Alle geloven zouden wat mij betreft, op één hoop kunnen worden gestapeld, waarna na een zeker bezinningsproces, er de beste gedeeltes daaruit tot een nieuwe religie zouden kunnen worden samengesmeed.
Ik geloof niet dat dat zal werken. Althans, niet op de lange termijn.
Het is wederom het "Wij mensen kunnen dit fiksen. Wij kunnen orde en gerechtigheid brengen." Maar kunnen we dat? Tot op zekere hoogte, ja. Maar het is altijd een systeem gevoelig voor corruptie. Geef het genoeg tijd en corruptie zal intreden.
Wat ik zelf een hele mooie quote uit de Tao Te Ching vind, die hier betrekking op heeft:
Therefore when Tao is lost, there is goodness.
When goodness is lost, there is kindness.
When kindness is lost, there is justice.
When justice is lost, there is ritual.
Now ritual is the husk of faith and loyalty, the beginning of confusion.
Knowledge of the future is only a flowery trapping of the Tao.
It is the beginning of folly.
Dat waar jij het over hebt, speelt zich denk ik voornamelijk af op het gebied van 'justice'. Gerechtigheid. Een systeem van door mensen bedachte normen en waarden. Maar zoveel is er niet nodig om van gerechtigheid te degraderen tot ritueel. En de ene groep heeft zijn rituelen en de andere groep weer zijn eigen. Je ziet waar dat heen gaat...
Daarom denk ik dat dit nooit zal gaan kunnen werken op de lange termijn. Want iedereen heeft toch zijn eigen waarheden. Liefde is hoger dan waarheid denk ik. In liefde stijgen we van gerechtigheid naar vriendelijkheid (kindness), naar goedheid (goodness) en uiteindelijk verliezen we onszelf in liefde en is het liefde zelf die ons leeft als de Weg (de Tao). Wat trouwens ook de betekenis is van mijn onderschrift: "Lose yourself in this love."
We kunnen als mensen veel, maar we kunnen de wereld niet fiksen met bedachte normen en waarden denk ik. Daar is iets groters dan onszelf voor nodig.