Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums'Een met alles voelen' = Ego-dood?

'Een met alles voelen' = Ego-dood?

21 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#1
De dosis is echter van minder belang. Dat is verschillend per persoon, geestelijke bagage, ervaring, gegrond zijn in het hier en nu of nog erg in de chaotische wereld van moeilijkheden. Dat is met LSD bewust omgaan met elke dosis, setting, vrienden en het (gewenste)effect.
2
2se2wLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik moet jullie helaas doseringen schuldig blijven. Laten we het houden op dat mijn eerste en tweede LSD trip met een halve zegel was en mijn derde trip een hele zegel.

Het volgende ervaarde ik tijdens deze 3e trip:

De lucht leek vloeibaar te worden, als ik met mijn hand door de lucht ging leek ik de lucht te kunnen bewegen. Ik ging janken, kei hard janken van intens geluk. Pure euforie. Ik kan het niet anders noemen dan intens puur genot. Alles kreeg een goude gloed.

Ik voelde me letterlijk een met alles. een met mijn tripgenoten, een met met de muziek, een met het vuurtje in de kachel. Nogmaals een met alles. Ik accepteerde alles zoals het was en had het idee dat ik nu voor het eerst echt met de flow mee kon van de trip.

1e vraag: Was dit (in bepaalde mate) een ego-dood? Of een beginnetje ervan? Of heeft iemand dit of iets soortgelijks wel eens meegemaakt tijdens een LSD trip en kan me vertellen wat hij/zij vind?

2e vraag: Bij mijn 3e ,4e en 5e trip ook hele zegel gepakt en ik kom telkens wel op het een met alles voelen gevoel terug, maar dan niet meer met die intense euforie en gelukzaligheid van toen. Moet ik misschien verhogen naar 1,5 of 2 zegels?
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Niet zozeer het verhogen van de dosis denk ik. Het hebben van verwachtingen wat je wil bereiken voorkomt dat je het weer bereikt waarschijnlijk.
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Je bent terug naar je diepste zelf op zo'n moment, maar ego dood is nog net even wat anders denk ik. Dan weet je niet eens meer dat je vrienden je vrienden zijn zeg maar :grin:
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#5
gNuxx zei:
Je bent terug naar je diepste zelf op zo'n moment, maar ego dood is nog net even wat anders denk ik. Dan weet je niet eens meer dat je vrienden je vrienden zijn zeg maar :grin:
Klik om te vergroten...

Dat dus.

zover ik weet is een ego dood, de dood of oplossing van je persoonlijkheid. In zo'n geval besta jij als het ware niet meer, eveneens als je vrienden.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
gNuxx zei:
Je bent terug naar je diepste zelf op zo'n moment, maar ego dood is nog net even wat anders denk ik. Dan weet je niet eens meer dat je vrienden je vrienden zijn zeg maar :grin:
Klik om te vergroten...

Het is inderdaad zeker een mooi diep moment, maar echt een klassieke egodood gaat veel verder; ik heb het op LSD nooit echt meegemaakt; op paddo's wel, en dat is.. ja lastig te omschrijven. Lang geleden ook; maar er is geen 'ik' concept meer op dat moment.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ego death gaat inderdaad nog iets verder. :) Heb het wel ervaren met salvia trouwens, al was dat maar van korte duur.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb een ego-dood gehad op paddo's, toen wist ik niet meer wie ik was/van wie dat haar was dat op bed lag en de gedachten die door mijn hoofd maalden gewoon voorbij zonder enig besef dat het mijn gedachten waren. Moeilijk te beschrijven, maar ik denk toch dat dat een ego-dood is en wat jij beschrijft nog een ander fenomeen. Klinkt niet verkeerd overigens. :)
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#9
De ego dood is een moment dat we allemaal kennen. Een moment van complete stilte, geen idee van wat is, gewoon Zijn, hier en nu, totale en diepe rust. Dat moment hebben we als we slapen, maar ook als we wakker zijn. Alleen is dat bij het laatste vaak verstoord door gedachten, angsten, enorm zelfbewustzijn en onzekerheid. Dat is een stroom die gaat maar door. Het gaat er dus om dat moment te herkennen en daarin te verblijven. Dat is zonder ego, verlost van al het lijden, verlost van tijd. Can we grasp to it? Can we chase it? Or can we just let it be..

hmm...

dus ja, het beschrijven van ego dood is moeilijk. Elke keer als je 'denkt' dat je zo'n moment hebt is het weer voorbij :). Het vraagt een enorme openheid, kwetsbaarheid, vrij van heftige angsten/ verlangens, in een zeer aangename rust, om daarin te verblijven als het ware, los van het ego.
W
WithciZLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bij een ego dood moet ik altijd denken aan de versplintering van het ego, en jouw bewustzijn bevindt zich in alle splinters tegelijk, en ziet ook alle andere splinters tegelijk, maar het ego is geen geheel meer. Ik vind het de objectiefste vorm van subjectiviteit, want op die momenten kan je niet tegen jezelf liegen, en ben je je ook heel erg bewust van "wat is" en "wat niet is".

Persoonlijk ervaar ik er vaak de woorden "detail" en "schaal" bij. Ik zoom wel eens bizar ver uit, en dan relativeer ik alles op universeel niveau. Dan vind/ervaar/relativeer/zie (ik kan hier geen goed woord voor vinden) ik "ons" maar als heel nietig, klein. Als de kleinste raderen in een machine, die toch essentieel zijn om de machine draaiende houden.
D
DopezillaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ego dood is iets heel anders, in plaats van je één te voelen met alles, voel je je juist niet. Je bestaat niet. Althans, zo ervaarde ik het. Of het een pure ego-dood was wat ik ervaren heb weet ik niet, maar dit lijkt me wat het was.

Andere dingen bleven overigens wel bestaan, maar ook lang niet alles. Enkel de muziek bestond nog, maar voor de rest was alles een vage flits zonder betekenis.

Olle
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vrij van het ego is er eenheid. Niet 'iemand' die eenheid ervaart, maar er 'is' eenheid.
Het ego is afgescheiden. Ben je geidentificeerd met het ego, zoals het merendeel van de mensheid, dan denk je dat je afgescheiden bent, los staat van het geheel.
Om te zeggen dat er sprake is geweest van 'ego-dood' tijdens een trip is inzicht hebben wat het ego is. Als die ego-dood werkelijk diep is doorgedrongen en bewust (<-!) is ervaren, dan zal dat inzicht je niet meer loslaten. Het ego zal weer zijn grip krijgen. Maar eenmaal het ego doorzien is weten dat je er niet aan vast zit.

Een ego-dood is vaak lastig te herkennen. Hierboven, in een andere post, heb ik dat enigszins proberen te beschrijven. Het is geen vaag gedoe. Geen flits en moment dat niks bestaat, geen chaos, geen ideeën, beelden, vormen. Geloof me, dat zijn tricks van de mind. Zonder mind, zonder ego, zonder vorm of idee daarover, dat is het meest heldere wat er is, daarin ligt diepe rust, zonder kramp, zonder angst, vrij, totaal open. Tijdens een trip kan dat moment kort zijn, of dat kan langer duren, maar altijd komt de greep van het ego weer terug. Er is geen shortcut to enlightenment. Maar zo'n moment kan wel heel kostbaar zijn voor de rest van je leven.

Werkelijke meditatie is zonder ego. Genoeg literatuur als je werkelijk geintereseerd bent hierover. Timothy Leary; the psychedelic experience, wat gebaseerd is op het Tibetaanse Dodenboek, beschrijft heel goed de fases van een trip en hoe je ego-dood kan herkennen en in kan verblijven.
Maar ook spirituele boeken van J.Krishnamurti, E. Tolle, Osho. Het tijdschrift 'Inzicht'. etc. beschrijven ego-dood, wat het ego is, hoe je ervan vrij kan zijn. En daarvan vrij zijn is werkelijk inzicht hebben in het ego.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ervaarde een ego dood op een hoge dosis truffels gecombineerd met salvia (niet een bepaald leuke ervaring).

Je besef als individu en persoon valt compleet weg, je bestaat niet meer, je bent opgelost in het niets, in de eeuwigdurende kosmos. Je zweeft ergens tussen tijd en ruimte, verder dan ons verstand kan begrijpen. Je snapt alles en niets, denken doe je niet meer in woorden. Je bent overal en nergens, alosf je lichaam weg is en je ziel in een blender gestopt is en in verschillende universa verspreid is. Achteraf kan je het moeilijk uitleggen, het is ook zeer moeilijk te beschrijven maar het heeft zeker bijgedragen tot mijn nihilistische visie op de mens en wereld.
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#14
spacelord zei:
Je besef als individu en persoon valt compleet weg, je bestaat niet meer, je bent opgelost in het niets, in de eeuwigdurende kosmos. Je zweeft ergens tussen tijd en ruimte, verder dan ons verstand kan begrijpen. Je snapt alles en niets, denken doe je niet meer in woorden. Je bent overal en nergens, alosf je lichaam weg is en je ziel in een blender gestopt is en in verschillende universa verspreid is. Achteraf kan je het moeilijk uitleggen, het is ook zeer moeilijk te beschrijven maar het heeft zeker bijgedragen tot mijn nihilistische visie op de mens en wereld.
Klik om te vergroten...

Als individu en persoon compleet wegvallen, je bent opgelost in niets... er is dan toch nog steeds 'gewaarzijn'? anders had je dit niet kunnen navertellen. Als individu en persoon zijn weggevallen en je bent er nog steeds.. dan is dat toch een vrij duidelijke ervaring dat jij het ego en het lichaam niet bent, dat het individu een constructie is van gedachten. En als die gedachten wegvallen door meditatietechnieken, yoga, spontaan of door drugs, en je bent er nog steeds... wie of wat ben je dan? en het wegvallen van de persoon, ego, individu is ook het wegvallen van het lijden, wegvallen van tijd, verlost van de greep van alle conditioneringen..

Als bij zo'n dergelijke ervaring angst is betrokken, het idee is van dit is leuk of niet leuk, dan is dit geen ego-dood. De aanloop naar een ego-dood ervaring kan heftig zijn. Maar de ervaring zelf is het meest pure, het meest vertrouwde en het meest echte wat er is. Zonder angst, zonder idee dat je afgescheiden bent en zonder idee dat er eenheid is.

Verstandelijk gaat dit te ver, omdat een ego-dood het verstand overstijgt. Dus lezen hierover zonder zelf een diep inzicht te hebben meegemaakt is als het lezen over de smaak van chocolade, zonder het ooit geproefd te hebben. En als je niet weet hoe je het moet proeven dan kan je niks anders dan erover gissen, discussieren, lezen en zoeken.
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Identiteit verlies, controle kwijt zijn over een trip, bijna dood ervaringen, onderdrukte herinneringen die zich opnieuw uitgebreid beginnen af te spelen, gevoel hebben een conversatie te voeren met andere identiteiten, of zelf niet meer tussen je oren zitten, overtuigd te zijn nooit meer normaal te kunnen terugkeren naar het 'normale' leven. Je omgeving zegt je verder weinig, en wat er in je omgeving gebeurd geeft triggers in je lichaam en hoofd. Je cognitieve ik is tijdelijk uit je mentale zetel, hetgeen 'jou' maakt is afwezig en je bent dat wezen met 2 grijp organen en 2 benen. Je eigen naam slaat nergens op, een organisme heeft geen naam.

Persoonlijk kwam dit bij mij het beste naar voren met 6 gram gedroogde zwammen, of 500 ug in 1 x ingenomen. Hoewel ik met paddo's het veel realistischer vond. Bij LSD was het meer een complete verstoring tussen m'n zintuigen terwijl ik eigenlijk continue wist wie ik was. Desalniettemin moet zo'n ervaring zèker thuis gebeuren in alle rust want ik wou niets anders dan liggen, ook muziek was te heftig op de piek, en met name met paddo's was het echt grillig op sommige momenten. Muziek begon soms zelfs spontaan in m'n hoofd.

Het mooiste moment vond ik dat ik uren lang m'n kamer niet herkende, en langzaam op het eind van de trip m'n kamer weer herkende, deze her vinding van m'n beeld scherm herkenning voelde als een weder opstand van het leven, opgestaan uit 'de dood', de dankbaarheid voor het leven. De metaforische beschrijving van Jesus Christus die opstond was niet langer een beeldspraak, en ik ben zeker geen Christen.

M'n ideale dosering is rond de 250 ug wat voor mij een relaxte dosering is, en shrooms zijn voor mij relax rond de 3 gram droog.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#16
vaarklaas zei:
spacelord zei:
Je besef als individu en persoon valt compleet weg, je bestaat niet meer, je bent opgelost in het niets, in de eeuwigdurende kosmos. Je zweeft ergens tussen tijd en ruimte, verder dan ons verstand kan begrijpen. Je snapt alles en niets, denken doe je niet meer in woorden. Je bent overal en nergens, alosf je lichaam weg is en je ziel in een blender gestopt is en in verschillende universa verspreid is. Achteraf kan je het moeilijk uitleggen, het is ook zeer moeilijk te beschrijven maar het heeft zeker bijgedragen tot mijn nihilistische visie op de mens en wereld.
Klik om te vergroten...

Als individu en persoon compleet wegvallen, je bent opgelost in niets... er is dan toch nog steeds 'gewaarzijn'? anders had je dit niet kunnen navertellen. Als individu en persoon zijn weggevallen en je bent er nog steeds.. dan is dat toch een vrij duidelijke ervaring dat jij het ego en het lichaam niet bent, dat het individu een constructie is van gedachten. En als die gedachten wegvallen door meditatietechnieken, yoga, spontaan of door drugs, en je bent er nog steeds... wie of wat ben je dan? en het wegvallen van de persoon, ego, individu is ook het wegvallen van het lijden, wegvallen van tijd, verlost van de greep van alle conditioneringen..

Als bij zo'n dergelijke ervaring angst is betrokken, het idee is van dit is leuk of niet leuk, dan is dit geen ego-dood. De aanloop naar een ego-dood ervaring kan heftig zijn. Maar de ervaring zelf is het meest pure, het meest vertrouwde en het meest echte wat er is. Zonder angst, zonder idee dat je afgescheiden bent en zonder idee dat er eenheid is.

Verstandelijk gaat dit te ver, omdat een ego-dood het verstand overstijgt. Dus lezen hierover zonder zelf een diep inzicht te hebben meegemaakt is als het lezen over de smaak van chocolade, zonder het ooit geproefd te hebben. En als je niet weet hoe je het moet proeven dan kan je niks anders dan erover gissen, discussieren, lezen en zoeken.
Klik om te vergroten...

Ik probeer ook maar te formuleren hoe ik het ervaren heb hoor:tongueout:. Een definitie geven die aan alle voorwaarden voldoet is ronduit onmogelijk.
W
WithciZLid
01-01-2024, 00:00
#17
spacelord zei:
Een definitie geven die aan alle voorwaarden voldoet is ronduit onmogelijk.
Klik om te vergroten...

"Omnipotent"?
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik vind egodood zo negatief klinken, egoverlating spreekt me meer aan omdat het een tijdelijke staat is waar je in verkeert. Mijn heftigste ervaring komt van 300ish ug LSD en een berg ketamine en nog wat lage doseringen van andere meuk... Vlak voordat ik mezelf verloor wist ik nog tegen een vriend, die ook zo gek als een deur was op dat moment, uit te brengen dat ik niet meer wist wat voor of achter was. Daarna ging het erg hard :grin:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#19
spacelord zei:
Ik ervaarde een ego dood op een hoge dosis truffels gecombineerd met salvia (niet een bepaald leuke ervaring).

Je besef als individu en persoon valt compleet weg, je bestaat niet meer, je bent opgelost in het niets, in de eeuwigdurende kosmos. Je zweeft ergens tussen tijd en ruimte, verder dan ons verstand kan begrijpen. Je snapt alles en niets, denken doe je niet meer in woorden. Je bent overal en nergens, alosf je lichaam weg is en je ziel in een blender gestopt is en in verschillende universa verspreid is.
Klik om te vergroten...

Dan was er dus nog steeds een persoontje die het als naar ervoer.

Achteraf kan je het moeilijk uitleggen, het is ook zeer moeilijk te beschrijven maar het heeft zeker bijgedragen tot mijn nihilistische visie op de mens en wereld.
Klik om te vergroten...
Dan heeft toch je ego die ervaring opgepakt en projecteert die nu op de wereld.

Er zit volgens mij wel een verschil tussen totaal verward of losgezongen zijn van de dagelijkse beperkte werkelijkheid en een ego-dood. Een ego-dood is naar mijn idee het gebeuren waarbij compleet duidelijk wordt dat er niet een afgescheiden persoontje is die van alles doet, maar dat alles simpelweg gebeurt in absolute vrijheid (wat idd een paradox is, aangezien het ikje dat wel of niet vrij is doorzien wordt en dus een illusie is [wie is er dan vrij?]), en door ons lichaam wordt dat ervaren als totale Liefde. Volledige acceptatie.
Vrijheid/Liefde accepteert alles. En als je dan toch in termen van 'zijn' wilt praten dan zou je kunnen stellen: jij bent niet wat je nu denkt dat je bent, maar jij bent het Absolute waarin alles verschijnt, en dat is pure Liefde dat volledig vrij is (zelfs van de ideeën over vrijheid) - wat dus volledig onbegrijpelijk is.

En dit mysterie ben ik nu, bijna 2 jaar na mijn 1e ayahuasca-ervaring nog aan het verwerken. (Of misschien beter gezegd: mijn ego-tje doet dat, haha. Want als je hardop zegt dat alles in Liefde verschijnt dat is dat voor dit afgescheiden individu bijna om te kotsen [soms voelt dat ook zo], en toch is het zo. Moord en misbruik vinden dus plaats in Liefde, maar ik moet erbij zeggen dat ook de veroordeling daarvan en oprechte tranen plaatsvinden in Liefde.)
Maar uiteraard kan deze visie ook makkelijk weer opgepikt worden door het ego (die ook in Liefde verschijnt trouwens! ) zodat iemand kan denken: ach, het maakt toch allemaal geen zak uit!
Maar dat is dus een typische ego uitspraak.

Maar naar mijn idee kan het dus best zo zijn dat je egoloosheid ervaart en je nog gewoon klok kunt kijken etcetera... Dat wat je werkelijk bent heeft nergens problemen mee, dus ook niet met een gezond, natuurlijk functioneren van deze menselijke vorm. De paradox is dan ook dat naarmate het ego minder controleert de individuele persoonlijkheid met al zijn capaciteiten beter uit de verf komt. Het ego doet zich voor als beschermer, maar is in werkelijkheid de verzieker. Wat helemaal verstikkend is, is het 'spirituele ego.' B.v: je moet compassie hebben, je mag iemand niet een lul vinden. Alsof het ego compassie kan hebben. Compassie is er of is er niet. Punt uit. Ik hoorde is een mooie vergelijking: het ego is de dief die op de schat past!
Wil je gevoelige ego-tjes tegenkomen? Dan moet je is naar een of andere spirituele bijeenkomst gaan. Het ego voorkomt dat je echt bent, en in echtheid heeft ook boosheid zijn natuurlijke plek.

En wat natuurlijk ook gebeurt is dat het ego de ervaring van egoloosheid tot een object maakt wat onder invloed ervaren kan worden. Wat natuurlijk een slimme truc is , aangezien daarmee over het feit heen gekeken wordt dat het ego Nu, terwijl ik hier type, ook al niet bestaat.
Ik spreek dus ook liever van een ervaring van egoloosheid ipv egodood aangezien het vaak slechts een ervaring is en niet een totale doorbraak.

Tja, gewoon wat gedachten.
Maar mijn punt is dus dat het wegvallen van het ego, echt niet perse verband houdt met de de ervaring dat je van voren niet meer weet dat je van achteren leeft. Misschien verschijnt je leven wel als een klein belletje op een onmetelijke kosmische oceaan, maar dat wil niet zeggen dat daardoor niet de kennis kan verschijnen die verband houdt met dit kleine belletje. Dus dat je de namen nog weet van mensen etcetera....
(En trouwens, eenheid is de tegenhanger van afgescheidenheid. Dus de waarheid is zelfs voorbij deze twee. Immers ook eenheid (hoe mooi ook) is slechts een verschijning binnen het Absolute mysterie. Als je steeds grijpt naar eenheid ben je nog niet vrij. ['ik moet een shot eenheid hebben'])

Maar goed het is toch onmogelijk om een definitie te geven.
Waarschijnlijk is het ook mijn ego die dit berichtje typt, om uitstel van executie te bewerkstelligen. Ha ha.

Maar ik ga door met 'onderzoek.' Ik vraag me af hoeveel poppetjes werkelijk vrij zijn. Hoeveel leraren zijn er wel niet die zichzelf wijs maken dat ze 'er zijn.' Terwijl er in werkelijkheid gewoon een ego-tje is die zich verkleed heeft als absolute evenwichtigheid: hummmmmm. :grin:

Ik moet de eerste vrije persoon nog tegenkomen.

Iemand noemde hier Jiddhu Krishnamurti. Hij is de persoon die het jaren geleden het meeste invloed op mij heeft gehad. En daarvoor ben ik hem diep dankbaar. Maar zelfs bij hem twijfel ik tegenwoordig of hij werkelijk vrij was.
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je interpreteert alles nog steeds binnen je menselijke referentiekader dus ik denk dat de totale vrijheid waar jij over spreekt pas komt zodra het bewustzijn stopt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."