Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsspiritualiteit! En nu: wat simpeler...wie kent er mooie, goede uitspraken/spreekwoorden en gezegdes, uit de geloofsgeschriften? Ik ken er!

spiritualiteit! En nu: wat simpeler...wie kent er mooie, goede uitspraken/spreekwoorden en gezegdes, uit de geloofsgeschriften? Ik ken er!

77 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Legio Patria Nostra zei:
Niet om flauw te willen zijn, maar als jouw teksten ongewijzigd die van je moeder zijn, moet ze toch weer een tijdje naar de katechismus les...

Nu iets meer aux serieux...

Alle geloven zouden wat mij betreft, op één hoop kunnen worden gestapeld, waarna na een zeker bezinningsproces, er de beste gedeeltes daaruit tot een nieuwe religie zouden kunnen worden samengesmeed.
En dit proces net zoals het maken van Damast staal.
( voor wie dit niet kent dit is verschillende soorten staal iedere keer weer samenvouwen, plat smeden, en opnieuw samenvouwen.
Net zoals de Japanners hun K6atana's door zeer gespecialiseerde samurai wapen smeden lieten maken.

Dit zou volgens mij een zeer goed nieuw geloof kunnen worden...
Klik om te vergroten...
oke stuur wel een briefje naar boven.Ach over geloof valt niet te twisten.Ik dacht dat het om spreuken ging sorry

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
En nu een spreuk die echt "werkt ".
Tenminste voor mij...

" Ken uzelf, en ken uw vijand.
U zult in geen honderd veldslagen verliezen..."
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Legio Patria Nostra zei:
Alle geloven zouden wat mij betreft, op één hoop kunnen worden gestapeld, waarna na een zeker bezinningsproces, er de beste gedeeltes daaruit tot een nieuwe religie zouden kunnen worden samengesmeed.
Klik om te vergroten...
Ik geloof niet dat dat zal werken. Althans, niet op de lange termijn.

Het is wederom het "Wij mensen kunnen dit fiksen. Wij kunnen orde en gerechtigheid brengen." Maar kunnen we dat? Tot op zekere hoogte, ja. Maar het is altijd een systeem gevoelig voor corruptie. Geef het genoeg tijd en corruptie zal intreden.

Wat ik zelf een hele mooie quote uit de Tao Te Ching vind, die hier betrekking op heeft:

Therefore when Tao is lost, there is goodness.
When goodness is lost, there is kindness.
When kindness is lost, there is justice.
When justice is lost, there is ritual.
Now ritual is the husk of faith and loyalty, the beginning of confusion.
Knowledge of the future is only a flowery trapping of the Tao.
It is the beginning of folly.
Klik om te vergroten...


Dat waar jij het over hebt, speelt zich denk ik voornamelijk af op het gebied van 'justice'. Gerechtigheid. Een systeem van door mensen bedachte normen en waarden. Maar zoveel is er niet nodig om van gerechtigheid te degraderen tot ritueel. En de ene groep heeft zijn rituelen en de andere groep weer zijn eigen. Je ziet waar dat heen gaat...

Daarom denk ik dat dit nooit zal gaan kunnen werken op de lange termijn. Want iedereen heeft toch zijn eigen waarheden. Liefde is hoger dan waarheid denk ik. In liefde stijgen we van gerechtigheid naar vriendelijkheid (kindness), naar goedheid (goodness) en uiteindelijk verliezen we onszelf in liefde en is het liefde zelf die ons leeft als de Weg (de Tao). Wat trouwens ook de betekenis is van mijn onderschrift: "Lose yourself in this love."

We kunnen als mensen veel, maar we kunnen de wereld niet fiksen met bedachte normen en waarden denk ik. Daar is iets groters dan onszelf voor nodig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
In de aanhef van dit topic wordt het geloof, diverse religies, met name genoemd.
Als bron van de spreuken.
Vwb geloof en religie, het zijn vaak de spreuken, uit dat kader, die " het meest treffend" zijn. Hier gaat het mij, als TS om.
Mindless zei:
Ik geloof niet dat dat zal werken. Althans, niet op de lange termijn.

Het is wederom het "Wij mensen kunnen dit fiksen. Wij kunnen orde en gerechtigheid brengen." Maar kunnen we dat? Tot op zekere hoogte, ja. Maar het is altijd een systeem gevoelig voor corruptie. Geef het genoeg tijd en corruptie zal intreden.

Wat ik zelf een hele mooie quote uit de Tao Te Ching vind, die hier betrekking op heeft:




Dat waar jij het over hebt, speelt zich denk ik voornamelijk af op het gebied van 'justice'. Gerechtigheid. Een systeem van door mensen bedachte normen en waarden. Maar zoveel is er niet nodig om van gerechtigheid te degraderen tot ritueel. En de ene groep heeft zijn rituelen en de andere groep weer zijn eigen. Je ziet waar dat heen gaat...

Daarom denk ik dat dit nooit zal gaan kunnen werken op de lange termijn. Want iedereen heeft toch zijn eigen waarheden. Liefde is hoger dan waarheid denk ik. In liefde stijgen we van gerechtigheid naar vriendelijkheid (kindness), naar goedheid (goodness) en uiteindelijk verliezen we onszelf in liefde en is het liefde zelf die ons leeft als de Weg (de Tao). Wat trouwens ook de betekenis is van mijn onderschrift: "Lose yourself in this love."

We kunnen als mensen veel, maar we kunnen de wereld niet fiksen met bedachte normen en waarden denk ik. Daar is iets groters dan onszelf voor nodig.
Klik om te vergroten...

En met dit laatste, denk jij, waarde Mindless dat louter en alleen uit : " de liefde " de hele wereld zonder corruptie, onrecht , enz de totale samenleving kan functioneren en voortbestaan?
Daar zou ik graag in mee willen gaan, maar ik denk, dat dit domweg door alle verschillen niet gaat lukken...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Legio Patria Nostra zei:
En met dit laatste, denk jij, waarde Mindless dat louter en alleen uit : " de liefde " de hele wereld zonder corruptie, onrecht , enz de totale samenleving kan functioneren en voortbestaan?
Daar zou ik graag in mee willen gaan, maar ik denk, dat dit domweg door alle verschillen niet gaat lukken...
Klik om te vergroten...
In potentie, ja. Maar of dat in de nabije toekomst zal gebeuren en wanneer dan, ik heb geen idee.

We verschillen, maar dat is allemaal maar in de onwerkelijkheid. Liefde/eenheid is de werkelijkheid en de sterkste kracht in het universum, dus trekt deze alles constant naar zich toe, bij wijze van spreken. Maar we hebben vrije wil en kunnen en zullen ons daartegen verzetten. Mensen denken dat ze liefde willen, maar echte liefde leidt tot de dood van de zelf en voelt aan als de dood, vanuit het perspectief van een mens te zijn. Liefde vernietigd onwerkelijkheid, dus als je daaraan gehecht bent zul je liefde (nog) niet compleet toelaten. Maar uiteindelijk ga je verliezen tegen liefde.

Ik denk dat het nog een heel stuk erger gaat worden met corruptie en onrecht, voordat mensen op een meer collectief niveau de onwerkelijkheid loslaten. Maar tot die tijd staat het ons vrij om al in de realiteit te gaan leven, door steeds meer te kiezen voor liefde en zo ons deel bij te dragen aan het realiseren van hemel op aarde. Of dat laatste ooit een werkelijkheid gaat worden, ben ik niet zeker van trouwens. We kunnen onszelf in onze stupiditeit mogelijk compleet vernietigen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alweer, een zeer goede reactie!
Ik moet hier over nadenken.
Ik kom hier beslist op terug
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Even een spreuk, die met ons, gebruikers, te maken heeft.
Met name met hen, die willen stoppen.

Ledigheid is des duivels oorkussen.

In de eerste, oo zo moeilijke tijd vlak na het stoppen, moet je deze situatie, niets te doen hebben met name, absoluut zien te vermijden.
Afleiding is vaak van doorslaggevend belang!
Zorg dus altijd dat je niet in de ledigheidsmodus terecht komt..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
De gelijkenis van de kaars. ( vergelijkingen Jezus)
Nee, ik ben geen Jehova. Echt niet. Maar deze tekst sluit als een deur van een bankkluis.
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Haal eerst de balk uit je eigen ogen, voordat je wat zegt over de splinter van je buur.

Komt uit de bijbel is me gezegd
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
De gelijkenis van de kaars. ( vergelijkingen Jezus)
Nee, ik ben geen Jehova. Echt niet. Maar deze tekst sluit als een deur van een bankkluis.
Klik om te vergroten...
Want er is niets verborgen dat dat niet geopenbaard zal worden? who knows....
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#11
"We are governed by the laws of physics, as are all living things.
It is a scientific fact that hearts and clocks slow down as they approach the speed of light, the point at which matter is converted into energy.

When our hearts approach that speed we will be converted from matter into energy - into pure, white light.
Although we will not be here - We will be everywhere."

We zijn allen sterrenstof.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Goeie!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zoraa zei:
Haal eerst de balk uit je eigen ogen, voordat je wat zegt over de splinter van je buur.

Komt uit de bijbel is me gezegd
Klik om te vergroten...
Ja ja, je hebt hem gewoon stiekem zelf gelezen...
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Ja ja, je hebt hem gewoon stiekem zelf gelezen...
Klik om te vergroten...
Dat zeker ook! Heb helaas pindakaas op een katholieke basisschool gezeten.
Geloof niet in de theologie die me door de strot is geduwd. Geloven doe ik wel maar niet in een god die boven ons staat en aan de touwtjes trekt. De bijbel heeft wel mooie symbolische boodschappen die ik dan vaak wel waardeer hoor!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zoraa zei:
Dat zeker ook! Heb helaas pindakaas op een katholieke basisschool gezeten.
Geloof niet in de theologie die me door de strot is geduwd. Geloven doe ik wel maar niet in een god die boven ons staat en aan de touwtjes trekt. De bijbel heeft wel mooie symbolische boodschappen die ik dan vaak wel waardeer hoor!
Klik om te vergroten...
Same here!

Alleen dan hervormd opgevoed en op een christelijke basisschool gezeten. Maar dat was allemaal (gelukkig) niet zo streng (maar imo wel een kinderachtige, dogmatische opvatting van wat God is).

Ik heb die verhalen uit de bijbel wel vaak moeten aanhoren, maar er is niet zoveel van blijven hangen. Er staan zeker wel hele mooie metaforische betekenissen in de bijbel, maar dan moet je een publiek hebben die die metaforen ook oppikken, ipv alles letterlijk op te vatten.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
maar dan moet je een publiek hebben die die metaforen ook oppikken, ipv alles letterlijk op te vatten.
Klik om te vergroten...
Los van de talloze vertaalfouten, nuanceverlies en het continu herschrijven ter onderdrukking van de bevolking.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Absoluut. En dan het oorlog voeren in de naam van het christendom.
De kruistochten. De inquisitie. Ierland, protestanten tegen de katholieke mensen. Nog steeds ligt dit erg gevoelig daar allemaal, nav de "troubles" zoals de Ieren deze tijd noemen. En, tegenwoordig de toestanden met de Islam.
Er is geen enkele andere oorzaak geweest waardoor er zoveel mensen over de kling zijn gejaagd, als door het geloof.

Bijbelspreuk:
Oog om oog, tand om tand, bloed om bloed, leven om leven.
Nog eentje in dit kader:
Hij, die met het zwaard leeft, zal door het zwaard vergaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
En dan dit nog.
De tegenstrijdigheid die in de bijbel staat t.a.v wraaknemen.
Oog om oog, tand om tand, staat tegenover
Hebt uw vijanden lief, wanneer iemand u u op uw linkerwang slaat, keer hem dan uw rechterwang toe....
Asquas!

Ik heb niet bepaald volgens deze regels geleefd, nee.
Ik heb niemand mijn rechterwang toegekeerd....integendeel.
Ik leef volgens deze spreuk:
De eerste klap is een daalder waard.
En niet de gulden, die op de markt een daalder waard is....( hier klopt trouwens geen flikker van)
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja dat oog om oog... is vooral het oude testament. Vreselijke haatdragende verhalen. Het lijkt wel of in her oude testament een hele andere God aanbeden wordt dan de god van het nieuwe testament.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazeker! En het zijn die tegenstrijdigheden die als je het goed bekijkt, een onvoorwaardelijk geloof in de weg kunnen staan imo.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."