudt ten opzichte van evolutie, leuk onderbouwd met enkele sprekende en concrete voorbeelden. Hij weet in het boek vrij duidelijk met woorden te omschrijven waar woorden vaak tekort schieten. Hij weet een heel boek vol te schrijven over 'zijn eerste mescaline ervaring' zonder dat dit saai of eenzijdig begint aan te voelen, naar mijn ervaring in ieder geval.

In eerste instantie had ik The Doors of Perception gekocht omdat er in PIKHAL enthousiast over gesproken werd. Ik had er niet veel verwachtingen bij maar het is mij positief bijgebleven. Het is natuurlijk ook maar net wat iemand zoekt in een boek, bij deze dus mijn korte toelichting. :)

A Brave New World is ook nog een boek van Huxley die op mijn lijstje staat, maar deze heeft iets minder met spiritualiteit te maken. Dit boek werpt plat samengevat een meer kritische blik op de Amerikaanse samenleving in zogezegd de tijden van 'The American Dream'.

Hij komt wel sympathiek over, hij sprak zich in zijn tijd ook uit over emancipatie en andere onderwerpen betreffende mensenrechten wat in die tijd niet vanzelfsprekend was en door zijn collega's niet altijd even positief werd ontvangen.

Na The Doors of Perception heeft zijn carrière eveneens een tik gekregen omdat het gebruik van psychedelica eveneens een omstreden onderwerp was in die tijd (en wellicht nog steeds een beetje). Na The Doors of Perception (wat hij op iets latere leeftijd schreef, 40-50? ergens) heeft hij nog meer geschreven over psychedelica. Een van zijn laatste grote werken die minder bekend is ging over psilocybine als ik het niet mis heb. Al ontgaan de titel en details mij even.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jmths zei:
Na The Doors of Perception (wat hij op iets latere leeftijd schreef, 40-50? ergens) heeft hij nog meer geschreven over psychedelica. Een van zijn laatste grote werken die minder bekend is ging over psilocybine als ik het niet mis heb. Al ontgaan de titel en details mij even.
Klik om te vergroten...
Bedoel je toevallig Heaven and Hell? Ik heb hier in huis een een boek liggen met zowel The Doors of Perception en Heaven and Hell erin. The Doors of Perception heb ik jaren geleden al eens gelezen en Heaven and Hell moet ik nog aan beginnen. Beide zijn overigens vrij kort en eigenlijk meer lange essays dan echt boeken, beide werken bij elkaar beslaan slechts 185 pagina's op vrij kleine bladzijden met een lettergrootte waar je oma nog mee uit de voeten kan. Brave New World heb ik hier ook in huis trouwens, maar moet ik ook nog aan beginnen.

The Doors of Perception vond ik toen een beetje tegenvallen eigenlijk. Dat was niet vanwege de schrijfstijl want die is echt bijzonder goed, het is zeer poetisch beschreven en leest heel makkelijk weg. Maar kreeg na dat boek amper een idee van Mescaline en dat had ik er wellicht ten onrechte in gezocht. Ga hem binnenkort weer eens opnieuw lezen, heb nu zelf inmiddels ervaring met Mescaline en weet inmiddels dat ik geen uitgebreid trip report hoef te verwachten. Ben benieuwd of mijn mening veranderd als ik hem nu met andere verwachtingen lees. Dat die man goed kan schrijven staat in ieder geval vast.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Interssant om jullie meningen te horen. Het is inderdaad een dun boekje, The Doors of Perception, dus ik zal er binnenkort eens aan beginnen tussen een bedrijven door. Ik heb eigenlijk weinig verwachtingen, ik zocht op internet naar aanraders m.b.t. boeken over psychedelica en deze stond ertussen en leek me niet té zweverig. :)
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psychedelibee zei:
edoel je toevallig Heaven and Hell?
Klik om te vergroten...
In Heaven and Hell gaat hij een beetje verder door op The Doors of Perception. Maar van wat ik op maakte uit reviews was dit een van zijn mindere essays. Hij wordt vaker in combinatie met The Doors of Perception verkocht maar de Heaven and Hell toevoeging leek mij niet de moeite waard.

Psychedelibee zei:
Beide zijn overigens vrij kort en eigenlijk meer lange essays dan echt boeken,
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk, essay is waarschijnlijk een geschiktere omschrijving.

Psychedelibee zei:
Maar kreeg na dat boek amper een idee van Mescaline en dat had ik er wellicht ten onrechte in gezocht.
Klik om te vergroten...
Mja, misschien is de beste verwachting een levendige beschrijving van hoe de psychedelische ervaring voor hem voelde en wat je er bij kan verwachten verteld vanuit het perspectief van een persoon die zelf een eerste kennismaking mee maakt. Met hierbij enkele poëtische en filosofische toevoegingen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze olifant zei:
Interssant om jullie meningen te horen. Het is inderdaad een dun boekje, The Doors of Perception, dus ik zal er binnenkort eens aan beginnen tussen een bedrijven door. Ik heb eigenlijk weinig verwachtingen, ik zocht op internet naar aanraders m.b.t. boeken over psychedelica en deze stond ertussen en leek me niet té zweverig. :)
Klik om te vergroten...
Ben benieuwd wat je ervan vind. Ik ga hem ook weer eens lezen binnenkort, maar eerst pihkal maar eens uitlezen aangezien ik daar bijna doorheen ben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik was ook niet echt weggeblazen door Doors of Perception. Uiteraard kon Huxley de ervaring heel goed verwoorden, maar ik kreeg het idee dat het interessanter was geweest als hij iets meer ervaring met psychedelica had opgedaan eerst. Wat ik wel heel mooi vond was hoe hij onschreef hoe bijzonder de kreukels in bijvoorbeeld kleren zijn. Dingen waar je normaal niet bij stilstaat, maar waar grote schoonheid in is te vinden als je er echt met aandacht naar gaat kijken.

Wellicht dat ik hem ook nog een keer ga lezen, het is inderdaad ook maar een dun boekje.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#7
"I am that" heb ik van mijn vrouw op mijn verjaardag gekregen, de nederlandse versie. Het is een soort bijbel geworden die ik iedere dag voor het mediteren lees, een willekeurige bladzijde.

Dit kwam ik vandaag tegen en mede daarom heb ik een account aangemaakt omdat ik denk dat jullie dit ook wel interessant zouden kunnen vinden. Ik heb eigenlijk alleen het voorwoord nog gelezen ha.
https://ditiseentrip.wordpress.com/de-nieuwe-psychologie/

Nu ik er zo over nadenk valt het niet echt in de categorie spiritueel.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tao Te Ching staat ook op mijn lijstje, kwam het tegen in een trip report van @Mindless geloof ik en heb het gelijk toegevoegd.

Een heel toegankelijke spirituele roman vond ik de Celestijnse Belofte (The Celestine Prophecy, James Redfield). Ik heb hier destijds veel lessen omtrent acceptatie uit geleerd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casaan zei:
Tao Te Ching staat ook op mijn lijstje, kwam het tegen in een trip report van @Mindless geloof ik en heb het gelijk toegevoegd.
Klik om te vergroten...
Awesome, welke versie? Schijnt veel uit te kunnen maken.

Ik moet zeggen, ik pak het boek te weinig op. Terwijl de Tao Te Ching nou juist zulke alledaagse wijsheid bevat. Maar het is bij mij een beetje zoals met klassieke muziek. Het raakt en ontroert me op zeldzame momenten, maar ik zal het er niet gauw weer bij pakken, ondanks dat ik weet hoe briljant het kan zijn. Daarom ook de tip om dit boek eens open te slaan tijdens een trip. Je zult dingen begrijpen die eerst nonsens leken te zijn. Hetzelfde met klassieke muziek tijdens trippen. Ongelofelijk hoe het dan aan kan komen. :)
n
nietjansenLid
01-01-2024, 00:00
#10
O als je echt een goed boek wilt lezen.
LEES DE BHAGAVAD GITA.
Het is een zeer goed boek.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Awesome, welke versie? Schijnt veel uit te kunnen maken.

Ik moet zeggen, ik pak het boek te weinig op. Terwijl de Tao Te Ching nou juist zulke alledaagse wijsheid bevat. Maar het is bij mij een beetje zoals met klassieke muziek. Het raakt en ontroert me op zeldzame momenten, maar ik zal het er niet gauw weer bij pakken, ondanks dat ik weet hoe briljant het kan zijn. Daarom ook de tip om dit boek eens open te slaan tijdens een trip. Je zult dingen begrijpen die eerst nonsens leken te zijn. Hetzelfde met klassieke muziek tijdens trippen. Ongelofelijk hoe het dan aan kan komen. :)
Klik om te vergroten...

Ik heb nog niet gekeken naar een versie, eerstvolgende keer dat ik boeken bestel wil ik hem meebestellen. Welke versie is aan te raden? Ik ga zeker jouw tip in de praktijk brengen. Kijk ik al naar uit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bijvoorbeeld die ik hierboven postte van Gia-Fu Feng en Jane English. Heb niet heel veel onderzoek gedaan, maar hier waren mensen vrij lovend over.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik lees momenteel Siddhartha van Hermann Hesse.

Siddhartha, 'een Indische vertelling', is het verhaal van een brahmanenzoon die zijn leven wijdt aan het zoeken naar het ware zelf. Als asceet in de bergen mediteert en vast hij, maar hij vindt de waarheid niet. Zwervend als bedelmonnik hoort hij spreken over Boeddha, maar ook de grote Meester kan hem de waarheid niet geven. Dan stort hij zich in het wereldse leven, wordt minnaar van de courtisane Kamala, verwerft rijkdom en bezit, totdat hij voelt hieraan ten onder te zullen gaan. Opnieuw bedelend komt Siddhartha, geleid door het heilige Om, ten slotte aan de grote rivier, symbool van harmonie en vergankelijkheid. In de hut van de oude veerman leert hij de wereld van de dingen lief te hebben en te begrijpen. Zo keert hij terug tot de eenvoud van een kind: hij vindt de harmonie, het eeuwige Om.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Klinkt interessant Huh? Ik dacht eerst dat het over de Boeddha zelf ging, die ook Siddhartha heette, maar een andere Siddhartha dus. Ik zal er eens wat meer over opzoeken.


Zelf ben ik nog steeds bezig met I Am That. Ik ben nu bijna op het einde, maar het duurt allemaal zo lang omdat ik ten eerste geen lezer ben. Ik ga geen uren achter elkaar lezen. En ten tweede vind ik het boek heel geschikt om tussendoor eens 2 of 4 bladzijden te lezen (lol, echt weinig). Maar dat bevalt gewoon erg goed. Ik wil mezelf niet dwingen om meer te lezen, want dan ga ik lezen om hem uit te lezen en dan neem ik alles niet goed in me op.

Het boek zelf is echt super interessant en helemaal mijn ding. Voor iemand als mij die erg ingesteld is op non-dualiteit, sluit dit boek daar precies op aan. Maar het is niet zo dat het boek mij niets nieuws toont/leert. Het staat vol met nieuwe inzichten waarop ik kan contempleren (en welke keer op keer voor mezelf bevestigd worden). Wat mij betreft is Nisargadatta de real deal. Iemand die dit aardse bestaan had ontstegen terwijl het lichaam nog leefde. Niet iedereen gelooft hierin, maar ik denk dat dit boek overtuigend kan zijn daarin. Zoals eerder gezegd vind ik het ook heel goed hoe de mensen die in het boek Nisargadatta ondervragen, dit vaak erg kritisch ingesteld doen. En dat Nisargadatta daar altijd een antwoord op geeft die je niet zou verwachten, maar toch overtuigend is en dat allemaal op een respectvolle manier (al verdienen een aantal van de vragenstellers dat imo niet, wat een onrespectvolle betweters zitten daar tussen...) Op de een of andere manier sprak Nisargadatta mij eerder nooit echt aan in filmpjes (youtube), maar ik ben diep onder de indruk van I Am That. Echt een dikke aanrader.

Het volgende boek wat ik ga lezen ligt al klaar: Be Here Now van Ram Dass:



Ik heb hem al even een beetje doorgebladerd en kan alvast zeggen dat dit een zeer onconventioneel boek is. Je moet het boek een kwart slag draaien en dan zie je dit soort pagina's:



Ideaal voor mij, want het is niet veel leeswerk en erg to the point.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat heb ik ook, ik sla altijd zomaar een bladzijde open en op een toevallige manier voelt het net of ik datgene moet lezen.
Zijn er bepaalde dingen in het boek waarvan je een verandering in je denken of leven hebt ervaren?
Ik ben vooral heel erg bewust geworden van mijn "ego" en dat ik dat niet ben.
Ik vind het gek om te ervaren als ik neerwaartse gedachtes of pieker gedachtes heb en mij daarvan distantieer met het idee dat het mijn ego is en niet ik, dat ik voel dat eigenlijk alles goed is.

Naar aanleiding van wat je zei heb ik even een paar filmpjes op youtube van hem gekeken.
Echt totaal een andere verschijning dan dat ik in mijn hoofd had tijdens het lezen.

Ik ben trouwens wel echt een lezer.
Alleen dat is eigenlijk wel sinds ik niet meer blow, als ik wiet gebruikte wou ik altijd alleen maar snel vermaak.
Om de maand lees ik meestal literaire boeken en tussendoor informatieve boeken.

Naar dat boek van Ram Dass ben ik ook heel benieuwd.
Jammer genoeg is er geen Nederlandse vertaling van.
Sinds ik die documentaire op Netflix had gezien van Ram Dass ben ik geraakt door hem.
Ik hou heel erg van zijn eenvoud.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Huh? zei:
Dat heb ik ook, ik sla altijd zomaar een bladzijde open en op een toevallige manier voelt het net of ik datgene moet lezen.
Klik om te vergroten...
Zeer herkenbaar. Ik heb dat heel erg bij youtube filmpjes over spiritualiteit.

Huh? zei:
Zijn er bepaalde dingen in het boek waarvan je een verandering in je denken of leven hebt ervaren?
Klik om te vergroten...
Dat niet zozeer. Maar ik was ook al jaren met spiritualiteit bezig voordat ik überhaupt een boek over spiritualiteit had gelezen. Ik ben eigenlijk al vrij overtuigd van non-dualiteit. :wink: Maar het versterkt mijn spiritualiteit wel omdat ik erin bevestigd wordt door de inzichten van de meesters. Het is ook zo dat een overtuiging/geloof niet hetzelfde is als een realisatie. Mijn vertrouwen wordt wel constant op de proef gesteld, dus het is niet zo dat ik blind 'geloof' in non-dualiteit.

Huh? zei:
Ik ben vooral heel erg bewust geworden van mijn "ego" en dat ik dat niet ben. Ik vind het gek om te ervaren als ik neerwaartse gedachtes of pieker gedachtes heb en mij daarvan distantieer met het idee dat het mijn ego is en niet ik, dat ik voel dat eigenlijk alles goed is.
Klik om te vergroten...
Fijn is dat hè. Alles dat je verstand kan bedenken om jou wijs te maken dat dingen niet oké zijn, is in één keer te ontkrachten door jouw aandacht van je denken naar je zijn te brengen.

Huh? zei:
Naar aanleiding van wat je zei heb ik even een paar filmpjes op youtube van hem gekeken. Echt totaal een andere verschijning dan dat ik in mijn hoofd had tijdens het lezen.
Klik om te vergroten...
Het nadeel bij hem vind ik dat hij zelf geen engels spreekt. Dus dan moet je er maar vanuit gaan dat de tolk een beetje goed is.

Huh? zei:
Naar dat boek van Ram Dass ben ik ook heel benieuwd.
Jammer genoeg is er geen Nederlandse vertaling van.
Klik om te vergroten...
Maar er staan geen lappen tekst in. Het zijn eerder korte zinnen. Dat is toch wel te doen in het engels? Ik heb zelf veel liever het (in dit geval engelse) origineel, want dat is hoe de auteur zijn werk bedoeld heeft.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#17
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Zeer herkenbaar. Ik heb dat heel erg bij youtube filmpjes over spiritualiteit.
Klik om te vergroten...
Ik heb het af en toe met alles, krijg dan altijd het gevoel dat ik op de goede weg ben, op de juiste frequentie mee dans.

Mindless zei:
Fijn is dat hè. Alles dat je verstand kan bedenken om jou wijs te maken dat dingen niet oké zijn, is in één keer te ontkrachten door jouw aandacht van je denken naar je zijn te brengen.
Klik om te vergroten...
Ja, alleen ik heb ook gemerkt dat als je je echt slecht voelt dat je het dan ook niet zomaar kan wegdenken.
Dat is voor mij nog steeds een proces, om een niet fijn gevoel er te laten zijn.

Ik ben eerlijk gezegd mij nog maar net aan het verdiepen in non dualiteit.

Ik lees altijd de Nederlandse vertaling, omdat ik het idee heb het dan meer kan voelen in plaats van nadenken wat er staat.
Maar je hebt mij overtuigt met het boek van Ram Dass, ik denk dat ik 'm binnenkort ga bestellen.
Ik was net al even aan het kijken waar ik het boek kon bestellen ergens anders dan bol.com en toen kwam ik dit tegen.
https://books.google.nl/books?id=aF...BRAB#v=onepage&q=ram dass be here now&f=false
Ik heb het even globaal bekeken maar volgens mij is het wel een goede toevoeging voor dit topic.

namasté.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Huh? zei:
Ik heb het af en toe met alles, krijg dan altijd het gevoel dat ik op de goede weg ben, op de juiste frequentie mee dans.
Klik om te vergroten...
Super gevoel geeft dat!

Ja, alleen ik heb ook gemerkt dat als je je echt slecht voelt dat je het dan ook niet zomaar kan wegdenken.
Dat is voor mij nog steeds een proces, om een niet fijn gevoel er te laten zijn.
Klik om te vergroten...
Niet wegdenken, wel transmuteren.

Maar daar heb ik meestal ook grote moeite mee hoor. Maar als het lukt, o boy... Niet alleen ruil je het nare gevoel om voor gelukzaligheid, maar ook is er het besef dat alles op die manier getransmuteerd kan worden.

Ik ben eerlijk gezegd mij nog maar net aan het verdiepen in non dualiteit.
Klik om te vergroten...
Ken je Rupert Spira? Grote aanrader. Zijn boek(en) heb ik niet gelezen, maar zijn werk op youtube is fenomenaal. Ook al wordt het soms herhalend, maar dan moet je er ook gewoon even mee kappen. :wink:

En Shunyamurti, absoluut fantastisch die man. Minder droog/analytisch dan Spira.

Ik lees altijd de Nederlandse vertaling, omdat ik het idee heb het dan meer kan voelen in plaats van nadenken wat er staat.
Maar je hebt mij overtuigt met het boek van Ram Dass, ik denk dat ik 'm binnenkort ga bestellen.
Klik om te vergroten...
Komt met engels ook wel als je het meer gaat lezen. :) Hoef je het op een gegeven moment niet meer om te zetten in je hoofd. Leuk dat je hem ook besteld, ik ben dan wel benieuwd hoe we er beide over denken over een tijdje.

Ik was net al even aan het kijken waar ik het boek kon bestellen ergens anders dan bol.com en toen kwam ik dit tegen.
https://books.google.nl/books?id=aFa8nvhtsD0C&pg=PA84&lpg=PA84&dq=ram+dass+be+here+now&source=bl&ots=-NbkyPlfix&sig=q-RsKq1awurbO0y4gbmDqDEqoMY&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwj-1u3y4LXcAhWMK1AKHRdiBFo4ChDoATABegQIBRAB#v=onepage&q=ram dass be here now&f=false
Ik heb het even globaal bekeken maar volgens mij is het wel een goede toevoeging voor dit topic.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de tip. Ben alleen niet zo'n fan van digitale boeken ivm eye strain.

namasté.
Klik om te vergroten...
Namasté.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat ontmoedigt mij wel een beetje als dat zo is, tenzij het ego uit te schakelen is.

Aah beter!
uh nee nog niet, gas water elektriciteit etc etc etc.
Ik moet nog even wachten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."