Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsspiritualiteit! En nu: wat simpeler...wie kent er mooie, goede uitspraken/spreekwoorden en gezegdes, uit de geloofsgeschriften? Ik ken er!

spiritualiteit! En nu: wat simpeler...wie kent er mooie, goede uitspraken/spreekwoorden en gezegdes, uit de geloofsgeschriften? Ik ken er!

77 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Religie heeft onnoemelijk veel ellende veroorzaakt, maar ik vraag me altijd af als dat er niet was geweest, dat we niet andere manieren hadden gevonden om het leven hier op aarde tot een hel te maken voor vele mensen.
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk was er dan wel een andere manier geweest. Alleen de vraag is of dat dan ook door zoveel medestanders werd goedgekeurd onder het mom van 'mijn religie is het absolute antwoord'.
Mindless zei:
Religie is natuurlijk niet de oorzaak, maar wij zelf.
Klik om te vergroten...
Religie is de stok om mee te slaan voor velen. Jammer dat ook de mensen die niks met religie hebben daar dan ook slachtoffer van worden.
Mindless zei:
alle mogelijke angstzaaierij een gedeelde essentie lijkt te zijn onder religies.
Klik om te vergroten...
Goed verwoord! Dit is inderdaad een gemeenschappelijke noemer bij elke religie. Angst hebben voor zonden en ongelovig leven. Gewoon een manier om alle marionetten in het gareel te houden.
Mindless zei:
Religie ontdaan van al het onnodige en onderdrukkende is in mijn ogen spiritualiteit.
Klik om te vergroten...
Dat zou ik heel erg mooi vinden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
dat is een hele mooie definitie. Mindless!
Daar kan ik me goed in vinden i.i g.
Zinder al het onnodige en onderdrukkende.
Ik denk dat er op deze manier maar weinign"goede" religies zullen overblijven..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ganggang💯 zei:
Waarschijnlijk was er dan wel een andere manier geweest. Alleen de vraag is of dat dan ook door zoveel medestanders werd goedgekeurd onder het mom van 'mijn religie is het absolute antwoord'.
Klik om te vergroten...
Ja, goed punt...

Ganggang💯 zei:
Religie is de stok om mee te slaan voor velen. Jammer dat ook de mensen die niks met religie hebben daar dan ook slachtoffer van worden.
Klik om te vergroten...
Nog een goed punt.

Ganggang💯 zei:
Goed verwoord! Dit is inderdaad een gemeenschappelijke noemer bij elke religie. Angst hebben voor zonden en ongelovig leven. Gewoon een manier om alle marionetten in het gareel te houden.
Klik om te vergroten...
Volgens mij las je deze niet helemaal zoals ik hem bedoelde, maar nu ik mijn post weer lees, staat het er ook wat onduidelijk. Ik bedoelde niet dat angst de essentie is in religies, al is dat inderdaad wel een gebruikte tool om de poppen in het gareel te houden ja. De essentie in (vele) religies is imo juist goed. Het is alleen dat er zoveel qua regeltjes en tradities om die essentie heen is gebouwd, dat velen zelfs nooit tot die essentie doordringen. En ik kan ze dat ook niet verwijten, want de meeste religie is nu echt een poppenkast geworden.

Ganggang💯 zei:
Dat zou ik heel erg mooi vinden.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat er aan de basis van vele religies mensen stonden die dieper inzicht hadden in het bestaan. Die doordrongen tot de essentie en zo zulke bijzondere persoonlijkheden werden dat zij vele volgelingen kregen. Maar dat de oorspronkelijke boodschap (van liefde) met de jaren steeds meer verborgen werd onder regels, tradities, doctrine. Tot op het laatst dus alleen nog maar dat laatste zichtbaar is. Teveel volgers, te weinig leiders. Iedereen zou zijn eigen leider moeten zijn. Spiritualiteit is denk ik "the flight of the alone to the alone" zoals Osho het zei. Mensen gaan bij een geloofsgemeenschap om ergens bij te horen. Maar als je ergens bij hoort, dan hoor je weer niet bij andere gemeenschappen/stromingen. Zo hebben we nu allemaal groepen die tegen elkaar zijn, terwijl ironisch genoeg de essentie van religie juist liefde was...
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Ja, goed punt...


Nog een goed punt.


Volgens mij las je deze niet helemaal zoals ik hem bedoelde, maar nu ik mijn post weer lees, staat het er ook wat onduidelijk. Ik bedoelde niet dat angst de essentie is in religies, al is dat inderdaad wel een gebruikte tool om de poppen in het gareel te houden ja. De essentie in (vele) religies is imo juist goed. Het is alleen dat er zoveel qua regeltjes en tradities om die essentie heen is gebouwd, dat velen zelfs nooit tot die essentie doordringen. En ik kan ze dat ook niet verwijten, want de meeste religie is nu echt een poppenkast geworden.


Ik denk dat er aan de basis van vele religies mensen stonden die dieper inzicht hadden in het bestaan. Die doordrongen tot de essentie en zo zulke bijzondere persoonlijkheden werden dat zij vele volgelingen kregen. Maar dat de oorspronkelijke boodschap (van liefde) met de jaren steeds meer verborgen werd onder regels, tradities, doctrine. Tot op het laatst dus alleen nog maar dat laatste zichtbaar is. Teveel volgers, te weinig leiders. Iedereen zou zijn eigen leider moeten zijn. Spiritualiteit is denk ik "the flight of the alone to the alone" zoals Osho het zei. Mensen gaan bij een geloofsgemeenschap om ergens bij te horen. Maar als je ergens bij hoort, dan hoor je weer niet bij andere gemeenschappen/stromingen. Zo hebben we nu allemaal groepen die tegen elkaar zijn, terwijl ironisch genoeg de essentie van religie juist liefde was...
Klik om te vergroten...
Well said!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik moet zeggen, Mindless, dat de spreuken die je uit verschillende religies, hebt neergezet, werkelijk de essentie van " het geloof, ik c. De geloven, weergeven.
Ik vind ze i.i g. Zeer interessant, en ik kom er zeker nog op terug!
Deze spreuken goed te begrijpen heeft tijd nodig...vandaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Legio Patria Nostra zei:
Ik moet zeggen, Mindless, dat de spreuken die je uit verschillende religies, hebt neergezet, werkelijk de essentie van " het geloof, ik c. De geloven, weergeven.
Ik vind ze i.i g. Zeer interessant, en ik kom er zeker nog op terug!
Klik om te vergroten...
Ik vind ze ook fascinerend!

Legio Patria Nostra zei:
Deze spreuken goed te begrijpen heeft tijd nodig...vandaar.
Klik om te vergroten...
Dit klopt echt helemaal. Dit soort spreuken moet je vaak naar terugkomen om de ware betekenis ervan te doordringen. Het kan heel goed zijn dat iets op het eerste gezicht maar een vage uitspraak lijkt te zijn. Maar dan kom je er later naar terug op het goede moment en dan klikt het. Dan zie je dat het helemaal geen vage betekenis had, maar dat het simpeler was dan je had gedacht. Dat je zelf te moeilijk dacht en daarom de simpelheid en waarheid ervan niet inzag. Zo heb ik bijvoorbeeld het boek de Tao Te Ching. Daar staan allemaal van dit soort uitspraken in. Soms sla ik deze weer eens open en lees ik een paar pagina's. En vaak zijn er dan momenten dat ik iets lees en ineens begrijp en er met mijn hoofd niet bij kan dat ik dezelfde zin zo vaak eerder heb gelezen maar nooit echt begréép, want het staat er zó direct en simpel.

In mijn ogen is dat wel een kenmerk van echte wijsheid, dat deze in zijn aard simpel is. Wellicht (nog) niet makkelijk te begrijpen voor een complex denkende geest, maar uiteindelijk zal de tijdloze waarheid ervan duidelijk worden als men er naar terugkomt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat boek moet ik dus echt zien te scoren...
Dat is duidelijk i.i.g...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Legio Patria Nostra zei:
Dat boek moet ik dus echt zien te scoren...
Dat is duidelijk i.i.g...
Klik om te vergroten...
Leuk feitje: De Tao Te Ching is het meest vertaalde literaire werk na de Bijbel. :) Zeer invloedrijk dus.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Een spreuk uit het grote Boek is deze :

Gaat binnen door de nauwe poort, want de weg die naar de ondergang voert, is wijd en breed, en velen zijn er, die hem inslaan.
Hoe nauw is toch de poort, en hoe smal de weg die voert naar het leven, en slechts weinigen zijn er, die hem vinden..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Legio Patria Nostra zei:
Een spreuk uit het grote Boek is deze :

Gaat binnen door de nauwe poort, want de weg die naar de ondergang voert, is wijd en breed, en velen zijn er, die hem inslaan.
Hoe nauw is toch de poort, en hoe smal de weg die voert naar het leven, en slechts weinigen zijn er, die hem vinden..
Klik om te vergroten...
Dat is een hele mooie, maar gruwelijk harde waarheid.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Legio Patria Nostra zei:
Een spreuk uit het grote Boek is deze :

Gaat binnen door de nauwe poort, want de weg die naar de ondergang voert, is wijd en breed, en velen zijn er, die hem inslaan.
Hoe nauw is toch de poort, en hoe smal de weg die voert naar het leven, en slechts weinigen zijn er, die hem vinden..
Klik om te vergroten...

lol, het is toch erg, ik wist uit mn hoofd dat het uit boek Mattheus is. Welk hoofdtuk moest ik even opzoeken. Net als @Mindless zegt. Een gruwelijke harde waarheid. Als je er in geloofd natuurlijk.
Vind de veklaring van de tekst over de kameel door het oog van de naald wat makkelijker om eerlijk te wezen maargoed.
Lol, wat voor onderwerpen er al niet aan bod komen op een drugsforum.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zeelanddude zei:
lol, het is toch erg, ik wist uit mn hoofd dat het uit boek Mattheus is. Welk hoofdtuk moest ik even opzoeken. Net als @Mindless zegt. Een gruwelijke harde waarheid. Als je er in geloofd natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Als je niet weet van de smalle weg naar het leven en de brede weg naar de ondergang, heb je nog veel meer kans om die laatste te nemen. Zie hoeveel mensen alleen al op DF vaak de brede weg nemen, mijzelf inclusief. Constant terugvallen in verslavingen bijvoorbeeld. Snelle makkelijke pleziertjes in plaats van de echte juiste keuzes te maken. Het smalle pad te vinden.

Daarom zijn dit soort dingen denk ik niet slechts een geloof, maar tijdloze universele waarheden. Ze zijn altijd van toepassing.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Totaal niet mijn topic sinds ik niet religeus ben, maar als ik een quote zou moeten noemen is het toch van Buddha. Althans, er staat op internet dat hij van Buddha is. Hij is wat cliché misschien maar ik vind wel dat het klopt. Buddha heeft trouwens vaak dingen waar ik me wel enigszins in kan vinden. Maar ik ben geen Buddhist. Ik geloof niet in reincarnatie, samsara, verlichting, het achtvoudige pad etc. Dat is mijn grote kritiek op het Buddhisme. Het spreekt zichzelf hiermee tegen.

Maar de quote dus:

“You can search throughout the entire universe for someone who is more deserving of your love and affection than you are yourself, and that person is not to be found anywhere. You, yourself, as much as anybody in the entire universe, deserve your love and affection.”
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dirkjan zei:
Dat is mijn grote kritiek op het Buddhisme. Het spreekt zichzelf hiermee tegen.
Klik om te vergroten...
Misschien zie ik het over het hoofd hoor, maar hoe spreekt het zich precies tegen?

Mooie quote trouwens. :)
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wie oogst zal zaaien.
Als iemand je op de wang slaat,keer hem je andere wang toe.
Ben totaal niet gelovig of zo opgevoed,maar mijn moeder gooide met spreekwoorden
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Dirkjan
Mooie post en een goed punt maak je.

En ik ben het ermee eens. Elke keer wanneer religie zijn intrede doet en doctrines aanbrengt in de (in mijn ogen) oorspronkelijke spiritualiteit, komt er een corruptie in het hele ding. Wat je zegt, het begint te rammelen. Daarom ben ik ook tegen religie. Een uitzondering zou dan misschien nog het Zen-boeddhisme kunnen zijn, waarin boeddhisme van zijn doctrines gestript is en helemaal gericht is op constante meditatie/mindfulness. Daar kan ik me op zich in vinden. Maar ja, waarom dat dan nog een naam geven denk ik dan. Je kunt meditatie/mindfulness toepassen, zonder het Zen-boeddhisme te noemen of wat dan ook. Want het is voor ons mensen zo makkelijk om ons te gaan hechten aan labels. "Ik ben een (zen-)boeddhist" haha. :wink:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Er gings iets fout met het forum maar dit was de reactie die ik gaf op Mindless. @McLeod?
Blijkbaar is deze verdwenen.
=
Mijn grote kritiek met het Buddhisme ligt bij het concept Samsara en reincarnatie. Zoals je waarschijnlijk weet geloven Buddhisten dat men reincarneert en met deze meerdere levens door een bepaalde levensstijl en ideologie te volgen hij uiteindelijk tot Samsara wordt geheven, ofwel ultieme verlichting. Ze geloven dat de reincarnatie een soort vloek is, en dat Samsara het hoogst haalbare is wat een mens kan bereiken. Zolang er geen Samsara is bereikt zal de cyclus van wedergeboorte doorgaan.

Hier ligt meteen mijn punt van kritiek. Buddha leert ons dat het leven een groot vraagstuk is, en dat we bewust moeten zijn van het hier. Wat Buddhisme in eerste instantie zegt is dat ieder mens gelijk is, ieder mens verdiend in essentie alle liefde, en het brein en de manier waarop je denkt en dingen interpreteert is wie je bent.

Maar Samsara vertelt ons dat er een groter goed is, een ultieme staat van zijn. Dat betekent dat er ook afvallers zijn. Er zijn dus mensen die deze staat in geen miljoen jaar zullen bereiken. Hier ligt het probleem voor mij. Hoe kan je zo open, medelevend, begripvol en pacifistisch zijn terwijl je uiteindelijk toch een selectie maakt van mensen die door de "hemelpoort" mogen en wie niet?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het in principe eens met wat het Buddhisme ons vertelt. Maar ik ben tegen Samsara, wedergeboorte, reincarnatie of het achtvoudige pad. Meerdere ideologieën van Buddhisme hebben mij geinspireerd in mijn leven. Ik ben er ook heel dankbaar voor. Maar hoe meer je gaat kijken naar naar wat het nou eigenlijk is, hoe meer je er achter komt dat het rammelt. En dan kom je erachter dat er niet zoiets bestaat als een perfecte religie of levensovertuiging. Het leven is één groot mysterie. Ik vind het prima als iemand mij tips geeft over hoe ik mijn leven en dat van anderen kan verbeteren. Maar ik wil niet dat iemand mij oplegt wat de regels zijn. Het leven veranderd continu.

We zijn nog niet klaar voor deze levenswijze. Als hij daadwerkelijk zou bestaan zou de mensheid het meteen wegwuiven vandaag de dag. We zijn als Icarus die te dicht bij de zon vliegt. Zodra er iets naar voorschijn komt dat onze aard van bestaan zpu kunnen verklaren wordt dat onmiddelijk de grond in geboord.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
joetsie zei:
Wie oogst zal zaaien.

??! Deze is gedestilleerd uit:

" Wie wind zaait, zal storm oogsten. "

Als iemand je op de wang slaat,keer hem je andere wang toe.

Destillaat:

" Als iemand u op uw linkerwang slaat, keert u hem de rechter toe "

Ben totaal niet gelovig of zo opgevoed,maar mijn moeder gooide met spreekwoorden
Klik om te vergroten...

Niet om flauw te willen zijn, maar als jouw teksten ongewijzigd die van je moeder zijn, moet ze toch weer een tijdje naar de katechismus les...

Nu iets meer aux serieux...

Alle geloven zouden wat mij betreft, op één hoop kunnen worden gestapeld, waarna na een zeker bezinningsproces, er de beste gedeeltes daaruit tot een nieuwe religie zouden kunnen worden samengesmeed.
En dit proces net zoals het maken van Damast staal.
( voor wie dit niet kent dit is verschillende soorten staal iedere keer weer samenvouwen, plat smeden, en opnieuw samenvouwen.
Net zoals de Japanners hun K6atana's door zeer gespecialiseerde samurai wapen smeden lieten maken.

Dit zou volgens mij een zeer goed nieuw geloof kunnen worden...
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."