#1
Goed punt. Er zijn hele boekenkasten vol filosofen die het met je eens zijn. Het meest bekende voorbeeld is Descartes met zijn these 'ik denk, dus ik besta', waarin hij veronderstelt dat alles buiten je eigen denkwereld onkenbaar is, en daardoor waarschijnlijk niet echt.ten een hoop goede adviezen en ervaringen bij, wilde zelf deze nog toevoegen:
De wereld die een mens van binnen waarneemt is al een hallucinatie. Je brein transformeert immers elektrische signalen om naar een beeld dat ergens op lijkt te slaan: een vuist, of een statafel. Doe ermee wat je wil.
Wat andere zeggen maakt niet uit voor jouw ervaring.
Maar psychologen en sociologen werken vaker met het begrip 'intersubjectiviteit'.
Daarmee zeggen ze niet dat ervaringen óf subjectief (en dus onwaar) zijn, óf objectief (en dus waar). Maar dat groepen mensen een gedeelde subjectieve ervaring hebben. De dingen waarover mensen een soortgelijke ervaring hebben, dat zijn dan de dingen die als de werkelijkheid worden aangehouden, gewoon omdat daarover de meeste mensen het eens zijn.
Hallucinaties zijn in die zin slechts waarnemingen die andere mensen niet kunnen bevestigen.