Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsspiritualiteit! En nu: wat simpeler...wie kent er mooie, goede uitspraken/spreekwoorden en gezegdes, uit de geloofsgeschriften? Ik ken er!

spiritualiteit! En nu: wat simpeler...wie kent er mooie, goede uitspraken/spreekwoorden en gezegdes, uit de geloofsgeschriften? Ik ken er!

77 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Ja ja, je hebt hem gewoon stiekem zelf gelezen...
Klik om te vergroten...
Dat zeker ook! Heb helaas pindakaas op een katholieke basisschool gezeten.
Geloof niet in de theologie die me door de strot is geduwd. Geloven doe ik wel maar niet in een god die boven ons staat en aan de touwtjes trekt. De bijbel heeft wel mooie symbolische boodschappen die ik dan vaak wel waardeer hoor!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zoraa zei:
Dat zeker ook! Heb helaas pindakaas op een katholieke basisschool gezeten.
Geloof niet in de theologie die me door de strot is geduwd. Geloven doe ik wel maar niet in een god die boven ons staat en aan de touwtjes trekt. De bijbel heeft wel mooie symbolische boodschappen die ik dan vaak wel waardeer hoor!
Klik om te vergroten...
Same here!

Alleen dan hervormd opgevoed en op een christelijke basisschool gezeten. Maar dat was allemaal (gelukkig) niet zo streng (maar imo wel een kinderachtige, dogmatische opvatting van wat God is).

Ik heb die verhalen uit de bijbel wel vaak moeten aanhoren, maar er is niet zoveel van blijven hangen. Er staan zeker wel hele mooie metaforische betekenissen in de bijbel, maar dan moet je een publiek hebben die die metaforen ook oppikken, ipv alles letterlijk op te vatten.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
maar dan moet je een publiek hebben die die metaforen ook oppikken, ipv alles letterlijk op te vatten.
Klik om te vergroten...
Los van de talloze vertaalfouten, nuanceverlies en het continu herschrijven ter onderdrukking van de bevolking.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Absoluut. En dan het oorlog voeren in de naam van het christendom.
De kruistochten. De inquisitie. Ierland, protestanten tegen de katholieke mensen. Nog steeds ligt dit erg gevoelig daar allemaal, nav de "troubles" zoals de Ieren deze tijd noemen. En, tegenwoordig de toestanden met de Islam.
Er is geen enkele andere oorzaak geweest waardoor er zoveel mensen over de kling zijn gejaagd, als door het geloof.

Bijbelspreuk:
Oog om oog, tand om tand, bloed om bloed, leven om leven.
Nog eentje in dit kader:
Hij, die met het zwaard leeft, zal door het zwaard vergaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
En dan dit nog.
De tegenstrijdigheid die in de bijbel staat t.a.v wraaknemen.
Oog om oog, tand om tand, staat tegenover
Hebt uw vijanden lief, wanneer iemand u u op uw linkerwang slaat, keer hem dan uw rechterwang toe....
Asquas!

Ik heb niet bepaald volgens deze regels geleefd, nee.
Ik heb niemand mijn rechterwang toegekeerd....integendeel.
Ik leef volgens deze spreuk:
De eerste klap is een daalder waard.
En niet de gulden, die op de markt een daalder waard is....( hier klopt trouwens geen flikker van)
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja dat oog om oog... is vooral het oude testament. Vreselijke haatdragende verhalen. Het lijkt wel of in her oude testament een hele andere God aanbeden wordt dan de god van het nieuwe testament.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jazeker! En het zijn die tegenstrijdigheden die als je het goed bekijkt, een onvoorwaardelijk geloof in de weg kunnen staan imo.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Even wat quotes van belangrijke personen uit verschillende geloofsovertuigingen, of die aan de basis stonden van deze overtuigingen.

Ten eerste Jezus die natuurlijk aan de basis staat van het Christendom. Ik heb vaak moeite om mooie quotes van Jezus of uit de bijbel in zijn algemeen te vinden, omdat ze vaak zo gericht zijn op de persoon Jezus zelf. Van het rijtje wat ik hier neerzet is Jezus de enige die heel vaak graag duidelijk maakt dat hij zelf een heel belangrijk persoon is. Of hij nu echt zo egocentrisch was, of dat dat later allemaal is toegevoegd, wie zal het weten... Persoonlijk stoot het mij altijd af. Al is er wel degelijk wijsheid in zijn woorden en in de bijbel te vinden, maar je moet er vaak voor zoeken en tussen de regels door lezen.

Jezus:

The kingdom of God is within you.

The kingdom of heaven does not come with signs to be perceived.



Dan Rumi, een belangrijk persoon uit het midden-oosterse soefisme. Hij deed enkele van de mooiste en diepzinnigste uitspraken ooit naar mijn mening.

Rumi:

Yesterday i was clever, so i wanted to change the world. Today i am wise, so i am changing myself.

Do not feel lonely, the entire universe is inside you.

There is a voice that doesn’t use words. Listen.

You have to keep breaking your heart. Until it opens.



Lao Tzu, of Laozi. De vermoedelijke auteur van de Tao Te Ching. Het werk waar het Chinese taoïsme op is gebaseerd.

Lao Tzu:

If you do not change direction, you may end up where you are heading.

Those who know do not speak. Those who speak do not know.

Knowing others is wisdom, knowing yourself is enlightenment.



Krishna, een god uit het hindoeïsme en mythisch persoon. Hoofdpersoon in de beroemde Bhagavad Gita.

Krishna:

Man is made by his belief. As he believes, so he is.

The key to happiness, is reduction of desires.

Pleasure from the senses seems like nectar at first, but is bitter as poison in the end.

Actions do not cling to me because i am not attached to their results. Those who understand this and practice it live in freedom.



En natuurlijk Gautama Buddha. De persoon van waaruit het boeddhisme is ontstaan.

Buddha:

When it hurts, observe. Life is trying to teach you something.

You will not be punished for your anger, you will be punished by your anger.

The past is already gone, the future is not yet here. There’s only one moment for you to live.
Klik om te vergroten...
Quotes van Jezus zijn er niet. Vergeet niet dat de bijbel pas paar honderd jaar na zijn diod werd opgetekend.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Als je je laat leiden door een boek, dan is het einde zoek!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dit vind ik een mooie:

"And then Jesus said – when they asked him, 'Where is the kingdom of heaven and when is it going to come?' – he said, 'The kingdom of heaven does not come with signs to be perceived. You cannot say, ah, it's over here or look, it's over there, for I tell you the kingdom of heaven is within you.'"

Maar op de één of andere manier weten mensen het wel weer zo te verdraaien dat de enige weg naar God of de hemel, Jezus Christus is. En dat de hel wacht voor diegenen die anders geloven. Dat, terwijl het koninkrijk van de hemel in onszelf is...

Het is makkelijk om de echte wijsheden te scheiden van de onzin waarmee de kerk mensen onder de duim wil houden. De echte wijsheden komen vanuit liefde, de bevelen en dergelijke uit angst.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
maar imo wel een kinderachtige, dogmatische opvatting van wat God is
Klik om te vergroten...
Zelfs als niet-christelijke scholier op een katholieke middelbare school ergerde ik me mateloos aan de krankzinnige interpretaties die mijn docent godsdienst voorhield. De bijbel is in mijn ogen nooit geschikt geweest als middel waaruit elk individu zijn wijsheid kan halen, al helemaal niet na het verlies van essentiële nuances door vertaling op vertaling. Veel mensen missen gewoon de essentie van de boodschap, veel hebben geen besef van hun nederigheid en gebrek aan wijsheid en trekken gehaaste conclusies zonder de nodige consideraties. Anderen vinden onterecht validatie van hun doen en laten door een eigen betekenis te geven aan teksten die ze dan wel niet begrijpen of niet wìllen begrijpen. Ik denk dat veel mensen de wereld en henzelf niet goed genoeg begrijpen.
Mindless zei:
Het is makkelijk om de echte wijsheden te scheiden van de onzin waarmee de kerk mensen onder de duim wil houden. De echte wijsheden komen vanuit liefde, de bevelen en dergelijke uit angst.
Klik om te vergroten...
Echte wijsheden worden ook gedeeld door veel verschillende heilige geschriften! Ik vraag me af welke geschriften het minst aangetast zijn door mensen en bijkomende slechte bedoelingen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Flualhamdulillam zei:
Zelfs als niet-christelijke scholier op een katholieke middelbare school ergerde ik me mateloos aan de krankzinnige interpretaties die mijn docent godsdienst voorhield. De bijbel is in mijn ogen nooit geschikt geweest als middel waaruit elk individu zijn wijsheid kan halen, al helemaal niet na het verlies van essentiële nuances door vertaling op vertaling. Veel mensen missen gewoon de essentie van de boodschap, veel hebben geen besef van hun nederigheid en gebrek aan wijsheid en trekken gehaaste conclusies zonder de nodige consideraties. Anderen vinden onterecht validatie van hun doen en laten door een eigen betekenis te geven aan teksten die ze dan wel niet begrijpen of niet wìllen begrijpen. Ik denk dat veel mensen de wereld en henzelf niet goed genoeg begrijpen.

Echte wijsheden worden ook gedeeld door veel verschillende heilige geschriften! Ik vraag me af welke geschriften het minst aangetast zijn door mensen en bijkomende slechte bedoelingen.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk zie ik de Chinese Tao Te Ching als een veel beter alternatief qua geschrift om wijsheden uit te halen.

Ook deze moet juist geïnterpreteerd worden, maar imo: Als je het niet begrijpt, begrijp je het gewoon niet (en kom je er hopelijk later naar terug om het weer een kans te geven). De teksten zijn niet bewust zo opgezet zodat mensen die diepere metaforische betekenis niet kunnen of willen begrijpen, toch een leuk verhaaltje hebben met duidelijk aanwijsbare good guys en bad guys. En het gaat ook niet over historische figuren, maar over tijdloze menselijke kwesties en beproefde methoden om daar middels wijsheid en liefde mee om te gaan. De Tao Te Ching lijkt dan misschien op het eerste zicht cryptisch of moeilijk, maar is eigenlijk kinderlijk (niet kinderachtig) eenvoudig. Het is het te moeilijk en teveel als een volwassene denken dat hem onbegrijpelijk kan doen laten lijken.

En klopt helemaal, de echte wijsheden worden gedeeld door verscheidene religies en geschriften! Ze zijn niet zozeer verzonnen denk ik maar eerder ontdekt door diegenen die diep vanuit liefde leefden en zagen wat harmonisch werkte onder een groep mensen. Zij hebben deze tijdloze wijsheden aan ons achter gelaten.
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Persoonlijk zie ik de Chinese Tao Te Ching als een veel beter alternatief qua geschrift om wijsheden uit te halen.

Ook deze moet juist geïnterpreteerd worden, maar imo: Als je het niet begrijpt, begrijp je het gewoon niet (en kom je er hopelijk later naar terug om het weer een kans te geven). De teksten zijn niet bewust zo opgezet zodat mensen die diepere metaforische betekenis niet kunnen of willen begrijpen, toch een leuk verhaaltje hebben met duidelijk aanwijsbare good guys en bad guys. En het gaat ook niet over historische figuren, maar over tijdloze menselijke kwesties en beproefde methoden om daar middels wijsheid en liefde mee om te gaan. De Tao Te Ching lijkt dan misschien op het eerste zicht cryptisch of moeilijk, maar is eigenlijk kinderlijk (niet kinderachtig) eenvoudig. Het is het te moeilijk en teveel als een volwassene denken dat hem onbegrijpelijk kan doen laten lijken.

En klopt helemaal, de echte wijsheden worden gedeeld door verscheidene religies en geschriften! Ze zijn niet zozeer verzonnen denk ik maar eerder ontdekt door diegenen die diep vanuit liefde leefden en zagen wat harmonisch werkte onder een groep mensen. Zij hebben deze tijdloze wijsheden aan ons achter gelaten.
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd. Sluit ik mij volledig bij aan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat is helemaal waar.
Het is dit verschil, tussen de Islam en het christelijk geloof, dat je in de islam direct tot Allah bidt.
Mohammed was een profeet, de laatste naar men zegt, maar je bidt niet tot hem, nee, je bidt in de Islam direct tot Allah. God, dus.
De islam zegt bijvoorbeeld " la Ilaha illa l'Allah, we Mohammed rasul Allah.
Vrij vertaald: Er is geen God, dan God. En Mohammed is Zijn Profeet.
Nou is de islam ook niet verstoken van wreedheid, net zoals het christelijk geloof, maar er zijn verschillen op dit punt alleen al.
En in de Koran zijn wijsheden uit de bijbel geciteerd...De bijbel is 1300 jaar ouder...

Ik heb ook het genoegen mogen smaken om op een katholieke school deze leer in mijn maag gesplitst te krijgen, als ongelovige zogezegd.
Mijn moeder was streng gelovig opgevoed, zij probeerde mij ook in die richting te duwen, hetgeen mislukte overigens.
Ik verzette mij met hand en tand tegen het ochtendgebed op die school en godsdienstles? Wat een drama.
Ik deed niet mee!
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
En in de Koran zijn wijsheden uit de bijbel geciteerd...De bijbel is 1300 jaar ouder...
Klik om te vergroten...
In de bijbel staan wijsheden uit de torah, deze deelt weer wijsheden uit zelfs allerlei religies uit de oudheid, die hùn oorsprong weer vinden in Blauwe Maandagen van Arnold Grünberg (staat overigens ook vol rottigheid en bedenkelijke versen…)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Exact. De rechterhand wast vaak de linker.
Vestzak broekzak politiek.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Flualhamdulillam zei:
Arnold Grünberg
Klik om te vergroten...
Is dit een komische verwijzing naar Arnon Grünberg? 🤣

Wat een onverwachts doelpunt.
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Voor mij is dat deze..

D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Game, set and match.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Drugs gerelateerde / addict uitspraak

They say living life is free, I'll have to deny cause everyday I pay the price
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."